První zkušenost s novým Range Roverem

vloženo

Společnost Land Rover představila prémiový Range Rover čtvrtý generace, který jsme měli možnost koncem ledna vyzkoušet v běžném provozu na zasněžených šumavských silnicích nebo v bývalém vojenském tankodromu. První zkušenosti s novým Range Roverem jsme posbírali za volantem osmiválcového turbodieselu 4,4 SDV8 disponujícím výkonem 339 koní.

První zkušenost s novým Range Roverem První zkušenost s novým Range Roverem

Range Rover se vyrábí od roku 1970, přičemž se jedná teprve o čtvrtou generaci, což svědčí o nadčasovitosti tohoto oblíbeného modelu. Největší novinkou nastupující generace je celohliníková samonosná karoserie, která se značnou měrou podílí na snížení hmotnosti (oproti předchozímu modelu hmotnost poklesla o 420 kg navzdory prostornější kabině). Samotná konstrukce vozu je o 39% lehčí než ocelová v předchozím modelu. Další změnou je zavedení nové generace systému Terrain Response od Land Roveru, který analyzuje aktuální jízdní podmínky a automaticky volí nejvhodnější nastavení vozu. Díky úpravám sání se zvýšila například hloubka brodění o 200 mm na 900 mm. Zachována byla tažná síla až 3.500 kg. Range Rover čtvrté generace byl navržen a zkonstruován ve vývojových centrech Land Roveru ve Spojeném království. Jeho produkci zajišťuje výrobní závod v britském městě Solihull. V průběhu roku se také objeví hybridní verze.


Nový Range Rover může pohánět díky poklesu hmotnosti také vznětový třílitrový šestiválec TDV6 o výkonu 258 nebo námi testovaný vznětový osmiválec o zdvihovém objemu 4,4 litru. V nabídce nalezneme ještě vrcholný benzínový dvojitě přeplňovaný osmiválcový pětiválec produkující 510 koní. Všechny pohonné jednotky jsou nabízeny s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF.

Námi zkoušený vznětový osmiválec 4,4 SDV8 je pro velký Range Rover naprosto ideální motorizací. Po stlačení startovacího tlačítka dá osmiválec najevo svou sílu utlumením zaduněním. Na volnoběh o jeho přítomnosti vůbec nevíte, svým charizmatickým mírně chraplavým projevem se ozvývá až ve vyšších otáčkách. Navíc velmi tlumeně, aby nebyla posádka obtěžována. Zvuk osmiválcového dieselu je velmi povedený, přičemž by si člověk velmi snadno spletl se zvukem benzínového osmiválce. V běžných cestovních rychlostech panuje v interiéru naprosté ticho (cestující si mohou celkem tiše povídat nebo si vychutnávat zvuk skvělé audiosoustavy Meridian). Aerodynamický hluku i hluk od pneumatik je skvěle utlument a Range Rover patří subjektivně mezi nejtižší SUV na trhu (X5 by mohla tiše závidět). Hluk od podvozku se může objevit až při zvětšené světlé výšce zejména v terénu, kdy podvozek citelně ztuhne a občas jde na dorazy tlumení.

Vznětový osmiválec s dvojitým sekvenčním přeplňováním poskytuje monumentální zátah napříč celým spektrem otáček (točivý moment vrcholí hodnotou 700 Nm). Dokonce po překročení hranice 4.000 otáček osmiválci nedochází dech, což je pro většinu dieselů limitující hranice využitelných otáček. V symbioze s motorem je převodovka ZF, která řadí velmi rychle a plynule. Ani jednou se mi ji nepodařilo v běžném provozu nachytat, že by nevěděla, který rychlostní stupeň zařadit. Podle výrobce jezdí osmiválec ve městě za 11,5 l/100 km, mimo něj za 7,6 l/100 km a v kombinovaném provozu za 8,7 l/100 km, což nejsou nereálné hodnoty. V praxi stačí dodržovat maximální povolenou rychlost a často nevyužívat dynamiku motoru. Při častém využívání výkonu motoru jsem v průměru jezdili za nějakých 11,6 l/100 km. Terén pak znamenal zvýšení spotřeby k 14,5 l/100 km, což není vzhledem k poskytované dynamice vůbec špatný výsledek.

Range Rover poskytuje posádce dostatek pohodlí, přičemž je úplně jedno, po jakém povrchu zrovna jede. Podvozek znamenitě tlumí veškeré nerovnosti rozbitých komunikací, výtečně filtruje rázy od kol a maskuje rychlost (pak není problém se přistihnout, že jedete dvakrát rychleji, než je povoleno). Z nuly na stovku dokáže zrychlit za 6,9 sekundy a uhánět nejvyšší rychlost 217 km/h. Range Rover na délku měří bez jediného centimetru pět metrů, přesto na silnici působí velmi obratně. Problémem může být parkování ve městě nebo rychle projížděné zatáčky, kde fyziku neošálíte.

Čtvrtá generace Range Rover zůstala věrná tradici a může se pochlubit velmi solidními nájezdovými úhly a nadprůměrnou světlou výškou, která dosahuje v terénní poloze výšky 295,5 mm, přičemž při kontaktu podvozku se zemí se dokáže zvednout o dalších 35 mm. V případě uvíznutí (tzv. na břicho) dokáže systém Terrain Response světlou výšku zvýšit o dalších 20 mm. Světlá výška se nastavuje otočným přepínačem na středové konzoli spolu s nastavením tlumičů pro různé jízdní podmínky. V praxi Range Rover fungoval znamenitě i při jízdách po bývalém tankodromu. Během jízd jsme nenarazili na žádnou překážku, která by byla pro Range Rover problémem. Schopně se dokázal brodit 40cm vrstvou mokrého sněhu, jistě si vedl v hlubokých kolejích, dobře zvládal terénní zlomy a s maximální kontrolou sjízděl kopce.

Testovaný Range Rover si vedl dobře na silnici i v terénu, kde se nezapřou jeho schopnosti. Za volantem Range Roveru získáte nový pohled na svět. 


Ceník Range Rover (Kč)
Motorizace/výbava HSE Voque Autobiography
3,0 TDV6/190 kW 2 312 794 2 567 499 2 917 310
4,4 SDV8/250 kW - 2 780 338 3 130 754
5,0 V8 Supercharged/375 kW - 2 949 375 3 299 670

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Land rover

Fotografie k článku

Fotografie k článku První zkušenost s novým Range Roverem Fotografie k článku První zkušenost s novým Range Roverem Fotografie k článku První zkušenost s novým Range Roverem Fotografie k článku První zkušenost s novým Range Roverem Fotografie k článku První zkušenost s novým Range Roverem Fotografie k článku První zkušenost s novým Range Roverem Fotografie k článku První zkušenost s novým Range Roverem Fotografie k článku První zkušenost s novým Range Roverem Fotografie k článku První zkušenost s novým Range Roverem Fotografie k článku První zkušenost s novým Range Roverem Fotografie k článku První zkušenost s novým Range Roverem Fotografie k článku První zkušenost s novým Range Roverem Fotografie k článku První zkušenost s novým Range Roverem Fotografie k článku První zkušenost s novým Range Roverem Fotografie k článku První zkušenost s novým Range Roverem Fotografie k článku První zkušenost s novým Range Roverem Fotografie k článku První zkušenost s novým Range Roverem Fotografie k článku První zkušenost s novým Range Roverem
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy
26.10.2017
Renault Alaskan - převlečenou Navaru koupíte od 892 859 Kč
24.10.2017
Hyundai Kona v prodeji, české ceny má hodně sebevědomé
23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč
30.09.2017
Na nové Volvo XC40 si připravte minimálně milion
26.09.2017
Kia Stonic má české ceny, startují na částce 349 980 Kč