Přezouvání a nákup zimních pneumatik nenechávejte na poslední chvíli

vloženo

Od 1. listopadu začne platit povinnost mít na autě zimní pneumatiky. Plno motoristů však nechává výměnu nebo jejich nákup na poslední chvíli. Jak to ale vlastně s těmi „povinnými“ pneumatikami je? A co všechno musí splňovat, abyste neměli problémy při případné policejní kontrole?

Přezouvání a nákup zimních pneumatik nenechávejte na poslední chvíli

„V zákoně je napsáno, že v období od 1. listopadu do 31. března musí být na vozidle zimní pneumatiky, pokud se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze, vzhledem k povětrnostním podmínkám, předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza“, přibližuje nařízení Pavel Foltýn z Auto ESA a pokračuje: „V praxi to tedy znamená, že pokud je příznivé počasí, není nutné mít na autě zimní pneumatiky. Ovšem pokud někam jedete a lze předpokládat, že začne sněžit nebo mrznout (typicky když jedete v lednu na víkend na hory), už se jedná o povinnost mít zimní pneumatiky obuté. Je to hodně na uvážení řidiče a také na tom, kam jezdíte.“

Podle Foltýna je problém s motivací k přezouvání hlavně u městských řidičů. Plno lidí si totiž možná řekne, že bydlí v nížině nebo v Praze, kde se sníh vyskytuje spíše výjimečně, a nebo, že v takových podmínkách stejně nevyjíždí. Pozor si pak ale musí dávat na dopravní značku C 15a - Povinná zimní výbava. „Tato značka totiž přikazuje použití zimních pneumatik bez závislosti na počasí,“ varuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Asi není potřeba dodávat, že policisté pak v těchto úsecích rádi provádí kontroly. Nejčastěji se s takovou značkou můžete setkat na vybraných úsecích hlavních silnic na horách a také například na některých úsecích dálnic. Typicky se nachází například na D1 na Vysočině.

Jak na první pohled poznat zimní pneumatiku, respektive pneumatiku vhodnou pro zimní období? „Pro zimní pneumatiky platí, že musí být označeny písmeny M+S. Pokud má pneumatika na svém boku toto označení, jedná se o pneumatiku vyhovující zákonu. Takto bývají označeny i některé tzv. celoroční pneumatiky,“ připomíná Foltýn z Auto ESA.

Minimální dovolená hloubka dezénu zimních pneumatik jsou 4 mm, na rozdíl od 1,6 mm na letních pneumatikách. To ovšem platí opět jen v situaci, kdy je použití zimních pneumatik na osobním autě povinné. Jinak se na ně vztahuje omezení 1,6 mm, tedy stejně jako na letních. Ještě je důležité připomenout, že zimní pneumatiky musí být obuty na všech kolech. Výjimkou je rezervní kolo nebo dojezdová nouzová rezerva, na té zimní pneumatika být nemusí.

Pro motoristy, kteří v nejnáročnějších podmínkách nevyjíždí, by mohly být zajímavou alternativou celoroční pneumatiky. „Při jejich nákupu si ale dejte pozor na to, aby byly rovněž označeny symbolem M+S. Jinak neodpovídají zákonu,“ upozorňuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Připravte se ale na to, že celoroční pneumatiky nemají na sněhu a ledu tak dobré vlastnosti jako pneumatiky zimní.

Výměnu pneumatik také nenechávejte na poslední chvíli. Spousta pneuservisů má již poměrně zaplněné kapacity. „Pokud máte dvě sady ráfků a přezouváte svépomocí, ujistěte se, že jsou pneumatiky v dobrém stavu a zvažte, zda by nebylo dobré je nechat v pneuservisu vyvážit. Vibrace od nevyvážené pneumatiky zhoršují komfort a rovněž mohou ovlivnit ovladatelnost auta,“ uzavírá Foltýn z Auto ESA.


Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.03.2017
Na Volkswagen e-Golf stačí milion, nově dojede až 200 km
24.03.2017
Renault Alpine A110 s motorem 1.8 Turbo a výkonem 252 koní
23.03.2017
Seat bude mít dvě nová SUV, Aronu menší než Atecu a také větší sedmimístné SUV
23.03.2017
Test ojetiny: BMW 520i (E60) – rozumný základ
22.03.2017
Nový Golf GTI Performance má 245 koní a cenu 745 900 Kč
21.03.2017
Audi S4 a S4 Avant v prodeji, připravte si minimálně 1,6 milionu
21.03.2017
Jeep Compass se dokáže ve verzi Trailhawk plazit i po zdi
20.03.2017
Test: Kia Optima SW GT - tvrdý oříšek
19.03.2017
3 nejbrutálnější kombi letošní Ženevy s dynamikou supersportů
19.03.2017
Lexus a Porsche jsou nejméně problémové, Fiat naopak propadák
18.03.2017
3 nejzajímavější kombi letošní Ženevy, která vás nezruinují
17.03.2017
Mitsubishi Eclipse Cross bude soupeřit s novou Škodou Yeti
16.03.2017
Test ojetiny: Opel Corsa 1.0 Turbo ecoFLEX – tvrdý hráč, či dámská hračka?
15.03.2017
Žádné překvapení - českým Autem roku 2017 je Škoda Kodiaq
14.03.2017
Bentley Mulsanne Hallmark Series by Mulliner - individuální luxus
14.03.2017
S Nissanem Juke v limitované edici Fun Edition budete zaručeně FUN
13.03.2017
Máte rádi modrou barvu? BMW na Vás myslí a přichystalo pro řadu 6 limitovanou edici M Sport
13.03.2017
Test: Peugeot 3008 GT - otestovali jsme auto roku 2017, je vážně dobré
12.03.2017
Suzuki Swift nové generace může zatopit Škodě Fabii, předpoklady pro to má
11.03.2017
BMW řady 5 Touring - víme, kolik za něj musíte zaplatit