Recenze ojetiny: Ford Mondeo MK4 (2007-2014)

vloženo

Za cenu mini auta můžete v současné době pořídit prostorné Mondeo třetí generace, které předčí své konkurenty jízdními vlastnostmi, solidní spolehlivostí a zároveň poskytovaným komfortem.

Recenze ojetiny: Ford Mondeo MK4 (2007-2014) Recenze ojetiny: Ford Mondeo MK4 (2007-2014)

O kvalitách Mondea třetí generace svědčí fakt, že sama automobilka ho zatím nechává bez nástupce, přičemž na trhu je od roku 2007, což je v ostře sledované střední třídě neuvěřitelná doba. Ford Mondeo mělo při příchodu na trh za úkol nahradit nejen populární druhou generaci Mondea, ale také být náhradou za Scorpio, které nedostalo nástupce. Karoserii chybí na délku patnáct centrimetrů do pěti metrů, přičemž rozvor náprav dosahuje hodnoty 2.850 mm. Díky tomu mají cestující na všech sedadlech dostatek prostoru a mohou těžit z rozměrných sedaček, které mají příjemně dlouhé sedáky. Jediným limitem může být u verze liftback omezený prostor na výšku. Někomu může vadit velmi nízká světlá výška vozu. Na velmi dobré úrovni je i ergonomie a zpracování interiéru, u kterého bycho však čekali prémiovější nádech. V základním objemu zavazadelníku vede karosářská verze kombi, které dokáže pojmout 494 až 554 litrů objemu (podle řešení rezervního kola). Sedan zvládne pojmout 493 až 550 litry a liftback o 10 litrů méně, přičemž přidává více praktičnosti v podobě rozměrného vstupu a pravidelného tvarování.

Jaký motor vybrat?
Kdo touží po benzínovém Mondeu před faceliftem bude zklamán. Základní šestnáctistovce Ti-VCT se vyhněte. S poměrně těžkým Mondeem má hodně starostí a nutností je výměna rozvodového řemene. Dvoulitr skvěle fungoval v předchozí generaci, kde platil za čiperný pohon. Díky robustní stavbě nástupce však musel dostat krátké převody a nehodí se tak na dálnici. Rozvodový řetěz je trvanlivý a problémy s vířívými klapkami jsou pryč. Dvoulitr Duratec je ideální pro nepříliš náročné řidiče. Silnější dva-trojka by byla zajisté lepší volbou, kdyby nebyla výhradně dodávaná s automatickou převodovkou. Díky tomuto spojení platí dva-trojka za doslova užranou (jezdit pod dvanáct litrů nelze). Vrchol nabídky zážehových motorů od roku 2007 do roku 2010 tvořil pětiválcový turbomotor od Volva, který můžeme doporučit za předpokladu, že nebudete řešit spotrbu paliva. Pětiválec má výkonu na rozdávání, při razantním sešlápnutí plynového pedálu tahá hodně za volant, což snižuje přesnost v zatáčkách. Zvuk je však uchu lahodící. Od modernizace můžete narazit na nové přeplňované zážehové čtyřválce EcoBoost, které jsou ideálním společníkem. Disponují dostatkem výkonu a spotřeba paliva je snesitelná.

Přiznivci dieselů s klidným svědomím mohou sáhnout po litinové osmnáctistovce TDCi, která není zrovna vzorem kultivovanosti, tichého projevu ani rychlého zahřívání. Za tyto nedostatky se však odvděčuje příkladnou spolehlivostí (obešla bez filtru pevných částic) a slušnou spotřebou paliva. Po stránce výkonu postačí, jediným omezením může být až rychlá jízda po dálnici. Silnější dvoulitr původem od Peugeotu je kultivovanější a pružnější. Dojem kazí jen přítomnost filtru pevných částic a nutná výměna rozvodového řemene po 120.000 km, která zvyšuje servisní nároky. Nejvýkonnější diesel 2.2 TDCi, rovněž s francouzským rodokmenem, se obešel bez dvoustupňového přeplňování a vyniká rychlým nástupem točivého momentu v nízkých otáčkách, který postupně padá. Díky dlouhým převodům se nejedná o žádného sprintera, ale příjemného společníka na dlouhých tratích. Jeho ideálním revírem jsou dálnice. Skvěle zvládá i disciplínu tažení těžkých přívěsů.

Přehled pohonných jednotek:
1.6 Ti-VCT (81, 88, 92 kW)
1.6 EcoBoost (118 kW)
2.0 Duratec (107 kW)
2.0 EcoBoost (149 a 176 kW)
2.3 Duratec (118 kW)
2.5 Turbo Duratec (162 kW)

1.6 TDCi (85 kW)
1.8 TDCi (74 a 92 kW)
2.0 TDCi (96, 103, 120 kW)
2.2 TDCi (129 a 147 kW)

Za kolik a jak jezdí testovaná 1.6 EcoBoost?
Testované Mondeo s přeplňovanou jednašestkou umělo jezdit za 6-7 l/100 km. Hustý pražský provoz znamenal odběr 8,5 l/100 km Naturalu 95, což vzhledem k poskytovanému výkonu není vůbec špatné. Závěrečná spotřeba se ustálila na 7,7 l/100 km, což je v našich očích slušný výsledek, když připočteme vyšší hmotnost a velmi široké pneumatiky. Ty jsou navíc velmi náchylné na koleje a jiné nerovnosti. Volant je proto nutné držet pevně v rukou. Pokud ho pustíte, riskuje stáhnutí do protisměru či příkopu. Mondeo musíte neustále řídit. Do zatáček se oproti subtilnímu předchůdci vrhá ospaleji, přesto v samotném průjezdu umí zabrat. Mondeo je díky hydraulickému posilovači řízení stále vozem, které musíte řídit a musíte mu udávat pokyny. Ty plní a nikdy Vás nenechá na holičkách. I když přeženete nájezdovou rychlost, vůz Vás podrží. Narozdíl od francouzských konkurentů mu nevadí ani nerovnosti, na kterých působí stabilně a nenechá se vyvést z míry. Podvozek Mondea poskytuje dostatečný cestovní komfort a přidává nejlepší jízdní vlasnosti ve třídě.

Plusy
+ prostornost
+ design a tři karosářské verze
+ jízdní vlastnosti
+ poskytovaný komfort
+ dojem o třídu většího vozu
+ absence šestiválce

Mínusy
- absence pohonu všech kol
- výběr benzínových motorů (do modernizace)
- ojetiny s vysokým km proběhem, popř. stočené tacho (často firemní vůz)
 


Vůz zapůjčil autobazar Auto ESA

redakce

Vyhledat vozidla v inzerci: Ford

Fotografie k článku

Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo MK4 (2007-2014) Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo MK4 (2007-2014) Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo MK4 (2007-2014) Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo MK4 (2007-2014) Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo MK4 (2007-2014) Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo MK4 (2007-2014) Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo MK4 (2007-2014) Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo MK4 (2007-2014) Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo MK4 (2007-2014) Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo MK4 (2007-2014) Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo MK4 (2007-2014) Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo MK4 (2007-2014) Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo MK4 (2007-2014) Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo MK4 (2007-2014) Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo MK4 (2007-2014) Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo MK4 (2007-2014) Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo MK4 (2007-2014)

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

BMW 3 Touring je tady, ovládá se hlasem a vycouve z místa

BMW 3 Touring je tady, ovládá se hlasem a vycouve z místa

Již příští týden si nové BMW řady 3 odbyde svou premiéru v dlouhé verzi Touring, přičemž první vozy se k zákazníkům dostanou na podzim.

Test: BMW 540i xDrive Touring - na SUV zapomeňte a dejte přednost kombi

Test: BMW 540i xDrive Touring - na SUV zapomeňte a dejte přednost kombi

U roztočené modrobílé vrtule už nějakou dobu nedostanete to, co bývalo zvykem. Příkladem může být verze 530i, která..

DS 3 Crossback je hooodně avantgardní crossover

DS 3 Crossback je hooodně avantgardní crossover

Toužíte po crossoveru se kterým budete středem pozornosti? Co takhle zvolit nový model DS 3 Crossback? Novinka od..

Peugeot 508 SW vstupuje na český trh, kolik stojí?

Peugeot 508 SW vstupuje na český trh, kolik stojí?

Značka Peugeot, která před devíti měsíci úspěšně uvedla na trh v ČR nový fastback Peugeot 508, uvádí dnes i verzi 508..

Škoda Kamiq má českou cenu, stojí od 379 900 Kč

Škoda Kamiq má českou cenu, stojí od 379 900 Kč

Příjem objednávek nového modelu KAMIQ na českém trhu zahájen, doporučené ceny pro zákazníky začínají na částce 379 900..