S řidičákem na auto dostanete řidičák na skútr 125 ccm

vloženo

Od 19. ledna příštího roku dostane každý majitel řidičského průkazu na osobní automobil automaticky i řidičák na skútr s maximálním zdvihovým objemem 125 ccm. Další novinkou bude možnost získání řidičského průkazu na silnou motorku až od 24 let.

S řidičákem na auto dostanete řidičák na skútr 125 ccm S řidičákem na auto dostanete řidičák na skútr 125 ccm

Ministerstvo dopravy v březnu vládě předložilo návrh na změnu zákona o silničním provozu. Hlavní novinky se týkají nového rozdělení podskupin řidičských průkazů na motocykly a zavedení opatření, které zamezí účelovému získávání řidičských průkazů cizinců.


Evropská směrnice 2006/126/ES ze dne 20. prosince 2006, ze které návrh Ministerstva dopravy vychází, přináší hned několik zásadních změn. Zamezuje například účelovému získávání řidičských průkazů cizinci na území České republiky. Nově definuje např. podmínky obvyklého bydliště nebo nařizuje akceptaci zákazu řízení uložených v zahraničí. Předchozí směrnice umožňovala státu, do kterého držitel řidičského průkazu přesunul své obvyklé bydliště, aby na něj uplatňoval své vnitrostátní předpisy ohledně doby platnosti řidičského průkazu a lékařských prohlídek, i když řidičský průkaz nevydal.

Novela také zavádí pouze jeden vzor průkazů. Ve všech zemích EU již tak bude platný jen plastový model, papírové bude potřeba postupně vyměnit. Česká republika toto kritérium splní do 31.12.2013, kdy skončí poslední vlna povinných výměn. Nově je řešena i zásada, že každý občan EU smí mít pouze jeden platný řidičský průkaz. Jedná se o opatření, které má zabránit podvodům při vydávání řidičských průkazů. Směrnice totiž zakazuje vydat řidičský průkaz osobě, které byl předtím v jiném členském státě odejmut.

Tou asi nejviditelnější změnou pro řidiče jsou nové podmínky pro získání řidičského oprávnění skupiny A - motocykly. Novelizovaným zněním silničního zákona se Česká republika připojuje k názoru EU, že přístup k nejsilnějším motocyklům (nad 35 kw) by měli mít jen zkušenější řidiči. Právě věková kategorie 18-24 let je totiž vysoce rizikovou z pohledu nehodovosti a úmrtí. Ministerstvo dopravy tak na pokyn Evropy zavádí omezení, díky kterému se nezkušený řidič již nedostane bez předchozí praxe k silné motorce dříve jak ve 24 letech. Pokud bude mít praxi se slabšími stroji, půjde to o dva roky dříve.

Evropská unie umožnila jednotlivým státům upravit si věkové hranice podle národních zvyklostí s tím, že vydala pouze doporučující pokyny. Česká republika této možnosti využila.

Nové znění jednotlivých podskupin v kategorii A – motocykly:
skupina AM - EU sice navrhuje min. věk 16 let, ČR si však ponechává stejně jako dosud hranici 15 let. Konstrukční rychlost stroje nesmí přesáhnout 45 km/h.
skupina A1 - EU navrhuje 16 let, ČR tuto hranici akceptuje. Jde o motocykly s objemem válců do 125 cm3, s výkonem do 11 kW a poměrem výkonu ke hmotnosti do 0.1 kW/kg a dále pro motorové tříkolky s výkonem do 15 kW.
skupina A2 - EU navrhuje min. 18 let, ČR akceptuje. Tato kategorie je pro motocykly s výkonem motoru do 35 KW a s poměrem výkonu ke hmotnosti do 0,2 kW/kg.
skupina A - EU navrhuje min. 24 let. V ČR jsou zavedeny dvě věkové hranice - 24 let v případě, že řidič nebude mít žádnou předchozí zkušenost s řízením slabší motorky a 20 let v případě, že řidič měl předchozí skupinu A2 (min. rozpětí dle nařízení EU mezi skupinami A2 a A činí 2 roky).

S řidičákem na auto můžete řídit skútr s objemem 125 ccm
Podle posledních zpráv z ministerstva dopravy bude od ledna 2013 základní řidičák na auto, tedy ŘP sk. B (motorové vozidlo do 3,5 t), opravňovat jeho držitele i k řízení skútru do objemu 125 ccm, což bude platit jen pro motorky vybavené automatickou převodovkou.


mdcr.cz (text), Petr Šikl (foto)

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

20.06.2018
Audi A1 - luxusnější sourozenec Pola je tady
19.06.2018
Omlazený Nissan Juke od 400 600 Kč, verze 2017 od 299 900 Kč
18.06.2018
Test ojetiny: Renault Laguna III – nejlevnější ve své třídě
16.06.2018
Nové BMW řady 8 Coupé je krásné a luxusní
08.06.2018
Test: Honda Jazz 1.5 i-VTEC Dynamic - nejpraktičtější malé auto
08.06.2018
Lexus RX L nabídne sedm míst a stále slušný zavazadelník
07.06.2018
Peugeot 508 SW - radikální změna
06.06.2018
Audi Q8 dostalo 39 jízdních asistentů a půjde startovat pomocí mobilu
05.06.2018
Deset věcí, které nevíte o hybridech
04.06.2018
BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport
01.06.2018
Test ojetiny: Mercedes třídy C – druhá generace ostudu neudělá
31.05.2018
Nová Honda CR-V poskytne více prostoru, komfortu a spoustu moderních technologií
23.05.2018
Modernizovaná Kia Sportage oficiálně představena
22.05.2018
Test ojetiny: Škoda Octavia – druhá generace vládne prodejům
19.05.2018
Extravagantní limuzínu Land Cruiser ocení manažer i farmář
16.05.2018
Škoda prodlužuje slevy na filtry pevných částic
15.05.2018
Rolls-Royce Cullinan je ultra luxusní SUV
14.05.2018
Těchto 10 věcí mějte v autě nad rámec povinné výbavy
12.05.2018
Ford C-Max nově v edici Sport, sportování ale nečekejte
10.05.2018
Test: Hyundai i30 kombi - jak jezdí s benzínovým vrcholem?