Rally Švédsko mělo dramatické finále

vloženo

Sébastien Ogier a Julien Ingrassia vyhráli Rallye Švédsko po strhujícím souboji, který trval až do posledních metrů. Francouzská dvojice ve službách Volkswagenu se v nejtěsnějším trojboji v historii mistrovství světa v rallye prosadila proti posádkám Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (F/F, Hyundai) a Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N, Volkswagen). Tyto tři posádky se neustále střídaly v čele průběžného pořadí a o celkovém vítězi nebylo rozhodnuto ani několik kilometrů před cílem. Do závěrečného souboje vstupovaly s odstupem pouhých 4,6 sekundy.

Rally Švédsko mělo dramatické finále

Sébastien Ogier tak oslavil své 26. vítězství v mistrovství světa v rallye – a v historických tabulkách se dotáhl na legendárního Carlose Sainze. Ogier v nich nyní figuruje na třetím místě. Ogier/Ingrassia jsou navíc jedinou středoevropskou dvojicí, která vyhrála Rallye Švédsko dvakrát. Pro posádku Andreas Mikkelsen/Ola Fløene to bylo druhé umístění na stupních vítězů v Rallye Švédsko v řadě. Ještě několik stovek metrů před cílem vedli před dvojnásobnými mistry světa a v celé soutěži předváděli vynikající výkony.

Napínavá podívaná: trojboj Mikkelsen – Ogier – Neuville až do posledního metru
4,6 sekundy – přepočteno na vzdálenost to bylo pouhých 162,84 metru – dělilo první tři posádky před závěrečnou Powerstage. Napínavější soutěž si lze sotva představit. Rozhodnutí o nejvyšším nebo nejnižším místě na stupních vítězů padlo až na posledních 15,84 kilometrech z celkových 308 kilometrů rychlostních zkoušek. Andreas Mikkelsen, Sébastien Ogier a Thierry Neuville spolu bojovali na ostří nože po celou soutěž. V historii soutěžního sportu ještě nikdy nedošlo k tak napínavé výchozí pozici tří jezdců před závěrečnou rychlostní zkouškou.

Rozhodnutí o vítězích a poražených padlo několik stovek metrů před cílem: Sébastien Ogier zajel nejlepší čas na necelých 16 kilometrech poslední rychlostní zkoušky, a tím vybojoval vítězství pro Volkswagen. Andreas Mikkelsen však vedl v Rallye Švédsko ještě na posledním mezičase s extrémně těsným náskokem – 5,37 kilometru před cílovou čárou měl k dobru 2,7 sekundy. Pak však přišla drobná chyba a z ní plynoucí smyk zhatil naděje Andrease Mikkelsena na vítězství – nikoli však na druhé umístění na stupních vítězů v řadě. Než se Mikkelsen/Fløene vrátili zpět na trať, uběhlo 40 sekund, což jim postačovalo, aby v Rallye Švédsko dojeli na třetím místě.

Stoprocentní úspěch: třetí Rallye Švédsko, třetí vítězství pro Volkswagen
Rallye Švédsko je v kalendáři mistrovství světa v rallye první soutěží, kterou Volkswagen vyhrál s vozem Polo R WRC již třikrát – v roce 2013 to byl Sébastien Ogier, v roce 2014 Jari-Matti Latvala a nyní opět Sébastien Ogier. Pro Volkswagen to bylo 24. vítězství v 28. rallye a umístění na stupních vítězů s pořadovým číslem 45 a 46 od vstupu do mistrovství světa v rallye s vozem Polo R WRC v lednu 2013. Od té doby zajel World Rallye Car z Wolfsburgu nejlepší čas v 361 z 521 možných rychlostních zkoušek. Volkswagen přeskočil svým 25. vítězstvím – včetně vítězství posádky Kenneth Eriksson/Peter Diekmann (S/D) v Rallye Pobřeží slonoviny 1987, v historických tabulkách Audi a je nyní na osmém místě.

#WinterThunderland – ve Švédsku panovaly skvělé podmínky
Rallye Švédsko byla perfektní zimní soutěží v malebné zimní krajině s obrovským množstvím ledu a sněhu a nejlepšími podmínkami. Vydatné sněžení před druhým podnikem letošního mistrovství světa v rallye zajistilo na celé trase velmi dobré podmínky – včetně metrových sněhových stěn na krajnici, o které se jezdci se svými vozy WRC při průjezdu zatáčkou opírají, aby byli rychlejší. Je to však riskantní sázka. Kdo se totiž o sněhovou stěnu opře příliš silně, tomu hrozí smyk. Této typické chyby v Rallye Švédsko se v průběhu 308 kilometrů rychlostních zkoušek dopustil alespoň jednou téměř každý z vrcholných jezdců.

Body a Powerstage – tři bonusové body získal Sébastien Ogier
Vzdát se bonusových bodů při Powerstage a zajistit si vítězství nebo místo na stupních vítězů? To nebyl případ Rallye Švédsko 2015. V rámci nejnapínavějšího vyústění soutěže mistrovství světa v rallye předvedla trojice nejrychlejších také v závěrečné Powerstage napínavý souboj o body. Na konci vyhrál dvojnásobný mistr světa v obou kategoriích a zajistil si tři bonusové body. Pro Volkswagen to bylo v 27 speciálních rychlostních zkouškách Powerstage podvacáté, kdy si tovární jezdec Volkswagenu odnesl maximální počet bonusových bodů.

Latvala/Anttila z Rallye Švédsko dobrovolně odstoupili
Po svém čtvrtečním nezdaru zůstali loňští vítězové Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila na Rallye Švédsko bez bodu a po dohodě s týmem se rozhodli rallye předčasně ukončit po závěrečné Powerstage. Důvodem je pravidlo, které omezuje specifikaci určitých komponentů vozidla. Pro posádku Latvala/Anttila by se Rallye Švédsko, Mexiko a Argentina posuzovaly společně. Odstoupením ze soutěže toto pravidlo neplatí, a tato posádka tak získala více volnosti pro výběr komponentů vozidla a nastavení svého vozu Polo R WRC.

Hlasy po 3. dni Rallye Švédsko
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
Neuvěřitelné finále! Na toto vítězství jsem šíleně hrdý. Je to zcela jistě jedno z mých nejkrásnějších vítězství. První vítězství ve Švédsku před dvěma roky nad Sébastienem Loebem bylo velkolepé, ale toto vítězství bylo ještě více vydřené. Od prvního dne až po Powerstage jsme museli s Julienem dávat ze sebe všechno a jeli jsme na maximum. Na konci se to vyplatilo. Bylo to určitě jedno z nejvíce vzrušujících a napínavých vyústění rallye – a to nejen pro fanoušky, ale i v mojí kariéře. Samozřejmě je mi také líto Andrease, který byl tak blízko svému prvnímu vítězství a celou dobu s námi sváděl extrémně intenzivní boj. Jsem si však jistý, že to nebyl náš poslední duel o vítězství. Andreas a také Thierry Neuville předvedli pozoruhodný výkon.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
Byl to velmi bláznivý týden. Škoda, že výkon mého týmového kolegy Andrease Mikkelsena nestačil k jeho prvnímu vítězství v mistrovství světa v rallye. A gratuluji Sébastienu Ogierovi. Těch 28 bodů si skutečně zasloužil. Pro mě osobně to znamená vzít si z této rallye to pozitivní. Po mé páteční chybě jsem už samozřejmě nemohl do výsledku soutěže nijak zasáhnout. Získal jsem však čas vyzkoušet některé věci v nastavení a díky tomu jsem získal nové a důležité poznatky. Nyní si s novým Polem rozumím ještě lépe a již dnes to bylo patrné. Sezona je teprve na začátku a ještě není nic rozhodnuto. V Mexiku bude moje startovní pozice zcela jistě výhodou a tam opět zaútočím.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
Jeli jsme naplno až do posledního metru – ale žel prohráli. Nikdy bych si nemyslel, že bych mohl být jednoho dne zklamaný z umístění na stupních vítězů. Tolik jsem jich ve své kariéře koneckonců ještě ani nedosáhl. Měl jsem však příležitost oslavit zde své první vítězství v mistrovství světa v rallye a byl jsem k tomu hodně blízko. Udělal jsem však malou chybu, dostal smyk, a tím jsem o tuto šanci přišel. To je velmi kruté a nyní jsem z toho velmi rozčarovaný, přestože můžeme být celkově hrdí na své výkony po celý týden. Jsem však přesvědčen o tom, že moje první vítězství je jen otázkou času. Byl bych moc rád, kdybych tento napínavý trojboj rozhodl ve svůj prospěch. Nyní se o to znovu pokusíme s maximálním nasazením v Mexiku.

Jost Capito, ředitel týmu Volkswagen Motorsport
To byla velmi napínavá rallye! Jsem si jistý, že mistrovství světa v rallye tím po celém světě získala mnoho nových fanoušků. Dnes se rozdělení míst na stupních vítězů rozhodlo skutečně až na posledních metrech. Až do posledního mezičasu vedl Andreas Mikkelsen a byl jen krůček od oslavy svého prvního vítězství v mistrovství světa. Našemu dvojnásobnému mistru světa Sébastienu Ogierovi a svému příteli Thierrymu Neuvillovi nic nedaroval a může být hrdý na svůj výkon. Není pochyb o tom, že jeho chvíle dřív nebo později přijde. Sébastien Ogier podal mentálně neuvěřitelně silný výkon, aby na konci zaslouženě zvítězil. Klobouk dolů před jezdci a spolujezdci.

A pak tu byl ještě…
…asi jediný spolujezdec, který během soutěže mistrovství světa řídí jeden ze soutěžních vozů WRC: Ola Fløene. Spolujezdec Andrease Mikkelsena absolvoval na Rallye Švédsko přibližně 220 kilometrů přejezdových etap v sedadle řidiče. Tato výměna rolí má u Mikkelsena a Fløena tradici: V roce 2012 řídil Fløene Škodu Fabia S2000 na Rallye Kypr jako již korunovaný šampion mistrovství IRC (Intercontinental Rally Challenge) dokonce v závěrečné rychlostní zkoušce „Stavros“. A to s dobrým výsledkem: V rychlostní zkoušce o délce necelých 16 kilometrů byl jen o 45,7 sekundy pomalejší než vítěz této rychlostní zkoušky i celé rallye Nasser Al-Attiyah.

Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Švédsko – konečné výsledky
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 2:55.30,5 h
02. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 6,4 s
03. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 39,8 s
04. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford + 2.26,0 min
05. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 3.31,5 min
06. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 3.53,0 min
07. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 4.05,8 min
08. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford + 4.26,0 min
09. Jurij Protasov/Pavlo Čerepin (UA/UA), Ford + 5.32,2 min
10. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 6.50,9 min

Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Švédsko – výsledky Powerstage
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 8.05,6 min
02. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 4,8 s
03. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 9,9 s

Průběžné pořadí mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship)
Hodnocení jezdců
1. Sébastien Ogier, 53 bodů;
2. Andreas Mikkelsen, 30;
3. Thierry Neuville, 30;
4. Jari-Matti Latvala, 19;
5. Mads Østberg, 14;
6. Elfyn Evans, 14;
7. Ott Tänak, 12;
8. Kris Meeke, 10;
9. Hayden Paddon, 10;
10. Dani Sordo, 8;
11. Sébastien Loeb, 6;
12. Martin Prokop, 6;

Hodnocení konstruktérů
1. Volkswagen Motorsport, 71 bodů;
2. Hyundai Motorsport, 55;
3. M-Sport, 32;
4. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 20;
5. Volkswagen Motorsport II, 15;
6. Jipocar Czech National Team, 10;
7. FWRT, 1;
8. Hyundai Motorsport N, 1.


Porsche Česká republika s.r.o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Volkswagen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Rally Švédsko mělo dramatické finále Fotografie k článku Rally Švédsko mělo dramatické finále Fotografie k článku Rally Švédsko mělo dramatické finále
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

20.01.2017
Opel Meriva vyklidí pole nástupci Crossland X
19.01.2017
Test: Audi SQ7 4.0 biTDI – Světová extratřída! (+video)
18.01.2017
Chcete koupit Toyotu nebo Peugeot? Od soboty ušetříte desetitisíce
17.01.2017
Kolik Simply Clever prvků má nová Octavia? Podívejte se!
16.01.2017
Test: Škoda Octavia 1.0 TSI – lepší, než myslíte (+video)
15.01.2017
Škoda Muzeum se chlubí rekordní návštěvností, už jste tam byli?
14.01.2017
Renault Megane GrandCoupe - limuzína za cenu Škody Rapid
13.01.2017
Auto ESA spouští akci „SLEVA TÝDNE“
13.01.2017
Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce
12.01.2017
Nová generace Hyundai i30 je tady, na trh vstupuje v limitované výbavě
12.01.2017
Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party
11.01.2017
Škoda Octavia má nový vzhled, ale původní techniku. Nové motory až v létě
11.01.2017
Bentley Continental Supersports je králem čtyřmístných kupé
10.01.2017
Lexus LS 2018 - luxusní limuzína s desetistupňovým automatem
09.01.2017
Kia Stinger bude zadokolka a půjde po krku prémiovým konkurentům
09.01.2017
Test ojetiny: Volkswagen Passat 3,6 FSI 4Motion - pan Tajemný
08.01.2017
Nová auta budou ještě bezpečnější. Povinně!
07.01.2017
Nejprodávanější modely: Škoda Octavia, Fabia, Rapid a Superb
06.01.2017
Kolik stojí vlastnit BMW M3? (+video)
06.01.2017
Nová auta jdou na dračku - přehled nejprodávanějších