Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska

vloženo

Kulatá Mazda 626 se v devadesátých letech stala symbolem podnikatelského úspěchu. Její poslední generace představená v roce 1997 však nedosahovala kvalit předchůdce a díky úsporným opatřením jednoduše nestačila na konkurenci. Mazda musela zabrat a přichystat nový vůz. To se jí s novým šestkovým modelem podařilo a nebýt kožních problémů, jednalo by se o ideální ojetinu.

Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska

Japonské automobilce se koncem milénia příliš nedařilo. Její modely postrádaly sportovní šmrnc a v důsledku šetření například poslední model řady 626 nestačil ve střední třídě na dravou konkurenci. Mazda si toho byla vědoma a v roce 2002 uvedla nový šestkový model, který se ukázal být správnou cestou a byl vzorem pro ještě důležitější trojkovou řadu v nižší střední třídě. Mazda 6 dostala líbivý kabát, poctivou techniku a mix výtečných jízdních vlastnostíi. Velkou zbraní byly tři karosářské varianty – sedan, hatchback a kombi. Aby byl úspěch zajištěn, nechyběla ani dva roky vyráběná ostrá verze MPS s přeplňovaným čtyřválcem a pohonem všech kol.

Jak šel čas?
2002: zahájení výroby, nejprve benzínové motory MZR, později dvoulitrový diesel MZR-CD
2003: příchod kombi s pohonem všech kol ve spojení s motorem 2.3 MZR
2004: nový software řídící jednotky u motoru 2.3 MZR, audiosoustava Bose umí přehrávat MP3
2005: celková modernizace a facelift, tmavé provedení středového panelu, šestistupňová manuální a pětistupňová automatická převodovka, verze MPS ve verzi sedan
2007: vylepšená antikorozní ochrana zadních partií, na podzim představení druhé generace
2008: ukončení výroby a zahájení prodeje druhé generace

O tom, že konstruktéři chtěli postavit jízdně zajímavý vůz, svědčí například modifikovaná lichoběžníková náprava celkem složité konstrukce, která má dvojici spodních jednoduchých ramen s těhlicí a dvojicí čepů (podobné řešení nápravy využívá pětkové BMW nebo mercedes-benz CLS). Složitá zadní náprava e-type je pak čtyřprvková.V kabině se sedí nízko, pozice za volantem je příkladná a ergonomie vzorná. Vadit může jen úzký centrální displej zobrazující vždy jen některé údaje. Šestka je poměrně jednoduchým vozem, jelikož si vystačila pouze s jednou multiplexní elektrickou sítí (proto chybí např. dvouzónová klimatizace).

Co pod kapotu?
Základní osmnáctistovka MZR je vhodnou pohonnou jednotkou pro nenáročného motoristu s malým kilometrovým nájezdem. Nevýhodou vcelku kultivovaného a vcelku pružného motoru je vyšší spotřeba paliva dána hmotností automobilu. Dvoulitr MZR (LF-DE) si musel první tři roky výroby vystačit s pětirychlostní manuální převodovkou a není špatnou volbou. Novější dvoulitr MZR (LF-VE) je ještě lepší volbou. V roce 2005 dostal šestirychlostní převodovku a proměnné časování ventilů, které z něj udělaly doslova žádané zboží. Dva-trojka MZR si svou počáteční reputaci pokazila nedostatečným objemem motorového oleje. Ten výrobce po dvou letech zvětšil z 3,5 litru na 4,3 litru a při modernizaci přidal šestirychlostní převodovku. U vznětových dvoulitrů MZR-CD si dejte pozor na filtry pevných částic, které se pod kapotu dostaly po modernizaci. Jejich výměna není zrovna levná. Po ujetí více než 100 000 km odcházejí drahé vstřikovače nebo SCV ventil na čerpadle denso. Při větším kilometrovém proběhu nedoporučujeme. Nutné je počítat s výměnou rozvodového řemene.

Jak na servis?
U všech motorů se mění motorový olej po 20 000 km nebo po jednom roce provozu (co nastane dříve). Mazda doporučuje pro benzínové motory olej třídy SAE 5W-30 plnící specifikaci API SJ/SL, ACEA A1, A3. Pro vznětové motory je doporučen olej SAE 5W-30, API, CF, ACEa B1/B3. Verze vybavené filtrem pevných částic vyžadují specifikaci ACEA C3. Všechny verze dieselu vyžadují výměnu rozvodů po 120 000 km nebo po šesti letech provozu. Zároveň je nutné měnit napínací i vodicí kladku.

Na co si dát pozor?
I po letech vypadá stále krásně, přesto řadu exemplářů trápí vážné kosmetické vady v podobě koroze. Ta je úhlavním nepřítelem. Koroze postihuje zejména lemy zadních blatníků a hrany druhého páru dveří, což se podařilo Mazdě odstranit až v srpnu 2007. Majitele dokáže potrápit regulace naklápění xenonových světlometů nebo praskající žárovky H7. Pozor si dávejte na kontrolku airbagů. Její rozsvícení může značit poruchu zátěžového senzoru umístěného v sedadle spolujezdce. Výměna je drahá a často je tento problém řešen tzv. bypassem, nebo výměnou celé sedačky (např. z vrakoviště). Za nefunkční klimatizací většinou stojí porézní trubky. Podvozek je odolný, po zhruba 140 000 km začínají hučet ložiska (mění se samostatně, u dieselu o něco dříve). Vyskytují se zatuhlé zadní brzdiče, které stačí často jen rozhýbat. Za úniky oleje z posilovače řízení mohou prasklé trubky, které se mění za modifikované.

Nejdražší závady mohou potkat vznětový dvoulitrový čtyřválec po modernizaci. Filtr pevných částic i opotřebené turbodmychadlo přijdou v originále shodně na šedesát tisíc, za výměnu vstřikovačů common rail zaplatíte přes sto tisíc, za SCV ventil na čerpadle Denso pak jedenáct tisíc, za dvouhmotový setrvačník dvacet tisíc a za výměnu rozvodového řemenu včetně vodící a napící klady deset tisíc korun. Levnou záležitostí není ani nová jednotka dynamické regulace sklonu xenonových světlometů. Ta přijde s prací na třináct tisíc korun. Za novou spojku si v Mazdě říkají čtrnáct tisíc, za přední světlomet jedenáct tisíc, za přední nárazník třináct tisíc a spodní příné rameno přední nápravy jedenáct tisíc korun.

Mazda 6 se povedla po stránce jízdního projevu. Skvěle vyváženému podvozku sekunduje dostatečný komfort. Na své si přijdou řidiči, kteří potřebují převést rodinu, a přitom se nechtějí za volantem nudit. Šestka se dovede s lehkostí a přesností proplétat zatáčkami a cizí ji nejsou ani rychlé změny směru jízdy. Jediným nedostatek je vyšší hlučnost (chybí např. vlnovec výfuku).

Plusy
+ tři karosářské verze (sedan, hatchback, kombi)
+ sportovní verze MPS s pohonem všech kol
+ jízdní vlastnosti
+ prostorný interiér
+ pozice za volantem
+ pohodlná sedadla
+ přesné řízení, řazení a účinné brzdy
+ spolehlivost a jednoduchost

Mínusy
- pouze jednozónová klimatizace
- do modernizace jen pětirychlostní převodovky
- ceny některých náhradních dílů
- špatná antikorozní ochrana
- hlučnější motory (oproti předchozí 626)
 

Vůz zapůjčil autobazar Auto ESA

redakce

Vyhledat vozidla v inzerci: Mazda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

09.12.2016
Nový Lexus LS se ukáže v Detroitu, máme jeho první skicu
08.12.2016
Test: Volkswagen Golf GTI Performance – univerzálně dokonalý
07.12.2016
Nový Opel Insignia Grand Sport - informace a fotografie
06.12.2016
Nissan X-Trail 2.0 dCi má české ceny, začínají na 779 500 Kč
06.12.2016
Chcete si za volantem užívat pohodlí? Zkuste automatickou převodovku. V zimě ji prověříte nejlépe
05.12.2016
Nový Seat Leon Cupra dostal 300 koní a pohon všech kol
05.12.2016
Dacia hlásí rekordní rok a na její modely se čeká déle, než půl roku
04.12.2016
Lexus GS F a RC F nově standardně se systémem adaptivního variabilního odpružení
03.12.2016
Nový Hyundai i10 bez klimatizace a rádia za 219 990 Kč
02.12.2016
Mikuláš bude v AAA AUTO nadělovat fotbalovým fanouškům
02.12.2016
Ford Fiesta nové generace přijíždí rovnou ve čtyřech různých verzích
01.12.2016
Test ojetiny: Audi A8 4.2 TDI - přitažlivá kasička
30.11.2016
Na novou Škodu Octavia si připravte minimálně 407 900 Kč
28.11.2016
Prémiový fastback Volkswagen Arteon se představí v Ženevě
27.11.2016
Seat Leon po modernizaci - s 1.2 TSI přijde na 339 900 Kč
26.11.2016
Video: Nový Volkswagen Golf bude udávat reálnou spotřebu
25.11.2016
Nissan X-Trail posiluje nabídku motorů o dvoulitrový diesel
23.11.2016
Test: Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R – průkopník
22.11.2016
Na Nissan GT-R Nismo si připravte dvojnásobek běžného GT-R
21.11.2016
Nový Volkswagen e-Golf se chlubí dvojnásobným dojezdem a vyšším výkonem