Předposlední etapa na Dakaru se Čechům vydařila

16. 01. 2016
Sdílet článek

V pořadí dvanáctá etapa na Rallye Dakar 2016 se českým posádkám vydařila. Martin Prokop obsadill čtrnáctou pozici, Zapletal dvacátou a Tomáš Ouředníček pěkné dvaatřicáté místo. V kategorii kamionu si nejlépe vedl Jaroslav Valtr, který za volantem Tatry vybojoval čtvrtou příčku.

Martin Prokop a Jan Tománek jsou opět blíž vytouženému cíli slavné dakarské rallye. Ve dvanácté etapě zajeli čtrnáctý čas a čtrnáctí jsou i celkově. "Předposlední dakarská etapa byla druhá nejdelší, takže žádné flákání. Těšil jsem se, že to bude zase rallyová etapa. Opravdu to tak bylo. Hned po startu jsme nasadili rychlé tempo, ale po patnácti kilometrech jsme udělali kolo a museli jsme ho vyměnit. Hned na začátku jsme si tak dali pěknou rozcvičku. Snažili jsme se jet v rychlém tempu, abychom ještě vylepšili svou pozici v celkovém pořadí, což se nám povedlo. Dojeli jsme auta před námi a trošičku jsme se posunuli. Nakonec jsme to odjeli bez problémů a všechno jsme zmákli, ale musím říct, že i když etapa byla podle kilometrů druhá nejdelší, tak časově vyšla vůbec nejdéle. Jeli jsme ji skoro šest hodin. Musím říct, že po těch čtrnácti dnech už je to fakt těžké. Ke konci jsem fakt trpěl, takže jsem rád, že to máme za sebou, že jsme se vrátili zpátky do Carlos Paz, kde jsme začínali závod a že všechno funguje. I když musím říct, že auto už toho má taky dost. Už z něj šly strašné zvuky, už to vydávalo takové znamení, že už by se konec měl hodně rychle přiblížit. Auto si už taky potřebuje odpočinout. Všichni toho mají plné kecky, ale jsem rád, že jsme tady a máme před sebou už jen poslední etapu. Doufejme, že se dostaneme až do cíle," konstatoval Martin Prokop po příjezdu do bivaku.


Tomáš Vrátný dvanáctou etapu dokončil na 15., Artur na skvělém 6. a Albert na 26. místě.

Jaroslav Valtr je krůček od svého životního výsledku na Rallye Dakar. Aktuálně figuruje na 8. místě, ale ještě může být vše jinak. Nejenže ho dělí asi 10 min od sedmého místa, stejně tak má pouhých 9 min náskoku na devátého Versluise, což zdaleka nic neznamená a poslední etapa může vše změnit.

Dneska jsem zase s Phoenixe udělal kombajn, protože jsem tam posekal nějakou trávu, zboural plůtky. Jinak dnešní trať byla moc pěkná. Jelo se mezi skalami a hodně to bylo technické. Jsem spokojený, protože jsme zajeli myslím i super výsledek. Uvidíme, co se bude dít v poslední etapě. Máme za sebou Versluise a před námi startuje Stacey, tak doufám, že v cíli nedojde na chlapskou výměnu názorů. Určitě chceme uhájit desítku, ale osmá pozice by byla lepší,“ přemýšlí nad možnou taktikou týmu Veka Man Jarda Valtr.

Čtvrté místo je hezký, ale ono by bylo úplně ideální, kdyby to bylo tak v půlce soutěže. Potíž je ale v tom, že ty tři, co nás předjeli, jsou vlastně v celkové klasifikaci až za námi, a to není samozřejmě ideální stav. Nicméně jsme spokojení s tím, že se honíme s tou největší elitou,“ poznamenal v cíli navigátor Josef Kalina.

Martin Kolomý udělal na přejezdu před 12. etapou defekt a bylo o zábavu postaráno. Naštěstí byl na cestě doprovodný vůz, který novou pneumatiku včas dovezl. Nejprve se musela přezout na ráfek, aby kluci v etapě neztráceli čas. Nikdo nechtěl riskovat odjetí etapy jen s jednou rezervou. Vše proběhlo rychle a kluci odjížděli podle časového harmonogramu. Bohužel byl start ve velmi úzké uličce, která již byla blokována jinými závodníky, takže posádka Martina Kolomého startovala do etapy až za Arturem Ardavičusem.

Předposlední etapa byla pro tým TATRA BUGGYRA RACING úspěšná. Jeli jsme na Jardu a startovali za ním, abychom mu kryli záda. Měli jsme ale problémy, když nás pořadatelé nechtěli pustit na start. Stály tam totiž konkurenční kamiony. Ještě na přejezdu nám bouchla pneumatika a my ji museli ještě před startem měnit, ale měli jsme to vše vypočítané. Bohužel to tam bylo příliš úzké. Hned jsme samozřejmě podali protest, abychom si zlepšili čas, tak uvidíme. Dnešní etapa v horách byla jako dělaná pro Tatru a já z ní byl nadšený,“ uvedl v bivaku Martin Kolomý.

Dosud nejlepší výsledek na Rallye Dakar zajel také Tomáš Ouředníček s vozem Hummer H3 Evo, který dojel na pěkném 32. místě. „Byla to opravdu výborná etapa. Krásná, se spoustou diváků. Byla hodně dlouhá, ale také hodně radostná. Při startu se dost prášilo, ale brzy zapršelo a předjeli jsme dvě auta. Po chvíli vypadla v autě eletrika. Umíte si asi představit, jak jsem se asi cítil. Dnešní výsledek je náš doposud nejlepší a zbývá nám ještě jedna poslední etapa, tak nám prosím držte pěsti,“ řekl na příjezdu do bivaku Tomáš Ouředníček.

Martin Macík, František Tomášek a Michal Mrkva v kamionu Liaz se vyspali z extrémních zážitků, které jim přinesl předchozí 11. den na Dakaru. Načerpali nové síly a v předposlední páteční etapě už zase předjížděli jeden kamion za druhým. Pomalu ale jistě se tak znovu začali propracovávat pořadím kupředu. Nakonec dojeli 18. a celkově se vyhoupli na slušné 20. místo.  

Předchozí jedenáctá etapa dala nejmladší posádce mezi kamiony pořádně zabrat. Na 160. kilometru došlo k technické závadě (roztrhla se kardanka) a Martin Macík, František Tomášek a Michal Mrkva, jedoucí v barvách týmu KM Racing, se ve čtyřicetistupňovém vedru pustili do opravy trvající tři a půl hodiny. Poté co se jim podařilo závadu odstranit, je čekalo ještě dlouhých 300 km do cíle etapy. Rozbitý a náročný terén kluci poslední dvě hodiny absolvovali ve tmě a na cestu si svítili dálkovými světly. Etapu tak ujeli za 10,5 hodiny, přičemž pořadatelem stanovený limit je 11 hodin. „Chvátali jsme, abychom stihli limit. Já mám diagnózu „řadící loket“, kluci zase krky rozřezané od pásů, ale zvládli jsme to,“ směje se Martin Macík. Nakonec pánové dorazili včas, i když zcela vyčerpaní. A byli spokojení, že se jim díky maximálnímu sebezapření a nezdolné energii podařilo překonat všechny nástrahy tratě i osudu. Mechanici se okamžitě vrhli na servis, aby do 12. etapy byla Líza připravena v co nejlepší kondici.          

Do předposlední dvanácté etapy, jejíž měřená speciálka měla 267 kilometrů, pak Martin Macík startoval z 34. místa. Posádky měly před sebou i s přejezdy přes 900 km hornatého terénu. Liazka s číslem 525 hned po startu předjížděla jedno auto za druhým. Do cíle etapy se Macík se svými kumpány Tomáškem a Mrkvou přihnali na 18. místě a celkově vybojovali 20. pozici. „Dneska jsme si krásně zazávodili a etapu jsme si parádně užili. Trať byla hodně úzká a kamenitá, takže jsme museli opatrně, ale já to topil, co to šlo. Dobré to bylo, jen škoda, že tak krátké,“ komentoval etapu po dojetí Martin, kterému už zcela otrnulo.     

David Pabiška po dojezdu etapy vypadal spokojeně. Dvanáctou etapu dokončil na 34. místě. „Cítím se dobře, ale nebylo to úplně jednoduchý, měli jsme dneska skoro 1 000 km, takže náročnost je jasná. Bylo to rychlý a technický zároveň“, zhodnotil délku etapy český závodník. Díky rychlosti byl ke konci velký nárok na zadní pneumatiku a David musel jet opatrně. Pneumatika už nedržela v zatáčkách, ovšem vše se obešlo bez pádu. I přes sjetý zadní plášť musel David ke konci etapy závodit, protože okolo jeho průběžného 30. místa je velká tlačenice a do top 30 se chtějí dostat další konkurenti.

Jsme v cíli předposlední etapy a to je pro nás důležité. Uvidíme, co přinese zítřek“, dodal David ke dvanácté etapě. Cílem bude samozřejmě udržet průběžnou 30. pozici a vše si v klidu pohlídat. David Pabiška by si přál, aby poslední etapa byla tzv. „mávací“, ovšem organizátoři to pojali poněkud jinak a připravili pro závodníky ještě nelehkých 180 závodních kilometrů.

To, že jsou závodníci již velmi unavení a využijí každou chvíli k odpočinku, popisuje i následující Davidova příhoda v předposlední etapě. Během přejezdu si na 358 km chtěl na chvíli odpočinout. Opřel tedy motorku ve stínu pod stromem a hlavu položil na řídítka. Chtěl si alespoň na chvíli oddechnout. Ovšem realita byla jiná. Během pár minut zastavili u Davida místní lidé, kteří se chtěli fotit a o další chvíli později zase zdravotníci, kteří měli starost o Davidovo zdraví. Odpočinek v podobě pětiminutového spánku se tedy nakonec nekonal.

V poslední sobotní třinácté etapě na jezdce čeká dlouhý přejezd o délce 518 kilometrů. Měřený úsek, který rozhodne o konečném pořadí, je naplánovaný v délce 180 kilometrů. Rallye Dakar se definitivně přiblížila ke svému konci a dnes večer budeme znát vítěze všech čtyř kategorií.

12. etapa (San Juan - Villa Carlos Paz)
Motocykly (931 km/rychlostní zkouška 481 km):
1. Rodrigues (Portug./Yamaha) 6:00:24,
2. Price (Austr./KTM) -4:32,
3. Benavides (Arg./Honda) -4:55,
34. Pabiška -50:14,
60. Veselý (oba ČR/KTM) -1:34:19.

Průběžné pořadí motocykly:
1. Price 46:13:26,
2. Svitko (SR/KTM) -37:39,
3. Quintanilla (Chile/Husqvarna) -53:10,
29. Pabiška -8:08:18,
69. Veselý -22:38:48.

Automobily (931 km/rychlostní zkouška 481 km):
1. Hirvonen, Perin (Fin., Fr./Mini) 5:34:17,
2. Attíja, Baumel (Katar, Fr./Mini) -9,
3. Poulter, Howie (JAR/Toyota) -45,
14. Prokop, Tománek (ČR/Toyota) -16:45,
20. Zapletal, Marton (ČR/Pol.) -27:20,
32. Ouředníček, Vaculík (ČR/Hummer) -1:03:0,
35. Jerie, Moscatt (ČR, Austr./Toyota) -1:11:04.

Průběžné pořadí automobily:
1. Peterhansel (Fr./Peugeot) 43:27:42,
2. Attíja -40:59,
3. De Villiers (JAR/Toyota) -1:07:16,
14. Prokop -5:32:28,
15. Zapletal -5:37:49,
32. Jerie -16:59:23,
46. Ouředníček -24:56:42.

Kamiony (866 km/rychlostní zkouška 267 km):
1. Versluis (Niz./MAN) 3:14:06,
2. Villagra (Arg./Iveco) -3:14,
3. Stacey (Niz./MAN) -3:18,
4. Valtr 5:01,
9. Kolomý -8:49,
15. Vrátný (všichni ČR/Tatra) -15:13,
18. Macík (ČR/Liaz) -21:00,
38. R. Randýsek (ČR/MAN) -1:08:03.

Průběžné pořadí kamiony:
1. G. De Rooy (Niz./Iveco) 42:29:59,
2. Mardějev (Rus./Kamaz) -1:13:10,
3. Villagra -1:43:35,
8. Valtr -3:53:10,
16. Vrátný -7:46:45,
17. Kolomý -8:09:09,
20. Macík -10:15:41,
40. R. Randýsek -39:37:16.

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč