Průkopník Václav Laurin by se dnes dožil 150 let

vloženo

Dnes 27. září uběhlo přesně 150 let od narození Václava Laurina, jednoho ze zakladatelů značky Laurin & Klement. Vyučený technik položil v roce 1895 společně s Václavem Klementem základy dnešní společnosti ŠKODA AUTO. Jejich firma Laurin & Klement vyráběla nejprve jízdní kola, následně motocykly a od roku 1905 i osobní automobily. V roce 1925 fúzovala s plzeňským strojírenským gigantem ŠKODA. Václav Laurin zemřel v roce 1930 ve věku 65 let.

Průkopník Václav Laurin by se dnes dožil 150 let Průkopník Václav Laurin by se dnes dožil 150 let

Václav Laurin před 120 lety společně Václavem Klementem odstartoval úspěch, který trvá dodnes,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea. „Laurin patřil ve své době k průkopníkům mobility, šlo o výraznou podnikatelskou osobnost počátků automobilismu. Řemeslná zručnost a důmyslnost lidí jako V. Laurin zajistila Česku čest být jedním ze základních pilířů výroby automobilů v Evropě. Z vizí, plánů a snů zakladatelů automobilky ŠKODA je dnes realita. ŠKODA AUTO je mezinárodně etablovaným masovým výrobcem automobilů a patří ke značkám s vůbec nejbohatší historií na světě,“ doplňuje Andrea Frydlová.


Václav Laurin se narodil v malé osadě Kamení, která se později připojila k obci Pěnčín u Turnova. Pocházel ze skromných poměrů a nejvyšší možné vzdělání, které mu mohli dopřát jeho rodiče, bylo vyučení na strojního zámečníka. Od malička vynikal výjimečnou manuální zručností, takže neměl v oboru po vyučení nouzi o práci. V roce 1893 v Drážďanech úspěšně složil zkoušky na obsluhu parního stroje a po návratu do vlasti se stal v Turnově společníkem Josefa Krause, s nímž vyráběl tehdy moderní velocipedy.

Posléze se však profesní dráhy Laurina a Krause rozešly a tehdy čerstvě ženatý Václav Laurin zvolil za své nové působiště právě Mladou Boleslav, kde následoval zcela zásadní krok v jeho životě: V roce 1895 zde založil společně s Václavem Klementem společnost na opravy jízdních kol, ale i výrobu vlastních bicyklů pod značkou Slavia. V roce 1898 dávali práci již 40 zaměstnancům, o rok později představili první kolo s pomocným spalovacím motorem, předzvěst blížících se motocyklů se značkou L&K. Jejich motto znělo „Jen to nejlepší jest pro naše zákazníky dost dobré“.

Netrvalo dlouho a oba partneři pochopili, že budoucnost patří automobilům, a tak již v roce 1905 představili svůj první vůz L&K Voiturette typ A s dvouválcovým motorem o výkonu 7 koňských sil. Technicky nadaný Václav Laurin se s Václavem Klementem, jehož obchodní talent byl nesporný, vhodně doplňovali a v pionýrských dobách automobilismu spolu dokázali vytvořit automobilku se širokým výrobním záběrem a výraznou orientací na exportní trhy. V roce 1925 došlo k fúzi značky Laurin & Klement s plzeňským průmyslovým gigantem Škoda a Václav Laurin se postupně stáhl do pozadí, i vinou vážných zdravotních potíží. Automobilový svět navždy opustil 4. prosince 1930 ve věku 65 let.

ŠKODA AUTO si letos připomíná celou řadu významných výročí. Vedle 150. výročí narození Václava Laurina jde o 120. výročí založení společnosti v roce 1895. Mladoboleslavská společnost je jednou z nejstarších dodnes vyrábějících automobilek na světě. Po výrobě jízdních kol a motocyklů zahájili Václav Laurin a knihkupec Václav Klement v Mladé Boleslavi v roce 1905 i výrobu automobilů, když představili první model Voiturette A. Původní malý podnik se do dnešních dní rozvinul v celosvětově úspěšného velkosériového výrobce se sedmi modelovými řadami a téměř 40 modelovými variantami. Více než 17 milionů automobilů, vyrobených od roku 1905, je důkazem síly značky ŠKODA.

Škoda Auto

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda


Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

19.02.2019
Test ojetiny: Škoda Octavia – sen českého chataře
18.02.2019
Test: BMW 540d xDrive - zapomeňte na SUV
14.02.2019
BMW přestavilo modely X3 a X4 ve verzi M Competition
11.02.2019
Test ojetiny: Renault Mégane – než přišel pád
10.02.2019
Jedna reflexní vesta nemusí ve voze stačit
08.02.2019
Test: Peugeot 508 GT - bude z krasavce bestseller?
07.02.2019
Volkswagen Passat po faceliftu dostal nový diesel
06.02.2019
Interiér Škody Kamiq odhalen, vládne mu plovoucí displej
05.02.2019
Modernizovaný Ford Mondeo je tady, dokonce jako hybrid
04.02.2019
Přijíždí nový Renault Megane R.S. ve verzi Trophy
31.01.2019
Test ojetiny: Peugeot 207 – často přehlížené lvíče
30.01.2019
Nový Renault Clio je tady, mrkněte na fotky
29.01.2019
Test: Kia Sportage 2.0 CRDi SCR MHEV 4x4 8AT GT Line
28.01.2019
Na Kiu ProCeed Shooting brake půl milionu nestačí
23.01.2019
Volkswagen Touareg dostal nové motory, V6 TSI a V8 TDI
20.01.2019
Škoda Scala v prodeji, připravte si alespoň 369 900 Kč
14.01.2019
Toyota GR Supra - legenda se vrací a my o ní víme vše podstatné
11.01.2019
Test: Mitsubishi Space Star - jednoduchý a levný
10.01.2019
Peugeot 2008 slaví milion vyrobených kusů
08.01.2019
Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu