Renault Vel Satis: Nedůstojné loučení

vloženo

Příznivci velkých komfortních francouzských vozů mají další důvod ke smutku. Na přelomu měsíce opustily továrnu v Sandouville poslední dokončené exempláře neobyčejně charizmatického vozu vyšší třídy- Renaultu Vel Satis. Při pohledu na jeho prodejní čísla je až s podivem, že vydržel ve výrobě přes sedm a půl roku.

Renault Vel Satis: Nedůstojné loučení Od začátku jeho sériové výroby na jaře 2002 (mezi jeho představením na Ženevském autosalonu v roce 2001 a oficiálním začátkem „velkosériové“ výroby byla roční prodleva) se totiž prodalo pouze asi 61 tisíc kusů, z čehož vychází roční průměr lehce přes 8 tisíc kusů ročně. Toto číslo bylo jistě daleko za očekáváním tvůrců a velmi pravděpodobně i pod hranicí rentability výroby. Renault však u výroby tohoto luxusního megahatchbacku s délkou 4,86 a výškou 1,58 metru setrval a ukázal světu, jakou invencí a odvahou disponuje majitel sloganu: Tvůrce automobilů.

Vel Satis rozdělil motoristickou veřejnost na dva vyhraněné tábory: Jedni ho nenáviděli a druzí jím byli fascinováni, nic mezi. Jeho impozantní sošný design byl velmi odvážný a dnes s klidem můžeme říct, že předběhl dobu. Totéž lze vlastně napsat i o samotné koncepci obrovského luxusního hatchbacku, dnes v době boomu crossoverů nejroztodivnějších tvarů bychom se na něj možná dívali jinak... Vždyť nové BMW 5 Gran Turismo se v této třídě pokouší o totéž, má však výhodu prestižního loga na kapotě a o 7 let „zralejšího“ a na podobné vozy připravenějšího trhu. To je pro Renault typické, s některými nápady přichází až příliš brzo, takže výsledkem je nepochopení a prodejní debakl (viz. ještě avantgardnější dvoudveřové kupé-MPV Avantime).
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A protože Vel Satis končí bez nástupce, stálo by za to si nepřehlédnutelné a dnes už bohužel končící účinkování Renaultu ve vyšší třídě nostalgicky připomenout:

Renault 30 (1975-1984).
Model 30 je prvním plnohodnotným modelem náležícím do vyšší třídy, neboť nabídl šestiválcový motor a odpovídající luxusní výbavu. Po vzoru menšího typu R16 se výrobce rozhodl prosadit koncepci pětidveřového liftbacku i ve vyšších sférách. Po rozpačitém prodejním začátku nakonec zvědaví zákazníci vzali pohodlný praktický liftback (slabší a neporovnatelně levněji vybavené verze měly označení Renault 20) na milost a rozhodně nelitovali. Bez odepření si nadprůměrného jízdního komfortu dokázal tento vůz v případě potřeby po sklopení zadních sedadel pojmout až 1500 litrů zavazadel (měřeno po střechu). O dynamiku odpovídající třídě se staral hliníkový vidlicový šestiválec PRV o objemu 2,7 litru (ze spolupráce Renault, Peugeot, Volvo) s výkonem 96 kW (s karburátorem), později 105 kW (se vstřikováním K-Jetronic). Převodovka byla zpočátku čtyřstupňová manuální (od 1978 pětistupňová) nebo třístupňová automatická.

Nejvýkonnější vstřikový Renault 30 TX s manuální převodovkou akceleroval z nuly na 100 km/h za 10,0 a dosahoval nevyšší rychlosti 188 km/h. Průměrná spotřeba činila 11,5 /100 km. V roce 1982 se objevila ještě verze se čtyřválcovým turbodieselem 2,1 Turbo D a průměrnou spotřebou 7,4 litru.

Rozměry 4,52x 1,72x 1,36 m. Celkem bylo vyrobeno kolem 145 tisíc kusů.

Klady modelu: Prostornost, variabilita, na svou dobu vynikající výbava (centrální zamykání, elektrické stahování oken, klimatizace, tempomat atd.), komfort odpružení.
Zápory: Ve vyšších otáčkách hlučnější motor, spotřeba, nepříliš spolehlivá automatická převodovka.


Renault 25 (1984- 1992).
Stal se nejúspěšnějším zástupcem značky v této třídě. Převratný design s panoramatickým zadním oknem mistrně kamufloval výklopnou záď a vůz působil dojmem štíhlého sedanu. Revolucí byla jak pohádková aerodynamika (základní model měl hodnotu Cx=0,28!), tak design interiéru. Tvar palubní desky připomínal kosmickou loď a výbava nejluxusnějších verzí Turbo a Baccara neměla ještě několik let po ukončení výroby modelu obdoby. Nejlépe vybavené vozy měly „mluvící“ palubní počítač, impozantní nařasené kožené čalounění (Baccara i stropu!!), obrovská a nedostižitelně pohodlná sedadla (později i s ergomatickým dofukováním jednotlivých segmentů), elektrické ovládání snad všeho co se jen mohlo hýbat, řízení Servotronic, hi-fi systém s ovládáním na volantu, elektrické dovírání kufru, elektronicky řízené tlumiče atd.! Paleta motorů sahala od čtyřválce 2,0 (74 kW) po šestiválec 2,8 PRV, nechyběly ani diesely 2,1 v atmosférickém i přeplňovaném provedení.

Nejvýkonnějším motorem se stal přeplňovaný šestiválec 2,5 Turbo s výkonem 133, později od roku 1990 151 kW). Ve své pozdější výkonnější verzi dosahoval maximální rychlosti 233 km/h a akceleroval na 100 km/h v brilantním čase 7,4 s. , tedy nachlup stejně rychle jako první dvanáctiválcové BMW 750i s výkonem 220 kW...

Rozměry (po modernizaci v roce 1988): 4,71x 1,80x 1,41 m. Počet vyrobených kusů přesahoval tři čtvrtě milionu kusů.

Klady modelu: Mimořádný jízdní komfort, prostornost a variabilita, odpružení, bezkonkurenční výbava, jízdní výkony silnějších modelů.
Zápory: Celkově nízká spolehlivost modelu, dílenské zpracování (hlavně před modernizací).



Renault Safrane (1992- 2000):
Velmi propracovaný vůz a bohužel i příliš nenápadný vůz již nenavázal na prodejní úspěch typu 25, přestože jej v mnoha ohledech překonával (např. prostornost, jízdní vlastnosti, dílenské zpracování). Nejpodstatnější novinkou byla verze s trvalým pohonem všech kol V6 Quadra a hlavně malosériová a excelentně vybavená verze V6 Biturbo Quadra, vyvinutá ve spolupráci s německým úpravcem Hartge.
Biturbo mělo přeplňovaný třílitr z kupé Alpina A610 a disponovalo výkonem 193 kW.

Maximální rychlost této superverze činila 250 km/h, akcelerace 0-100 km/h se odehrála v čase 7,2 s. Pro image celé řady Safrane nejpotřebnější model se bohužel vyráběl velmi krátce, navíc koncem roku 1996 prochází Safrane trochu nešťastnou modernizací, která jej kromě jiného obere jak o zmíněné Biturbo, tak i o slabší čtyřkolku Quadra. Mizí také proslavené označení Baccara, kterým se od dob R25 prezentovaly nejluxusnější verze, a nahrazuje je nicneříkající Initiale. Po modernizaci tak přišel Safrane o své hlavní zbraně a lákadla, a podle toho i jeho dožití ve výrobním programu vypadalo.

Rozměry: 7,73x 1,81x 1,44 m. Počet vyrobených kusů cca 310 tisíc.

Klady modelu: Jízdní komfort, prostornost, dílenské zpracování, jízdní vlastnosti, výbava (V6, Baccara, později Initiale).
Zápory: Příliš nenápadný design, absence technicky přitažlivého modelu pro roce 1996.



Renault Vel Satis (2002-2009):
Po zkušenosti s málo atraktivním modelem Safrane se Renault rozhodl naopak pořádně rozvířit hladinu, ale tentokrát prostě přestřelil... Veřejnost inovativní vůz nepřijala, přesto že jej testy velebily za vysoký jízdní komfort, pohodlné nastupování a vystupování díky zvýšené poloze sezení a velmi bohatou výbavu. Také problémy s masívně nasazenou elektronikou a s největším lákadlem v oblasti pohonných jednotek- dieselovým commonrailovým šestiválcem 3,0 dCi (130 kW), nakupovaným od japonského Isuzu, oblíbenosti modelu nepřidaly. Paleta motorů sahala od čtyřválce 2,0 Turbo (120 kW) po velmi povedený šestiválec 3,5 V6 177 kW (Nissan), nechyběly ani čtyřválcové diesely dCi (2,2 později 2,0).

S nejvýkonnějším benzínovým třiapůllitrem akceleroval mohutný Vel Satis na 100 km/h za 8,3 s a dosahoval maximální rychlosti 235 km/h. 

Rozměry: 4,86x 1,86x 1,58 m. O počtu vyrobených kusů již byla zmínka výše...

Klady modelu: Robustní konstrukce s perfektní úrovní pasívní bezpečnosti, bohatá standardní výbava, výhled, excelentní komfort sezení vpředu (obdobná křesla jinde nenajdete), dílenské zpracování, nízká hlučnost.
Zápory: Příliš kontroverzní design, vysoká hmotnost zbytečně zabíjející dynamiku, nalomená spolehlivost (fatální problémy velkého dieselu, často svéhlavá elektronika)

Marek Oborník, Foto archiv

Vyhledat vozidla v inzerci: Renault

Fotografie k článku

Fotografie k článku Renault Vel Satis: Nedůstojné loučení Fotografie k článku Renault Vel Satis: Nedůstojné loučení Fotografie k článku Renault Vel Satis: Nedůstojné loučení Fotografie k článku Renault Vel Satis: Nedůstojné loučení Fotografie k článku Renault Vel Satis: Nedůstojné loučení Fotografie k článku Renault Vel Satis: Nedůstojné loučení Fotografie k článku Renault Vel Satis: Nedůstojné loučení Fotografie k článku Renault Vel Satis: Nedůstojné loučení Fotografie k článku Renault Vel Satis: Nedůstojné loučení
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

23.03.2017
Seat bude mít dvě nová SUV, Aronu menší než Atecu a také větší sedmimístné SUV
23.03.2017
Test ojetiny: BMW 520i (E60) – rozumný základ
22.03.2017
Nový Golf GTI Performance má 245 koní a cenu 745 900 Kč
21.03.2017
Audi S4 a S4 Avant v prodeji, připravte si minimálně 1,6 milionu
21.03.2017
Jeep Compass se dokáže ve verzi Trailhawk plazit i po zdi
20.03.2017
Test: Kia Optima SW GT - tvrdý oříšek
19.03.2017
3 nejbrutálnější kombi letošní Ženevy s dynamikou supersportů
19.03.2017
Lexus a Porsche jsou nejméně problémové, Fiat naopak propadák
18.03.2017
3 nejzajímavější kombi letošní Ženevy, která vás nezruinují
17.03.2017
Mitsubishi Eclipse Cross bude soupeřit s novou Škodou Yeti
16.03.2017
Test ojetiny: Opel Corsa 1.0 Turbo ecoFLEX – tvrdý hráč, či dámská hračka?
15.03.2017
Žádné překvapení - českým Autem roku 2017 je Škoda Kodiaq
14.03.2017
Bentley Mulsanne Hallmark Series by Mulliner - individuální luxus
14.03.2017
S Nissanem Juke v limitované edici Fun Edition budete zaručeně FUN
13.03.2017
Máte rádi modrou barvu? BMW na Vás myslí a přichystalo pro řadu 6 limitovanou edici M Sport
13.03.2017
Test: Peugeot 3008 GT - otestovali jsme auto roku 2017, je vážně dobré
12.03.2017
Suzuki Swift nové generace může zatopit Škodě Fabii, předpoklady pro to má
11.03.2017
BMW řady 5 Touring - víme, kolik za něj musíte zaplatit
11.03.2017
Facelift Nissanu Qashqai se povedl, přijde již v červenci
10.03.2017
Fiat Tipo Kombi – Čechům na míru