Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát

vloženo

Druhá generace Laguny byla naprostým průšvihem, který se může srovnat jen s krajně poruchovou Vectrou od Opelu. Ostatně i Renault uvažoval, stejně jako Opel, o přejmenování Laguny. Nakonec jméno s příchodem třetí generace zůstalo, spolehlivost dokonce předčila německou konkurenci, ale pošramocená pověst se jen těžko napravovala.

Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát

Druhá generace Laguny zaznamenala skvělý start, který vystřídal neuvěřitelný obrat z důvodů množících se problémů. Neustále se opakovaly problémy s elektronikou i elektroinstalací, převodovky skoro nic nevydržely a podvozek se kazil i na kvalitních francouzských silnicích. Vybudovaná pověst byla během pár roků pryč a francouzská automobilka si mohla sypat popel na hlavu, proto při vzniku třetí generace nenechala nic náhodě, vůz před spuštěním prodejů řádně otestovala a do samotného vývoje nalila přes miliardu eur.


Nemoci spojené s elektronickou výstrojí se neopakovaly a zlobící čtečky karet se staly historií. Podvozek vyniká nadprůměrnou živostností a vydrží velké porce kilometrů (čas od času je nutné vyměnit nějakou tu tyčku stabilizátoru). Renault stále Laguně prodlužuje život, jelikož v loňském roce prodělala již druhý facelift. Sedm let na trhu je hodně, ale na ostře řezané karoserii to stále není znát. Horší situace panuje v interiéru, kde již zaúřadoval zub času. Přední sedadla poskytují dostatečnou oporu a nezklamou ani na dlouhých cestách. Vzadu je to o něco horší a zavazadelník také není zrovna objemovým přeborníkem, přesto v obouch případech Laguna bohatě postačí. Někomu může chybět nedostatečný počet odkládacích ploch nebo mu může vadit občasné zavrzání palubní desky.

Jak šel čas?
2007: v říjnu zahájení prodeje pětidveřového liftbacku, koncem roku pak ve verzi kombi
2008: příchod verze GT s řízenou zadní nápravou
2009: dvoudvéřové kupé, vznětový šestiválec 3.0 dCi
2010: facelift a modernizace
2013: druhý facelift
2014: stále se prodává

Jak jezdí?
Francouzská automobilka si dala hodně záležet na kvalitě zpracování, odhlučnění a na jízdních vlastnostech. Na špičku střední třídy sice laguna nestačí, ale ve většině jízdních disciplín si nevede vůbec špatně. Podvozek není zrovna francouzsky měkký a nerovnosti nezvládá tak vláčně jako Mondeo, přesto je daleko komfortnější než nejnovější modely od Renaultu. Vrcholné verze GT či později 4Control se mohly pochlubit možností natáčet kola zadní nápravy o 3,5° díky systému vyvinutým firmou Denso pro japonské Infinity. Natáčení kol potlačuje vrozenou nedotáčivost a ve spojení s kvalitnějšími tlumiči zlepšuje absorpci nerovností.

Co pod kapotu?
Základ vytvořila zážehová šestnáctistovka, která se v Česku objevila pouze v pětidveřové a jen krátkou dobu. Na poměrně těžkou Lagunu jedna-šestka sotva stačila. Řidiči proto více tlačí na plynový pedál, s čímž roste spotřeba paliva i hluk. Spolehlivost je však dobrá. Pokud tedy jezdíte jen kolem komína či velmi klidně, šestnáctistovka je vhodným kandidátem. Daleko lepší volbou je benzínový atmosférický dvoulitr z dílen Nissanu, který poskytuje dostatečný výkon při solidní spolehlivosti a spotřebě paliva. Dvoulitr se však nutné nehodí k přestavbě na pohon LPG a při tankování méně kvalitního benzínu může docházet k postupnému zakarbování motoru. Vrchol nabídky tvořil benzínový šestiválec o objemu 3.5 litru na který nejčastěji narazíte pod kapotou verze Coupé. Stejně jako dvoulitr pochází šestiválec od Nissanu a skvělou volbou. Vlastní mu je spolehlivost, skvělý zvuk a spojení s bohatou výbavou. Vždy přítomná samočinná převodovka však trochu ředí poskytovanou dynamiku, ale to nic nemění na faktu, že se jedná o skvělý pohon a časem se z něho stane sběrateli žádaný artikl.

Základ vznětových motorů vytvořila populární avšak zatracovaná 1.5 dCi, která některým majitelům v jiných modelech značky připravila hotové peklo. V Laguně však patnáctistovka dCi funguje bez větších potíží hned z několika důvodů. Automobilka totiž použila spolehlivější vstřikování od Siemensu a odolnější provedení ložisek klikové hřídele. Přesto všechno tento agregát vyžaduje specifické zacházení. Jeho životnost prodloužíte nebudete-li jezdit krátké trasy po městě a nebudete-li mu šlapat na krk. Při těchto předpokladech může fungovat bez problémů klidně stopadesát tisíc kilometrů. Při překročení této hranice je nutné počítat s výměnou filtru pevných částic, který se regeneruje bez větších potíží díky přítomnosti páteho vstřiku. Časem je však nutné počítat s běžnými dieselovými závadami, které prodražují provoz jinak úsporného motoru. Oproti tomu nový vznětový dvoulitr dCi se Renaultu povedl. Čtyřválec dostal rozvodový řetěz a vodou chlazené turbodmychadlo, přičemž jejich spolehlivost se ukazuje jako příkladná. Odolně působí dokonce i dvouhmotový setrvačník. Menší životnost mívají jen piezovstřikovače Bosch (ty jsou sice drahé, ale automobilka nabízí repasy). Doporučit můžeme verzi plnící emisní normu euro 4 spojenou s manuální převodovkou, která se obešla bez filtru pevných částic. Jediným stínem obcházející vznětové dvoulitry je riziko zadření z důvodu kvality ojničních ložisek či selhání mazacího čerpadla nebo z důvodu nedostatku oleje (prasklé těsnění pod hlavou). Vrcholný vznětový šestiválec nejčastěji objevíte pod kapotou verze kupé. Skvělý zvuk doprovázený lineární charakteristikou a dostatkem síly příliš neohromí zrychlením, které se rovná úspornějšímu dvoulitru. Je to dáno příčným uložením převodovky s přiškrceným točivým momentem na 450 N.m. Šestiválec se hodí pro flegmatické zdolávání dlouhých vzdáleností, při kterém kopce vůbec nepocítíte.

Co se kazí?

Některé exempláře trápí vůle v čepech přední nápravy nebo v táhlech stabilizátoru. Nezřídka se můžete setkat s vadným ovládacím panelem klimatizace. Časem mohou začít zlobit elektromotorky ovládající zajištění víčka palivové nádrže. Další bolístkou jsou uvolněná nebo zoxidovaná ukostření, které způsobují rušení rádiového signálu při zapnutí vyhřívání zadního skla. Velkou nepříjemností může být zadření dvoulitrového dieselu dCi. Příčinou mohou být nekvalitní ojniční ložiska, nefungující mazací čerpadlo nebo nedostatek oleje z důvodu prasklého těsnění pod hlavou. Levná není ani výměna piezovstřikovačů Bosch či koupě nového filtru pevných částic u menšího dieselu 1.5 dCi (zhruba 25.000 Kč). Prodražit se mohou vůle převodovek a poloos u motorů s vyšším točivým momentem nebo opožděné výměny motorového oleje. Ten doporučujeme měnit pravidelně po 15.000 km, nikoliv po 30.000 km, jak bylo předepsáno chorým výrobcem.

Spolehlivá a opomíjená
Renault Laguna třetí generace je spolehlivým vozem, který se zbavil všech nemocí mořících druhou generaci. Zejména v Česku se jedná o podceňovaný model, u kterého můžete těžit z nízké pořizovací ceny. Pozor si dejte na automobily dovezené ze zahraničí, které mohly plnit úlohu služebních automobilů a mají za sebou velké kilometrové proběhy, přičemž to na Laguně není znát.

Plusy:
+ pořizovací ceny ojetin
+ tři karosářské verze
+ útulný interiér a bohatá výbava
+ šestistupňové převodovky
+ zatím bez koroze

Mínusy:
- nevalná pověst předchůdce
- rychlejší pokles hodnoty
- menší zavazadelník (liftback)
- většina dieselů vybavena filtrem pevných částic

Vůz zapůjčil autobazar Auto ESA

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Renault

Fotografie k článku

Fotografie k článku Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát Fotografie k článku Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát Fotografie k článku Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát Fotografie k článku Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát Fotografie k článku Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát Fotografie k článku Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát Fotografie k článku Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát Fotografie k článku Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát Fotografie k článku Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát Fotografie k článku Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát Fotografie k článku Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát Fotografie k článku Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát Fotografie k článku Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát Fotografie k článku Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát Fotografie k článku Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát Fotografie k článku Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát Fotografie k článku Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát Fotografie k článku Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát Fotografie k článku Recenze ojetiny: Renault Laguna (od 2007) - reparát
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy
26.10.2017
Renault Alaskan - převlečenou Navaru koupíte od 892 859 Kč
24.10.2017
Hyundai Kona v prodeji, české ceny má hodně sebevědomé
23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč
30.09.2017
Na nové Volvo XC40 si připravte minimálně milion
26.09.2017
Kia Stonic má české ceny, startují na částce 349 980 Kč