Recenze ojetiny Volkswagen Transporter T5 - průšvih nebo výhra?

vloženo

Nic není jak bývalo. Spolehlivé vznětové pětiválce pohánějící Transportery T4 zvládaly zdolat přes milion kilometrů. To však neplatí o pětiválci v páté generaci. Ten často nevydržel ani desetinovou kilometrovou porci a odporoučel se velmi brzo do věčných lovišť. Pětiválec je bránou do pekla.

Recenze ojetiny Volkswagen Transporter T5 - průšvih nebo výhra? Čtvrtá generace Volkswagenu Transporter vydržela na trhu ojetin neuvěřitelných třináct let (představena byla v roce 1990). Dnes recenzovaná pátá generace se vyrábí od roku 2003. Dostala větší karosérii, nové pohonné jednotky a uživatelsky přívětivější kabinu. Rok 2009 pak přinesl modernizaci a všechny dieselové pohonné jednotky přešly na přímé vstřikování nafty systému common-rail. V nabídce tak zůstaly jen čtyřválcové diesely.

Pátá generace Transporteru znamenala malou revoluci, kterou ocenili nejvíce samotní řidiči. Německá automobilka začala myslel na řidiče a z čistě účelových pracovišť vytvořila příjemnější prostředí (sloupek řízení dostal lepší sklon, stejně tak řadící páka byla konečně při ruce). V nabídce automobilky figurovalo hned několik verzí. Například Multivan získala lepší odhlučnění, bohatší výbavu, komfortnější sedadla, kobercovou podlahu a čalounění z měkčeného plastu. Multivan je tak ideální pro cestování, jelikož nabízí sedm míst a velkorysý prostor (zadní lavice lze přeměnit v postel a sedadla v druhé řadě lze otáčet proti směru jízdy). Verze Caravelle uveze až devět osob a je něco mezi Transporterem a Multivanem. Podlaha je plastová nebo kobercová a zájemci si mohli vybírat ze dvou délek rozvorů (3000 mm resp. 3400 mm), stejně jako u užitkové varianty Transporter, která je čistě užitková a vyrábí se v různých karosářských verzích (můžete vybírat mezi klasickou dodávkou, doublecabeb až po valník).

T5 se chlubí vzadu nezávislým zavěšením na trojúhelníkových ramenech se šikmou osou kývání, kterou jsme mohli vídat u starší modelů značky BMW (stejně řešené zavěšení kol měl i předchůdce T4). Přední náprava typu McPherson je dostatečně dimenzována, stejně jako celý podvozek.

Pod kapotou Transporteru T5 byly od začátku výroby k dispozici dva benzínové motory - čtyřválcový dvoulitr s osmiventilovým rozvodem a výkonem 85 kW nebo dvacetičtyřventilový šestiválec o objemu 3,2 litru s výkonem 173 kW. Ten mohl být spojen i s pohonem všech kol 4motion. Dvoulitr působí v Transporteru nevýrazně a v kombinaci s hranatou karoserií není ani nikterak úsporný, přičemž ho trápí vyšší spotřeba oleje. Spotřeba paliva je největším problémem šestiválce, který je poslední verzí slavného agregátu s úzkým rozevřením řad válců a pouze jednou společnou hlavou. Vysoká spotřeba paliva spolu s drahým servisem a nutností tankovat 98-oktanový benzín je pro většinu zájemců neúnosná.

Zájemci o diesel mohou vybírat mezi klasickým čtyřválcem 1.9 TDI-PD o výkonu 62 nebo 77 kW nebo z pětiválců TDI-PD vyladěných na výkon 96 nebo 128 kW. Oba čtyřválcové diesely TDI využívají ke vstřikování nafty systém čerpadlo-tryska. Jejich mechanická odolnost není špatná, přesto je nutné počítat se zanesenými váhami vzduchu. Motoru nevyhovují dlouhodobé jízdy v nízkých otáčkách, to pak mohou zatuhnout lopatky statoru turbodmychadla TNT, což se projeví nechutí zrychlovat při zátěži. Řešením je výměna turbodmychadla nebo jeho repase (vyčistit a rozhýbat lopatky). Hlukem se může hlásit opotřebený dvouhmotový setrvačník. Pro správný chod dieselů je nutná pravidelná kontrola a výměna oleje (často dochází k nadměrné konzumaci oleje, který je příliš řídký 0W-30, jelikož ho vyžadují vstřikovací jednotky PD). Doporučujeme volit silnější verzi vznětového čtyřválce s výkonem 77 kW, který se do užitkového vozu hodí nejlépe a T5 zaručuje solidní dynamiku a příjemnou spotřebu paliva.

Pětiválec 2.5 TDI s výkonem 96 nebo 128 kW byl po předchozích zkušenostech s minulou generací hojně oblíben, přičemž silnější verze mohla být spojena s pohonem všech kol 4motion. Pětiválec je po stránce výkonu ideálním společníkem a běžně s ním  lze jezdit za 8-9 l/100 km (při svižné jízdě za nějakých 10-12 l/100 km). Rozvody má pětiválec řešené ozubenými koly. Tím však všechna pozitiva tohoto agregátu končí. Pětiválec TDI (nezaměňovat s litinovým pětiválcem, které pohánějí modely LT a Crafter) je choulostivý a trpí velmi krátkou životností. Vše dokonala montáž filtru pevných částic, se kterým si motor vůbec nerozumí. Celohliníkový agregát trpí problémy vstřikovacího systému. Časem selhává těsnění vstřikovačů v hlavě a dochází k vyviklání, přičemž následkem je pronikání nafty do oleje. Tomu lze předcházet častějí výměnou oleje, kdy jsou lépe chráněná gumová těsnění. Pětiválec trápí i mechanické potíže. Dochází k popraskání tvrdokovového povlaku, který nahradil ocelové vložky, což zapříčiní destrukci motoru (řešením je převrtání na suché ocelové vložky). Tím výčet problémů nekončí. Zpočátku docházelo ke kroucení hlav a samotných bloků čím odešlo těsnění pod hlavou. Výrobce tak měnil ještě v záruce jeden motor za druhým. Pokud začne téct vodní pumpa, je zaděláno na malér. Díky netradiční konstrukci začne chladící kapalina pronikat dovnitř pohonné jednotky a přichází rychlé zadření (proto se doporučuje měnit vodní pumpu každých 150 000 kilometrů).

Výměnu motorového oleje provádějte pravidelně po 15.000 km nebo jednom roce provozu. U variabilního servisního intervalu Long-Life doporučujeme měnit olej také po 15.000 km. Jedině tak zaručíte bezproblémový chod pohonných jednotek a vyhnete se výše popsaným komplikacím. Nutné je použití kvalitních olejů, které by měly splňovat danou normu. U zážehových pohonných jednotek a dieselů bez filtru pevných částic je předepsán olej splňující normu VW 506 01. V případě přítomnosti filtru pevných částic musíte sáhnout po oleje specifikace VW 507 00. V případě Transporteru s pohonem všech kol 4motion se mění také speciální olej v převodovce Haldex (pravidelně po 60.000 km). U zážehového dvoulitru se mění rozvodový řemen po 180.000 km, u dieselů 1.9 TDI po 90.000 nebo 120.000 km (podle kódu motoru).

Transporter T5 dokáže pozlobit prasklá gumová spojka kompresoru klimatizace nebo alternátoru, díky které nemusí správně fungovat dobíjení nebo samotná klimatizace. V praxi se jedná o gumový kroužek s vnitřním ozubením, přičemž jeho výměna přijde na několik stokorun. Při velkém nájezdu se také mohou objevit hučící ložiska kol, hlučné čerpadlo servořízení nebo značně opotřebované boky sedadel. Vyjímkou není ani vadný motor ventilátoru topné soustavy. Objevují se také poruchy elektroinstalace. Vyjímkou nejsou poruchy stíračů, centrálního zamykání, ukazatelů směru jízdy nebo nefunkční stahování okének či nefunkční snímače uzavření dveří. U stahování okének je na vině někdy jen spínač nebo špatný kontakt, někdy je nutné však vyměnit celý mechanismus stahování). Většina problémů s elektrikou se objevuje u modelů vyrobených do roku 2006 a servisy problémy řeší přeprogramováním řídící jednotky. Často se objevují vůle v přední nápravě. Značkové servisy často mění celé rameno, což není zrovna levné. Naštěstí lze jednotlivé čepy a silentbloky měnit samostatně, a to dokonce s využitím dílů z druhovýroby. Při častých jízdách po městě a vyšším kilometrovém proběhu často vyskakuje zpětný rychlostní stupeň, za čímž stojí opotřebený přesuvník ozubeného kola v převodovce (výměna přijde zhruba na pět tisíc Kč).

Volkswagen se s Transporterem trefil do černého. Dokázal vytvořit komplexní modelovou řadu a zacílil nejen na firmy, živnostníky, ale také cestovatele a rodiny. Přes počáteční potíže s elektrickou výbavou se pátá generace jeví zatím jako spolehlivá za předpokladu pravidelného servisu a vyhnutí se vznětovému pětiválci. Mnohé Transportery již najely stovky tisíc kilometrů a při dobrém zacházení si vyžádaly jen výměnu spotřebních součástek.

Přehled motorů:
2.0i 8V/85kW (od 11/2003)
VR6 3.2i 24V/170kW (od 04/2003-06/2004)
VR6 3.2i 24V/173kW (od 02/2004)
VR6 3.2i 24V/173kW 4motion (od 11/2003)

1.9 TDI-PD/62 kW (od 01/2006-11/2009)
1.9 TDI-PD/77 kW (od 04/2003-11/2009)
2.0 TDI-CR/62 kW (od 09/2009)
2.0 TDI-CR/75 kW (od 09/2009)
2.0 TDI-CR/103 kW (od 09/2009)
2.0 TDI-CR/103 kW 4motion (od 09/2009)
2.0 BiTDI-CR/132 kW (od 09/2009)
2.0 TDI-CR/132 kW 4motion (od 09/2009)

2.5 TDI-PD/96 kW (od 04/2003-11/2009)
2.5 TDI-PD/128 kW (od 04/2003-11/2009)
2.5 TDI-PD/96 kW 4motion (od 07/2044-11/2009)
2.5 TDI-PD/128 kW 4motion (od 07/2004-11/2009)

Plusy:
+ dobré jízdní vlastnosti
+ jednoduché ovládání
+ možnost pohonu všech kol
+ různé užitkové i osobní verze
+ dílenské zpracování
+ nadčasový design

Mínusy:
- dražší náhradní díly a servis
- problémový pětiválec 2.5 TDI
- vyšší ceny ojetin
- zlobivá elektronika
- odřené některé ovladače

Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto Praha.

redakce

Vyhledat vozidla v inzerci: Volkswagen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Recenze ojetiny Volkswagen Transporter T5 - průšvih nebo výhra? Fotografie k článku Recenze ojetiny Volkswagen Transporter T5 - průšvih nebo výhra? Fotografie k článku Recenze ojetiny Volkswagen Transporter T5 - průšvih nebo výhra? Fotografie k článku Recenze ojetiny Volkswagen Transporter T5 - průšvih nebo výhra? Fotografie k článku Recenze ojetiny Volkswagen Transporter T5 - průšvih nebo výhra? Fotografie k článku Recenze ojetiny Volkswagen Transporter T5 - průšvih nebo výhra? Fotografie k článku Recenze ojetiny Volkswagen Transporter T5 - průšvih nebo výhra? Fotografie k článku Recenze ojetiny Volkswagen Transporter T5 - průšvih nebo výhra? Fotografie k článku Recenze ojetiny Volkswagen Transporter T5 - průšvih nebo výhra? Fotografie k článku Recenze ojetiny Volkswagen Transporter T5 - průšvih nebo výhra? Fotografie k článku Recenze ojetiny Volkswagen Transporter T5 - průšvih nebo výhra? Fotografie k článku Recenze ojetiny Volkswagen Transporter T5 - průšvih nebo výhra? Fotografie k článku Recenze ojetiny Volkswagen Transporter T5 - průšvih nebo výhra? Fotografie k článku Recenze ojetiny Volkswagen Transporter T5 - průšvih nebo výhra? Fotografie k článku Recenze ojetiny Volkswagen Transporter T5 - průšvih nebo výhra? Fotografie k článku Recenze ojetiny Volkswagen Transporter T5 - průšvih nebo výhra? Fotografie k článku Recenze ojetiny Volkswagen Transporter T5 - průšvih nebo výhra? Fotografie k článku Recenze ojetiny Volkswagen Transporter T5 - průšvih nebo výhra? Fotografie k článku Recenze ojetiny Volkswagen Transporter T5 - průšvih nebo výhra? Fotografie k článku Recenze ojetiny Volkswagen Transporter T5 - průšvih nebo výhra?
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

02.12.2016
Ford Fiesta nové generace přijíždí rovnou ve čtyřech různých verzích
01.12.2016
Test ojetiny: Audi A8 4.2 TDI - přitažlivá kasička
30.11.2016
Na novou Škodu Octavia si připravte minimálně 407 900 Kč
29.11.2016
Modernizovaná Kia Carens od 454 980 Kč
28.11.2016
Prémiový fastback Volkswagen Arteon se představí v Ženevě
27.11.2016
Seat Leon po modernizaci - s 1.2 TSI přijde na 339 900 Kč
26.11.2016
Video: Nový Volkswagen Golf bude udávat reálnou spotřebu
25.11.2016
Nissan X-Trail posiluje nabídku motorů o dvoulitrový diesel
23.11.2016
Test: Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R – průkopník
22.11.2016
Na Nissan GT-R Nismo si připravte dvojnásobek běžného GT-R
21.11.2016
Nový Volkswagen e-Golf se chlubí dvojnásobným dojezdem a vyšším výkonem
20.11.2016
Hyundai IONIQ Hybrid a IONIQ Eletric přichází na český trh
19.11.2016
Citroën C-Elysée dostal nový nos a zadní světla s 3D efektem
18.11.2016
Test ojetiny: BMW 330i xDrive e92 – emotivní loučení
17.11.2016
Sedm dostupných ojetin, které poslouží početnějším rodinám
16.11.2016
Kia Niro - na hybridný crossover si připravte minimálně 599 980 Kč
15.11.2016
Test: Citroën SpaceTourer 2.0 BlueHDi 150 S&S – Multivane, hlásím problém!
14.11.2016
Škoda Fabia Trumf - nová akční výbava je tady, ušetříte třicet tisíc korun
13.11.2016
Peugeot 3008 v Česku, ceny pod půl milionu nejdou
11.11.2016
Jednoduchá finta, jak vám ukradnou auto