Saab představil nový systém, který zabrání řízení pod vlivem alkoholu

vloženo

Z celkového počtu řidičů, kteří v loňském roce zahynuli při dopravních nehodách, připadá v rámci Švédska* 29% a v rámci celé Evropy* 25% na jízdu pod vlivem alkoholu. Pro zmenšení rozsahu tohoto problému Saab nyní vyvíjí jedinečný miniaturní detektor alkoholu, který bude řidičům pomáhat při dodržování zákonů týkajících se řízení pod vlivem alkoholu. Systém "Alcokey" vyvinutý společností Saab zahrnuje malý náustek, který je součástí rukojeti klíče.

Ilustrační foto k článku Saab představil nový systém, který zabrání řízení pod vlivem alkoholu Další součástí je transpondér (rádiový odpovídač), který komunikuje s řídícím počítačem vozu. Ten zabrání nastartování motoru, jestliže vzorek dechu řidiče obsahuje alkohol v množství přesahujícím přípustnou hranici. Toto zařízení by mohlo být dodáváno prodejci Saabu jako příslušenství a v současné době probíhá jeho odborné posuzování a vývoj. Saab tak reaguje na rostoucí obavy, které vyvolává problém alkoholu za volantem zejména u švédských firem a podniků veřejných služeb spravujících početné vozové parky.

Testy prototypu, prováděné na modelu Saab 9-5, mají prověřit spolehlivost a přesnost zařízení. Systém má sloužit jako praktický a levný prostředek pro měření hladiny alkoholu bez nutnosti instalování dražšího, pevně zabudovaného zařízení ve vozidle. Při sériové výrobě by systém "Alcokey" stál asi 250 Euro, což je jedna desetina ceny systému pevně instalovaného ve voze. Saab hodlá předvést systém při příležitosti semináře o bezpečnosti, který se bude konat v srpnu ve švédském Tylösandu. Systém "Alcokey" je elegantní modifikací stávající technologie pro zabezpečení vozidel proti odcizení. Když řidič na dálkovém ovladači kombinovaného klíče stiskne tlačítko otvírání dveří, zapne se také senzor alkoholu. Řidič pak foukne do malého náustku na okraji rukojeti klíče, aby poskytl vzorek svého dechu. Ten dále prochází malou vnitřní trubičkou, která obsahuje polovodičový senzor o velikosti špendlíkové hlavičky. Pak je vzorek analyzován a na klíči se rozsvítí zelená nebo červená kontrolka. Svítí-li zelená kontrolka, vyšle klíč do řídícího počítače vozu signál "vše v pořádku". Tento signál je doplňkem obvyklého signálu, který klíč vysílá vždy, aby vypnul imobilizér motoru. Pokud ovšem svítí červená kontrolka, signál "vše v pořádku" není vyslán a motor tak zůstane imobilizován. Software vydávající pokyn imobilizéru může být modifikován podle limitů pro hladinu alkoholu platných v místě registrace vozu. Současný prototyp zařízení "Alcokey" je samostatná jednotka s rozměry přibližně 10 x 4 cm, která je doplňkem klíče kombinovaného s dálkovým ovladačem.

Při sériové výrobě by další miniaturizace umožnila integrovat obě zařízení do jedné jednotky v kapesním provedení. Systém "Alcokey" byl společností Saab vyvinut v reakci na rostoucí obavy, které vyvolává problém alkoholu za volantem ve Švédsku i v mnoha dalších zemích. Firmy provozující početné vozové parky, používané zaměstnanci při častých služebních jízdách, se snaží projevit svou společenskou odpovědnost tím, že ve svých vozech budou mít standardně instalovány systémy pro monitorování hladiny alkoholu. A v některých zemích se instalace těchto systémů možná stane povinností. Prezident a generální ředitel společnosti Saab Peter Augustsson projevil o projekt "Alcokey" osobní zájem. "Spotřeba alkoholu v mnoha zemích roste a to často vede k většímu počtu případů řízení pod vlivem alkoholu," řekl. "Jako výrobce automobilů se Saab intenzivně snaží udělat vše pro to, aby tomuto jednání zabránil. Jsme inovativní značka a v duchu této tradice je systém Alcokey velmi praktickým a účinným řešením. Těm, kteří chtějí, pomůže získat jistotu, že usedají za volant jen když jsou k jízdě způsobilí." Úsilí společnosti Saab je podporováno i Švédskou národní správou silnic, jejíž ředitel Ingemar Skögo říká, že ho těší průkopnická práce Saabu na vývoji této praktické pomůcky pro bezpečnou jízdu. "Všichni máme povinnost bránit řidičům v jízdě pod vlivem alkoholu a toto je velmi přínosná iniciativa, jejíž následování by měli zvážit i ostatní výrobci automobilů," řekl.

* Statistické údaje Švédské národní správy silnic a Evropské komise EU.

Zdroj: Polar Motors s.r.o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Saab

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion