Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník

vloženo

První generaci fabie miloval snad každý. Dlouhá léta suplovala roli rodinných automobilů a byla dostupná i ve špičkově vybavených verzí. Od nástupce řada spokojených majitelů čekala další posun. Jaké však bylo překvapení, když mladoboleslavská automobilka představila druhou generaci s úzkou a vysokou karosérií celkově orientovanou na jednoduchost až fádnost.

Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník

Škoda Fabia první generace znamenala pro mladoboleslavskou automobilku zlom. Fabia se stala oblíbeným modelem, který používali nejen státní instituce, městské úřady, firmy, ale zejména rodiny. U nich bodovala zejména dlouhá verze kombi. Rok 2007 znamenal příchod druhé generace Fabie a mírné zklamání (úzká karoserie nebyla každému po chuti). Nejdříve se objevila v pětidveřovém provedení hatchback, o rok později ve verzi kombi s robustější přední nápravou shodnou s Volkswagenem Polo nebo Seatem Ibizou (od března 2008 Fabie využívá nápravu, kde jsou silentbloky součástí ramen a jsou vyrobené z plné pryže a nepraskají).


Tři roky od zahájení výroby prodělala Fabia modernizaci, která přinesla nové motory 1.2 TSI a 1.6 TDI-CR, možnost 7° převodovky DSG nebo sportovní verzi RS poháněnou motorem 1.4 TSI. Objevila se také úsporná verze Fabia Combi GreenLine 1.2 TDI. V roce 2011 přišla na trh série Monte Carlo nebo nový navigační systém Amundsen+. O rok později Fabia prošla decentní modernizací (nové nápisy, nový volant). Rok 2014 znamenal uzavření druhé životní dekády. Před ukončením prodejů bylo možné koupit akční modely Tour.

Škoda Fabia II

Z trůnu do vyhnanství
Karoserie díky užší a vyšší stavbě nepůsobila tak vyváženě a líbivě jako u předchůdce. Zejména v interiéru pak bylo cítit snižování výrobních nákladů. Fabia dokáže poskytnout dostatek pohodlí pouze čtveřici cestujících. Díky úzké stavbě chybí na zadních sedadlech prostor zejména v oblasti ramen. Oproti tomu zavazadelník nabízí nadprůměrný využitelný objem 300 litrů, resp. 505 litrů u kombi. Vyšší stavba vozu přináší pohodlné nastupování a skvělý výhled všemi směry. Fabia ovšem nejezdí lépe než předchůdce a její jízdní vlastnosti můžeme s odstupem času označit pouze za průměrné. 

Výběr motoru je alfou a omegou spokojenosti
Nejlepší pohonnou jednotkou pro Fabii je bez debat benzínová čtrnáctistovka, která je spolehlivá a příkladně pružná. Při pravidelné výměně rozvodovů s dvojicí řemenů a napínáků se nemusíte ničeho zásadního obávat. Vyloženě špatně neuděláte ani se silnější šestnáctistovkou, která disponuje rozvodovým řetězem, který se podle automobilek běžně nemění. Praxe je však taková, že řetěz se po časem (zhruba po 150 tkm) vytahá a přeskočí o jeden až dva zuby. Motor poté špatně startuje a na palubní desce svítí kontrolka závady motoru. Nezbytností je pak oprava. Oproti jedna-čtyřce je však o něco hlučnější a užranější. Šestnáctistovku doporučujeme všem zájemcům o malý vůz s automatickou převodovkou. Použitý klasický automat od japonského výrobce Aisin s hydrodynamickým měničem funguje oproti různým robotickým převodovkám spolehlivě.

Škoda Fabia II motory

Rozšířené tříválce HTP se hodí maximálně do města, kde fungují dle očekávání. Mimo město tříválce ztrácejí dech a spotřeba letí nahoru. Nejhorší situace je na dálnici, kde neposkytují výkonnostní rezervu a trpí na přehřívání katalyzátoru, které je kompenzováno obohacováním směsi. Nepravidelný volnoběh u motoru 1.2 HTP pak značí podpálené výfukové ventily, za kterými stojí karbon v oleji nebo rozpad katalyzátoru. Od roku 2010 dostaly tříválce nové katalyzátory a začaly plnit emisní normu euro 5. Doporučit můžeme dvanáctiventilovou verzi s výkonem 51 kW, která dostala tišší řetěz. Slabší 44 kW provedení berte až od roku výroby 2011.

Škoda Fabia II diesel

Od přeplňovaných čtyřválců TSI se očekávalo hodně. Jízdně povedené agregáty měly všechny předpoklady stát se ideální motorizací. Bohužel prvotní nadšení rychle vyprchalo - s TSI stačilo najet několik desítek tisíc kilometrů, aby ho zastavily problémy s rozvody. Nápravou měl být modifikovaný rozvodový řetěz, který však problémy nevyřešil. Pokud fabii neznehybní přeskočený rozvodový řetěz, zaručeně to dokáží kuny, které doslova milují nezakryté zapalovací kabely (tento problém řada majitelů vyřešila výměnou kabelů za jiné, zakrytováním nebo navléknutím husího krku).

Škoda Fabia II interiér

Tříválcový diesel 1.4 TDI PD nepatří zrovna mezi příjemné společníky. Jízda je trhavá, extrémně hlučná a minimálně kultivované. Dunění a vibrace procházejí celým vozem. Nejhorší variantou jsou pak silnější dovezené exempláře vybavené filtrem pevných částic, u kterých tříválec nezvládá vypalovat saze. Výhrou nejsou ani použitá turbodmychadla. Daleko lepší volbou jsou proto devatenáctistovky 1.9 TDI PD, které ovšem šroubují cenu Fabií do závratných výšin. A i zde opět pozor na filtry pevných částic. Lepší volbou jsou vznětové šestnáctistovky, na které můžete narazit ve třech výkonnostních verzích (55, 66 a 77 kW).

Pozor na zatékání ale i vrnění převodovky
Pokud převodovka vrní v tahu, o výměnu si žádá tzv. dvouložisko, což přijde zhruba na pět tisíc korun. Oddalovat výměnu nedoporučujeme. U nejstarších exemplářů stojí za případnou ztrátou náplně klimatizace prodřená hadice o podélný nosník karoserie, což se může projevit klidně až při vyšším kilometrovém nájezdu. První rok výroby trápilo Fabii praskající pryžové těsnění pod plastovým obkladem čelního sloupku nebo poruchy centrálního zamykání. Někteří majitelé Fabií museli řešit například zatékání do zavazadelníku. Na vině bylo nefunkční těsnění kolem odvětřávacích otvorů pod zavazadelníkem. U hatchbacků se lámájí držáky plata zavazadelníku, při vyšším kilometrovém nájezdu dochází k opotřebování tyček předního stabilizátoru a k vůlím v uložení spodního ramena přední nápravy (silentblok). Praskavé zvuky při otáčení volantem jsou většinou způsobeny zadřenými horními ložišky předních tlumičů.

Škoda Fabia II kufr

Česká lidovka
Škoda Fabia své německé, francouzské, ale i japonské konkurenty deklasuje přepravní kapacitou. Ze všech pojme nejvíce nákladu, zejména v dlouhé verzi kombi nabízí rekordní přepravní objem, díky kterému často supluje roli rodinného vozu. Fabia ovšem nevyniká vzhledem karoserie, což je v českých končinách celkem jedno. Alfou a omegou spokojenosti je výběr vhodné pohonné jednotky.

Plusy:
+ hustá servisní síť
+ ceny náhradních dílů
+ široký výběr ojetin
+ prostornost
+ objem zavazadelníku (hlavně kombi)
+ dobrá antikorozní ochrana
+ snadné nastupování
+ výhled z vozu
+ snadné ovládání

Mínusy:
- nevyvážený design
- nekultivovanost motorů 1.2 HTP a 1.4 TDI
- technické problémy motorů 1.2 TSI
- slabá účinnost základních světlometů
- horší aerodynamika a výhled na semafory
- vyšší ceny ojetin
 

Technické údaje Škoda Fabia 1.6 TDI, Elegance (rok 2011)
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1598 ccm
Výkon: 66kW/4200 ot./min.
Točivý moment max.: 230Nm/1500-2500 ot./min.
Max. rychlost: 176 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 12,6 s
Spotřeba - město: 5,1 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,6 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 4,2 l /100 km
Objem pal. nádrže: 45 l
Délka/šířka/výška: 4000/1642/1498 mm
Rozvor: 2459 mm
Zavazadelník: 300/1180 l
Provozní/celková hmotnost: 1204/1659 kg
Spotřeba během testu: 6,1 l/100 km
Aktuální cena v bazaru: 158 999 Kč

 

Vůz zapůjčil autobazar Auto ESA

 


redakce

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník Fotografie k článku Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník Fotografie k článku Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník Fotografie k článku Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník Fotografie k článku Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník Fotografie k článku Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník Fotografie k článku Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník Fotografie k článku Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník Fotografie k článku Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník Fotografie k článku Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník Fotografie k článku Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník Fotografie k článku Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník Fotografie k článku Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník Fotografie k článku Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník Fotografie k článku Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník Fotografie k článku Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník Fotografie k článku Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník Fotografie k článku Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník Fotografie k článku Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník Fotografie k článku Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník Fotografie k článku Recenze ojetiny: Škoda Fabia II. - lidový dělník
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek
09.09.2017
BMW Concept X7 iPerformance - obrovské ledviny a futuristický interiér
08.09.2017
Test ojetiny: Citroën C5 – levný kočár
07.09.2017
Opel Insignia dostane BiTurbo diesel s výkonem 210 koní
06.09.2017
Nový Nissan Leaf se chlubí dojezdem až 378 km na jedno nabití
05.09.2017
Test: Hyundai Santa Fe 2.4 GDi - doopravdy ho chcete?
01.09.2017
Na nové Suzuki Swift čtvrt milionu nestačí, ale může mít pohon 4x4
31.08.2017
Test ojetiny: Hyundai i10 - ve městě jako ryba ve vodě
30.08.2017
Zbrusu nová Dacia Duster bude na oko pořád stejná
27.08.2017
Volkswagen T-Roc – nové SUV s pohonem 4x4 a velkým batohem
24.08.2017
Test ojetiny: Ford C-Max – větší než si myslíte