Seat Ibiza slaví třicátiny

vloženo

Dne 27. dubna 1984, v roce, kdy svět tleskal uvedení prvního počítače Apple Mac a kompaktní disk začal získávat na popularitě, vyjel z bran barcelonského závodu první Ibiza, která se stala nejúspěšnějším modelem značky Seat. Následující neděli oslaví Ibiza své 30. narozeniny a připomene uplynulá tři desetiletí.

Seat Ibiza slaví třicátiny

SEAT letos slaví kulaté výročí Ibizy; vozu, který změnil podobu společnosti SEAT a který je dnes považován za nejcharismatičtější vůz v celé její historii; vozu, který je zároveň s téměř pěti miliony prodaných exemplářů jejím nejprodávanějším modelem. Existuje-li vůz, který symbolizuje Španělsko 80. let – dynamické, ambiciózní a průkopnické – pak je to SEAT Ibiza. Představení tohoto modelu, který dostal jméno podle ostrova ve Středozemním moři, mezinárodně proslulého svými hudebními festivaly a party, znamenalo významnou změnu vzhledu nejen španělských ulic. Ibiza je jedním z pilířů značky SEAT a ve Španělsku je nejprodávanějším modelem ve svém segmentu od roku 2001.

Jako kulisa pro světovou premiéru modelu SEAT Ibiza byl zvolen prestižní Pařížský autosalon 1984. Společnost SEAT začala díky tomuto bestselleru expandovat na mezinárodní trhy vývozem ve velkém měřítku. Podíl exportu do více než 75 zemích, na jejichž trhu je SEAT přítomen, na celkové výrobě se u této ikony na kolech vyšplhal na 69 % (tomu odpovídá cca 3,5 milionu vozů). Nejdůležitějšími trhy pro Ibizu během prvních let byly, kromě Španělska, Itálie, Francie, Německo, Velká Británie, Portugalsko a Mexiko.

SEAT Ibiza zahájil výrobu v závodě Martorell
Společnost SEAT uzavřela 80. léta výrobním a prodejním rekordem a zároveň se stala součástí koncernu Volkswagen. Do roku 1993 byly aktivity značky soustředěny do závodu Zona Franca v Barceloně. Nicméně příslušnost k novému koncernu, prodejní úspěchy nových modelů a potřeba zvýšit výrobu si vyžádaly výstavbu nového průmyslového výrobního komplexu. SEAT tuto výzvu vyřešil vybudováním nového moderního výrobního závodu v sousedství svého technického střediska. Prvním vozidlem, které se začalo vyrábět v novém závodě SEAT v Martorellu, byla druhá generace Ibizy. Současně s výrobním závodem vyrostl v jeho sousedství dodavatelský průmyslový park, v němž tehdy působilo 20 společností.

Martorell je v současnosti stále jedním z nejmodernějších a nejflexibilnějších výrobních závodů v Evropě. Toto výjimečné postavení v mezinárodním měřítku bylo potvrzeno udělením ocenění „Automotive Lean Production“. Na montážní lince 1 martorellského závodu vzniká každý den téměř 700 vozů Ibiza, na čemž se přímo podílí přibližně 1600 zaměstnanců. Celkově SEAT zajišťuje přímo a nepřímo zaměstnání pro cca 70 000 rodin. Současný multiplikační efekt, který má SEAT na celou ekonomiku, je nepopiratelný. SEAT si nelze představit bez Martorellu a španělský automobilový průmysl bez značky SEAT.

SEAT Ibiza: zaměření na design s mladým a sportovním duchem
SEAT Ibiza je 100% SEAT, protože to byl první vůz, který byl kompletně navržen a vyvinut společností SEAT. Design byl vždy součástí DNA španělské značky a v případě Ibizy jsou pod vzhledem všech čtyř generací podepsána velká jména automobilového designu.

U první generace Ibizy (1984-1993) spolupracoval SEAT s Italdesignem, společností italského designéra Giorgia Giugiara, dále s Karmannem na vývoji karoserie a s Porsche na motorech „System Porsche“. Druhá generace (1993-2002) učinila z estetického hlediska velký skok, za nímž stál opět Giugiaro. Linie byly zaoblené a aerodynamické. Úroveň výbavy a mechanické sofistikovanosti Ibizy bylo možné normálně nalézt pouze ve vyšších segmentech.

Italský designér Walter de’Silva, současný šéfdesignér koncernu Volkswagen, byl zodpovědný za tvarové řešení třetí generace Ibizy (2002-2008), která znamenala další krok kupředu v oblastech kvality výroby, nabízených motorů a jízdní dynamiky. Walter de’Silva představil atraktivnější estetiku, která se vyznačovala agilitou, jejímž původcem byl „agilní podvozek“ vyvinutý technickým střediskem SEAT v Martorellu.

Aktuální generace Ibizy (od roku 2008) je dílem tehdejšího šéfdesignéra značky SEAT Luca Donckerwolkeho. Na přídi vozidla poprvé debutoval koncept „šípového designu“. Výsledkem byla nová Ibiza, která byla výrazně sportovnější než její předchůdci, díky použití velmi vyhraněných geometrických linií, jež doplnila změna klasické „dynamické linie“ na bocích.

Nejostřejší verze vítězila v mistrovství světa v rallye
První skutečně sportovní variantou modelu SEAT Ibiza byla verze SXI s motorem o výkonu 100 k, předchůdce současných verzí CUPRA (zkratka ze slov Cup Racing) a FR (Formula Racing). V roce 1996 představila společnost verzi CUPRA s dvoulitrovým motorem o výkonu 150 k, která nabízela výjimečné výkony a sportovní vzhled. V témže roce byla velmi očekávanou novinkou Ibiza Kit Car, s níž SEAT dosáhl skvělého triumfu v dvoulitrové třídě mistrovství světa v rallye. SEAT tento úspěch zopakoval v letech 1997 a 1998. V roce 2004 oslavila Ibiza své 20. výročí s více než 3,3 milionu vyrobených vozů a uvedením dvou nových sportovních verzí – FR a CUPRA (s novými vznětovými motory).

 
Věděli jste, že…?

·        
Přibližná cena modelu SEAT Ibiza v roce 1984 činila 825 000 peset (4950 eur). V současných cenách by to bylo 15 620 eur.

·         SEAT Ibiza byl oficiálním vozem olympijských her v Barceloně v roce 1992.

·         Druhá generace Ibizy byla prvním modelem ve svém segmentu, vybaveným motorem TDI o výkonu 90 k.

·         SEAT Ibiza byl prvním modelem ve svém segmentu, který měl ve všech variantách v sériové výbavě elektronicky řízený stabilizační systém ESP.

·         Počty prodaných vozů jednotlivých generací:

-       Ibiza I, 1984-1993: 1 308 461 vozů

-       Ibiza II, 1993-2002: 1 522 607 vozů

-       Ibiza III, 2002-2008:     1 221 200 vozů

-       Ibiza IV, od roku 2008:   924 183 vozů

 

AC&C Public Relations, s.r.o., Seat

Vyhledat vozidla v inzerci: Seat

Fotografie k článku

Fotografie k článku Seat Ibiza slaví třicátiny Fotografie k článku Seat Ibiza slaví třicátiny Fotografie k článku Seat Ibiza slaví třicátiny Fotografie k článku Seat Ibiza slaví třicátiny Fotografie k článku Seat Ibiza slaví třicátiny Fotografie k článku Seat Ibiza slaví třicátiny
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer