Rallye Portugalsko ovládl Volkswagen a slavil triumf

vloženo

Lepší už to být nemohlo. Volkswagen vybojoval v mistrovství světa v rallye (WRC) triumfální trojnásobné vítězství a slaví nejúspěšnější rallye v historii soutěžního vozu Polo R WRC. V pátém podniku letošní sezony v Portugalsku vyhrála posádka Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) před svými týmovými kolegy Sébastienem Ogierem/Julienem Ingrassiou (F/F) a Andreasem Mikkelsenem/Olou Fløenem (N/N) a trojnásobným vítězstvím v Powestage navíc zajistili továrnímu týmu z Wolfsburgu maximální bodový zisk ve všech třech hodnoceních mistrovství světa.

Rallye Portugalsko ovládl Volkswagen a slavil triumf

Volkswagen je tak od zavedení této speciální rychlostní zkoušky, v níž jsou nejrychlejší trojici udělovány bonusové body, prvním výrobcem, kterému se to povedlo. Celkem 122 mistrovských bodů v hodnocení jezdců, spolujezdců a konstruktérů bylo třešničkou na dortu po extrémně napínavé Rallye Portugalsko, v níž bojovaly o vedení všechny čtyři značky – kromě Volkswagenu i týmy Citroën, Hyundai a M-Sport Ford. Tisíce nadšených fanoušků tak mohly sledovat se zatajeným dechem vyrovnaný čtyřboj až do samotného závěru soutěže.

Během Rallye Portugalsko navštívili tovární tým členové představenstva značky Volkswagen Dr. Arno Antlitz (controlling a účetnictví) a Dr. Heinz-Jakob Neußer (technický vývoj). Dr. Neußer a Dr. Antlitz jsou pravidelnými hosty v servisním zázemí týmu Volkswagen. Dr. Antlitz byl rovněž u vítězství týmu v Rallye Dakar v roce 2011. „Trojnásobné vítězství v Portugalsku je pro Volkswagen velkolepým úspěchem, který ukazuje, že naše posádky, celý tým a Polo R WRC byly opět po všech stránkách měřítkem, a to za velmi náročných podmínek pro posádky i techniku,“ řekl Dr. Neußer, který je zodpovědný také za aktivity značky Volkswagen v motoristickém sportu. „Otevřený souboj o vítězství zároveň ukázal, jak fascinujícím sportem je mistrovství světa v rallye – a prvotřídní scénou pro naše vozy. Jsem hrdý na celý tým.“



Strhující finále: rozdíl byl jen 0,065 procenta
Latvala si vypracoval v pátek náskok, Ogier se v sobotu a neděli snažil ztrátu smazat. Až do závěrečné rychlostní zkoušky, legendární „Fafe“, probíhal strhující souboj o vítězství, které nakonec získal Latvala s náskokem 8,2 sekundy. Jari-Matti Latvala měl před poslední rychlostní zkouškou náskok před Sébastienem Ogierem 10,4 sekundy. Jen dalších 16,4 sekundy ztrácel Andreas Mikkelsen na třetím místě. Na konci dělilo třetí posádku od prvního místa pouhých 28,6 sekundy – přepočteno na vzdálenost to odpovídá 0,2 procenta ujetých kilometrů v rychlostních zkouškách. Mezi Latvalou a Ogierem byl rozdíl dokonce jen 0,065 procenta.

Jezdci Volkswagenu dobyli panenskou půdu za náročných podmínek
Podmínky v Portugalsku byly těžké pro posádky i soutěžní vozy WRC. Poprvé od roku 2001 se Rallye Portugalsko konala opět na severu země a pro většinu účastníků to byl vstup do neznáma. Povrch cest rychlostních zkoušek byl pokrytý tlustou vrstvou sypkého štěrku, jehož přilnavost se postupně zvyšovala s průjezdem každého soutěžního vozu WRC. V otázce výběru správných pneumatik to byla velká výzva. Nejrychlejší volbou se ukázala být měkká směs soutěžních pneumatik Michelin. Využití disponibilního počtu pneumatik s měkkou a tvrdou směsí po celou čtyřdenní soutěž muselo být navíc chytře naplánováno.

Otázka cti: 172 plus 1 – Finsko před Francií v hodnocení národností
Duel mezi Jarim-Mattim Latvalou a Sébastienem Ogierem byl navíc duelem o vedení v historických tabulkách mistrovství světa v rallye podle národnosti. Před pátým podnikem byly na tom obě nejúspěšnější země v historii mistrovství světa stejně. Jari-Matti Latvala dostal svým vítězstvím Finsko do vedení. Jezdci Volkswagenu Latvala a Ogier jsou jedinými zástupci svých zemí, kteří nastupují ve všech soutěžích WRC a tento prestižní souboj svádějí mezi sebou s identickou technikou. Před následujícími soutěžemi má nyní Finsko se 173 úspěchy těsný náskok před Francií se 172 vítězstvími.

Také pro Portugalsko to byla úspěšná rallye. Domácí rallye vyhráli totiž díky Jarimu-Mattimu Latvalovi jeho dlouholetý šéfmechanik Jose Azevedo da Silva a jeho mechanik Rui Cabeda. A to k velké radosti tisíců fanoušků podél tratí rychlostních zkoušek a v servisním zázemí, kteří se navzdory vášnivému nadšení pro tento sport pohybovali v přísně vymezených bezpečnostních zónách a umožnili tak zdařilý průběh Rallye Portugalsko.



Nejlepší výkon sezony: 11krát jedna – vítězství v RZ pro Volkswagen, jedna speciální RZ pro Ogiera
Volkswagen zajel v rychlostních zkouškách Rallye Portugalsko jedenáct nejlepších časů z 15 možných – a dosáhl tak v tomto ohledu nejlepšího výkonu v letošní sezoně (73,33 procenta). Vzhledem k odlišným pravidlům pro pořadí na startu, která platí od roku 2015, byl dosavadní rekord sezony 66,66 % - ve Švédsku a Argentině. Celkem má Volkswagen na svém kontě 392 z 569 možných nejrychlejších časů od ledna 2013 (69 procent).

Posádka Volkswagenu Ogier/Ingrassia vybojovala potřiadvacáté tři bonusové body za nejlepší čas v 30 speciálních rychlostních zkouškách Powerstage. Z 87 možností získat bonusové body od Rallye Monte Carlo 2013 využili jezdci z Wolfsburgu svou šanci 52krát.

Milník dosažen – 48 plus tři rovná se 51 umístění na stupních vítězů pro Polo R WRC

Latvala, Ogier a Mikkelsen zvýšili prvním, druhým a třetím místem v Portugalsku počet umístění značky Volkswagen na stupních vítězů na celkových 51. Tovární tým z Wolfsburgu tak dosáhl při svém 31. startu v mistrovství světa v rallye s vozem Polo R WRC dalšího milníku.

Výhoda pro Wolfsburg – zvýšení náskoku ve všech třech hodnoceních mistrovství světa v rallye
Ogier před Mikkelsenem – Volkswagen získal zpět dvojnásobné vedení v hodnocení posádek. Ogier vede se 105 body před Mikkelsenem (63). Jari-Matti Latvala se posunul díky svému vítězství z devátého na páté místo – nyní má na svém kontě 46 bodů. V hodnocení konstruktérů má Volkswagen náskok 43 bodů před Citroënem, což odpovídá maximálnímu počtu bodů, které může jedna značka získat v jedné soutěži.

Hlasy po 4. dni Rallye Portugalsko

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„Můžeme být hrdí na náš výkon, který jsme tento víkend předvedli. S Julienem nás tady v Portugalsku nečekaly vůbec lehké podmínky, přesto jsme z toho dokázali pro sebe vytěžit to nejlepší. Po jezdecké stránce to byla možná jedna z mých nejlepších rallye. A díky druhému místu jsme si dále zvýšili náskok ve vedení průběžného pořadí mistrovství světa, to se počítá. Gratuluji Jarimu-Mattimu, který podal skvělý výkon především v rozhodující předposlední rychlostní zkoušce. Samozřejmě bych raději slavil své páté vítězství a dotáhl se na Markkua Aléna, ale nakonec bylo důležité neriskovat všechno. Naším nejvyšším cílem zůstává mistrovství světa. Velké díky fanouškům, kteří proměnili svým nadšením tuto rallye v jedinečný podnik.“

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„To bylo velmi důležité vítězství! Nejen pro mě, ale pro celý tým. Po slabém výsledku v Argentině to byla správná odpověď. Pro mě osobně bylo důležité, abych po těžkém období opět bodoval – a dosáhnout rovnou vítězství je grandiozní. Byl to napínavý duel se Sébastienem Ogierem, který vyvíjel velký tlak. Ale v rozhodujícím okamžiku jsem odpověděl protiútokem. Děkuji svému týmu za práci a podporu, zvlášť když se nám v uplynulých soutěžích tolik nedařilo. Těším se již na další rallye.“

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Jsem opravdu šťastný a mám radost z vlastního výkonu. Ještě větší radost mám však z nového vozu Polo R WRC, s nímž jsem zde jel poprvé. Je neuvěřitelné, jaký stroj Volkswagen vyrobil! Tento vůz se chová ve všech situacích přesně podle mých přání a řídí se jednoduše skvěle. O tomto víkendu jsme se vždy pohybovali v rámci našich hranic, neudělali jsme žádnou velkou chybu a i volba pneumatik se nakonec ukázala být správnou. Třetí místo a jeden bod z Powerstage je skvělý výsledek. Velkou radost mám rovněž z trojnásobného vítězství našeho týmu. Lepší už to být nemohlo. Být u toho a přispět svým dílem k tomuto úspěchu je krásný pocit.“

Jost Capito, ředitel týmu Volkswagen Motorsport
„Jaká skvělá odpověď celého týmu zde v Portugalsku na velké zklamání z Argentiny! Portugalsko bylo pro Volkswagen nejúspěšnější rallye od našeho prvního startu s vozem Polo R WRC a mnozí mají na tomto výjimečném triumfu velký podíl. Především naši jezdci a spolujezdci. Jari-Matti Latvala odvedl skvělý, uvážený výkon a stejně jako Sébastien Ogier vytěžil z náročných podmínek maximum. Tentokrát byl Seb těsně poražen. Absolutně výborný výkon předvedl také Andreas Mikkelsen při svém debutu s vozem Polo R WRC druhé generace. Před všemi třemi klobouk dolů. Za nimi stál i tentokrát ‚dreamteam‘, který odvedl bezchybnou práci. Každý vydal ze sebe maximum, abychom mohli zapomenout na Argentinu. Jsem na náš tým velmi hrdý.“



A pak tu byla ještě…

…velká čest pro Polo R WRC z roku 2014. V Rallye Portugalsko bylo vystaveno společně s historickými soutěžními vozy, po boku skutečných automobilových legend, jako jsou Lancia Stratos, Porsche 911, Renault Alpine a Ford Escort. Vůz aktuálního mistra světa z Wolfsburgu je s podílem vítězství téměř 84 procent v současnosti nejúspěšnějším modelem v historii rallye.

Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Portugalsko – konečné výsledky
01. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen 3:30.35,3 h
02. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 8,2 s
03. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 28,6 s
04. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 48,7 s
05. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford + 1.56,8 min
06. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 2.27,9 min
07. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 2.32,2 min
08. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 2.54,3 min
09. Robert Kubica/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Ford + 4.39,1 min
10. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford + 7.31,2 min

Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Portugalsko – výsledky Powerstage
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 6.43,0 min
02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 2,2 s
03. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 4,0 s

Průběžné pořadí mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship)
Hodnocení jezdců
1. Sébastien Ogier, 105 bodů; 2. Andreas Mikkelsen, 63; 3. Mads Østberg, 57; 4. Kris Meeke, 47; 5. Jari-Matti Latvala, 46; 6. Elfyn Evans, 41; 7. Dani Sordo, 38; 8. Thierry Neuville, 35; 9. Martin Prokop, 27; 10. Ott Tänak, 23; 11. Hayden Paddon, 14; 12. Khalid Al Qassimi, 8; 13. Abdulaziz Al-Kuwari, 6; 14. Nasser Al-Attiyah, 6; 15. Sébastien Loeb, 6; 16. Diego Dominguez, 4; 17. Jurij Protasov, 2; 18. Nicolás Fuchs, 2; 19. Gustavo Saba, 2; 20. Robert Kubica, 2; 21. Jari Ketomaa, 1.

Hodnocení konstruktérů
1. Volkswagen Motorsport, 146 bodů; 2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 103; 3. Hyundai Motorsport, 94; 4. M-Sport, 81; 5. Jipocar Czech National Team, 34; 6. Volkswagen Motorsport II, 30; 7. Hyundai Motorsport N, 13; 8. FWRT, 3.


Porsche Česká republika s.r.o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Volkswagen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Rallye Portugalsko ovládl Volkswagen a slavil triumf Fotografie k článku Rallye Portugalsko ovládl Volkswagen a slavil triumf Fotografie k článku Rallye Portugalsko ovládl Volkswagen a slavil triumf Fotografie k článku Rallye Portugalsko ovládl Volkswagen a slavil triumf
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion