Recenze ojetiny: Ford Mondeo III. - král prostoru

vloženo

Za cenu mini auta můžete v současné době pořídit prostorné Mondeo třetí generace, které předčí své konkurenty jízdními vlastnostmi, solidní spolehlivostí a zároveň poskytovaným komfortem.

Recenze ojetiny: Ford Mondeo III. - král prostoru Recenze ojetiny: Ford Mondeo III. - král prostoru

O kvalitách Mondea třetí generace svědčí fakt, že sama automobilka ho zatím nechává bez nástupce, přičemž na trhu je od roku 2007, což je v ostře sledované střední třídě neuvěřitelná doba. Ford Mondeo mělo při příchodu na trh za úkol nahradit nejen populární druhou generaci Mondea, ale také být náhradou za Scorpio, které nedostalo nástupce. Karoserii chybí na délku patnáct centrimetrů do pěti metrů, přičemž rozvor náprav dosahuje hodnoty 2.850 mm. Díky tomu mají cestující na všech sedadlech dostatek prostoru a mohou těžit z rozměrných sedaček, které mají příjemně dlouhé sedáky. Jediným limitem může být u verze liftback omezený prostor na výšku. Někomu může vadit velmi nízká světlá výška vozu. Na velmi dobré úrovni je i ergonomie a zpracování interiéru, u kterého bycho však čekali prémiovější nádech. V základním objemu zavazadelníku vede karosářská verze kombi, které dokáže pojmout 494 až 554 litrů objemu (podle řešení rezervního kola). Sedan zvládne pojmout 493 až 550 litry a liftback o 10 litrů méně, přičemž přidává více praktičnosti v podobě rozměrného vstupu a pravidelného tvarování.


Karosářské varianty:
- sedan
- liftback
- kombi

Jaký motor vybrat?
Kdo touží po benzínovém Mondeu před faceliftem bude zklamán. Základní šestnáctistovce Ti-VCT se vyhněte. S poměrně těžkým Mondeem má hodně starostí a nutností je výměna rozvodového řemene. Dvoulitr skvěle fungoval v předchozí generaci, kde platil za čiperný pohon. Díky robustní stavbě nástupce však musel dostat krátké převody a nehodí se tak na dálnici. Rozvodový řetěz je trvanlivý a problémy s vířívými klapkami jsou pryč. Dvoulitr Duratec je ideální pro nepříliš náročné řidiče. Silnější dva-trojka by byla zajisté lepší volbou, kdyby nebyla výhradně dodávaná s automatickou převodovkou. Díky tomuto spojení platí dva-trojka za doslova užranou (jezdit pod dvanáct litrů nelze). Vrchol nabídky zážehových motorů od roku 2007 do roku 2010 tvořil pětiválcový turbomotor od Volva, který je po všech stránkách doslova skvělý. Tedy až na jednu věc v podobě spotřeby paliva. Pětiválec má výkonu na rozdávání, při razantním sešlápnutí plynového pedálu tahá hodně za volant, což snižuje přesnost v zatáčkách. Zvuk je však uchu lahodící. Od modernizace můžete narazit na nové přeplňované zážehové čtyřválce EcoBoost, které jsou ideální společníkem. Mají výkonu dostatek a spotřeba je snesitelnější než u atmosférických verzí.

Přiznivci dieselů s klidným svědomím mohou sáhnout po litinové osmnáctistovce TDCi, která není zrovna vzorem kultivovanosti, tichého projevu ani rychlého zahřívání. Za tyto nedostatky se však odvděčuje příkladnou spolehlivostí (obešla bez filtru pevných částic) a slušnou spotřebou paliva. Po stránce výkonu postačí, jediným omezením může být až rychlá jízda po dálnici. Silnější dvoulitr původem od Peugeotu je kultivovanější a pružnější. Dojem kazí jen přítomnost filtru pevných částic a nutná výměna rozvodového řemene po 120.000 km, která zvyšuje servisní nároky. Nejvýkonnější diesel 2.2 TDCi, rovněž s francouzským rodokmenem, se obešel bez dvoustupňového přeplňování a vyniká rychlým nástupem točivého momentu v nízkých otáčkách, který postupně padá. Díky dlouhým převodům se nejedná o žádného sprintera, ale příjemného společníka na dlouhých tratích. Jeho ideálním revírem jsou dálnice. Skvěle zvládá i disciplínu tažení těžkých přívěsů.

Přehled pohonných jednotek:
1.6 Ti-VCT (81, 88, 92 kW)
1.6 EcoBoost (118 kW)
2.0 Duratec (107 kW)
2.0 EcoBoost (149 a 176 kW)
2.3 Duratec (118 kW)
2.5 Turbo Duratec (162 kW)

1.6 TDCi (85 kW)
1.8 TDCi (74 a 92 kW)
2.0 TDCi (96, 103, 120 kW)
2.2 TDCi (129 a 147 kW)

Za kolik a jak jezdí vrcholný diesel?
Testované Mondeo s dieselovou dva-dvojkou na trase dlouhé 600 kilometrů si řeklo při svišnějším jízdním stylu o 6,9 l/100 km. Nechyběly časté předjížděcí manévry, přejezdy horských sedel ani jízda po městě. V našich očích je to slušný výsledek, když připočteme vyšší hmotnost a velmi široké pneumatiky. Ty jsou navíc velmi náchylné na koleje a jiné nerovnosti. Volant je proto nutné držet pevně v rukou. Pokud ho pustíte, riskuje stáhnutí do protisměru či příkopu. Mondeo musíte neustále řídit. Do zatáček se oproti subtilnímu předchůdci vrhá ospaleji, přesto v samotném průjezdu umí zabrat. Mondeo je díky hydraulickému posilovači řízení stále vozem, které musíte řídit a musíte mu udávat pokyny. Ty plní a nikdy Vás nenechá na holičkách. I když přeženete nájezdovou rychlost, vůz Vás podrží. Narozdíl od francouzských konkurentů mu nevadí ani nerovnosti, na kterých působí stabilně a nenechá se vyvést z míry. Podvozek Mondea poskytuje dostatečný cestovní komfort a přidává nejlepší jízdní vlasnosti ve třídě.

Karosářské varianty:
- sedan
- liftback
- kombi

Přehled pohonných jednotek:
1.6 Ti-VCT (81, 88, 92 kW)
1.6 EcoBoost (118 kW)
2.0 Duratec (107 kW)
2.0 EcoBoost (149 a 176 kW)
2.3 Duratec (118 kW)
2.5 Turbo Duratec (162 kW)

1.6 TDCi (85 kW)
1.8 TDCi (74 a 92 kW)
2.0 TDCi (96, 103, 120 kW)
2.2 TDCi (129 a 147 kW)

Klady
prostornost
design
tři karosářské verze
jízdní vlastnosti a poskytovaný komfort
do faceliftu malý výběr benzínových motorů
dojem o třídu většího vozu
absence šestiválce

Zápory
absence pohonu všech kol
výběr benzínových motorů (do modernizace)
ojetiny s vysokým km proběhem, popř. stočené tacho (často firemní vůz)


Názor odborníka Jindřicha Topola, regionální managera výkupu AAA Auto:
Ojeté Mondeo třetí generace je mezi bazarovými zasvěcenci považováno za velmi zajímavou volbu. Za cenu běžné Octavie II nabídne obrovský vnitřní prostor a vynikající jízdní vlastnosti. Vnější rozměry Mondea připomínají spíše vozy vyšší střední třídy. Ceny už padají k hranici 150 tisíc, a tak se z něj pomalu stává bazarový hit. Poměrem ceny a užitné hodnoty totiž při srovnatelném stáří bude v bazarech těžko hledat konkurenci. Navíc nemá ani problémy s poruchovostí. Drtivá většina ojetin má pod kapotou diesel. Není se co divit, nabídka benzínových motorů byla až do roku 2010 vcelku nezajímavá. Diesely se vstřikováním common-rail byly oproti předchozí generaci Mondea vylepšeny a jejich spolehlivost se citelně zvýšila, není tedy důvod je nedoporučit. Za ideální volbu je z hlediska bezproblémovosti považována osmnáctistovka TDCi. Kromě robustní konstrukce spočívá její výhoda například v absenci filtru pevných částic, který ojetým dieselům často komplikuje život. Silnou stránkou fordů jsou relativně nízké servisní náklady, originální náhradní díly i ceny servisních prací jsou totiž ve srovnání s konkurencí o něco levnější. Mnoho ojetých mondeí bylo individuálně dovezeno ze zahraničí, kde často sloužily jako služební auta a za tři roky mohly leckdy najet hodně přes 150 tisíc kilometrů. Přitom často vypadají stova na poloviční nájezd, což hraje do karet tachometrovým kouzelníkům. Při výběru mezi individuálně dovezenými ojetinami se proto vyplatí zvýšená opatrnost – průkazné prověření servisní historie a skutečného nájezdu kilometrů u nich není vždy jednoduché a nepoctivci na to rádi spoléhají.

Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto Praha.

redakce

Vyhledat vozidla v inzerci: Ford

Fotografie k článku

Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo III. - král prostoru Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo III. - král prostoru Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo III. - král prostoru Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo III. - král prostoru Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo III. - král prostoru Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo III. - král prostoru Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo III. - král prostoru Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo III. - král prostoru Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo III. - král prostoru Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo III. - král prostoru Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo III. - král prostoru Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo III. - král prostoru Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo III. - král prostoru Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo III. - král prostoru Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo III. - král prostoru Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo III. - král prostoru Fotografie k článku Recenze ojetiny: Ford Mondeo III. - král prostoru
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.07.2017
Opel Insignia GSi - nástupce OPC oficiálně
20.07.2017
Test: Mitsubishi ASX - poslední mohykán
19.07.2017
Mercedes-Benz má pick-up, je to převlečená Navara
17.07.2017
Test: Honda Civic 4D - jak jezdí sedan a v čem je lepší?
15.07.2017
Hyundai i30 Fastback je realitou - po krku půjde Octavii
11.07.2017
Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo
10.07.2017
Test: Volkswagen Golf GTD - když chcete hodně jezdit
07.07.2017
Nový Ford Tourneo Custom rozmazlí až devět osob
06.07.2017
Test ojetiny: Opel Astra GTC 2.0 CDTI - nenápadná krasotinka
05.07.2017
Všechno černé - to jsou nové edice Black Fire určené pro BMW X5 M a X6 M
03.07.2017
Na Škodu Karoq zatím půl milionu korun nestačí
02.07.2017
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid stojí dost přes milion
01.07.2017
Škoda Citigo prošla modernizací, stále je nejlevnějším modelem s automatizovanou převodovkou
30.06.2017
Porsche 911 GT2 RS. Známe technická data!
30.06.2017
Hyundai i30 kombi má české ceny, v základu je dražší než Octavie
29.06.2017
Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou
28.06.2017
Nový Seat Arona je Ibizou na chůdách
27.06.2017
Nové BMW X3 představeno, prošlo dietou a může vonět
26.06.2017
Test: Kia Soul 1.6 T-GDI - odlišný živočich
24.06.2017
Velké překvapení přichystal Peugeot, který nabídne Pick Up