Seat Ibiza slaví třicátiny

vloženo

Dne 27. dubna 1984, v roce, kdy svět tleskal uvedení prvního počítače Apple Mac a kompaktní disk začal získávat na popularitě, vyjel z bran barcelonského závodu první Ibiza, která se stala nejúspěšnějším modelem značky Seat. Následující neděli oslaví Ibiza své 30. narozeniny a připomene uplynulá tři desetiletí.

Seat Ibiza slaví třicátiny

SEAT letos slaví kulaté výročí Ibizy; vozu, který změnil podobu společnosti SEAT a který je dnes považován za nejcharismatičtější vůz v celé její historii; vozu, který je zároveň s téměř pěti miliony prodaných exemplářů jejím nejprodávanějším modelem. Existuje-li vůz, který symbolizuje Španělsko 80. let – dynamické, ambiciózní a průkopnické – pak je to SEAT Ibiza. Představení tohoto modelu, který dostal jméno podle ostrova ve Středozemním moři, mezinárodně proslulého svými hudebními festivaly a party, znamenalo významnou změnu vzhledu nejen španělských ulic. Ibiza je jedním z pilířů značky SEAT a ve Španělsku je nejprodávanějším modelem ve svém segmentu od roku 2001.

Jako kulisa pro světovou premiéru modelu SEAT Ibiza byl zvolen prestižní Pařížský autosalon 1984. Společnost SEAT začala díky tomuto bestselleru expandovat na mezinárodní trhy vývozem ve velkém měřítku. Podíl exportu do více než 75 zemích, na jejichž trhu je SEAT přítomen, na celkové výrobě se u této ikony na kolech vyšplhal na 69 % (tomu odpovídá cca 3,5 milionu vozů). Nejdůležitějšími trhy pro Ibizu během prvních let byly, kromě Španělska, Itálie, Francie, Německo, Velká Británie, Portugalsko a Mexiko.

SEAT Ibiza zahájil výrobu v závodě Martorell
Společnost SEAT uzavřela 80. léta výrobním a prodejním rekordem a zároveň se stala součástí koncernu Volkswagen. Do roku 1993 byly aktivity značky soustředěny do závodu Zona Franca v Barceloně. Nicméně příslušnost k novému koncernu, prodejní úspěchy nových modelů a potřeba zvýšit výrobu si vyžádaly výstavbu nového průmyslového výrobního komplexu. SEAT tuto výzvu vyřešil vybudováním nového moderního výrobního závodu v sousedství svého technického střediska. Prvním vozidlem, které se začalo vyrábět v novém závodě SEAT v Martorellu, byla druhá generace Ibizy. Současně s výrobním závodem vyrostl v jeho sousedství dodavatelský průmyslový park, v němž tehdy působilo 20 společností.

Martorell je v současnosti stále jedním z nejmodernějších a nejflexibilnějších výrobních závodů v Evropě. Toto výjimečné postavení v mezinárodním měřítku bylo potvrzeno udělením ocenění „Automotive Lean Production“. Na montážní lince 1 martorellského závodu vzniká každý den téměř 700 vozů Ibiza, na čemž se přímo podílí přibližně 1600 zaměstnanců. Celkově SEAT zajišťuje přímo a nepřímo zaměstnání pro cca 70 000 rodin. Současný multiplikační efekt, který má SEAT na celou ekonomiku, je nepopiratelný. SEAT si nelze představit bez Martorellu a španělský automobilový průmysl bez značky SEAT.

SEAT Ibiza: zaměření na design s mladým a sportovním duchem
SEAT Ibiza je 100% SEAT, protože to byl první vůz, který byl kompletně navržen a vyvinut společností SEAT. Design byl vždy součástí DNA španělské značky a v případě Ibizy jsou pod vzhledem všech čtyř generací podepsána velká jména automobilového designu.

U první generace Ibizy (1984-1993) spolupracoval SEAT s Italdesignem, společností italského designéra Giorgia Giugiara, dále s Karmannem na vývoji karoserie a s Porsche na motorech „System Porsche“. Druhá generace (1993-2002) učinila z estetického hlediska velký skok, za nímž stál opět Giugiaro. Linie byly zaoblené a aerodynamické. Úroveň výbavy a mechanické sofistikovanosti Ibizy bylo možné normálně nalézt pouze ve vyšších segmentech.

Italský designér Walter de’Silva, současný šéfdesignér koncernu Volkswagen, byl zodpovědný za tvarové řešení třetí generace Ibizy (2002-2008), která znamenala další krok kupředu v oblastech kvality výroby, nabízených motorů a jízdní dynamiky. Walter de’Silva představil atraktivnější estetiku, která se vyznačovala agilitou, jejímž původcem byl „agilní podvozek“ vyvinutý technickým střediskem SEAT v Martorellu.

Aktuální generace Ibizy (od roku 2008) je dílem tehdejšího šéfdesignéra značky SEAT Luca Donckerwolkeho. Na přídi vozidla poprvé debutoval koncept „šípového designu“. Výsledkem byla nová Ibiza, která byla výrazně sportovnější než její předchůdci, díky použití velmi vyhraněných geometrických linií, jež doplnila změna klasické „dynamické linie“ na bocích.

Nejostřejší verze vítězila v mistrovství světa v rallye
První skutečně sportovní variantou modelu SEAT Ibiza byla verze SXI s motorem o výkonu 100 k, předchůdce současných verzí CUPRA (zkratka ze slov Cup Racing) a FR (Formula Racing). V roce 1996 představila společnost verzi CUPRA s dvoulitrovým motorem o výkonu 150 k, která nabízela výjimečné výkony a sportovní vzhled. V témže roce byla velmi očekávanou novinkou Ibiza Kit Car, s níž SEAT dosáhl skvělého triumfu v dvoulitrové třídě mistrovství světa v rallye. SEAT tento úspěch zopakoval v letech 1997 a 1998. V roce 2004 oslavila Ibiza své 20. výročí s více než 3,3 milionu vyrobených vozů a uvedením dvou nových sportovních verzí – FR a CUPRA (s novými vznětovými motory).

 
Věděli jste, že…?

·        
Přibližná cena modelu SEAT Ibiza v roce 1984 činila 825 000 peset (4950 eur). V současných cenách by to bylo 15 620 eur.

·         SEAT Ibiza byl oficiálním vozem olympijských her v Barceloně v roce 1992.

·         Druhá generace Ibizy byla prvním modelem ve svém segmentu, vybaveným motorem TDI o výkonu 90 k.

·         SEAT Ibiza byl prvním modelem ve svém segmentu, který měl ve všech variantách v sériové výbavě elektronicky řízený stabilizační systém ESP.

·         Počty prodaných vozů jednotlivých generací:

-       Ibiza I, 1984-1993: 1 308 461 vozů

-       Ibiza II, 1993-2002: 1 522 607 vozů

-       Ibiza III, 2002-2008:     1 221 200 vozů

-       Ibiza IV, od roku 2008:   924 183 vozů

 

AC&C Public Relations, s.r.o., Seat

Vyhledat vozidla v inzerci: Seat

Fotografie k článku

Fotografie k článku Seat Ibiza slaví třicátiny Fotografie k článku Seat Ibiza slaví třicátiny Fotografie k článku Seat Ibiza slaví třicátiny Fotografie k článku Seat Ibiza slaví třicátiny Fotografie k článku Seat Ibiza slaví třicátiny Fotografie k článku Seat Ibiza slaví třicátiny
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

09.12.2016
Nový Lexus LS se ukáže v Detroitu, máme jeho první skicu
08.12.2016
Test: Volkswagen Golf GTI Performance – univerzálně dokonalý
07.12.2016
Nový Opel Insignia Grand Sport - informace a fotografie
06.12.2016
Nissan X-Trail 2.0 dCi má české ceny, začínají na 779 500 Kč
06.12.2016
Chcete si za volantem užívat pohodlí? Zkuste automatickou převodovku. V zimě ji prověříte nejlépe
05.12.2016
Nový Seat Leon Cupra dostal 300 koní a pohon všech kol
05.12.2016
Dacia hlásí rekordní rok a na její modely se čeká déle, než půl roku
04.12.2016
Lexus GS F a RC F nově standardně se systémem adaptivního variabilního odpružení
03.12.2016
Nový Hyundai i10 bez klimatizace a rádia za 219 990 Kč
02.12.2016
Mikuláš bude v AAA AUTO nadělovat fotbalovým fanouškům
02.12.2016
Ford Fiesta nové generace přijíždí rovnou ve čtyřech různých verzích
01.12.2016
Test ojetiny: Audi A8 4.2 TDI - přitažlivá kasička
30.11.2016
Na novou Škodu Octavia si připravte minimálně 407 900 Kč
28.11.2016
Prémiový fastback Volkswagen Arteon se představí v Ženevě
27.11.2016
Seat Leon po modernizaci - s 1.2 TSI přijde na 339 900 Kč
26.11.2016
Video: Nový Volkswagen Golf bude udávat reálnou spotřebu
25.11.2016
Nissan X-Trail posiluje nabídku motorů o dvoulitrový diesel
23.11.2016
Test: Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R – průkopník
22.11.2016
Na Nissan GT-R Nismo si připravte dvojnásobek běžného GT-R
21.11.2016
Nový Volkswagen e-Golf se chlubí dvojnásobným dojezdem a vyšším výkonem