Přezouvání a nákup zimních pneumatik nenechávejte na poslední chvíli

20. 10. 2016
Sdílet článek

Od 1. listopadu začne platit povinnost mít na autě zimní pneumatiky. Plno motoristů však nechává výměnu nebo jejich nákup na poslední chvíli. Jak to ale vlastně s těmi „povinnými“ pneumatikami je? A co všechno musí splňovat, abyste neměli problémy při případné policejní kontrole?

„V zákoně je napsáno, že v období od 1. listopadu do 31. března musí být na vozidle zimní pneumatiky, pokud se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze, vzhledem k povětrnostním podmínkám, předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza“, přibližuje nařízení Pavel Foltýn z Auto ESA a pokračuje: „V praxi to tedy znamená, že pokud je příznivé počasí, není nutné mít na autě zimní pneumatiky. Ovšem pokud někam jedete a lze předpokládat, že začne sněžit nebo mrznout (typicky když jedete v lednu na víkend na hory), už se jedná o povinnost mít zimní pneumatiky obuté. Je to hodně na uvážení řidiče a také na tom, kam jezdíte.“


Podle Foltýna je problém s motivací k přezouvání hlavně u městských řidičů. Plno lidí si totiž možná řekne, že bydlí v nížině nebo v Praze, kde se sníh vyskytuje spíše výjimečně, a nebo, že v takových podmínkách stejně nevyjíždí. Pozor si pak ale musí dávat na dopravní značku C 15a - Povinná zimní výbava. „Tato značka totiž přikazuje použití zimních pneumatik bez závislosti na počasí,“ varuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Asi není potřeba dodávat, že policisté pak v těchto úsecích rádi provádí kontroly. Nejčastěji se s takovou značkou můžete setkat na vybraných úsecích hlavních silnic na horách a také například na některých úsecích dálnic. Typicky se nachází například na D1 na Vysočině.

Jak na první pohled poznat zimní pneumatiku, respektive pneumatiku vhodnou pro zimní období? „Pro zimní pneumatiky platí, že musí být označeny písmeny M+S. Pokud má pneumatika na svém boku toto označení, jedná se o pneumatiku vyhovující zákonu. Takto bývají označeny i některé tzv. celoroční pneumatiky,“ připomíná Foltýn z Auto ESA.

Minimální dovolená hloubka dezénu zimních pneumatik jsou 4 mm, na rozdíl od 1,6 mm na letních pneumatikách. To ovšem platí opět jen v situaci, kdy je použití zimních pneumatik na osobním autě povinné. Jinak se na ně vztahuje omezení 1,6 mm, tedy stejně jako na letních. Ještě je důležité připomenout, že zimní pneumatiky musí být obuty na všech kolech. Výjimkou je rezervní kolo nebo dojezdová nouzová rezerva, na té zimní pneumatika být nemusí.

Pro motoristy, kteří v nejnáročnějších podmínkách nevyjíždí, by mohly být zajímavou alternativou celoroční pneumatiky. „Při jejich nákupu si ale dejte pozor na to, aby byly rovněž označeny symbolem M+S. Jinak neodpovídají zákonu,“ upozorňuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Připravte se ale na to, že celoroční pneumatiky nemají na sněhu a ledu tak dobré vlastnosti jako pneumatiky zimní.

Výměnu pneumatik také nenechávejte na poslední chvíli. Spousta pneuservisů má již poměrně zaplněné kapacity. „Pokud máte dvě sady ráfků a přezouváte svépomocí, ujistěte se, že jsou pneumatiky v dobrém stavu a zvažte, zda by nebylo dobré je nechat v pneuservisu vyvážit. Vibrace od nevyvážené pneumatiky zhoršují komfort a rovněž mohou ovlivnit ovladatelnost auta,“ uzavírá Foltýn z Auto ESA.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Mazda 6

Rok výroby 2009

145 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

850 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč