Rallye Dakar etapa I. - brouci, lijáky a opět se nezávodí.

vloženo

Letošní ročník Rallye Dakar je napínavý od samého začátku. Po zrušeném prologu kamionů, který organizátoři odpískali po nebezpečné nehodě čínské závodnice, se kamiony přesunuly do Rosaria na první etapu s měřeným úsekem 258 km, přičemž kamiony měly zdolat celkově 662 km. Realita je však oproti plánu zcela jiná. Znovu se nezávodí, etapa byla zrušená kvůli přívalovým dešťům.

Rallye Dakar etapa I. - brouci, lijáky a opět se nezávodí. Rallye Dakar etapa I. - brouci, lijáky a opět se nezávodí.

V bivaku v Rosariu přivítali jezdce neznámí brouci. „Nebylo jich málo a mechanikům, kteří se hned pustili do údržby, hejna hmyzu, ženoucího se za světlem, poměrně komplikovala práci,“ popisuje Martin Macík. Do následující etapy měla posádka týmu KM Racing, díky zrušenému prologu, startovat z 25. místa. „Dnešní zrušená etapa slibovala, že se budeme pomalu přibližovat k horám a cesta se začne nebezpečně vlnit, takže bylo jasné, že pokud zaprší, bude to masakr. Ostatně, už před prologem se o přívalových deštích hodně mluvilo,“ říká Martin Macík.  


Pořadatelé nejprve start pro nepříznivé počasí odložili a následně zcela zrušili. Na vině byly prudké lijáky, díky kterým byla část tratě špatně sjízdná. Současně počasí nedovolovalo vzlétnout vrtulníkům, které dohlížejí na bezpečnost jezdců. Nakonec ředitel závodu Étienne Lavigne rozhodl, že se z bezpečnostních důvodů první etapa nepojede. Motocykly a čtyřkolky se proto přesouvaly do další etapy v konvoji, auta jela po vlastní ose a pro kamiony byla vyhrazena cesta původně určená asistenčním vozidlům. „Je fakt, že během přejezdu se strhlo peklo. Pršelo tak, že jsme absolutně nic neviděli. V tu chvíli jsem opravdu oceňoval, že závodíme v kamionu,“ popisoval Martin. Posádka týmu KM Racing dnes měla během přejezdu v kabině veselo. Dlouhou chvíli pánové zaháněli disputacemi o záludnostech českého pravopisu a trénováním vyjmenovaných slov. To jim účinně pomohlo zahnat trudomyslnost.  

„Náhoda na Dakaru vždycky hrála svojí roli, ale letos je těch nečekaných událostí víc než dost. Zatím se další vývoj závodu pokaždé špatně odhadoval. Uvidíme, co nás čeká dál. Myslím, že navrch bude mít ten, kdo si i v této nepřehledné situaci zachová chladnou hlavu. Samozřejmě se všichni těšíme na závodění a pevně věříme, že už si ho brzy užijeme,“ říká Martin.

Kromě Martina Macíka čekají na oficiální zahájení závodu i ostatní posádky startující v kategorii kamionů. Ty totiž nezasáhly ani do krátkého jedenáctikilometrového prologu zrušeného poté, co došlo v kategorii automobilů k vážné nehodě. „V předchozích ročnících jsem se v úvodních rychlostních zkouškách většinou trápil a ztratil jsem hodně času. Teď už dva dny držím průběžné čtrnácté místo, což není vůbec špatné,“ zažertoval Tomáš Vrátný, který měl už do prologu startovat jako čtrnáctý. „Ale upřímně, byl bych rád, kdybychom už závodili.

V tom Vrátnému i ostatním závodníkům zabránilo nepříznivé počasí. „Jeli jsme na start, když jsme se od organizátora dozvěděli, že je etapa zrušená. Déšť byl tak intenzivní, že nemohly vzlétnout vrtulníky. Ty zabezpečují nezbytnou lékařskou pomoc, kterou musí organizátor garantovat. To v tomto případě nemohl, a tak se rozhodl etapu zrušit,“ vysvětloval. Pro šéfa týmu Bonver Dakar Project by tak první rychlostní zkouškou na Rallye Dakar 2016 měla být etapa vedoucí z Villa Carlos Paz do Termas de Rio Hondo a měřící celkem 858 kilometrů. Z toho by úctyhodných 521 kilometrů mělo být měřených. „Od organizátora víme, že by etapa měla být zkrácena o 120 kilometrů, ale jak to bude doopravdy, to uvidíme až na startu. Opět má totiž pršet,“ varoval Vrátný.

Zatímco další tým Tatra Buggyra Racing je nejmladším českým účastníkem, navigátor Jardy Valtra Josef Kalina slaví již pětadvacátou účast na slavné soutěži. „Aby se stalo to, že by hned první etapa byla zrušená, to já nepamatuju. Prology to ano, protože se dříve většinou jezdily v Evropě v zimě, takže to bylo docela časté, ale první etapu jsem nezažil. Spíš než nedočkavost, už je to lehká otrávenost. S přípravami jsme trávili celý rok a místo abychom závodili, tak se promenádujeme po dálnici a to je pro navigátora úplná nuda,“ stěžuje si ostřílený Kalina.

Jediný, kdo má ze zrušeného prologu a etapy radost, jsou mechanici, kteří mají méně práce. Závodní speciály po dvou závodních dnech jsou stále jako nové. „Já jsem docela spokojený, protože se Martin stále drží na šestém místě. Trochu mi ale dělá starost Jarin, který ne a ne se dostat do první třicítky. Teď ale vážně. My bychom potřebovali, aby už to začalo. Protože jak znáte Martina, tak on je kliďas, ale pokud je nevybitej, tak vymýšlí bejkárny. Prostě se už konečně potřebuje vybít,“ vtipkoval ve večerním bivaku ve Villa Carlos Paz David Vršecký.


Fotografie k článku

Fotografie k článku Rallye Dakar etapa I. - brouci, lijáky a opět se nezávodí. Fotografie k článku Rallye Dakar etapa I. - brouci, lijáky a opět se nezávodí. Fotografie k článku Rallye Dakar etapa I. - brouci, lijáky a opět se nezávodí. Fotografie k článku Rallye Dakar etapa I. - brouci, lijáky a opět se nezávodí. Fotografie k článku Rallye Dakar etapa I. - brouci, lijáky a opět se nezávodí.
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.01.2018
Akce 7 dní Peugeot již zítra, ušetříte desetitisíce
12.01.2018
Druhá generace Dacie Duster v prodeji, základ stojí stejně
11.01.2018
Test ojetiny: Golf IV – i po letech má co nabídnout
10.01.2018
Lexus RC 300h F Sport je ostrý hybrid, který vám nezakážou
09.01.2018
Hyundai Nexo představen, na vodík ujede 800 km
07.01.2018
Peugeot 308 má nový diesel 1.5 BlueHDi s cenou od 450 000 Kč
05.01.2018
Auto roku 2018 v ČR se obešlo bez překvapení, je jím Škoda Karoq
28.12.2017
Test: Peugeot 3008 GT Line - druhý pokus vyšel na jedničku
26.12.2017
Nová limitovaná série Škody Fabia přináší nejsilnější motorizaci
22.12.2017
Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě
19.12.2017
Nový Nissan Leaf přijde minimálně na 850 000 Kč
18.12.2017
Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka
17.12.2017
Nissan Micra nově pod čtvrt milionu korun
16.12.2017
Audi A8 nově se sportovním paketem pro exteriér a sportovnímí sedadly
15.12.2017
Opel Grandland X dostal silný turbodiesel, osmistupňovou převodovku a novou výbavu
14.12.2017
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio je rychlé jako supersport
13.12.2017
Test: Nissan Qashqai - bestseller po faceliftu je ještě lepší
12.12.2017
Na novou generaci Mercedesu Benz CLS si připravte 1,7 milionu
10.12.2017
Nový Jeep Wrangler miluje terén i moderní vychytávky
09.12.2017
Nového Fordu Transit Connect a Courier se dočkáme až v druhé polovině příštího roku