Přichází omlazená Honda PCX125

vloženo

Nejoblíbenější – a zároveň jeden z nejúspornějších – 125 cm3 skútrů v Evropě získal zcela novou kapotáž, osvětlení tvořené výhradně LED diodami, 12V AC adaptér a nově se vyznačuje ještě nižší spotřebou paliva 2,1 l/100 km (bez systému Idling Stop). Díky palivové nádrži zvětšené na 8,0 litru tak skútr nabízí dojezd přes 375 kilometrů.

Přichází omlazená Honda PCX125 Přichází omlazená Honda PCX125

Model PCX125 poslední dva roky dominoval evropským statistikám prodejů motocyklů. Za jeho úspěchem stojí recept, který značka Honda zdokonaluje již řadu let. Svým výrazným a moderním designem stroj elegantně zapadne do náročného životního stylu mladých obyvatel měst, zatímco díky svým kompaktním rozměrům se tento motocykl neztratí v rušném městském provozu a umožní vždy snadné zaparkování. A co je možná nejdůležitější, PCX125 představuje skvělou hodnotu za vynaložené peníze, a to nejen z hlediska pořizovací ceny, ale také svými nízkými provozními náklady. Za to vděčí zejména konkurenceschopné cenové politice značky a výkonnému motoru s nízkou spotřebou paliva.


Před dvěma lety byl tento model prvním skútrem Honda, který získal motor s nízkým třením, označovaný jako eSP: „enhanced Smart Power“. Ani pro rok 2014 inženýři značky Honda pod vedením Yamaguchi-sana neusnuli na vavřínech a osvědčený recept ještě dále vylepšili. Jejich nový skútr PCX125 – jehož prodej bude zahájen na jaře 2014 – nabízí více stylu, ještě nižší spotřebu a přináší celou řadu drobných vylepšení, jež usnadní život na cestách rušným městským prostředím.

TIP: Test Hondy PCX125 modelového roku 2013 si můžete přečíst zde

Informace o modelu
Chytrý, sportovní vzhled, nezměněné rozměry, ale vyšší komfort - to byly klíčové faktory při návrhu nového skútru PCX125. Konstruktéři chtěli u nového modelu zvýšit také hodnotu a praktičnost; řada drobných zlepšení byla provedena v reakci na zpětnou vazbu od majitelů. Veškeré osvětlení je nyní tvořeno LED diodami, které snižují zatížení motoru. Přidáno bylo výstražné tlačítko, hodiny v přístrojovém panelu, či integrovaná 12V zásuvka.

Pravděpodobně nejdůležitějším vylepšením u nového modelu PCX125 je nyní ještě nižší spotřeba paliva, která bez systému Idling Stop (v režimu WMTC) činí pouhých 2,1 l/100 km, a to zejména díky novým pneumatikám s nižším valivým odporem či dalším opatřením na snížení tření uvnitř motoru. Větší 8litrová palivová nádrž (oproti předchozím 5,9 litru) znamená dojezd na jedno natankování přes 375 kilometrů.

A nejsou to jen provozní náklady, co dělá z modelu PCX125 finančně atraktivní nabídku: tento stroj je i nadále dostupný za vynikající pořizovací cenu, za kterou nabízí vysokou kvalitu zpracování, spolehlivost a dlouhou životnost, kterými jsou skútry Honda pověstné.

Yamaguchi-san, vedoucí projektu PCX125, uvedl: „Pracoval jsem na řadě motocyklů – včetně modelů Transalp, Varadero, či FMX. Toto byl však můj první skútr, proto jsem si tu příležitost opravdu vychutnal. Nebyla to však snadná práce! Vzhledem k tomu, že PCX125 je velmi populární model, bylo jeho vylepšení při zachování jeho charakteru velkou výzvou. Pracovali jsme však tvrdě a jsem na novou PCX125 velmi pyšný; podařilo se nám dosáhnout logických vylepšení a opět o něco snížit spotřebu paliva – a tedy ušetřit peníze – pro všechny, kteří každý den v evropských městech dojíždějí za prací.”

Vzhled a výbava
Dynamický vzhled modelu PCX125 pro rok 2014 odráží moderní technologie, které byly při jeho výrobě použity. Přináší také řadu drobných změn, které zvyšují jeho užitnou hodnotu a komfort. Stroj si přesto zachoval své kompaktní rozměry, které mu dodávají špičkovou ovladatelnost v městském provozu. Pozice jezdce zůstává vzpřímená a bezpečná; opěradlo spolujezdce bylo kvůli větší svobodě pohybu odstraněno.

Kompaktní duální LED světlomety dodávají stroji sportovní charakter a poskytují distribuci světla v uspořádání tlumená - dálková - tlumená. Ukazatele směru, zadní světlo a osvětlení registrační značky jsou rovněž složeny z LED diod, které svým nižším proudovým odběrem snižují zatížení motoru. Nově byla přidána funkce výstražných světel.

Schránka v levé části kapotáže je větší a bez problému se do ní vejde láhev s vodou nebo plechovka s nápojem. Nachází se v ní také 12V zásuvka pro nabíjení mobilního telefonu – užitečný a praktický doplněk. Pod sedlem se nachází odkládací schránka pro integrální přilbu a stupňovité sedlo je nově opatřeno úchytem s pružinou, díky které zůstane po otevření držet ve zvolené poloze.

Výška sedla dosahuje velmi příznivých 760 mm, zatímco výška potřebná pro obkročení stroje je pouhých 540 mm. Jak sedlo, tak víčko palivové nádrže lze otevřít jednoduchými tlačítky, otvor pro klíč zapalování je vybaven závěrkou. Všechny údaje na přístrojovém panelu jsou zobrazovány v úhledném a promyšleném formátu. Jako ukazatel rychlosti slouží podsvícená ručička pohybující se kolem LCD panelu, v němž se nachází otáčkoměr, počítadlo ujetých kilometrů, ukazatel stavu paliva, ukazatel spotřeby a hodiny.

Motor

Lehký a kompaktní kapalinou chlazený dvouventilový motor SOHC se zdvihovým objemem 125 cm3, který model PCX125 pohání, se vyznačuje odolností, vynikajícím výkonem i akcelerací (0-50 m za pouhých 5,4 s) a v neposlední řadě také tichým, hladkým chodem a nízkými emisemi CO2. Nejdůležitějšími rysy jsou pochopitelně působivá spotřeba paliva a snížení vnitřního tření motoru – nižší elektrický odběr a zabudované palivové čerpadlo. To, spolu s nižším valivým odporem pneumatik znamená, že Honda PCX125 se bez systému Idling Stop (v režimu WMTC) vyznačuje spotřebou pouhých 2,1 l/100 km. Dojezd stroje na jednu nádrž tak činí plných 375 km, zejména díky zvýšení jejího objemu o 2,1 litru na plných 8,0 litru.

Koncepce motoru je založena na škále technologií s nízkým třením, které se navzájem doplňují. Posunutý válec snižuje tření způsobené kontaktem mezi pístem a stěnou válce, čímž přispívá k efektivnímu přenosu energie spalovacího procesu na klikový hřídel. Kompaktní spalovací komora spolu s elektronickým vstřikováním paliva PGM-FI optimalizují účinnost spalování i chladicí výkon a upravují charakteristiku točivého momentu v závislosti na otáčkách motoru typických pro jezdce na 125 cm3 skútru.

Optimalizované časování zapalování společně s efektivním chlazením spalovacího prostoru pomáhá zlepšit odolnost motoru vůči „klepání“. Katalyzátor se 400 komorami je umístěn ve výfuku. „Zubatá“ litinová vložka s drobnými povrchovými výstupky eliminuje případné deformace a změny průměru vrtání válce. Toto řešení snižuje napětí v pístních kroužcích, čímž dochází ke zmenšení tření. Pro hřídel vahadla slouží jehlové ložisko skořepinového typu, zatímco malá a lehká válečková ložiska fungují v součinnosti s profilem vačky a zatížením ventilové pružiny.

Kompaktní chladič s vysokou účinností, který je integrován do vnější pravé strany klikové skříně, využívá malý a lehký ventilátor, jenž zmenšuje ztráty třením a snižuje aerodynamický odpor. Valivý odpor uvnitř převodového ústrojí klesl díky použití tří hlavních ložisek s nízkým třením, která jsou konstruována tak, aby zvládala zátěž přenášenou na každé z nich. Elektronicky řízený bezkartáčový startér je integrován přímo na konec klikového hřídele a slouží jako startér i jako alternátor. Vzhledem k tomu, že motor roztáčí přímo, odpadá veškerý hluk daný zapojením převodů či ozubených kol. Volitelná funkce Idling Stop motor po třech sekundách chodu na volnoběh automaticky vypne a po otočení rukojetí plynu znovu ihned nastartuje. Použití této funkce je velmi snadné díky alternátoru s integrovaným startérem a systému zpětného natočení, který vrací klikový hřídel zpět do polohy před sáním vzduchu, a díky dekompresnímu mechanizmu, jenž potlačuje odpor roztáčení klikového hřídele kvůli kompresi.

Pro rok 2014 systém Idling Stop nově nabízí funkci sledování stavu baterie, která umožní vypnutí systému s cílem předejít jejímu nadměrnému vybíjení. Baterie samotná je navíc větší a vyznačuje se dlouhou životností (YTZ8V namísto YTZ7S). Převodovka V-Matic s variátorem využívá tichý a odolný hnací řemen vyrobený z nově vyvinuté a vysoce elastické pryže, který zajišťuje účinný přenos síly na zadní kolo.

Podvozek
Honda PCX125 musí nabízet dostatečně citlivé ovládání, které jezdci umožní proplétat se dopravní zácpou, ale které bude zároveň dostatečně stabilní a komfortní k tomu, aby jezdec i spolujezdec měli vždy potřebné pohodlí. Odolný trubkový rám, krátký rozvor kol 1 315 mm a geometrie řízení – sklon vidlice 27° a závlek 86 mm – zůstaly nezměněny a společně vytvářejí platformu, která výše uvedené požadavky plně uspokojí. Pohotovostní hmotnost je 130kg.

Poloměr otáčení je pouze 2 m, což umožňuje snadné manévrování na stísněných místech, zatímco pětipaprsková 14” kola z hliníkové slitiny zvyšují stabilitu a dodávají jezdci jistotu. Stroj je obut do speciálních pneumatik Dunlop se směsí navrženou s důrazem na nízký valivý odpor, které společně s úsporným LED osvětlením významně přispívají k nižší spotřebě paliva. Rozměry pneumatik jsou 90/90-14 vpředu a 100/90-14 vzadu.

Se zdvihem 100 mm je 31mm teleskopická vidlice schopna pohltit množství nerovností a dále přispívá k jistotě jezdce; dva zadní tlumiče poskytují hliníkovému kyvnému rameni zdvih 75 mm. Kombinovaná brzdová soustava Honda (CBS) rozděluje brzdnou sílu mezi přední 220mm kotouč s třípístovým třmenem a 130mm zadní bubnovou brzdu. Při sešlápnutí páky zadní brzdy je část brzdného účinku přenášena i na přední kolo, což brzdám dodává hladký a progresivní charakter.

K dispozici bude celá řada příslušenství, včetně zámku s alarmem Honda, štítu, zadního nosiče, 26litrového horního boxu, plotny pro horní box, U-zámku, venkovní krycí plachty, lišty na výfuk či samolepek na kola.

Honda

Vyhledat vozidla v inzerci: Honda

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.07.2017
Opel Insignia GSi - nástupce OPC oficiálně
20.07.2017
Test: Mitsubishi ASX - poslední mohykán
19.07.2017
Mercedes-Benz má pick-up, je to převlečená Navara
17.07.2017
Test: Honda Civic 4D - jak jezdí sedan a v čem je lepší?
15.07.2017
Hyundai i30 Fastback je realitou - po krku půjde Octavii
11.07.2017
Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo
10.07.2017
Test: Volkswagen Golf GTD - když chcete hodně jezdit
07.07.2017
Nový Ford Tourneo Custom rozmazlí až devět osob
06.07.2017
Test ojetiny: Opel Astra GTC 2.0 CDTI - nenápadná krasotinka
05.07.2017
Všechno černé - to jsou nové edice Black Fire určené pro BMW X5 M a X6 M
03.07.2017
Na Škodu Karoq zatím půl milionu korun nestačí
02.07.2017
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid stojí dost přes milion
01.07.2017
Škoda Citigo prošla modernizací, stále je nejlevnějším modelem s automatizovanou převodovkou
30.06.2017
Porsche 911 GT2 RS. Známe technická data!
30.06.2017
Hyundai i30 kombi má české ceny, v základu je dražší než Octavie
29.06.2017
Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou
28.06.2017
Nový Seat Arona je Ibizou na chůdách
27.06.2017
Nové BMW X3 představeno, prošlo dietou a může vonět
26.06.2017
Test: Kia Soul 1.6 T-GDI - odlišný živočich
24.06.2017
Velké překvapení přichystal Peugeot, který nabídne Pick Up