Průkopník Václav Laurin by se dnes dožil 150 let

vloženo

Dnes 27. září uběhlo přesně 150 let od narození Václava Laurina, jednoho ze zakladatelů značky Laurin & Klement. Vyučený technik položil v roce 1895 společně s Václavem Klementem základy dnešní společnosti ŠKODA AUTO. Jejich firma Laurin & Klement vyráběla nejprve jízdní kola, následně motocykly a od roku 1905 i osobní automobily. V roce 1925 fúzovala s plzeňským strojírenským gigantem ŠKODA. Václav Laurin zemřel v roce 1930 ve věku 65 let.

Průkopník Václav Laurin by se dnes dožil 150 let Václav Laurin před 120 lety společně Václavem Klementem odstartoval úspěch, který trvá dodnes,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea. „Laurin patřil ve své době k průkopníkům mobility, šlo o výraznou podnikatelskou osobnost počátků automobilismu. Řemeslná zručnost a důmyslnost lidí jako V. Laurin zajistila Česku čest být jedním ze základních pilířů výroby automobilů v Evropě. Z vizí, plánů a snů zakladatelů automobilky ŠKODA je dnes realita. ŠKODA AUTO je mezinárodně etablovaným masovým výrobcem automobilů a patří ke značkám s vůbec nejbohatší historií na světě,“ doplňuje Andrea Frydlová.

Václav Laurin se narodil v malé osadě Kamení, která se později připojila k obci Pěnčín u Turnova. Pocházel ze skromných poměrů a nejvyšší možné vzdělání, které mu mohli dopřát jeho rodiče, bylo vyučení na strojního zámečníka. Od malička vynikal výjimečnou manuální zručností, takže neměl v oboru po vyučení nouzi o práci. V roce 1893 v Drážďanech úspěšně složil zkoušky na obsluhu parního stroje a po návratu do vlasti se stal v Turnově společníkem Josefa Krause, s nímž vyráběl tehdy moderní velocipedy.

Posléze se však profesní dráhy Laurina a Krause rozešly a tehdy čerstvě ženatý Václav Laurin zvolil za své nové působiště právě Mladou Boleslav, kde následoval zcela zásadní krok v jeho životě: V roce 1895 zde založil společně s Václavem Klementem společnost na opravy jízdních kol, ale i výrobu vlastních bicyklů pod značkou Slavia. V roce 1898 dávali práci již 40 zaměstnancům, o rok později představili první kolo s pomocným spalovacím motorem, předzvěst blížících se motocyklů se značkou L&K. Jejich motto znělo „Jen to nejlepší jest pro naše zákazníky dost dobré“.

Netrvalo dlouho a oba partneři pochopili, že budoucnost patří automobilům, a tak již v roce 1905 představili svůj první vůz L&K Voiturette typ A s dvouválcovým motorem o výkonu 7 koňských sil. Technicky nadaný Václav Laurin se s Václavem Klementem, jehož obchodní talent byl nesporný, vhodně doplňovali a v pionýrských dobách automobilismu spolu dokázali vytvořit automobilku se širokým výrobním záběrem a výraznou orientací na exportní trhy. V roce 1925 došlo k fúzi značky Laurin & Klement s plzeňským průmyslovým gigantem Škoda a Václav Laurin se postupně stáhl do pozadí, i vinou vážných zdravotních potíží. Automobilový svět navždy opustil 4. prosince 1930 ve věku 65 let.

ŠKODA AUTO si letos připomíná celou řadu významných výročí. Vedle 150. výročí narození Václava Laurina jde o 120. výročí založení společnosti v roce 1895. Mladoboleslavská společnost je jednou z nejstarších dodnes vyrábějících automobilek na světě. Po výrobě jízdních kol a motocyklů zahájili Václav Laurin a knihkupec Václav Klement v Mladé Boleslavi v roce 1905 i výrobu automobilů, když představili první model Voiturette A. Původní malý podnik se do dnešních dní rozvinul v celosvětově úspěšného velkosériového výrobce se sedmi modelovými řadami a téměř 40 modelovými variantami. Více než 17 milionů automobilů, vyrobených od roku 1905, je důkazem síly značky ŠKODA.

Škoda Auto

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion