Prémiová paliva pro ojetý vůz: ano či ne? (2/2)

Vyplatí se u čerpacích stanic tankovat kvalitní paliva, nebo je to u běžných ojetých vozů zbytečné? Jaké vlastně mají dražší paliva výhody? Přesně na tyto otázky se snažíme najít odpovědi v našem dvoudílném miniseriálu. Ve druhém díle se budeme mimo jiné zabývat i dopadem prémiových paliv na životnost motoru.

Ačkoliv se prémiové pohonné hmoty často prodávají pod názvy, které upozorňují na sílu či rychlost, neznamená to, že takový produkt přináší výhody pouze v oblasti výkonu. Hlavním benefitem jsou často přísady, které vedou k delší životnosti motoru. Na příkladu známých prémiových paliv Shell V-Power ukážeme konkrétní vliv aditiv na lepší fungování motoru. Shell V-Power pohání automobily na běžných silnicích po celém světě a závodní verze tohoto paliva žene navíc kupředu i monoposty týmu Scuderia Ferrari ve formuli 1.


Hlavním úkolem tohoto paliva je sice pomoci pohonnému agregátu k optimálnímu výkonu motoru tím, že zamezuje vzniku nečistot (karbonových úsad) a pomáhá odstraňovat ty již vzniklé, které vznikají přirozeně při spalování benzínu i nafty. Zároveň speciální složky paliva snižují tření jeho mechanických částí. V dlouhodobém horizontu je tak motor udržován v dobrém stavu, blížícím se stavu z výroby.

Technologie jdou stále dopředu

Velcí hráči na trhu s pohonnými hmotami investují do vývoje nových paliv nemalé finanční prostředky. Prim v tomto ohledu hraje společnost Shell, která se může spolehnout na několik svých technologických vývojových center po světě. Všechna paliva Shell pro Českou republiku jsou vyvíjena a testována v laboratořích v Hamburku, kde se mimo jiné vyvíjejí také paliva pro závodní speciály včetně formule 1. Z těchto laboratoří pochází také nejnovější palivová technologie Shell Dynaflex, jež je obsažena v palivech, která mohou čeští řidiči tankovat.

Co říkají testy?

Na dvou testech v laboratorním prostředí i v reálném provozu si ukážeme konkrétní účinky benzínového i dieselového paliva. Před časem proběhly zkoušky v laboratořích nezávislé mezinárodní společnosti SGS v Kolíně. Test spočíval v tom, že byl motor (šlo o přeplňovaný čtyřválec s objemem 1,4 litru od koncernu VW) nejprve vystaven 48hodinovému „zanesení“ běžným palivem bez biosložky, splňujícím platné kvalitativní normy (celkem bylo spotřebováno 240 litrů) a posléze přišel na řadu 24hodinový cyklus s využitím 120 litrů benzínu Shell V-Power 95.

Test SGS v Kolíně

Při porovnání stavu trysek vstřikovačů vyšlo najevo, že prémiové palivo dokázalo zásluhou čisticích aditiv odstranit podstatnou část usazenin v palivovém systému, které se vytvořily během úvodního 48hodinového cyklu při použití obyčejného benzínu. V praxi se tato skutečnost projevila tím, že se doba vstřiku zkrátila o 37 procent a vrátila se na hodnoty před zahájením testu. Více v článku ZDE.

Zanesené vstřikovače obecně vedou k vyšším emisím i k vyšší spotřebě paliva a zhoršují chod motoru, což může vést až k nutnosti nákladné opravy bez ohledu na stáří vozu.

Výsledek testu metodou Dirt up & Clean up - běžný benzín a Shell V-Power Nitro+

Své opodstatnění má tankování prémiových paliv i v případě ojetých dieselových automobilů. Prokázal to i nedávný dlouhodobý test časopisu Svět motorů provedený na více než deset let starém Fordu Mondeo s nájezdem vyšším než 170 tisíc kilometrů.

V rámci zkoušky bylo do vozu po dobu deset tisíc kilometrů tankováno výhradně palivo Shell V-Power Diesel. A výsledek? Ojetému mondeu klesla dlouhodobá spotřeba z 6,7 na 6,3 litru a trysky vstřikovačů vykázaly po rozebrání podstatně nižší míru zanesení, díky čemuž začal motor lépe spalovat a méně kouřit. Více v článku ZDE.

Výsledky obou testů jsou jasnou ukázkou toho, že se i u ojetého vozu stojí za zvážení připlatit si za kvalitnější palivo. Cena za jednu nádrž sice může být řádově o několik desítek korun vyšší než v případě standardního benzínu, potažmo nafty, ale výsledný efekt se přesto nakonec může promítnout pozitivně do celkové ekonomiky jak nového, tak především staršího vozu. Máme na mysli celkovou spotřebu vozidla, množství ujetých kilometrů, ale také případné náklady na servisní zásahy v autoservisu.

redakce


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

701 800 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč