SAAB: Konec agónie, nebo agónie bez konce?
Na zprávu o tom, že malosériový nizozemský výrobce Spyker Cars převzal jednu hluboce ztrátovou značku automobilového megakoncernu General Motors, čekaly zástupy fanoušků a majitelů vozů značky Saab víc jak měsíc. Dodejme, že to byl měsíc šaškáren, neboť prakticky ob dva dny byly vypouštěny často protichůdné informace o tom, že Saab jde do likvidace, že Saab možná přežije, že jej chce tu rus, tu číňan, tu Bernie Eclestone, možná znovu i Koenigsegg...
Takže oficiální (a doufejme že na dlouho i poslední) zpráva zní:
Koncern General Motors se dohodl s nizozemským výrobcem Spyker na prodeji švédské značky Saab Automobile AB. Spyker by měl američanům za značku zaplatit v přepočtu cca 1,5 miliardy korun v hotovosti a zbytek (cca 6 miliard Kč) v preferenčních akciích nově vzniklé švédsko-nizozemské společnosti. Spoléhá přitom i na úvěr od Evropské Investiční Banky, který však zatím ještě není schválen... Samotný prodej, na kterém se obě strany dohodly, by se pak měl uskutečnit během února. Likvidace, která údajně u Saabu už zbrkle začala počátkem ledna, bude samozřejmě zastavena.Události kolem Saabu však nutí k malému zamyšlení. Jakkoliv se zdá tato zpráva potěšující, o skutečné budoucnosti charizmatické značky toho mnoho nenapovídá. Fakt, že Spyker právě disponuje finančním zázemím, pocházejícím snad odkudsi ze zemí „Divokého Východu“, ještě automaticky neznamená, že bude schopen dlouhodobě zabezpečit provoz, vývoj a uspokojení pohledávek ztrátové automobilky. Koneckonců, že o Saab neprojevila opravdu seriozní zájem žádná velká automobilka či koncern, není než potvrzením beznadějnosti celé situace kolem legendárné švédské značky.
Zbývá jen doufat. Doufat, že budeme svědky novodobé pohádky, ve které tajemný ctitel („Saab je kultovní značka a my všichni jsme hrdí na to, že ji můžeme vést“) zachrání těžce prodělečnou automobilku, zázračně ji uvede do zisku a nejvýznamnější hráče automobilového trhu tím pádem postaví do světla neschopných. Nějakou chvíli by Saab snad mohl dýchat, ostatně nová 9-5 je už připravená a prvotní euforie příznivců značky by nějaké ty prodeje zabezpečit mohla.
Otázkou je co bude pak... Potenciál švédských konstruktérů sice byl v minulosti několikrát nastíněn (např. koncept motoru s variabilním kompresním poměrem), ale od „hraní si“ ve vývojových centrech k reálnému vypuštění produktu na trh je ještě hodně dlouhá a hodně drahá cesta. Tak tedy doufejme, že si pan Muller & Co nespletl koupi Saabu s koupí fotbalového klubu, a přejme Saabu stojícímu na další těžké životní křižovatce hodně štěstí...
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelSaab 9-3 Combi 2,8T V6 188kW Automat
Saab 9-3 1,9 TiDS+ VECTOR
Saab 9-3 1,9 TiDS 110KW SportCombi ČR.1
Mohlo by vás zajímat
Nejnovější články
Nové Mitsubishi ASX s francouzským rodokmenem představeno
Automobilka Mitsubishi se po uvedení nového Coltu rozhodla rozvířit segment B-SUV, do nějž vstupuje nový model ASX, navr ...
Automobilka MINI představila model Acenam a odtajnila české ceny
Na elektromobil s dojezdem až 406 km, nabíjením až 95 kW a délkou čtyř metrů stačí bohatě milion korun. ...
Nejmenší Lexus LBX nebo jízda v dakarském speciálu byly taháky festivalu mobility
Na festival mobility Toyota & Lexus jsme vyzkoušeli Lexus LBX, vyzkoušeli off-roady, prolezli kempovací přestavby a obdi ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Peugeot 508
Rok výroby 2022
BMW Řada 3
Rok výroby 2006
Peugeot 308
Rok výroby 2024
Mercedes-Benz Třídy S
Rok výroby 2017