Silné partnerství: 25 let spojení ŠKODA a Volkswagen

vloženo

Jedna z nejúspěšnějších fúzí v automobilové historii slaví v těchto dnech 25. jubileum. Dne 28. března 1991 byla podepsána Smlouva o vstupu společnosti „ŠKODA, automobilová akciová společnost“ do svazku koncernu Volkswagen. Dokument vstoupil v platnost 16. dubna 1991. Během uplynulého čtvrt století se z regionálního výrobce stala dynamicky rostoucí automobilka mezinárodního formátu.

Silné partnerství: 25 let spojení ŠKODA a Volkswagen Silné partnerství: 25 let spojení ŠKODA a Volkswagen

Dnes ŠKODA vyrábí více než milion vozidel ročně a je zastoupena na více než 100 trzích. Nejširší modelová nabídka v její historii vzniká na dvou kontinentech ve čtrnácti závodech. V jubilejním roce navíc ŠKODA AUTO zahajuje novou modelovou ofenzivu v segmentu SUV.


„ŠKODA se za uplynulých 25 let proměnila z regionální značky na mezinárodně velmi úspěšného výrobce. Rozhodující roli při tom hrála profesionální podpora koncernu Volkswagen, který před čtvrt stoletím vstupem do automobilky ŠKODA prokázal rozhodnost a podnikatelský nadhled. Úspěšný rozvoj naší značky je v automobilovém průmyslu ojedinělý,“ říká Bernhard Maier, předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO.

Začlenění automobilky ŠKODA do koncernu Volkswagen patří k nejúspěšnějším příkladům privatizace československého státního majetku na počátku 90. let. Roční kapacita výroby tehdy činila necelých 200 000 vozidel, modelový program tvořily pouhé dvě řady – dožívající typy s motorem vzadu a pohonem zadních kol a v roce 1987 představený moderní model Favorit ve verzi hatchback a kombi (Forman). Dnes ŠKODA nabízí rozsáhlou paletu více než 40 modelových variant, sahajících od malého vozu Citigo až po vlajkovou loď ŠKODA Superb.
 
Česká vláda při privatizaci automobilky, založené již v roce 1895 a patřící ke značkám s nejbohatší historií na světě, vybírala z nabídek několika zájemců ze zemí západní Evropy i ze zámoří. Do celého procesu se zapojila řada politických i hospodářských špiček a v roce 1991 byla automobilka ŠKODA prodána koncernu Volkswagen.

Volkswagen byl již tehdy největším výrobcem automobilů v Evropě a o mladoboleslavskou značku a československý trh projevoval zájem dlouhodobě. Již v roce 1987 byly ve Wolfsburgu v rámci uvažované spolupráce realizovány zkoušky prototypu nové modelové řady ŠKODA Favorit s pohonem předních kol, vzniklé pod taktovkou šéfa vývoje Petra Hrdličky. Právě slibný potenciál konkurenceschopného výrobního sortimentu patřil k hlavním důvodům zájmu koncernu Volkswagen o společnost ŠKODA. Jejím dalším trumfem se stala vysoce kvalifikovaná pracovní síla, tým kreativních, vzdělaných a motivovaných zaměstnanců.

Důležité rozhodnutí české vlády padlo 9. prosince 1990: jako strategický partner pro společnost ŠKODA byl vybrán koncern Volkswagen. Smlouvu o vstupu společnosti s novým názvem „ŠKODA, automobilová akciová společnost“ do svazku skupiny Volkswagen podepsali 28. března 1991 tehdejší ministr průmyslu české vlády Jan Vrba a předseda představenstva společnost Volkswagen Carl Hahn. Tento dokument vstoupil v platnost dnem 16. dubna 1991. Doplnila jej smlouva o kapitálovém vkladu a smlouva mezi akcionáři. V průběhu prvního roku 1991 získal koncern Volkswagen za vklad 620 milionů marek celkem 31 % akcií mladoboleslavské společnosti. Svůj podíl ve firmě poté postupně navyšoval, až se 30. května 2000 stal držitelem plných 100 % akcií.

Dynamický rozvoj společnosti ŠKODA během uplynulých 25 let byl možný díky komplexnímu investičnímu programu koordinovaného s dalšími značkami koncernu Volkswagen. Od roku 1991 do března 2016 značka ŠKODA do nových modelů, do výzkumu a vývoje i do rozšiřování výrobních kapacit v České republice vložila více než 300 miliard korun. ŠKODA je jedinou automobilkou, která v České republice vozy nejen vyrábí, ale také vyvíjí. Zatímco na jaře 1991 mělo mladoboleslavské vývojové oddělení společnosti ŠKODA 600 pracovníků, v roce 2015 bylo ve vývojovém, technologickém a designovém centru v Mladé Boleslavi zaměstnáno téměř 2000 vysoce kvalifikovaných specialistů. Díky jejich schopnostem vynikají vozy ŠKODA typickými přednostmi, jako je nadprůměrná prostornost, špičková funkčnost a moderní technika. Po zapojení automobilky ŠKODA do koncernu Volkswagen ke třem českým výrobním závodům z roku 1991 (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí) přibyly výrobní kapacity továren v Číně, Indii, Rusku a na Slovensku, doplněné o montážní závody na Ukrajině a v Kazachstánu.

Srdce automobilky ŠKODA ale nadále bije v Mladé Boleslavi, kde je již 121 let sídlo společnosti a hlavní výrobní závod. Václav Laurin a Václav Klement, kteří společnost roku 1895 založili, patří k průkopníkům automobilového průmyslu a individuální mobility na dvou či čtyřech kolech. Ostatně byli to současníci Ferdinanda Porsche, jehož rodiště Vratislavice leží nedaleko Mladé Boleslavi.

Dnes patří ŠKODA AUTO k pilířům českého hospodářství: V roce 2014 tvořila 4,5 % HDP České republiky a realizovala přibližně 8 % českého exportu. Úspěch značky ŠKODA je propojen i s řadou dodavatelů, zvyšujících zaměstnanost v České republice o tisíce pracovních míst.

O globálním úspěchu společnosti ŠKODA AUTO svědčí fakt, že z 1 055 500 automobilů dodaných zákazníkům v roce 2015 jich zhruba 85 000 zamířilo k českým zákazníkům a plných 92 % produkce bylo prodáno v zahraničí. Největším odbytištěm vozů ŠKODA se v uplynulých letech stala Čína, kde se v roce 2015 prodalo 281 700 vozů české značky. Mladoboleslavská společnost již sedm let v řadě figuruje na pozici nejúspěšnějšího dovozce na vysoce konkurenční německý trh, kde se loni prodalo 158 700 automobilů ŠKODA a značka zde držela 5,6% tržní podíl. V řadě zemí se daří dosahovat až dvouciferného meziročního růstu prodejů.

Velká pozornost je věnována rozvoji lidských zdrojů. S 28 500 zaměstnanci patří ŠKODA AUTO k největším a nejstabilnějším zaměstnavatelům a pravidelně se umisťuje mezi nejatraktivnějšími zaměstnavateli. Pozornost se věnuje i přípravě mladé generace: firemní Střední odborné učiliště strojírenské v Mladé Boleslavi má tradici dlouhou takřka 90 let, během té doby se zde vyučilo 22 000 žáků. Přímo v Mladé Boleslavi navíc od roku 2000 působí ŠKODA AUTO Vysoká škola, kterou dosud úspěšně absolvovalo 1400 studentů.
Čtvrt století po startu do nové epochy v rámci koncernu Volkswagen dosahuje ŠKODA AUTO rekordních výsledků. Od počátku letošního roku do konce února vzrostly dodávky vozů ŠKODA zákazníkům o 4,5 % na 170.300 automobilů, což je za uvedené období nejlepší výsledek v historii firmy. Ukázkový příklad česko-německé hospodářské spolupráce píše další mimořádnou kapitolu své historie, spojení automobilky ŠKODA a koncernu Volkswagen tak při svém 25. výročí dosahuje nových rekordních met.


Škoda Auto

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Silné partnerství: 25 let spojení ŠKODA a Volkswagen Fotografie k článku Silné partnerství: 25 let spojení ŠKODA a Volkswagen Fotografie k článku Silné partnerství: 25 let spojení ŠKODA a Volkswagen
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

28.05.2017
Škoda Superb upevňuje své postavení novou výbavou
27.05.2017
Volkswagen Caddy TGI se chlubí dojezdem 610 km, resp. 760 km ve verzi Maxi
26.05.2017
Interiér Škody Karoq obrazem - podívejte se na vychytávky, které Ateca nemá
25.05.2017
Test: BMW X6 xDrive30d - když máte na výběr
25.05.2017
Range Rover Velar v Česku, připravte si něj 3 miliony
24.05.2017
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid ujede 63 km na baterie, v prodeji v létě
23.05.2017
Volkswagen up! GTI je realitou, pojede 197 km/h
22.05.2017
Test: Citroën C3 1.6 BlueHDi (2017) - atraktivní design, originalita a komfort
21.05.2017
Pro Evropu je určeno jen 1500 ks limitované edice Nissanu Navara Trek-1°
20.05.2017
Renault Trafic SpaceClass - luxus pro 9 pasažérů
18.05.2017
Škoda Karoq kompletně odhalena, je to zmenšený Kodiaq
18.05.2017
Nové BMW M5 dostalo pohon všech kol, který lze rozpojit a driftovat
18.05.2017
Test ojetiny: Volvo V60 D5 - zastánce rodinných pravidel
17.05.2017
KIA Soul EV nově s dojezdem až 250 km stojí 870 tisíc korun
16.05.2017
Test: Renault Talisman Grandtour - top elegán klame tělem
14.05.2017
Připravte se na léto - BMW 2 Coupé a Cabrio jsou tady
13.05.2017
Nástupce Škody Yeti se odhaluje - Karoq na nových fotografiích
12.05.2017
BMW řady 1 prošlo faceliftem a má stále pohon zadních kol
11.05.2017
Test ojetiny: Mercedes-Benz SLK 200 - Čirý nesmysl? Ani ne!
11.05.2017
Audi RS 5 Coupé v prodeji, za 450 koní zaplatíte 2,3 milionu