První vůz Seat byl vyroben před 60 lety

vloženo

Seat slaví 60. výročí výroby svého prvního vozu, modelu Seat 1400. Dne 13. listopadu 1953, tři roky po založení společnosti Seat sjel z montážní linky barcelonského závodu Zona Franca elegantní luxusní highendový vůz inspirovaný tehdejšími americkými vozy. Od uvedení modelu 1400 na trh vyrobil Seat více než 16 milionů vozidel.

První vůz Seat byl vyroben před 60 lety Impozantní sedan 1400 se nestal prvním modelem náhodou. Vládní činitelé potřebovali dopravní prostředek a zároveň to byl velmi vhodný vůz pro taxislužby. V roce 1953, kdy Seat 1400 vyjel na silnice, byl ve Španělsku ukončen prodej benzinu v rámci
přídělového systému. Cena vozu při dodání z výrobního závodu činila 121.875 peset (ekvivalent 41.735 současných eur), původní produkce byla 5 vozů za den, na výrobě se podílelo 925 zaměstnanců. Tato čísla rostla následně exponenciální řadou a byla předehrou hromadné motorizace Španělska.

Do konce roku 1954 bylo dodáno 945 vozů Seat 1400. Španělská automobilka poprvé uvedla tento model na barcelonském obchodním veletrhu v červnu a získala objednávky na 10.000 vozů, což ji umožnilo snížit cenu vozu při dodání z výrobního závodu na 117.000 peset (39.648 eur). Seat reagoval na velký zájem zvýšením výroby. O rok později se roční výroba přiblížila hranici 3.000 vozů, přičemž prakticky 100 % komponentů bylo vyráběno ve Španělsku. Dne 5. května 1955 byl oficiálně otevřen závod Zona Franca. V roce 1956 vzrostla výroba na 7.000 vozidel a v následujícím roce bylo vyrobeno 10.000 vozů, resp. 42 vozů za den. Po dvou letech zaměstnával Seat 5.000 osob.

Výroba modelu 1400 byla ukončena v roce 1964 a za tu dobu bylo prodáno více než 98.000 těchto vozů. Na začátku nového desetiletí zažívalo Španělsko rychlý ekonomický rozvoj a Seat hrál vedoucí roli ve vývoji španělského automobilového průmyslu. Vedoucí postavení si udržuje dodnes díky výrobním provozům, které patří mezi nejmodernější v Evropě, a jasné orientaci na design, výzkum, vývoj a kvalitu.

SEAT 1400: klíčové údaje
- Karoserie: 4dveřová (také kombi, taxi, 7místná verze a uzavřený dodávkový vůz)
- Motory: zážehové (44/58 k)
- Převodovka: 4stupňová
- Zahájení výroby: 1953
- Ukončení výroby: 1964
- Počet vyrobených vozů: 98 114

2013: rok jubileí
Uvedení prvního modelu Seat 1400 na trh je jen jedním z řady jubileí, která si letos španělský výrobce automobilů připomíná. Nástupce modelu 1400 - Seat 1500, rovněž s velmi americkým designem - byl jedním z nejpozoruhodnějších manažerských vozů ve své době a oblíbenou volbou taxikářů. Po něm následoval Seat 132, ztělesnění dobových představ o luxusním automobilu. Tento model přišel na trh v roce 1973 a stal se prvním modelem Seat, který byl ve své poslední verzi vybaven převodovkou se samočinným řazením a klimatizací.

Model Ronda, který slaví své 30. výročí, je dalším osobitým vozem Seat. O deset let později představila španělská automobilka druhou generaci modelu Ibiza, která navázala na úspěšnou kariéru svého předchůdce. Byl to první vůz vyráběný v Martorellu, který letos slaví své 20. výročí. A před deseti lety spatřila světlo světa druhá generace modelu Cordoba.

AC&C Public Relations, s.r.o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Seat

Fotografie k článku

Fotografie k článku První vůz Seat byl vyroben před 60 lety Fotografie k článku První vůz Seat byl vyroben před 60 lety
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

25.02.2017
Seat Leon Cupra 300 - tři karoserie, více síly a moderní techniky
24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě