Rain Man s mobilem: Jsem výborný řidič

vloženo

V Dánsku jedna motoristická společnost testovala, jaký je rozdíl mezi opilcem a řidičem, který si hraje s mobilem. Kupodivu veselý řidič i po třech panácích tvrdého řídil líp než ten, kdo za jízdy telefonoval nebo esemeskoval. Takže tomu, kdo si jakkoli hraje za jízdy s mobilem, což je dnes u nás prý více než 60 % všech řidičů, se obloukem vyhněte. Dělají to víc ženy a lidi pod 30. Takže zjednodušeně: bacha na mladý buchty za volantem.

Rain Man s mobilem: Jsem výborný řidič Rain Man s mobilem: Jsem výborný řidič

Starší generace tu potřebu neustále telefonovat, vysílat online nebo chatovat nemá. Když se přesouvá autem z místa na místo, je ráda, že má od telefonu na chvíli klid. Navíc kdo má ve čtyřiceti potřebu se natáčet a věří, že jeho cesta z práce bude někoho zajímat? Tohle ale mladým nevysvětlíte.


Rain Man: Jsem výborný řidič
Bohužel se ukázalo, že mladí řidiči mobilisti si ještě ke všemu myslí, že i během chatování nebo natáčení videí řídí výborně. Přitom právě tihle řidiči jezdí agresivně, motají se z pruhu do pruhu, nepoužívají blinkry a kvůli nepozornosti nikdy nejsou problémy daleko. Pravděpodobnost nehody se zvyšuje 23 krát. Ještě v roce 2014 celých 80 % pokut za řízení s mobilem dostali muži, ale ženy se už emancipovaly i v tomto směru a dnes jasně dominují. 

V květnu tohoto roku se u Budapešti čelně srazil mikrobus s nákladním autem. Řidič mikrobusu vysílal svou jízdu živě na Facebooku. Natočil i havárku, při které zemřelo 9 lidí. K podobným debilitám s tragickým koncem nemusíme chodit daleko ani u nás, loni se o svou smrt podělila mladá Češka na Mostecku. Ona zemřela, spolujezdkyně přežila s těžkými poraněními. I jejich nehoda byla živě na Facebooku.

BESIP rozjíždí kampaň #nepozornostzabiji
Skoro pětinu všech nehod zaviní nepozornost řidiče při řízení. Loni u nás takhle na silnicích zemřelo 65 lidí. Třetí nejčastější příčina podobných nehod je mobil za volantem. BESIP, Česká asociace pojišťoven a Policie ČR upozorňují na rizika spojená s používáním mobilního telefonu za jízdy kampaní #nepozornostzabiji. Možná jste ji zaregistrovali v telce, běží tam spoty s dětmi, které čekají na rodiče, ti ale nedorazí, protože zemřou při nehodě v autě kvůli telefonování nebo esemeskování za jízdy. 

Čísla, při kterých se vám za volant bude sedat o trochu hůř:

  • až 60 % řidičů za volantem používá mobil
  • 30 % esemeskuje nebo chatuje (to šestinásobně zvyšuje riziko havárie) 
  • šestina fotí nebo natáčí videa
  • 35 % šoférů za jízdy často čte zprávy na mobilu 
  • 76 % řidičů netuší, jakou pokutu můžou za řízení s mobilem dostat (2 body a pokuta 1000 Kč, ve správním nebo trestním řízení 1500/2500 Kč; já se ptám jako Jára Cimrman: „Není to málo, Antone Pavloviči?“)

Když telefonujete, řídíte najednou tak, jako byste měli v krvi 0,8 promile
„Každodenně vídáváme řidiče, kteří při řízení vozidla drží mobilní telefon a telefonují nebo píší zprávy, čímž se nesoustředí na dění v silničním provozu,“ komentuje aktuální situaci na silnicích plk. Tomáš Lerch, ředitel služby dopravní policie Policejního prezidia ČR. Přitom když telefonujeme, řídíme najednou tak, jako bychom měli v krvi 0,8 promile. 

Záchranáři a policisté při ohledávání místa nehody často najdou mobil s rozepsanou esemeskou. „Při psaní krátké zprávy ztratí řidič pozornost na pět vteřin. Za tu dobu ujede při pouhé padesátce 90 metrů, tedy vzdálenost fotbalového hřiště. Každý, kdo začne za volantem chatovat, tak extrémně riskuje,“ dodává Tomáš Neřold, pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy ČR.

Psaní textové zprávy vás rozptýlí na třech úrovních
Esemeskování je velmi komplexním úkonem. Výsledkem je rozptýlení na třech úrovních zároveň: vizuální (díváte se na obrazovku mobilu), manuální (držíte ho v ruce, takže minimálně jedna ruka není na volantu nebo tam, kde má při řízení být), kognitivní (zaměstnává to vaši mysl a odvádí ji od řízení, narušuje to koncentraci).

Jak které činnosti zvyšují riziko nehody?

  • psaní SMS 23x
  • vyhledávání telefonního čísla 3x
  • mluvení/poslech telefonu 1,3x
  • ladění elektronického zařízení 1,4x

Automobilky už kvůli řidičům mobilistům instalují do aut systémy, které automatickým brzděním zabrání městským šťouchancům, když v koloně každý kouká do mobilu. Přesto řidiči na českých silnicích způsobí ročně až deset tisíc škod z povinného ručení, jejichž příčinou je používání mobilu za volantem. Škody jdou až do výše 550 milionů korun. Komunikační kampaň České asociace pojišťoven za 40 milionů korun staví především na emocích. Ukazuje ty, kteří jsou nevinní, přesto to také odnesou.

V Americe chce vláda speciální režim mobilu pro řízení auta. Něco jako když vám po nástupu do letadla letušky řeknou, abyste si laskavě vypnuli svá mobilní zařízení. Podle The New York Times chce vláda výrobce chytrých telefonů dotlačit k tomu, aby podobnou funkci do svých zařízení vložili už při výrobě. 

Federální vláda požádala Apple, Samsung a další výrobce o vytvoření „řidičského režimu“, který by zablokoval řadu aplikací, které odpoutávají řidičovu pozornost. Nešlo by třeba přehrávat videa, byl by zablokován přístup na sociální sítě i mačkání klávesnice. Prostě už žádné e-maily, SMS, chatování, nebo hraní her za volantem. 

Za všechno může Pokémon Go
Hra Pokémon Go je v USA jedním z impulzů ke změně, protože ji hraje hodně řidičů a už je zdokumentováno mnoho nehod způsobených při hraní této hry. Vývojáři hry zareagovali rychle a upravili ji tak, že nefunguje, pokud se s ní člověk pohybuje vyšší rychlostí než 16 km/h. Musí se ale řešit technické problémy, protože třeba mobil musí nějak rozeznat rozdíl mezi tím, kdy sami řídíte a kdy jedete jen jako spolujezdec nebo třeba sedíte ve vlaku či autobusu. Snaha dobrá, ale obecně asi škoda, že musíme sami sebe v mobilech, hrách i autech aplikacemi a udělátky korigovat proti vlastní blbosti. 

Další informace a články o zdraví a zdravém životním stylu, chorobách a jejich léčbě najdete na Patalie.cz.

autor: Alice Kavková, ilustrace: Josef Cabalka


Patalie.cz

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

07.12.2018
Škoda Scala má po oficiální premiéře
06.12.2018
Renault Captur má nový motor 1,3 TCe
04.12.2018
Seat Tarraco v prodeji, české ceny začínají na 762 900 Kč
03.12.2018
Test ojetiny: Chevrolet Kalos – levný konkurent Fabie
20.11.2018
Kia ProCeed: Shooting brake ze Žiliny začal sjíždět z výrobních linek
17.11.2018
Omlazená Kia Optima startuje na 719 980 Kč, elektrifikovaná verze stojí přes milion
16.11.2018
Rodina Toyota Corolla se rozšiřuje o nový sedan
15.11.2018
Test ojetiny: Ford Focus – král zatáček se stále líbí
15.11.2018
Lexus ES 300h míří do Česka. Předprodej nového modelu zahájen
14.11.2018
Buďte vidět, české silnice se noří do tmy
13.11.2018
Test ojetiny: Peugeot 407 – elegantní kabát s lákavou cenovkou
12.11.2018
Víte, co všechno dnes umí nejlepší autokamera?
11.11.2018
Test ojetiny: Ford Fusion 1.4i (video)
08.11.2018
Mitsubishi Space Star má české ceny, v základu přijde na 239 850 Kč
07.11.2018
Jak bude vypadat interiér Škody Scala a jak velký bude mít kufr?
04.11.2018
Nový Peugeot Partner je tady, ceny od 390 000 Kč
01.11.2018
Připravte si 1,2 milionu korun, Cupra Ateca je tady!
31.10.2018
Test ojetiny: Renault Modus – vzácný návštěvník bazaru
30.10.2018
Jak nejlépe připravit auto na zimu a tuhé mrazy?
25.10.2018
Model T-Cross představen, je to nejmenší SUV Volkswagenu