Setkání Wörthersee 2016: Volkswagen oslaví 40. narozeniny modelu Golf GTI

03. 05. 2016
Sdílet článek

Již 35. Setkání GTI u jezera Wörthersee začne již zítra 4. května. Desetitisíce fanoušků GTI se mohou těšit na gigantickou party v malebném městečku Reifnitz na jižním břehu jezera Wörthersee, která se uskuteční u příležitosti 40. narozenin kultovního sportovního vozu. Volkswagen přiveze na tento festival všech sedm generací modelu Golf GTI a nový Golf GTI Clubsport1.

GTI“ – tato zkratka je již 40 let symbolem kompaktního sportovního vozu. Golf GTI přišel na trh v roce 1976 a demokratizoval sportovní jízdu. Stal se jedinečným originálem díky nezaměnitelným rysům GTI, mezi něž patří agilní motor, řízení s bezprostředními reakcemi, sportovní podvozek, nízká hmotnost, sportovní design vyjadřující jasný postoj, golfový míček v roli hlavice řadicí páky převodovky, červený pruh na masce chladiče, sportovní sedadla s károvaným vzorem. Vývoj tohoto modelu probíhal potají a cílem bylo vyrobit 5000 vozů. Celková výroba všech verzí modelu Golf GTI již dávno překročila hranici dvou milionů exemplářů. GTI je jedinečným fenoménem. Má za sebou 40 let vzestupného letu. A to je dobrý důvod k tomu, aby byl vyroben Golf GTI v dosud nevídané podobě. V limitované speciální edici Clubsport S2, která patří mezi nejrychlejší vozy s pohonem předních kol naší doby. Dva fakty předem: 228 kW/310 k a nový podvozek se speciálním nastavením pro rychlé časy na Nürburgringu. Volkswagen zveřejní všechny další podrobné údaje o této nové verzi modelu Golf GTI 4. května v Reifnitzu u Wörthersee.


40 let modelu Golf GTI – rychlá retrospektiva

Golf GTI I (1976).
Šest mužů zosnovalo v roce 1974 tajný plán vývoje „sportovního Golfu“. Tento projekt protlačili přes všechny instance. Dnes již nelze jednoznačně určit, v jaký den roku 1976 bylo vyrobeno první sériové GTI. Faktem je, že svým výkonem 110 k a nejvyšší rychlostí 182 km/h vzal útokem nejen svět kompaktních vozů, ale na dálnicích proháněl také luxusní sportovní vozy a sedany. V roce 1983 byla představena první speciální edice „Pirelli GTI“ s výkonem 112 k.

Golf GTI II (1984).
Strategický geniální tah následoval o rok později s modelem Golf GTI II o výkonu 112 k, který převzal koncepci první generace s identickými charakteristickými rysy GTI. Z novinky se tak stal klasický model. Ikona. V roce 1984 způsobilo zavedení katalyzátoru snížení výkonu na 107 k. O dva roky později kompenzoval Volkswagen pokles výkonu novým šestnáctiventilovým motorem, který navázal na agilitu původního GTI výkonem 129 k v kombinaci s katalyzátorem. V roce 1990 posunulo spirálové dmychadlo výkon modelu Golf GTI G60 na 160 k.

Golf GTI III (1991).
Volkswagen přenesl charakteristické rysy GTI v roce 1991 do třetí generace. Vše začalo výkonem 115 k. O rok později vzrostl výkon díky novému motoru se čtyřventilovým rozvodem na 150 k. V roce 1996 rozšířil nabídku verzí GTI turbodiesel TDI o výkonu 110 k; v průběhu následujících let se zážehové a vznětové varianty definitivně rozdělily na GTI a GTD. Rovněž v roce 1996 byl na trh uveden jubilejní model „20 let GTI“.

Golf GTI IV (1998).
V roce 1998 uvedená čtvrtá generace GTI vystupovala velmi decentně. Technicky byl Golf GTI IV o výkonu 150 k vozem, který měl svou agilitou a kvalitou velký náskok před konkurencí. Zážehové motory – čtyřválce a (jedinečné) pětiválce – dosahovaly výkonu až 170 k, vznětové motory poskytovaly maximálně 130 k. V roce 2001 zahájila renesanci sportovní ikony speciální edice „25 let GTI“ s přeplňovaným motorem o výkonu 180 k.

Golf GTI V (2004). Golf GTI oslavil grandiózní návrat debutem páté generace v roce 2004. S výrazně ostřejším vzhledem, přeplňovaným motorem o výkonu 200 k a maximálně suverénními jízdními vlastnostmi byl koncept GTI katapultován do budoucnosti. Volkswagen věnoval svým fanouškům k 30. narozeninám kultovního sportovního modelu v roce 2006 edici „30 let GTI“ o výkonu 230 k. V roce 2007 se na start postavila reinkarnace verze „Pirelli GTI“ se shodným motorem.

Golf GTI VI (2009). S šestou generací následoval v roce 2009 Golf GTI, který nově definoval trakci elektronickou uzávěrkou diferenciálu (XDS). GTI o výkonu 210 k tak poskytovalo ještě větší potěšení z jízdy. Bylo to GTI, které nabízelo díky nově koncipované výfukové soustavě ještě slyšitelnější dynamiku. Poprvé bylo navíc nabízeno také v karosářské variantě kabriolet. Vrcholem této generace byl v roce 2011 „Golf GTI Edition 35“ s výkonem 235 k, uvedený na trh u příležitosti 35. narozenin.

Golf GTI VII (2012). Sedmá generace GTI byla uvedena v roce 2012 ve dvou výkonových stupních. Vstupní verze nabízí nejvyšší výkon 162 kW/220 k3, Golf GTI Performance je vyladěn na 169 kW/230 k4 a je navíc vybaven novou uzávěrkou předního diferenciálu. Začátkem roku 2016 následovalo na tomto základě zvýšení výkonu až na 213 kW/290 k pro verzi Golf GTI Clubsport, která se ještě víc přiblížila k světu motoristického sportu. Další krok tímto směrem učiní speciální edice modelu Golf GTI Clubsport, která bude za několik dní představena u jezera Wörthersee.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Porsche Česká republika s.r.o.

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Audi A4

Rok výroby 2011

199 777 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč