Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska

vloženo

Kulatá Mazda 626 se v devadesátých letech stala symbolem podnikatelského úspěchu. Její poslední generace představená v roce 1997 však nedosahovala kvalit předchůdce a díky úsporným opatřením jednoduše nestačila na konkurenci. Mazda musela zabrat a přichystat nový vůz. To se jí s novým šestkovým modelem podařilo a nebýt kožních problémů, jednalo by se o ideální ojetinu.

Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska

Japonské automobilce se koncem milénia příliš nedařilo. Její modely postrádaly sportovní šmrnc a v důsledku šetření například poslední model řady 626 nestačil ve střední třídě na dravou konkurenci. Mazda si toho byla vědoma a v roce 2002 uvedla nový šestkový model, který se ukázal být správnou cestou a byl vzorem pro ještě důležitější trojkovou řadu v nižší střední třídě. Mazda 6 dostala líbivý kabát, poctivou techniku a mix výtečných jízdních vlastnostíi. Velkou zbraní byly tři karosářské varianty – sedan, hatchback a kombi. Aby byl úspěch zajištěn, nechyběla ani dva roky vyráběná ostrá verze MPS s přeplňovaným čtyřválcem a pohonem všech kol.

Jak šel čas?
2002: zahájení výroby, nejprve benzínové motory MZR, později dvoulitrový diesel MZR-CD
2003: příchod kombi s pohonem všech kol ve spojení s motorem 2.3 MZR
2004: nový software řídící jednotky u motoru 2.3 MZR, audiosoustava Bose umí přehrávat MP3
2005: celková modernizace a facelift, tmavé provedení středového panelu, šestistupňová manuální a pětistupňová automatická převodovka, verze MPS ve verzi sedan
2007: vylepšená antikorozní ochrana zadních partií, na podzim představení druhé generace
2008: ukončení výroby a zahájení prodeje druhé generace

O tom, že konstruktéři chtěli postavit jízdně zajímavý vůz, svědčí například modifikovaná lichoběžníková náprava celkem složité konstrukce, která má dvojici spodních jednoduchých ramen s těhlicí a dvojicí čepů (podobné řešení nápravy využívá pětkové BMW nebo mercedes-benz CLS). Složitá zadní náprava e-type je pak čtyřprvková.V kabině se sedí nízko, pozice za volantem je příkladná a ergonomie vzorná. Vadit může jen úzký centrální displej zobrazující vždy jen některé údaje. Šestka je poměrně jednoduchým vozem, jelikož si vystačila pouze s jednou multiplexní elektrickou sítí (proto chybí např. dvouzónová klimatizace).

Co pod kapotu?
Základní osmnáctistovka MZR je vhodnou pohonnou jednotkou pro nenáročného motoristu s malým kilometrovým nájezdem. Nevýhodou vcelku kultivovaného a vcelku pružného motoru je vyšší spotřeba paliva dána hmotností automobilu. Dvoulitr MZR (LF-DE) si musel první tři roky výroby vystačit s pětirychlostní manuální převodovkou a není špatnou volbou. Novější dvoulitr MZR (LF-VE) je ještě lepší volbou. V roce 2005 dostal šestirychlostní převodovku a proměnné časování ventilů, které z něj udělaly doslova žádané zboží. Dva-trojka MZR si svou počáteční reputaci pokazila nedostatečným objemem motorového oleje. Ten výrobce po dvou letech zvětšil z 3,5 litru na 4,3 litru a při modernizaci přidal šestirychlostní převodovku. U vznětových dvoulitrů MZR-CD si dejte pozor na filtry pevných částic, které se pod kapotu dostaly po modernizaci. Jejich výměna není zrovna levná. Po ujetí více než 100 000 km odcházejí drahé vstřikovače nebo SCV ventil na čerpadle denso. Při větším kilometrovém proběhu nedoporučujeme. Nutné je počítat s výměnou rozvodového řemene.

Jak na servis?
U všech motorů se mění motorový olej po 20 000 km nebo po jednom roce provozu (co nastane dříve). Mazda doporučuje pro benzínové motory olej třídy SAE 5W-30 plnící specifikaci API SJ/SL, ACEA A1, A3. Pro vznětové motory je doporučen olej SAE 5W-30, API, CF, ACEa B1/B3. Verze vybavené filtrem pevných částic vyžadují specifikaci ACEA C3. Všechny verze dieselu vyžadují výměnu rozvodů po 120 000 km nebo po šesti letech provozu. Zároveň je nutné měnit napínací i vodicí kladku.

Na co si dát pozor?
I po letech vypadá stále krásně, přesto řadu exemplářů trápí vážné kosmetické vady v podobě koroze. Ta je úhlavním nepřítelem. Koroze postihuje zejména lemy zadních blatníků a hrany druhého páru dveří, což se podařilo Mazdě odstranit až v srpnu 2007. Majitele dokáže potrápit regulace naklápění xenonových světlometů nebo praskající žárovky H7. Pozor si dávejte na kontrolku airbagů. Její rozsvícení může značit poruchu zátěžového senzoru umístěného v sedadle spolujezdce. Výměna je drahá a často je tento problém řešen tzv. bypassem, nebo výměnou celé sedačky (např. z vrakoviště). Za nefunkční klimatizací většinou stojí porézní trubky. Podvozek je odolný, po zhruba 140 000 km začínají hučet ložiska (mění se samostatně, u dieselu o něco dříve). Vyskytují se zatuhlé zadní brzdiče, které stačí často jen rozhýbat. Za úniky oleje z posilovače řízení mohou prasklé trubky, které se mění za modifikované.

Nejdražší závady mohou potkat vznětový dvoulitrový čtyřválec po modernizaci. Filtr pevných částic i opotřebené turbodmychadlo přijdou v originále shodně na šedesát tisíc, za výměnu vstřikovačů common rail zaplatíte přes sto tisíc, za SCV ventil na čerpadle Denso pak jedenáct tisíc, za dvouhmotový setrvačník dvacet tisíc a za výměnu rozvodového řemenu včetně vodící a napící klady deset tisíc korun. Levnou záležitostí není ani nová jednotka dynamické regulace sklonu xenonových světlometů. Ta přijde s prací na třináct tisíc korun. Za novou spojku si v Mazdě říkají čtrnáct tisíc, za přední světlomet jedenáct tisíc, za přední nárazník třináct tisíc a spodní příné rameno přední nápravy jedenáct tisíc korun.

Mazda 6 se povedla po stránce jízdního projevu. Skvěle vyváženému podvozku sekunduje dostatečný komfort. Na své si přijdou řidiči, kteří potřebují převést rodinu, a přitom se nechtějí za volantem nudit. Šestka se dovede s lehkostí a přesností proplétat zatáčkami a cizí ji nejsou ani rychlé změny směru jízdy. Jediným nedostatek je vyšší hlučnost (chybí např. vlnovec výfuku).

Plusy
+ tři karosářské verze (sedan, hatchback, kombi)
+ sportovní verze MPS s pohonem všech kol
+ jízdní vlastnosti
+ prostorný interiér
+ pozice za volantem
+ pohodlná sedadla
+ přesné řízení, řazení a účinné brzdy
+ spolehlivost a jednoduchost

Mínusy
- pouze jednozónová klimatizace
- do modernizace jen pětirychlostní převodovky
- ceny některých náhradních dílů
- špatná antikorozní ochrana
- hlučnější motory (oproti předchozí 626)
 


Vůz zapůjčil autobazar Auto ESA

redakce

Vyhledat vozidla v inzerci: Mazda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska Fotografie k článku Recenze ojetiny: Mazda 6 - rezavějící kráska
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

28.04.2017
Zapomeňte na Škodu Yeti, je tu Škoda Karoq
28.04.2017
Za Peugeot 5008 zaplatíte minimálně půl milionu
27.04.2017
Test: Citroën C3 1.2 PureTech - prcek rád Cactusy
26.04.2017
Nová Škoda Octavia RS - čtyřoká zábava
25.04.2017
Mercedes Benz třídy S - omlazení a mraky nové techniky
24.04.2017
Opel Grandland X - převlečený Peugeot 3008 oficiálně
21.04.2017
Modely ASX a Outlander nově v limitované edici 100 LET
20.04.2017
BMW M4 CS - výkon 460 koní a spotřebu 8,4 litrů
20.04.2017
Test ojetiny: Audi A6 3.0 TDI - s půl milionem do bazaru
19.04.2017
Kia Niro HEV je hybrid na tahání přívěsů
19.04.2017
Nissan Micra má české ceny, čtvrt milionu nestačí
18.04.2017
Test: Subaru Forester 2.0 XT - létající lesník
18.04.2017
Modernizovaná Octavia Scout jezdí komfortně a nezalekne se překážek
17.04.2017
Ford Focus kombi nově za cenu pětidveřového hatchbacku
16.04.2017
Suzuki Ignis - z ošklivé krabice je malé SUV s pohonem 4x4
15.04.2017
Omlazená Škoda Citigo stojí od 218 900 Kč
14.04.2017
Audi R8 Coupé Edition - 200 vozů v barvách Audi Sportu
14.04.2017
Test ojetiny: Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI (125kW) AT – překvapivě ve formě
13.04.2017
Jeep Grand Cherokee Trackhawk - znáte rychlejší SUV?
12.04.2017
Test: Subaru WRX STi Sport - sedan, co má koule