S řidičákem na auto dostanete řidičák na skútr 125 ccm

vloženo

Od 19. ledna příštího roku dostane každý majitel řidičského průkazu na osobní automobil automaticky i řidičák na skútr s maximálním zdvihovým objemem 125 ccm. Další novinkou bude možnost získání řidičského průkazu na silnou motorku až od 24 let.

S řidičákem na auto dostanete řidičák na skútr 125 ccm S řidičákem na auto dostanete řidičák na skútr 125 ccm

Ministerstvo dopravy v březnu vládě předložilo návrh na změnu zákona o silničním provozu. Hlavní novinky se týkají nového rozdělení podskupin řidičských průkazů na motocykly a zavedení opatření, které zamezí účelovému získávání řidičských průkazů cizinců.


Evropská směrnice 2006/126/ES ze dne 20. prosince 2006, ze které návrh Ministerstva dopravy vychází, přináší hned několik zásadních změn. Zamezuje například účelovému získávání řidičských průkazů cizinci na území České republiky. Nově definuje např. podmínky obvyklého bydliště nebo nařizuje akceptaci zákazu řízení uložených v zahraničí. Předchozí směrnice umožňovala státu, do kterého držitel řidičského průkazu přesunul své obvyklé bydliště, aby na něj uplatňoval své vnitrostátní předpisy ohledně doby platnosti řidičského průkazu a lékařských prohlídek, i když řidičský průkaz nevydal.

Novela také zavádí pouze jeden vzor průkazů. Ve všech zemích EU již tak bude platný jen plastový model, papírové bude potřeba postupně vyměnit. Česká republika toto kritérium splní do 31.12.2013, kdy skončí poslední vlna povinných výměn. Nově je řešena i zásada, že každý občan EU smí mít pouze jeden platný řidičský průkaz. Jedná se o opatření, které má zabránit podvodům při vydávání řidičských průkazů. Směrnice totiž zakazuje vydat řidičský průkaz osobě, které byl předtím v jiném členském státě odejmut.

Tou asi nejviditelnější změnou pro řidiče jsou nové podmínky pro získání řidičského oprávnění skupiny A - motocykly. Novelizovaným zněním silničního zákona se Česká republika připojuje k názoru EU, že přístup k nejsilnějším motocyklům (nad 35 kw) by měli mít jen zkušenější řidiči. Právě věková kategorie 18-24 let je totiž vysoce rizikovou z pohledu nehodovosti a úmrtí. Ministerstvo dopravy tak na pokyn Evropy zavádí omezení, díky kterému se nezkušený řidič již nedostane bez předchozí praxe k silné motorce dříve jak ve 24 letech. Pokud bude mít praxi se slabšími stroji, půjde to o dva roky dříve.

Evropská unie umožnila jednotlivým státům upravit si věkové hranice podle národních zvyklostí s tím, že vydala pouze doporučující pokyny. Česká republika této možnosti využila.

Nové znění jednotlivých podskupin v kategorii A – motocykly:
skupina AM - EU sice navrhuje min. věk 16 let, ČR si však ponechává stejně jako dosud hranici 15 let. Konstrukční rychlost stroje nesmí přesáhnout 45 km/h.
skupina A1 - EU navrhuje 16 let, ČR tuto hranici akceptuje. Jde o motocykly s objemem válců do 125 cm3, s výkonem do 11 kW a poměrem výkonu ke hmotnosti do 0.1 kW/kg a dále pro motorové tříkolky s výkonem do 15 kW.
skupina A2 - EU navrhuje min. 18 let, ČR akceptuje. Tato kategorie je pro motocykly s výkonem motoru do 35 KW a s poměrem výkonu ke hmotnosti do 0,2 kW/kg.
skupina A - EU navrhuje min. 24 let. V ČR jsou zavedeny dvě věkové hranice - 24 let v případě, že řidič nebude mít žádnou předchozí zkušenost s řízením slabší motorky a 20 let v případě, že řidič měl předchozí skupinu A2 (min. rozpětí dle nařízení EU mezi skupinami A2 a A činí 2 roky).

S řidičákem na auto můžete řídit skútr s objemem 125 ccm
Podle posledních zpráv z ministerstva dopravy bude od ledna 2013 základní řidičák na auto, tedy ŘP sk. B (motorové vozidlo do 3,5 t), opravňovat jeho držitele i k řízení skútru do objemu 125 ccm, což bude platit jen pro motorky vybavené automatickou převodovkou.


mdcr.cz (text), Petr Šikl (foto)

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

25.07.2017
Omlazený Nissan Qashqai má české ceny, dostanete slevu
21.07.2017
Opel Insignia GSi - nástupce OPC oficiálně
20.07.2017
Test: Mitsubishi ASX - poslední mohykán
19.07.2017
Mercedes-Benz má pick-up, je to převlečená Navara
17.07.2017
Test: Honda Civic 4D - jak jezdí sedan a v čem je lepší?
15.07.2017
Hyundai i30 Fastback je realitou - po krku půjde Octavii
11.07.2017
Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo
10.07.2017
Test: Volkswagen Golf GTD - když chcete hodně jezdit
07.07.2017
Nový Ford Tourneo Custom rozmazlí až devět osob
06.07.2017
Test ojetiny: Opel Astra GTC 2.0 CDTI - nenápadná krasotinka
05.07.2017
Všechno černé - to jsou nové edice Black Fire určené pro BMW X5 M a X6 M
03.07.2017
Na Škodu Karoq zatím půl milionu korun nestačí
02.07.2017
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid stojí dost přes milion
01.07.2017
Škoda Citigo prošla modernizací, stále je nejlevnějším modelem s automatizovanou převodovkou
30.06.2017
Porsche 911 GT2 RS. Známe technická data!
30.06.2017
Hyundai i30 kombi má české ceny, v základu je dražší než Octavie
29.06.2017
Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou
28.06.2017
Nový Seat Arona je Ibizou na chůdách
27.06.2017
Nové BMW X3 představeno, prošlo dietou a může vonět
26.06.2017
Test: Kia Soul 1.6 T-GDI - odlišný živočich