Předposlední etapa na Dakaru se Čechům vydařila

vloženo

V pořadí dvanáctá etapa na Rallye Dakar 2016 se českým posádkám vydařila. Martin Prokop obsadill čtrnáctou pozici, Zapletal dvacátou a Tomáš Ouředníček pěkné dvaatřicáté místo. V kategorii kamionu si nejlépe vedl Jaroslav Valtr, který za volantem Tatry vybojoval čtvrtou příčku.

Předposlední etapa na Dakaru se Čechům vydařila

Martin Prokop a Jan Tománek jsou opět blíž vytouženému cíli slavné dakarské rallye. Ve dvanácté etapě zajeli čtrnáctý čas a čtrnáctí jsou i celkově. "Předposlední dakarská etapa byla druhá nejdelší, takže žádné flákání. Těšil jsem se, že to bude zase rallyová etapa. Opravdu to tak bylo. Hned po startu jsme nasadili rychlé tempo, ale po patnácti kilometrech jsme udělali kolo a museli jsme ho vyměnit. Hned na začátku jsme si tak dali pěknou rozcvičku. Snažili jsme se jet v rychlém tempu, abychom ještě vylepšili svou pozici v celkovém pořadí, což se nám povedlo. Dojeli jsme auta před námi a trošičku jsme se posunuli. Nakonec jsme to odjeli bez problémů a všechno jsme zmákli, ale musím říct, že i když etapa byla podle kilometrů druhá nejdelší, tak časově vyšla vůbec nejdéle. Jeli jsme ji skoro šest hodin. Musím říct, že po těch čtrnácti dnech už je to fakt těžké. Ke konci jsem fakt trpěl, takže jsem rád, že to máme za sebou, že jsme se vrátili zpátky do Carlos Paz, kde jsme začínali závod a že všechno funguje. I když musím říct, že auto už toho má taky dost. Už z něj šly strašné zvuky, už to vydávalo takové znamení, že už by se konec měl hodně rychle přiblížit. Auto si už taky potřebuje odpočinout. Všichni toho mají plné kecky, ale jsem rád, že jsme tady a máme před sebou už jen poslední etapu. Doufejme, že se dostaneme až do cíle," konstatoval Martin Prokop po příjezdu do bivaku.

Tomáš Vrátný dvanáctou etapu dokončil na 15., Artur na skvělém 6. a Albert na 26. místě.

Jaroslav Valtr je krůček od svého životního výsledku na Rallye Dakar. Aktuálně figuruje na 8. místě, ale ještě může být vše jinak. Nejenže ho dělí asi 10 min od sedmého místa, stejně tak má pouhých 9 min náskoku na devátého Versluise, což zdaleka nic neznamená a poslední etapa může vše změnit.

Dneska jsem zase s Phoenixe udělal kombajn, protože jsem tam posekal nějakou trávu, zboural plůtky. Jinak dnešní trať byla moc pěkná. Jelo se mezi skalami a hodně to bylo technické. Jsem spokojený, protože jsme zajeli myslím i super výsledek. Uvidíme, co se bude dít v poslední etapě. Máme za sebou Versluise a před námi startuje Stacey, tak doufám, že v cíli nedojde na chlapskou výměnu názorů. Určitě chceme uhájit desítku, ale osmá pozice by byla lepší,“ přemýšlí nad možnou taktikou týmu Veka Man Jarda Valtr.

Čtvrté místo je hezký, ale ono by bylo úplně ideální, kdyby to bylo tak v půlce soutěže. Potíž je ale v tom, že ty tři, co nás předjeli, jsou vlastně v celkové klasifikaci až za námi, a to není samozřejmě ideální stav. Nicméně jsme spokojení s tím, že se honíme s tou největší elitou,“ poznamenal v cíli navigátor Josef Kalina.

Martin Kolomý udělal na přejezdu před 12. etapou defekt a bylo o zábavu postaráno. Naštěstí byl na cestě doprovodný vůz, který novou pneumatiku včas dovezl. Nejprve se musela přezout na ráfek, aby kluci v etapě neztráceli čas. Nikdo nechtěl riskovat odjetí etapy jen s jednou rezervou. Vše proběhlo rychle a kluci odjížděli podle časového harmonogramu. Bohužel byl start ve velmi úzké uličce, která již byla blokována jinými závodníky, takže posádka Martina Kolomého startovala do etapy až za Arturem Ardavičusem.

Předposlední etapa byla pro tým TATRA BUGGYRA RACING úspěšná. Jeli jsme na Jardu a startovali za ním, abychom mu kryli záda. Měli jsme ale problémy, když nás pořadatelé nechtěli pustit na start. Stály tam totiž konkurenční kamiony. Ještě na přejezdu nám bouchla pneumatika a my ji museli ještě před startem měnit, ale měli jsme to vše vypočítané. Bohužel to tam bylo příliš úzké. Hned jsme samozřejmě podali protest, abychom si zlepšili čas, tak uvidíme. Dnešní etapa v horách byla jako dělaná pro Tatru a já z ní byl nadšený,“ uvedl v bivaku Martin Kolomý.

Dosud nejlepší výsledek na Rallye Dakar zajel také Tomáš Ouředníček s vozem Hummer H3 Evo, který dojel na pěkném 32. místě. „Byla to opravdu výborná etapa. Krásná, se spoustou diváků. Byla hodně dlouhá, ale také hodně radostná. Při startu se dost prášilo, ale brzy zapršelo a předjeli jsme dvě auta. Po chvíli vypadla v autě eletrika. Umíte si asi představit, jak jsem se asi cítil. Dnešní výsledek je náš doposud nejlepší a zbývá nám ještě jedna poslední etapa, tak nám prosím držte pěsti,“ řekl na příjezdu do bivaku Tomáš Ouředníček.

Martin Macík, František Tomášek a Michal Mrkva v kamionu Liaz se vyspali z extrémních zážitků, které jim přinesl předchozí 11. den na Dakaru. Načerpali nové síly a v předposlední páteční etapě už zase předjížděli jeden kamion za druhým. Pomalu ale jistě se tak znovu začali propracovávat pořadím kupředu. Nakonec dojeli 18. a celkově se vyhoupli na slušné 20. místo.  

Předchozí jedenáctá etapa dala nejmladší posádce mezi kamiony pořádně zabrat. Na 160. kilometru došlo k technické závadě (roztrhla se kardanka) a Martin Macík, František Tomášek a Michal Mrkva, jedoucí v barvách týmu KM Racing, se ve čtyřicetistupňovém vedru pustili do opravy trvající tři a půl hodiny. Poté co se jim podařilo závadu odstranit, je čekalo ještě dlouhých 300 km do cíle etapy. Rozbitý a náročný terén kluci poslední dvě hodiny absolvovali ve tmě a na cestu si svítili dálkovými světly. Etapu tak ujeli za 10,5 hodiny, přičemž pořadatelem stanovený limit je 11 hodin. „Chvátali jsme, abychom stihli limit. Já mám diagnózu „řadící loket“, kluci zase krky rozřezané od pásů, ale zvládli jsme to,“ směje se Martin Macík. Nakonec pánové dorazili včas, i když zcela vyčerpaní. A byli spokojení, že se jim díky maximálnímu sebezapření a nezdolné energii podařilo překonat všechny nástrahy tratě i osudu. Mechanici se okamžitě vrhli na servis, aby do 12. etapy byla Líza připravena v co nejlepší kondici.          

Do předposlední dvanácté etapy, jejíž měřená speciálka měla 267 kilometrů, pak Martin Macík startoval z 34. místa. Posádky měly před sebou i s přejezdy přes 900 km hornatého terénu. Liazka s číslem 525 hned po startu předjížděla jedno auto za druhým. Do cíle etapy se Macík se svými kumpány Tomáškem a Mrkvou přihnali na 18. místě a celkově vybojovali 20. pozici. „Dneska jsme si krásně zazávodili a etapu jsme si parádně užili. Trať byla hodně úzká a kamenitá, takže jsme museli opatrně, ale já to topil, co to šlo. Dobré to bylo, jen škoda, že tak krátké,“ komentoval etapu po dojetí Martin, kterému už zcela otrnulo.     

David Pabiška po dojezdu etapy vypadal spokojeně. Dvanáctou etapu dokončil na 34. místě. „Cítím se dobře, ale nebylo to úplně jednoduchý, měli jsme dneska skoro 1 000 km, takže náročnost je jasná. Bylo to rychlý a technický zároveň“, zhodnotil délku etapy český závodník. Díky rychlosti byl ke konci velký nárok na zadní pneumatiku a David musel jet opatrně. Pneumatika už nedržela v zatáčkách, ovšem vše se obešlo bez pádu. I přes sjetý zadní plášť musel David ke konci etapy závodit, protože okolo jeho průběžného 30. místa je velká tlačenice a do top 30 se chtějí dostat další konkurenti.

Jsme v cíli předposlední etapy a to je pro nás důležité. Uvidíme, co přinese zítřek“, dodal David ke dvanácté etapě. Cílem bude samozřejmě udržet průběžnou 30. pozici a vše si v klidu pohlídat. David Pabiška by si přál, aby poslední etapa byla tzv. „mávací“, ovšem organizátoři to pojali poněkud jinak a připravili pro závodníky ještě nelehkých 180 závodních kilometrů.

To, že jsou závodníci již velmi unavení a využijí každou chvíli k odpočinku, popisuje i následující Davidova příhoda v předposlední etapě. Během přejezdu si na 358 km chtěl na chvíli odpočinout. Opřel tedy motorku ve stínu pod stromem a hlavu položil na řídítka. Chtěl si alespoň na chvíli oddechnout. Ovšem realita byla jiná. Během pár minut zastavili u Davida místní lidé, kteří se chtěli fotit a o další chvíli později zase zdravotníci, kteří měli starost o Davidovo zdraví. Odpočinek v podobě pětiminutového spánku se tedy nakonec nekonal.

V poslední sobotní třinácté etapě na jezdce čeká dlouhý přejezd o délce 518 kilometrů. Měřený úsek, který rozhodne o konečném pořadí, je naplánovaný v délce 180 kilometrů. Rallye Dakar se definitivně přiblížila ke svému konci a dnes večer budeme znát vítěze všech čtyř kategorií.

12. etapa (San Juan - Villa Carlos Paz)
Motocykly (931 km/rychlostní zkouška 481 km):
1. Rodrigues (Portug./Yamaha) 6:00:24,
2. Price (Austr./KTM) -4:32,
3. Benavides (Arg./Honda) -4:55,
34. Pabiška -50:14,
60. Veselý (oba ČR/KTM) -1:34:19.

Průběžné pořadí motocykly:
1. Price 46:13:26,
2. Svitko (SR/KTM) -37:39,
3. Quintanilla (Chile/Husqvarna) -53:10,
29. Pabiška -8:08:18,
69. Veselý -22:38:48.

Automobily (931 km/rychlostní zkouška 481 km):
1. Hirvonen, Perin (Fin., Fr./Mini) 5:34:17,
2. Attíja, Baumel (Katar, Fr./Mini) -9,
3. Poulter, Howie (JAR/Toyota) -45,
14. Prokop, Tománek (ČR/Toyota) -16:45,
20. Zapletal, Marton (ČR/Pol.) -27:20,
32. Ouředníček, Vaculík (ČR/Hummer) -1:03:0,
35. Jerie, Moscatt (ČR, Austr./Toyota) -1:11:04.

Průběžné pořadí automobily:
1. Peterhansel (Fr./Peugeot) 43:27:42,
2. Attíja -40:59,
3. De Villiers (JAR/Toyota) -1:07:16,
14. Prokop -5:32:28,
15. Zapletal -5:37:49,
32. Jerie -16:59:23,
46. Ouředníček -24:56:42.

Kamiony (866 km/rychlostní zkouška 267 km):
1. Versluis (Niz./MAN) 3:14:06,
2. Villagra (Arg./Iveco) -3:14,
3. Stacey (Niz./MAN) -3:18,
4. Valtr 5:01,
9. Kolomý -8:49,
15. Vrátný (všichni ČR/Tatra) -15:13,
18. Macík (ČR/Liaz) -21:00,
38. R. Randýsek (ČR/MAN) -1:08:03.

Průběžné pořadí kamiony:
1. G. De Rooy (Niz./Iveco) 42:29:59,
2. Mardějev (Rus./Kamaz) -1:13:10,
3. Villagra -1:43:35,
8. Valtr -3:53:10,
16. Vrátný -7:46:45,
17. Kolomý -8:09:09,
20. Macík -10:15:41,
40. R. Randýsek -39:37:16.

 


Fotografie k článku

Fotografie k článku Předposlední etapa na Dakaru se Čechům vydařila Fotografie k článku Předposlední etapa na Dakaru se Čechům vydařila Fotografie k článku Předposlední etapa na Dakaru se Čechům vydařila Fotografie k článku Předposlední etapa na Dakaru se Čechům vydařila Fotografie k článku Předposlední etapa na Dakaru se Čechům vydařila Fotografie k článku Předposlední etapa na Dakaru se Čechům vydařila Fotografie k článku Předposlední etapa na Dakaru se Čechům vydařila Fotografie k článku Předposlední etapa na Dakaru se Čechům vydařila Fotografie k článku Předposlední etapa na Dakaru se Čechům vydařila Fotografie k článku Předposlední etapa na Dakaru se Čechům vydařila Fotografie k článku Předposlední etapa na Dakaru se Čechům vydařila Fotografie k článku Předposlední etapa na Dakaru se Čechům vydařila
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

09.12.2016
Nový Lexus LS se ukáže v Detroitu, máme jeho první skicu
08.12.2016
Test: Volkswagen Golf GTI Performance – univerzálně dokonalý
07.12.2016
Nový Opel Insignia Grand Sport - informace a fotografie
06.12.2016
Nissan X-Trail 2.0 dCi má české ceny, začínají na 779 500 Kč
06.12.2016
Chcete si za volantem užívat pohodlí? Zkuste automatickou převodovku. V zimě ji prověříte nejlépe
05.12.2016
Nový Seat Leon Cupra dostal 300 koní a pohon všech kol
05.12.2016
Dacia hlásí rekordní rok a na její modely se čeká déle, než půl roku
04.12.2016
Lexus GS F a RC F nově standardně se systémem adaptivního variabilního odpružení
03.12.2016
Nový Hyundai i10 bez klimatizace a rádia za 219 990 Kč
02.12.2016
Mikuláš bude v AAA AUTO nadělovat fotbalovým fanouškům
02.12.2016
Ford Fiesta nové generace přijíždí rovnou ve čtyřech různých verzích
01.12.2016
Test ojetiny: Audi A8 4.2 TDI - přitažlivá kasička
30.11.2016
Na novou Škodu Octavia si připravte minimálně 407 900 Kč
28.11.2016
Prémiový fastback Volkswagen Arteon se představí v Ženevě
27.11.2016
Seat Leon po modernizaci - s 1.2 TSI přijde na 339 900 Kč
26.11.2016
Video: Nový Volkswagen Golf bude udávat reálnou spotřebu
25.11.2016
Nissan X-Trail posiluje nabídku motorů o dvoulitrový diesel
23.11.2016
Test: Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R – průkopník
22.11.2016
Na Nissan GT-R Nismo si připravte dvojnásobek běžného GT-R
21.11.2016
Nový Volkswagen e-Golf se chlubí dvojnásobným dojezdem a vyšším výkonem