Riziko při koupi auta z dovozu hrozivě roste!

20. 06. 2005
Sdílet článek

Společnost AAA AUTO varuje před nebezpečím ojetých automobilů, dovážených do ČR. „Na naše výkupní oddělení po celé republice přijíždí stále více vozů, které jsme nuceni striktně odmítat kvůli jejich pochybnému původu či jiným závažným technickým či právním závadám,“ říká Tomáš Lachout, manažer výkupu a prodeje AAA AUTO.

A dodává: „Zvláště hrozivým způsobem roste počet aut z dovozu, u kterých naši profesionální výkupčí odhalují závažné vady. Odhadujeme jejich počet až na 15 denně. V loňském roce to přitom byla asi polovina. Z celkového počtu zhruba 500 vozů týdně, které jsou nabízeny našemu výkupu, jich odmítáme kolem 60 %. Z těchto odmítnutých 60 % tvoří zhruba třetinu právě auta z dovozu. Nejčastějšími podvody, se kterými se přitom setkáváme, je tzv. „omlazení“ vozu, nelegální přestavba a neodpovídající typ motoru. Auta jsou často načerno přihlášená a mají podvodně získané osvědčení o STK a splnění emisních norem. Často přitom mají vyhořelý katalyzátor nebo nesplňují závažným způsobem technické parametry.“


Vzrůstající dovozy potvrzují i nově publikované statistické údaje Sdružení automobilového průmyslu, podle kterých oproti loňskému roku prudce stouply registrace ojetých vozidel, a to o alarmujících 32 %. Dovozci využívají zjednodušení administrativy a omezení kontrol po vstupu do EU, což bohužel vede ke stále se snižující kvalitě dovážených ojetin.

Ing. Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která je uznávanou autoritou pro prověřování vozů, dodává: „V současné době je dokonce každé čtvrté auto dovezené do ČR omlazené, a to nejméně o dva roky.“ Podle výsledků testů, prováděných touto společností v pěti letech před vstupem do EU, bylo přitom „závadové“ jen každé páté auto (19 %).

Častými příklady, se kterými se výkupčí AAA AUTO setkávají, je právě omlazení vozidla, které závažným způsobem útočí na peněženku i bezpečnost případného kupce. Pokud je například upraven vůz z roku 1995 tak, aby vypadal jako z roku 1998 (nejčastěji pomocí výměny přední části a kapoty), cena se podvodně zvyšuje až o 50 000 Kč! Vůz z roku 1995 by přitom podle stávající legislativy nebylo už vůbec možné do ČR dovézt. Přesto se to často děje, samozřejmě s padělanými doklady.

Velkým problémem se začíná stávat i kvalita dovezených užitkových vozů. U nich je nejčastější závadou padělaný údaj o nosnosti vozu, která je zvýšena například z 1,8 t na 2,5 t. Vůz je pak při provozu systematicky přetěžován, aniž by takové hmotnosti odpovídaly např. brzdy. Takový vůz se pak na silnici stává doslova časovanou bombou. U dodávek je také často měněn údaj o počtu míst pro cestující, a to například ze 3 na 6. Není ani třeba dodávat, že takový vůz není z bezpečnostního hlediska uzpůsoben k přepravě vyššího počtu pasažérů.

„Jediným způsobem, jak se zákazník může bránit, je vyžadovat při koupi ojetého vozu vždy písemnou doživotní garanci legálního původu a provozuschopnosti vozu,“ zdůrazňuje Tomáš Lachout.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč