Šestá etapa Dakaru přinesla nehodu Prokopa a konec Macháčka

vloženo

V pátek čekala na dakarské jezdce 6. etapa, okruh vedoucí opět v úctyhodné nadmořské výšce, pohybující se od 3 500 do 4 200 metrů nad mořem. Bohužel na Dakaru skončil další český jezdec. Tentokráte se jednalo o Josefa Macháčka, kterého na jeho bugině zradila převodovka. Skvělou stíhací jízdu však předvedl Tomáš Vrátný a špatně si nevedl ani Martin Macík jedoucí na jistotu.

Šestá etapa Dakaru přinesla nehodu Prokopa a konec Macháčka

Tomáš Vrátný a jeho stíhací jízda.
Tomáš Vrátný se v šesté etapě Rallye Dakar 2016 blýskl skvělou stíhací jízdou. V měřeném úseku dlouhém 295 kilometrů předjel deset kamionů a dojel si pro sedmnácté místo. „Etapa nám vyloženě seděla. I když jsme byli na startu vzadu, předjeli jsme několik kamionů a aut. Navíc foukal vítr, takže jsme nemuseli jet v prachu a celkem jsme si to užili. Auta fungovala perfektně všem třem posádkám,“ konstatoval Tomáš Vrátný, který byl ze tří mezinárodních posádek jedoucích za tým Bonver Dakar Project nejúspěšnější. Do měřeného úseku sice vyrážel až jako sedmadvacátý, předjel ovšem deset kamionů a do cíle dojel jako sedmnáctý. O pouhé tři vteřiny za ním se umístil jeho kazašský týmový kolega Artur Ardavičus, který byl osmnáctý. „S Arturem jsme si pěkně zazávodili. Jsem rád, že jsme se umístili hned za sebou, protože v tomto pořadí budeme vyjíždět do další etapy a můžeme si tak vzájemně krýt záda,“ pochvaloval si Vrátný.  „Chtěl bych také opět vyzdvihnout Albertův výkon. Albert každou etapou zrychluje a překvapuje nás svou rychlostí. Doufám, že mu to vydrží až do konce závodu,“ dodal Vrátný na adresu svého hendikepovaného týmového kolegy Alberta Llovery. Ten dojel šestadvacátý.

V průběžném pořadí je Vrátný devatenáctý a na nejrychlejšího Hanse Staceyho ztrácí 2 hodiny, 11 minut a 40 vteřin. Hned za ním je Ardavičus, který je dvacátý. Llovera je čtyřicátý.

Martin Macík jel na jistotu.
Martin Macík, František Tomášek a Michal Mrkva v kamionu týmu KM Racing po předchozí napínavé stíhací etapě tentokrát zvolili strategii: jedeme na jistotu. Pánové drželi krok s první patnáctkou, jeli klidně a zodpovědně. V etapě se umístili na 14. místě. Celkově si posádka drží 13. pozici a užívá si neskutečné přízně a náklonnosti přátelských bolivijských fanoušků, kteří závodníky doprovázejí doslova na každém kroku.

Kamiony v 6. etapě jely měřený úsek dlouhý 295 km, ale celkem i s přejezdy musely přes skalnatá úbočí absolvovat dlouhých 600 km. Střídání písečného a kamenitého terénu ve vysoké nadmořské výšce bylo i tentokrát náročné. „Hlavy máme jako pátrací balóny a navigátorovi málem vypadly oči z důlků. Musím přiznat, že mi to dnes moc nesedlo. Dvakrát jsem se navíc při otřesu v kabině praštil a pak už mě bolela hlava při každé díře, kterou jsme projeli. A že jich nebylo málo,“ líčí Martin Macík kondici ovlivněnou pobytem ve vysoké nadmořské výšce.

Posádka žluté liazky v aktuální etapě nechtěla příliš riskovat. Jela celkem klidně, vyrovnaně a na jistotu udržení v první patnáctce. „Na začátku se mi podařilo dostat se před první 3 soupeře, kteří nás zdržovali, ale pak už to dál nešlo, protože prvních 150 km bylo hodně rozbitých a nedalo se moc bezpečně předjet. Závěr etapy pak byl rovný a všichni jsme to mydlili stále 140 km/h, jako na dálnici,“ popisuje Martin.

Etapu tentokrát ozvláštnily záblesky největší solné pláně na světě Salar de Uyuni, která byla dříve dnem jezera. Bohužel, její krásy si Martin Macík, a zřejmě ani jeho soupeři, vůbec nestihli všimnout. Stejně jako rodného města prezidenta Evo Moralese, kterým dnes kamiony projely. „Tak to vůbec. Mám cestu dopředu nastudovanou včetně reliéfů. Vím, zda etapa povede horami nebo lesy. Ale že bych si všímal toho, že kolem zrovna prolétl papoušek, to ne. Držím pevně volant a soustředím se na řízení. Ale je vtipné, že po dojezdu vidíme na velkých obrazovkách v kempu natočený záznam ze závodu, parádní záběry z helikoptéry. Takže v té chvíli si říkáme – jé, to bylo pěkný, jak jsme jeli těmi horami,“ popisuje vjemy jezdců během závodu Martin.

Macháčka vyřadila porucha převodovky.
Šestá etapa bohužel byla tou poslední pro buginu Josefa Macháčka a Martina Plechatého, kvůli neopravitelné závadě museli Rallye Dakar 2016 vzdát. Je to zklamáníi, ale pánové to berou sportovně. "Jako se někomu nepodaří vylézt na Mount Everest, tak mě se nepodaří dojet Dakar s buginou", říká na závěr Pepa. David Pabiska dnešni etapu zvládl velmi dobře a dojel na 37. místě, etapa mu sedla. Celkově se posunul na 39.místo. Ruda Lhotsky dojel na 100. míste a do bivaku přijel zcela vyčerpaný, bohužel to dnes bylo opět s pádem, mometálně nabírá síly na zitřejší etapu.

Martin Prokop a Jan Tománek skončili na boku ale šestou etapu úspěšně dojeli.
Kluci dnes s opraveným autem pokračovali ve vysokém tempu a opět potvrdili, že umí nejenom ve WRC, ale i na Dakaru. V šesté etapě obsadili 22. místo se ztrátou 42 minut a 51 vteřin na nejrychlejšího Stephana Peterhansela.

Výsledky Rallye Dakar 2016 - 6. etapa (Uyuni - Uyuni)

Motocykly (723 km/542 km rychlostní zkouška):
1. Price (Austr.) 5:51:48,
2. Walkner (Rak./KTM) -1:05,
3. Goncalves (Portug./Honda) -1:12,
27. Klymčiw (ČR/Husqvarna) -25:10,
37. Pabiška -35:38,
40. Engel -43:22,
66. Veselý -1:29:10,
100. Lhotský (všichni ČR/KTM) -3:18:46.

Průběžné pořadí motocykly:
1. Goncalves 20:23:07,
2. Price -35, 3. Walkner -2:50,
23. Klymčiw -59:34,
39. Pabiška -1:56:10,
42. Engel -2:07:17,
63. Veselý -4:14:26,
89. Lhotský -6:51:40.

Automobily (723/542):
1. Peterhansel, Cottret (Fr./Peugeot) 5:01:07,
2. Sainz, Cruz (Šp./Peugeot) -17,
3. Alrádží, Gottschalk (Saúd. Ar., Něm./Toyota) -7:19,
23. Prokop, Tománek (ČR/Toyota) -42:51,
29. Zapletal, Marton (ČR, Pol./Hummer) -53:35,
35. Jerie, Moscatt (Austr./Toyota) -1:15:27,
49. Ouředníček, Vaculík (ČR/Hummer) -1:57:13,
83. D. Randýsek, Plný (ČR/Artic Cat) -4:21:28.

Průběžné pořadí automobily:
1. Peterhansel 18:26:20,
2. Loeb (Fr./Peugeot) -27,
3. Sainz -5:55,
18. Prokop -1:41:13,
24. Zapletal -2:52:43,
35. Jerie -3:59:51,
44. Ouředníček -5:06:32,
84. D. Randýsek -15:32:57.

Kamiony (600/295):
1. Stacey (Niz./MAN) 2:55:35,
2. G. de Rooy (Niz./Iveco) -7,
3. Versluis (Niz./MAN) -1:15,
7. Kolomý -3:09,
10. Valtr (oba ČR/Tatra) -8:40,
14. Macík (ČR/Liaz) -11:16,
17. Vrátný (ČR/Tatra) -15:04,
42. R. Randýsek (ČR/MAN) -1:37:55.

Průběžné pořadí kamiony:
1. Stacey 17:05:09,
2. Versluis -59,
3. Villagra (Arg./Iveco) -4:05,
6. Kolomý -12:24,
13. Macík -1:16:55,
18. Valtr -1:55:53,
19. Vrátný -2:11:40,
47. R. Randýsek -15:37:31.


Fotografie k článku

Fotografie k článku Šestá etapa Dakaru přinesla nehodu Prokopa a konec Macháčka Fotografie k článku Šestá etapa Dakaru přinesla nehodu Prokopa a konec Macháčka Fotografie k článku Šestá etapa Dakaru přinesla nehodu Prokopa a konec Macháčka Fotografie k článku Šestá etapa Dakaru přinesla nehodu Prokopa a konec Macháčka Fotografie k článku Šestá etapa Dakaru přinesla nehodu Prokopa a konec Macháčka Fotografie k článku Šestá etapa Dakaru přinesla nehodu Prokopa a konec Macháčka Fotografie k článku Šestá etapa Dakaru přinesla nehodu Prokopa a konec Macháčka Fotografie k článku Šestá etapa Dakaru přinesla nehodu Prokopa a konec Macháčka
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer