S řidičákem na auto dostanete řidičák na skútr 125 ccm

vloženo

Od 19. ledna příštího roku dostane každý majitel řidičského průkazu na osobní automobil automaticky i řidičák na skútr s maximálním zdvihovým objemem 125 ccm. Další novinkou bude možnost získání řidičského průkazu na silnou motorku až od 24 let.

S řidičákem na auto dostanete řidičák na skútr 125 ccm S řidičákem na auto dostanete řidičák na skútr 125 ccm

Ministerstvo dopravy v březnu vládě předložilo návrh na změnu zákona o silničním provozu. Hlavní novinky se týkají nového rozdělení podskupin řidičských průkazů na motocykly a zavedení opatření, které zamezí účelovému získávání řidičských průkazů cizinců.


Evropská směrnice 2006/126/ES ze dne 20. prosince 2006, ze které návrh Ministerstva dopravy vychází, přináší hned několik zásadních změn. Zamezuje například účelovému získávání řidičských průkazů cizinci na území České republiky. Nově definuje např. podmínky obvyklého bydliště nebo nařizuje akceptaci zákazu řízení uložených v zahraničí. Předchozí směrnice umožňovala státu, do kterého držitel řidičského průkazu přesunul své obvyklé bydliště, aby na něj uplatňoval své vnitrostátní předpisy ohledně doby platnosti řidičského průkazu a lékařských prohlídek, i když řidičský průkaz nevydal.

Novela také zavádí pouze jeden vzor průkazů. Ve všech zemích EU již tak bude platný jen plastový model, papírové bude potřeba postupně vyměnit. Česká republika toto kritérium splní do 31.12.2013, kdy skončí poslední vlna povinných výměn. Nově je řešena i zásada, že každý občan EU smí mít pouze jeden platný řidičský průkaz. Jedná se o opatření, které má zabránit podvodům při vydávání řidičských průkazů. Směrnice totiž zakazuje vydat řidičský průkaz osobě, které byl předtím v jiném členském státě odejmut.

Tou asi nejviditelnější změnou pro řidiče jsou nové podmínky pro získání řidičského oprávnění skupiny A - motocykly. Novelizovaným zněním silničního zákona se Česká republika připojuje k názoru EU, že přístup k nejsilnějším motocyklům (nad 35 kw) by měli mít jen zkušenější řidiči. Právě věková kategorie 18-24 let je totiž vysoce rizikovou z pohledu nehodovosti a úmrtí. Ministerstvo dopravy tak na pokyn Evropy zavádí omezení, díky kterému se nezkušený řidič již nedostane bez předchozí praxe k silné motorce dříve jak ve 24 letech. Pokud bude mít praxi se slabšími stroji, půjde to o dva roky dříve.

Evropská unie umožnila jednotlivým státům upravit si věkové hranice podle národních zvyklostí s tím, že vydala pouze doporučující pokyny. Česká republika této možnosti využila.

Nové znění jednotlivých podskupin v kategorii A – motocykly:
skupina AM - EU sice navrhuje min. věk 16 let, ČR si však ponechává stejně jako dosud hranici 15 let. Konstrukční rychlost stroje nesmí přesáhnout 45 km/h.
skupina A1 - EU navrhuje 16 let, ČR tuto hranici akceptuje. Jde o motocykly s objemem válců do 125 cm3, s výkonem do 11 kW a poměrem výkonu ke hmotnosti do 0.1 kW/kg a dále pro motorové tříkolky s výkonem do 15 kW.
skupina A2 - EU navrhuje min. 18 let, ČR akceptuje. Tato kategorie je pro motocykly s výkonem motoru do 35 KW a s poměrem výkonu ke hmotnosti do 0,2 kW/kg.
skupina A - EU navrhuje min. 24 let. V ČR jsou zavedeny dvě věkové hranice - 24 let v případě, že řidič nebude mít žádnou předchozí zkušenost s řízením slabší motorky a 20 let v případě, že řidič měl předchozí skupinu A2 (min. rozpětí dle nařízení EU mezi skupinami A2 a A činí 2 roky).

S řidičákem na auto můžete řídit skútr s objemem 125 ccm
Podle posledních zpráv z ministerstva dopravy bude od ledna 2013 základní řidičák na auto, tedy ŘP sk. B (motorové vozidlo do 3,5 t), opravňovat jeho držitele i k řízení skútru do objemu 125 ccm, což bude platit jen pro motorky vybavené automatickou převodovkou.


mdcr.cz (text), Petr Šikl (foto)

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

23.01.2019
Volkswagen Touareg dostal nové motory, V6 TSI a V8 TDI
20.01.2019
Škoda Scala v prodeji, připravte si alespoň 369 900 Kč
14.01.2019
Toyota GR Supra - legenda se vrací a my o ní víme vše podstatné
11.01.2019
Test: Mitsubishi Space Star - jednoduchý a levný
10.01.2019
Peugeot 2008 slaví milion vyrobených kusů
08.01.2019
Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu
07.01.2019
Test ojetiny: Volkswagen Golf V – pátá generace úspěchu
04.01.2019
BMW Individual M850i xDrive Coupé Night Sky - krása vesmírná
29.12.2018
Test ojetiny: Citroën C4 – auto dvou tváří
22.12.2018
Volkswagen Golf GTI TCR přichází na český trh
20.12.2018
Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy
07.12.2018
Škoda Scala má po oficiální premiéře
06.12.2018
Renault Captur má nový motor 1,3 TCe
04.12.2018
Seat Tarraco v prodeji, české ceny začínají na 762 900 Kč
03.12.2018
Test ojetiny: Chevrolet Kalos – levný konkurent Fabie
20.11.2018
Kia ProCeed: Shooting brake ze Žiliny začal sjíždět z výrobních linek
17.11.2018
Omlazená Kia Optima startuje na 719 980 Kč, elektrifikovaná verze stojí přes milion
16.11.2018
Rodina Toyota Corolla se rozšiřuje o nový sedan
15.11.2018
Test ojetiny: Ford Focus – král zatáček se stále líbí
15.11.2018
Lexus ES 300h míří do Česka. Předprodej nového modelu zahájen