Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník

vloženo

Zatracované a zároveň obdivované. Přesně takové bylo BMW 5 generace E60/E61, které neslo podpis kontroverzního Bangleova designu. Čas však ukázal, že BMW zrozené v roce 2003 je silně nadčasové a po dvanácti letech se neztratí ani v přímém srovnání s modernějšími konkurenty. S touto generací ostudu tedy neuděláte, jak si však vede po stránce techniky?

Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník

Dnes hodnocené kontroverzní BMW vydrželo na trhu osm let a i když bylo z počátku přijato chladně, jedná se dnes o velmi žádanou a atraktivní ojetinu. BMW 5 E60 bylo představenu na brněnském autosalonu v červnu roku 2003. Jednalo se o mezinárodní premiéru, přičemž nový model E60 nahradil veleúspěšnou a dnes stále ještě oblíbenou generaci E39. Na trhu vydržela nová pětka až do roku 2011, přičemž v roce 2007 stihla prodělat facelift, který se týkal designu i techniky. Pětka od Banglea se prodávala ve dvou karosářských verzích - sedan a kombi značené jako Touring.

Interiér pětkového BMW vynikal celkovou jednoduchostí a ve výbavě nechyběl například head up displej, dešťový či světelný senzor a u vyšších verzích dokonce psychrometr (měřič rosného bodu). Středová konzole již nebyla jako u předchůdce natočená směrem k řidiči.

Jestliže předchůdce E39 měl vždy jen pohon zadních kol, novou generaci BMW řady 5 bylo možné pořídit s pohonem všech kol. Verze xDrive přináší skvělou trakci, ovšem zhoršuje jízdní vlastnosti a celkové vyvážení vozu, které bylo vždy hlavní devízou modelů s vrtulí ve znaku. A to nemluvíme o zvyšující hrozbě servisních rizik. Oproti Mercedesu či Audi, nedostala pětka kompletní vzduchové pérování a vpředu se spokojila jen s přední nápravou typu McPherson. Po zdolání hranice čtvrt milionu kilometrů většinou podvozek vyžaduje repasi obou náprav, přičemž uvedení do původního stavu vyjde zhruba na padesát tisíc. Pokud budete hodně šetřit , dostanete se na třetinu ceny. Bát se nemusíte aktivních stabilizátorů Dynamic Drive, které omezují náklony vozu v zatáčkách v rozmezí 0,3 až 0,8 G, přesto platí že mechanický sportovní podvozek je podle znalců lepší volbou.



Benzinové motory jsou silné, mají krásný zvuk a umějí jezdit poměrně úsporně. Zajímavostí je vrcholný model BMW M5, který se vyráběl s pětilitrovým desetiválcem o výkonu až 507 koní a se sekvenční sedmistupňovou převodovkou SMG. Na převodovku si dejte pozor, řadící mechanismus není nesmrtelný a zcela určitě budete muset řešit opotřebenou synchronizaci. To samé platí i o šestistupňové převodovce SMG dodávané ve spojení s osmiválci. V praxi se jedná o robotizovanou manuální převodovku, kde se rychlé řazení starají servomotory snižující celkovou životnost již zmíněné synchronizace. Samotné osmiválce N62 ve verzích 540i/225 kW, 545i/245 kW a 550i/270 kW doporučujeme. Spotřebu lze udržet do třinácti litrů, přičemž všechny nabízejí výtečnou dynamiku a dokáží bez odříkání rychle a mohutně reagovat z jakékoli rychlosti.

Řadové šestiválce M54 (520i/125 kW, 525i/143 kW a 530i/170 kW) jsou sázkou na jistotu. Robustní stavba, solidní spolehlivost a cenově nejdostupnější verze jsou vstupenkou k pětkovému BMW. Nejslabší šestiválce se hodí pro klidnější řidiče. Ještě lepší volbou jsou novější šestiválce N52 s variabilním zdvihem ventilů Valvetronic (523i/130 kW, 525i/160 kW a 530i/190 kW). Jasnou volbou jsou pak šestiválce N53 ve verzi 525i/160 kW a 530i/200 kW s přímým vstřikováním HPI.



Příznivcům vznětových motorů překvapivě doporučíme základní pohonnou jednotku v podobě čtyřválcového litinového dvoulitru M47, který je dostatečnou pohonnou jednotkou při výtečné spotřebě paliva. Novější hliníkový nástupce jezdí ještě lépe, avšak riziko případných problémů je díky piezovstřikovačům větší. Náročnější motoristé mohou sáhnout po výtečném šestiválci 530d, který zejména v původní verzi s výkonem 160 kW je velmi odolný, jelikož se obešel bez filtru pevných částic a společnost mu dělaly spolehlivé elektromagneticky ovládané vstřikovače. Ohledně vstřikovačů to samé platí i pro dvojitě přeplňovaný šestiválec 535d/200 kW, který se však neobešel bez filtru pevných částic. Novější provedení s výkonem 210 kW představuje ještě vyšší riziko, přesto tyto motory při rozumných kilometrových nájezdech fungují dobře. 



Při koupi této atraktivní ojetiny by měla být standardem kompletní servisní historie, která je uložena v centrálním elektronickém archivu, popř. v klíčku zapalování. Data z něho umějí načíst servisy a bonusem je pak i záznam skutečného kilometrového nájezdu. Z pestré nabídky ojetých pětek doporučujeme vybírat velmi obezřetně. Nutné je myslet na fakt, že tyto vozy mají často za sebou těžkou službu a nešetrné zacházení.

 

Vůz zapůjčil autobazar Auto ESA

redakce

Vyhledat vozidla v inzerci: Bmw

Fotografie k článku

Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník Fotografie k článku Recenze ojetiny: BMW 5 E60 - nadčasový průkopník
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion