Rallye Dakar etapa I. - brouci, lijáky a opět se nezávodí.

vloženo

Letošní ročník Rallye Dakar je napínavý od samého začátku. Po zrušeném prologu kamionů, který organizátoři odpískali po nebezpečné nehodě čínské závodnice, se kamiony přesunuly do Rosaria na první etapu s měřeným úsekem 258 km, přičemž kamiony měly zdolat celkově 662 km. Realita je však oproti plánu zcela jiná. Znovu se nezávodí, etapa byla zrušená kvůli přívalovým dešťům.

Rallye Dakar etapa I. - brouci, lijáky a opět se nezávodí. Rallye Dakar etapa I. - brouci, lijáky a opět se nezávodí.

V bivaku v Rosariu přivítali jezdce neznámí brouci. „Nebylo jich málo a mechanikům, kteří se hned pustili do údržby, hejna hmyzu, ženoucího se za světlem, poměrně komplikovala práci,“ popisuje Martin Macík. Do následující etapy měla posádka týmu KM Racing, díky zrušenému prologu, startovat z 25. místa. „Dnešní zrušená etapa slibovala, že se budeme pomalu přibližovat k horám a cesta se začne nebezpečně vlnit, takže bylo jasné, že pokud zaprší, bude to masakr. Ostatně, už před prologem se o přívalových deštích hodně mluvilo,“ říká Martin Macík.  


Pořadatelé nejprve start pro nepříznivé počasí odložili a následně zcela zrušili. Na vině byly prudké lijáky, díky kterým byla část tratě špatně sjízdná. Současně počasí nedovolovalo vzlétnout vrtulníkům, které dohlížejí na bezpečnost jezdců. Nakonec ředitel závodu Étienne Lavigne rozhodl, že se z bezpečnostních důvodů první etapa nepojede. Motocykly a čtyřkolky se proto přesouvaly do další etapy v konvoji, auta jela po vlastní ose a pro kamiony byla vyhrazena cesta původně určená asistenčním vozidlům. „Je fakt, že během přejezdu se strhlo peklo. Pršelo tak, že jsme absolutně nic neviděli. V tu chvíli jsem opravdu oceňoval, že závodíme v kamionu,“ popisoval Martin. Posádka týmu KM Racing dnes měla během přejezdu v kabině veselo. Dlouhou chvíli pánové zaháněli disputacemi o záludnostech českého pravopisu a trénováním vyjmenovaných slov. To jim účinně pomohlo zahnat trudomyslnost.  

„Náhoda na Dakaru vždycky hrála svojí roli, ale letos je těch nečekaných událostí víc než dost. Zatím se další vývoj závodu pokaždé špatně odhadoval. Uvidíme, co nás čeká dál. Myslím, že navrch bude mít ten, kdo si i v této nepřehledné situaci zachová chladnou hlavu. Samozřejmě se všichni těšíme na závodění a pevně věříme, že už si ho brzy užijeme,“ říká Martin.

Kromě Martina Macíka čekají na oficiální zahájení závodu i ostatní posádky startující v kategorii kamionů. Ty totiž nezasáhly ani do krátkého jedenáctikilometrového prologu zrušeného poté, co došlo v kategorii automobilů k vážné nehodě. „V předchozích ročnících jsem se v úvodních rychlostních zkouškách většinou trápil a ztratil jsem hodně času. Teď už dva dny držím průběžné čtrnácté místo, což není vůbec špatné,“ zažertoval Tomáš Vrátný, který měl už do prologu startovat jako čtrnáctý. „Ale upřímně, byl bych rád, kdybychom už závodili.

V tom Vrátnému i ostatním závodníkům zabránilo nepříznivé počasí. „Jeli jsme na start, když jsme se od organizátora dozvěděli, že je etapa zrušená. Déšť byl tak intenzivní, že nemohly vzlétnout vrtulníky. Ty zabezpečují nezbytnou lékařskou pomoc, kterou musí organizátor garantovat. To v tomto případě nemohl, a tak se rozhodl etapu zrušit,“ vysvětloval. Pro šéfa týmu Bonver Dakar Project by tak první rychlostní zkouškou na Rallye Dakar 2016 měla být etapa vedoucí z Villa Carlos Paz do Termas de Rio Hondo a měřící celkem 858 kilometrů. Z toho by úctyhodných 521 kilometrů mělo být měřených. „Od organizátora víme, že by etapa měla být zkrácena o 120 kilometrů, ale jak to bude doopravdy, to uvidíme až na startu. Opět má totiž pršet,“ varoval Vrátný.

Zatímco další tým Tatra Buggyra Racing je nejmladším českým účastníkem, navigátor Jardy Valtra Josef Kalina slaví již pětadvacátou účast na slavné soutěži. „Aby se stalo to, že by hned první etapa byla zrušená, to já nepamatuju. Prology to ano, protože se dříve většinou jezdily v Evropě v zimě, takže to bylo docela časté, ale první etapu jsem nezažil. Spíš než nedočkavost, už je to lehká otrávenost. S přípravami jsme trávili celý rok a místo abychom závodili, tak se promenádujeme po dálnici a to je pro navigátora úplná nuda,“ stěžuje si ostřílený Kalina.

Jediný, kdo má ze zrušeného prologu a etapy radost, jsou mechanici, kteří mají méně práce. Závodní speciály po dvou závodních dnech jsou stále jako nové. „Já jsem docela spokojený, protože se Martin stále drží na šestém místě. Trochu mi ale dělá starost Jarin, který ne a ne se dostat do první třicítky. Teď ale vážně. My bychom potřebovali, aby už to začalo. Protože jak znáte Martina, tak on je kliďas, ale pokud je nevybitej, tak vymýšlí bejkárny. Prostě se už konečně potřebuje vybít,“ vtipkoval ve večerním bivaku ve Villa Carlos Paz David Vršecký.


Fotografie k článku

Fotografie k článku Rallye Dakar etapa I. - brouci, lijáky a opět se nezávodí. Fotografie k článku Rallye Dakar etapa I. - brouci, lijáky a opět se nezávodí. Fotografie k článku Rallye Dakar etapa I. - brouci, lijáky a opět se nezávodí. Fotografie k článku Rallye Dakar etapa I. - brouci, lijáky a opět se nezávodí. Fotografie k článku Rallye Dakar etapa I. - brouci, lijáky a opět se nezávodí.
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.11.2017
Test: Lexus NX300h jde od výstřednosti k originalitě
20.11.2017
Tesla Roadster prý zadupe běžná auta do země
14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy
26.10.2017
Renault Alaskan - převlečenou Navaru koupíte od 892 859 Kč
24.10.2017
Hyundai Kona v prodeji, české ceny má hodně sebevědomé
23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč