Rallye Dakar VII. - Kolomý havaroval, Macík a Valtr jdou nahoru

vloženo

Ve včerejší etapě se účastníci Rallye Dakar přesunuli z Bolívie zpět do Argentiny. Hned v úvodu Martin Kolomý dojel před ním startující pomalejší Kamaz, kterému od kol odlétl kámen a zablokoval řízení u Fat Boye. Následovala obrovská rána do skály, jenž měla za následek poškození chladiče a utržení kabiny. Nejlépe si mezi kamiony vedl Martin Macík, který přes defekt a jízdu na jistotu vybojoval sedmé místo.

Rallye Dakar VII. - Kolomý havaroval, Macík a Valtr jdou nahoru

Letošní 38. ročník Rallye Dakar má na svém kontě první oběť. Na 82. kilometru došlo v sedmé etapě ke střetu automobilu Francouze Lionela Bauda a třiašedesátiletého diváka, který střet s automobilem nepřežil. Rallye Dakar je ve své polovině a v neděli na jezdce čeká odpočinkový den. To se však nedá říci o mechanicích, kteří budou mít se všemi třemi týmovými závoďáky plné ruce práce.

Situace na Dakaru opět není jednoduchá. Na fotografii níže můžete vidět, jak bylo nutné se doslova brodil do bivaku v Saltě. Servisní vozidlo motorkářů, které vyráželo na cestu později se již do bivaku nedostalo! Motorkáři jsou tedy bez svých věcí a mechaniků.

Z důvodu přívalových dešťů musel odstoupit také polský motorkář Jakub Piatek, kterého na trati odnesla rozvodněná řeka. Zatímco Piatkovi se nic nestalo, jeho motocykl je nepojízdný. Problémy s velkou vodou má také tým TATRA BUGGYRA RACING. V Saltě jsou pouze závodní vozy a jeden servisní kamion. Další čtyři doprovodné vozy stojí mezi dvěma rozvodněnými řekami a silnice je až do ranních hodin uzavřena. Dva týmové novinářské vozy musely absolvovat průjezd horami ve výšce nad 4.500 m.n.m, aby se vůbec dostaly do bivaku.

Martin Prokop s Tománkem opět stoupají vzhůru pořadím. Kluci dnes předvedli skvělý výkon a i když včera opět převrátili svou toyotu a dnes tudíž startovali až čtyřiadvacátí, dokázali držet krok s elitou. Navíc předjeli několik aut a nakonec dojeli šestnáctí! První místo v kategorii automobilů obsadil Carlos Sainz. Na toho Martin s Jendou ztratili 20 minut. V průběžném pořadí Rallye Dakar 2016 jsou stále osmnáctí.

Martin Prokop Dakar 2016

Martin Kolomý měl skvělý start. Šlapal na Tatru a až předjíždění kamazu vyústilo v nehodu. „Byla to strašná pecka. Davida bolela hlava ještě z předchozí rány a teď jsme dostali všichni další. Ztratili jsme opravami přes hodinu a půl, ale důležité je, že jsme všichni v pořádku. Samozřejmě to nevzdáváme, vždyť jsme v polovině!“ konstatoval Martin.

Martin Kolomý Dakar crash

Hned, jak jsme se dozvěděli, že měl Martin havárii, tak se snažíme na pondělní etapu od pořadatelů získat žolíka, aby mohli kluci startovat za elitní desítkou. Je tu ale opět problém se záplavami a sportovní komisaři zůstali uvězněni v Bolívii, takže stále nevíme, jestli se nám to podaří. Dnešní den byl hodně únavný,“ uvedl manažer týmu Jan Kalivoda.

Zcela odlišný průběh sedmé etapy zažil Jarda Valtr. Ten se od začátku držel mezi nejrychlejší desítkou a v cíli obsadil osmou příčku. Díky výsledkům v posledních třech etapách se Tatra Phoenix se startovním číslem 533 posunula na průběžnou 15. pozici. „Dnes to z pohledu profilu trati bylo o dost lepší a vyhovovalo nám to. První část byla spíše technická a ta druhá zase rychlá a v horách. Opět ale pršelo a dokonce i sněžilo, takže jsme tomu museli přizpůsobit tempo a raději jsme jeli opatrně. Zajeli jsme osmý nejrychlejší čas a stahujeme naší ztrátu z úvodu, i když to v tak silné konkurenci jde pomalu. Je mi ale samozřejmě líto Martina, který to měl parádně rozjetý. Ale to je prostě Dakar,“ uvedl v cíli sedmé etapy Jarda Valtr.

Další úspěšnou etapu má za sebou Tomáš Ouředníček, který dosáhl na 44. čas. V průběžné klasifikaci se posunul do čtvrté desítky. „S výjimkou motoru, který pořád nemá výkon kvůli nedostatku kyslíku, a potíží s tlakem paliva, bylo vše v pořádku. Krajina v této etapě byla překrásná, hlavně v bolivijské části. Lidé jsou tam úžasní, fanoušci stáli doslova na každém metru, byl to pro mě ohromný zážitek závodit v této zemi. Teď jsme nesmírně unavení a doufáme, že se zítra v Saltě konečně pořádně

Martin Macík na Liazu v napínavé 7. etapě vybojovala krásné 7. místo a v celkovém pořadí postoupil na 9. pozici. Navíc zítra čeká všechny jezdce den volna v Saltě, takže kluci by si mohli trochu přispat, což se na Dakaru obzvlášť cení. Ale je tu drobná komplikace. Zbytek týmu nedorazil, protože mu cestu zkomplikoval stržený most. Posádka bez zázemí, bydlení, mechaniků i náhradních dílů vyhlíží ztracené přátele. Prostě Dakar...   

Posádka týmu KM Racing startovala do sobotní etapy ze 14. místa. A hned od začátku se pomalu ale jistě prokousávala vpřed. Nakonec vybojovala skvělou 7. pozici a v celkovém hodnocení je 9. Martin Macík, František Tomášek a Michal Mrkva se v aktuální etapě stali nejrychlejší českou posádkou.   

      

Dneska to byla paráda! První měřená část dlouhá 230 km byla rozbitá a ve vysoké nadmořské výšce, jako bonus lemovaná strmými srázy. Naší strategií bylo šetřit auto na druhou rychlostní vložku, která následovala odpoledne po takzvané „neutralizaci“ (přejezdu) a měla dalších 106 km. A vyšlo to. V horách jsme jeli opravdu dobré tempo a předjeli 4 kamiony, přestože jsme měli defekt na zadním kole,“ popisuje Martin Macík.

Poměrně dramatický však byl přejezd na druhou část speciálky. Trať vedla původně vyschlým korytem řeky, které však díky nárazovému dešti přestalo být vyschlé a řeka nabírala poměrně slušný proud. Byl to oříšek. Nejen pro osobni auta, z nichž některá ve vodě uvízla, ale i pro kamiony, které si musely navzájem pomáhat s vyproštěním. „Další speciálka nám sedla také dobře a nebýt prachu, který nám bránil v nasazeném tempu, snad bychom dopadli ještě lépe. Každopádně, dnešní umístění v top 10 je skvělé a máme obrovskou radost,“ vzkazuje Martin.

Teď nás čeká den volna, kompletní rozborka a sborka auta. Ovšem, jak tu bývá zvykem, nastal menší problém. Tentokrát nám chybí zbytek týmu, který je již přes 18 hodin na cestě. Tu komplikuje spadlý most, čeká se na opravu. Takže prozatím jsme bez zázemí, bydlení, mechaniků i náhradních dílů. Prostě Dakar,“ neztrácí dobrou náladu Martin.

Posádky týmu Bonver Dakar Project mají za sebou sedmou ychlostní zkoušku. Nejlépe si s nástrahami zrádného bolivijského terénu poradil Artur Ardavičus, který dojel patnáctý. Tomáš Vrátný dojel na 22. místě a Albert Llovera šestadvacátý.

Rallye Dakar - 7. etapa
(Uyuni - Salta, 793 km/336 km rychlostní zkouška)

Výsledky kategorie motocykly:
1. Meo (Fr./KTM) 2:27:27,
2. Benavides (Arg./Honda) -1:53,
3. Goncalves (Portug./Honda) -1:56,
29. Klymčiw (ČR/Husqvarna) -11:09,
39. Engel (ČR/KTM) -16:16,
41. Pabiška (ČR/KTM) -17:37,
78. Lhotský (ČR/KTM) -43:53,
111. Veselý (ČR/KTM) -2:08:34.

Průběžné pořadí motocykly:
1. Goncalves 22:52:30,
2. Price (Austr./KTM) -3:12,
3. Svitko (SR/KTM) -9:24,
24. Klymčiw -1:08:47,
38. Pabiška -2:11:51,
40. Engel -2:21:37,
76. Veselý -6:21:04,
85. Lhotský -7:33:37.

Výsledky automobily:
1. Sainz, Cruz (Šp./Peugeot) 3:19:03,
2. Loeb, Elena (Fr., Mon./Peugeot) -38,
3. Attíja, Baumel (Kat., Fr./Mini) -3:22,
16. Prokop, Tománek (ČR/Toyota) -20:48,
25. Zapletal, Marton (ČR, Pol./Hummer) -31:34,
38. Jerie, Moscatt (ČR, Austr./Toyota) -50:23,
44. Ouředníček, Vaculík (ČR/Hummer) -1:08:24,
81. D. Randýsek, Plný (ČR/Artic Cat) -2:47:53.

Průběžné pořadí automobily:
1. Loeb 21:46:28,
2. Peterhansel (Fr./Peugeot) -2:22,
3. Sainz -4:50,
18. Prokop -2:00:56,
23. Zapletal -3:23:12,
33. Jerie -4:49:09,
39. Ouředníček -6:13:51,
79. D. Randýsek -18:19:45.

Kamiony výsledky:
1. Nikolajev 3:54:31,
2. Mardějev (oba Rus./Kamaz) -58,
3. Versluis (Niz./MAN) -1:17,
7. Macík (ČR/Liaz) -10:12,
8. Valtr -10:38,
22. Vrátný -35:53,
40. Kolomý (všichni ČR/Tatra) -2:09:04.

Průběžné pořadí kamiony:
1. Versluis 21:01:56,
2. G. De Rooy (Niz./Iveco) -5:31,
3. Mardějev -10:48,
9. Macík -1:24:51,
15. Valtr -2:04:15,
17. Kolomý - 2:19:12,
20. Vrátný -2:45:17.


Fotografie k článku

Fotografie k článku Rallye Dakar VII. - Kolomý havaroval, Macík a Valtr jdou nahoru Fotografie k článku Rallye Dakar VII. - Kolomý havaroval, Macík a Valtr jdou nahoru Fotografie k článku Rallye Dakar VII. - Kolomý havaroval, Macík a Valtr jdou nahoru Fotografie k článku Rallye Dakar VII. - Kolomý havaroval, Macík a Valtr jdou nahoru Fotografie k článku Rallye Dakar VII. - Kolomý havaroval, Macík a Valtr jdou nahoru Fotografie k článku Rallye Dakar VII. - Kolomý havaroval, Macík a Valtr jdou nahoru Fotografie k článku Rallye Dakar VII. - Kolomý havaroval, Macík a Valtr jdou nahoru Fotografie k článku Rallye Dakar VII. - Kolomý havaroval, Macík a Valtr jdou nahoru Fotografie k článku Rallye Dakar VII. - Kolomý havaroval, Macík a Valtr jdou nahoru Fotografie k článku Rallye Dakar VII. - Kolomý havaroval, Macík a Valtr jdou nahoru Fotografie k článku Rallye Dakar VII. - Kolomý havaroval, Macík a Valtr jdou nahoru Fotografie k článku Rallye Dakar VII. - Kolomý havaroval, Macík a Valtr jdou nahoru Fotografie k článku Rallye Dakar VII. - Kolomý havaroval, Macík a Valtr jdou nahoru Fotografie k článku Rallye Dakar VII. - Kolomý havaroval, Macík a Valtr jdou nahoru Fotografie k článku Rallye Dakar VII. - Kolomý havaroval, Macík a Valtr jdou nahoru
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion