Setkání Wörthersee 2016: Volkswagen oslaví 40. narozeniny modelu Golf GTI

vloženo

Již 35. Setkání GTI u jezera Wörthersee začne již zítra 4. května. Desetitisíce fanoušků GTI se mohou těšit na gigantickou party v malebném městečku Reifnitz na jižním břehu jezera Wörthersee, která se uskuteční u příležitosti 40. narozenin kultovního sportovního vozu. Volkswagen přiveze na tento festival všech sedm generací modelu Golf GTI a nový Golf GTI Clubsport1.

Setkání Wörthersee 2016: Volkswagen oslaví 40. narozeniny modelu Golf GTI

GTI“ – tato zkratka je již 40 let symbolem kompaktního sportovního vozu. Golf GTI přišel na trh v roce 1976 a demokratizoval sportovní jízdu. Stal se jedinečným originálem díky nezaměnitelným rysům GTI, mezi něž patří agilní motor, řízení s bezprostředními reakcemi, sportovní podvozek, nízká hmotnost, sportovní design vyjadřující jasný postoj, golfový míček v roli hlavice řadicí páky převodovky, červený pruh na masce chladiče, sportovní sedadla s károvaným vzorem. Vývoj tohoto modelu probíhal potají a cílem bylo vyrobit 5000 vozů. Celková výroba všech verzí modelu Golf GTI již dávno překročila hranici dvou milionů exemplářů. GTI je jedinečným fenoménem. Má za sebou 40 let vzestupného letu. A to je dobrý důvod k tomu, aby byl vyroben Golf GTI v dosud nevídané podobě. V limitované speciální edici Clubsport S2, která patří mezi nejrychlejší vozy s pohonem předních kol naší doby. Dva fakty předem: 228 kW/310 k a nový podvozek se speciálním nastavením pro rychlé časy na Nürburgringu. Volkswagen zveřejní všechny další podrobné údaje o této nové verzi modelu Golf GTI 4. května v Reifnitzu u Wörthersee.

40 let modelu Golf GTI – rychlá retrospektiva

Golf GTI I (1976).
Šest mužů zosnovalo v roce 1974 tajný plán vývoje „sportovního Golfu“. Tento projekt protlačili přes všechny instance. Dnes již nelze jednoznačně určit, v jaký den roku 1976 bylo vyrobeno první sériové GTI. Faktem je, že svým výkonem 110 k a nejvyšší rychlostí 182 km/h vzal útokem nejen svět kompaktních vozů, ale na dálnicích proháněl také luxusní sportovní vozy a sedany. V roce 1983 byla představena první speciální edice „Pirelli GTI“ s výkonem 112 k.

Golf GTI II (1984).
Strategický geniální tah následoval o rok později s modelem Golf GTI II o výkonu 112 k, který převzal koncepci první generace s identickými charakteristickými rysy GTI. Z novinky se tak stal klasický model. Ikona. V roce 1984 způsobilo zavedení katalyzátoru snížení výkonu na 107 k. O dva roky později kompenzoval Volkswagen pokles výkonu novým šestnáctiventilovým motorem, který navázal na agilitu původního GTI výkonem 129 k v kombinaci s katalyzátorem. V roce 1990 posunulo spirálové dmychadlo výkon modelu Golf GTI G60 na 160 k.

Golf GTI III (1991).
Volkswagen přenesl charakteristické rysy GTI v roce 1991 do třetí generace. Vše začalo výkonem 115 k. O rok později vzrostl výkon díky novému motoru se čtyřventilovým rozvodem na 150 k. V roce 1996 rozšířil nabídku verzí GTI turbodiesel TDI o výkonu 110 k; v průběhu následujících let se zážehové a vznětové varianty definitivně rozdělily na GTI a GTD. Rovněž v roce 1996 byl na trh uveden jubilejní model „20 let GTI“.

Golf GTI IV (1998).
V roce 1998 uvedená čtvrtá generace GTI vystupovala velmi decentně. Technicky byl Golf GTI IV o výkonu 150 k vozem, který měl svou agilitou a kvalitou velký náskok před konkurencí. Zážehové motory – čtyřválce a (jedinečné) pětiválce – dosahovaly výkonu až 170 k, vznětové motory poskytovaly maximálně 130 k. V roce 2001 zahájila renesanci sportovní ikony speciální edice „25 let GTI“ s přeplňovaným motorem o výkonu 180 k.

Golf GTI V (2004). Golf GTI oslavil grandiózní návrat debutem páté generace v roce 2004. S výrazně ostřejším vzhledem, přeplňovaným motorem o výkonu 200 k a maximálně suverénními jízdními vlastnostmi byl koncept GTI katapultován do budoucnosti. Volkswagen věnoval svým fanouškům k 30. narozeninám kultovního sportovního modelu v roce 2006 edici „30 let GTI“ o výkonu 230 k. V roce 2007 se na start postavila reinkarnace verze „Pirelli GTI“ se shodným motorem.

Golf GTI VI (2009). S šestou generací následoval v roce 2009 Golf GTI, který nově definoval trakci elektronickou uzávěrkou diferenciálu (XDS). GTI o výkonu 210 k tak poskytovalo ještě větší potěšení z jízdy. Bylo to GTI, které nabízelo díky nově koncipované výfukové soustavě ještě slyšitelnější dynamiku. Poprvé bylo navíc nabízeno také v karosářské variantě kabriolet. Vrcholem této generace byl v roce 2011 „Golf GTI Edition 35“ s výkonem 235 k, uvedený na trh u příležitosti 35. narozenin.

Golf GTI VII (2012). Sedmá generace GTI byla uvedena v roce 2012 ve dvou výkonových stupních. Vstupní verze nabízí nejvyšší výkon 162 kW/220 k3, Golf GTI Performance je vyladěn na 169 kW/230 k4 a je navíc vybaven novou uzávěrkou předního diferenciálu. Začátkem roku 2016 následovalo na tomto základě zvýšení výkonu až na 213 kW/290 k pro verzi Golf GTI Clubsport, která se ještě víc přiblížila k světu motoristického sportu. Další krok tímto směrem učiní speciální edice modelu Golf GTI Clubsport, která bude za několik dní představena u jezera Wörthersee.


Porsche Česká republika s.r.o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Volkswagen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Setkání Wörthersee 2016: Volkswagen oslaví 40. narozeniny modelu Golf GTI
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

26.03.2017
Video k testu: Kia Optima SW GT
25.03.2017
Automobilka Tesla ruší produkci svého Model S 60 a 60 D a půjčuje si u investorů! Má snad málo peněz?
24.03.2017
Na Volkswagen e-Golf stačí milion, nově dojede až 200 km
24.03.2017
Renault Alpine A110 s motorem 1.8 Turbo a výkonem 252 koní
23.03.2017
Seat bude mít dvě nová SUV, Aronu menší než Atecu a také větší sedmimístné SUV
23.03.2017
Test ojetiny: BMW 520i (E60) – rozumný základ
22.03.2017
Nový Golf GTI Performance má 245 koní a cenu 745 900 Kč
21.03.2017
Audi S4 a S4 Avant v prodeji, připravte si minimálně 1,6 milionu
21.03.2017
Jeep Compass se dokáže ve verzi Trailhawk plazit i po zdi
20.03.2017
Test: Kia Optima SW GT - tvrdý oříšek
19.03.2017
3 nejbrutálnější kombi letošní Ženevy s dynamikou supersportů
19.03.2017
Lexus a Porsche jsou nejméně problémové, Fiat naopak propadák
18.03.2017
3 nejzajímavější kombi letošní Ženevy, která vás nezruinují
17.03.2017
Mitsubishi Eclipse Cross bude soupeřit s novou Škodou Yeti
16.03.2017
Test ojetiny: Opel Corsa 1.0 Turbo ecoFLEX – tvrdý hráč, či dámská hračka?
15.03.2017
Žádné překvapení - českým Autem roku 2017 je Škoda Kodiaq
14.03.2017
Bentley Mulsanne Hallmark Series by Mulliner - individuální luxus
14.03.2017
S Nissanem Juke v limitované edici Fun Edition budete zaručeně FUN
13.03.2017
Máte rádi modrou barvu? BMW na Vás myslí a přichystalo pro řadu 6 limitovanou edici M Sport
13.03.2017
Test: Peugeot 3008 GT - otestovali jsme auto roku 2017, je vážně dobré