SAAB: Konec agónie, nebo agónie bez konce?

27. 01. 2010
Sdílet článek

Na zprávu o tom, že malosériový nizozemský výrobce Spyker Cars převzal jednu hluboce ztrátovou značku automobilového megakoncernu General Motors, čekaly zástupy fanoušků a majitelů vozů značky Saab víc jak měsíc. Dodejme, že to byl měsíc šaškáren, neboť prakticky ob dva dny byly vypouštěny často protichůdné informace o tom, že Saab jde do likvidace, že Saab možná přežije, že jej chce tu rus, tu číňan, tu Bernie Eclestone, možná znovu i Koenigsegg...

Takže oficiální (a doufejme že na dlouho i poslední) zpráva zní:


Koncern General Motors se dohodl s nizozemským výrobcem Spyker na prodeji švédské značky Saab Automobile AB. Spyker by měl američanům za značku zaplatit v přepočtu cca 1,5 miliardy korun v hotovosti a zbytek (cca 6 miliard Kč) v preferenčních akciích nově vzniklé švédsko-nizozemské společnosti. Spoléhá přitom i na úvěr od Evropské Investiční Banky, který však zatím ještě není schválen... Samotný prodej, na kterém se obě strany dohodly, by se pak měl uskutečnit během února. Likvidace, která údajně u Saabu už zbrkle začala počátkem ledna, bude samozřejmě zastavena.


Události kolem Saabu však nutí k malému zamyšlení. Jakkoliv se zdá tato zpráva potěšující, o skutečné budoucnosti charizmatické značky toho mnoho nenapovídá. Fakt, že Spyker právě disponuje finančním zázemím, pocházejícím snad odkudsi ze zemí „Divokého Východu“, ještě automaticky neznamená, že bude schopen dlouhodobě zabezpečit provoz, vývoj a uspokojení pohledávek ztrátové automobilky. Koneckonců, že o Saab neprojevila opravdu seriozní zájem žádná velká automobilka či koncern, není než potvrzením beznadějnosti celé situace kolem legendárné švédské značky.
Zbývá jen doufat. Doufat, že budeme svědky novodobé pohádky, ve které tajemný ctitel („Saab je kultovní značka a my všichni jsme hrdí na to, že ji můžeme vést“) zachrání těžce prodělečnou automobilku, zázračně ji uvede do zisku a nejvýznamnější hráče automobilového trhu tím pádem postaví do světla neschopných. Nějakou chvíli by Saab snad mohl dýchat, ostatně nová 9-5 je už připravená a prvotní euforie příznivců značky by nějaké ty prodeje zabezpečit mohla.
Otázkou je co bude pak... Potenciál švédských konstruktérů sice byl v minulosti několikrát nastíněn (např. koncept motoru s variabilním kompresním poměrem), ale od „hraní si“ ve vývojových centrech k reálnému vypuštění produktu na trh je ještě hodně dlouhá a hodně drahá cesta. Tak tedy doufejme, že si pan Muller & Co nespletl koupi Saabu s koupí fotbalového klubu, a přejme Saabu stojícímu na další  těžké životní křižovatce hodně štěstí...

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč