Před 130 lety se narodil „Hrabě Kilowatt“

vloženo

Před 130 lety se narodil hrabě Alexandr Joseph Kolowrat-Krakowský. Úspěšný závodník a člen správní rady společnosti Laurin & Klement významně napomohl rozvoji největší automobilky Rakousko-Uherska a připsal si velké úspěchy i na poli motorsportu.

Před 130 lety se narodil „Hrabě Kilowatt“ Před 130 lety se narodil „Hrabě Kilowatt“

Populární Saša Kolowrat patřil k nejvýznamnějším osobnostem motoristického sportu počátku 20. století. Působivá řada jeho vítězství v prestižních mezinárodních závodech i soutěžích významně napomohla rozvoji společnosti Laurin & Klement/ŠKODA,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea. „Úspěšnou kariéru hraběte Kolowrata a jeho kolegů z továrního týmu Laurin & Klement připomíná i nová výstava ve ŠKODA Muzeu, která mapuje rovněž 115 let úspěšného angažmá mladoboleslavské značky v motoristickém sportu,“ doplňuje Andrea Frydlová.
  
Příslušník jednoho z nejstarších českých šlechtických rodů se narodil v Glen Ridge (New Jersey, USA), ale vyrůstal v českém prostředí Týnce u Klatov. První motocykl, jednoválec Laurin & Klement, dostal od otce za maturitu, automobil mladoboleslavské značky následoval o dvě léta později.


Kolowrat poprvé zvítězil v září 1906 v kategorii motocyklů do 65 kg v závodu do vrchu u rakouských lázní Semmering. Tamtéž napřesrok triumfoval za volantem automobilu Laurin & Klement FC. V roce 1908 vyhrál třídu dvoulitrů v prvním ročníku sportovního podniku Zbraslav-Jíloviště, na trati německé Jízdy prince Jindřicha pokořil 102 soupeřů (1909). Kolowrat napomohl mimo jiné k vítězství týmu Laurin & Klement i v náročné jízdě Petrohrad – Sevastopol a vyhrál soutěž o Karpatský pohár (1911). „Hrabě Kilowatt“, jak se mu též přezdívalo, vynikal kromě rychlosti jízdy také fyzickou nezdolností a zároveň pozoruhodně čistým stylem bez nehod. Jeho závodní kariéru však přerušila první světová válka.

Hrabě Kolowrat je zvláště výrazně spojen s Alpskou jízdou, známou náročností své až 2932 km dlouhé trati. Vyhrál hned první ročník (1910) a v letech 1912, 1913 i 1914 dojel bez jediného trestného bodu. Alpskou jízdu bylo třeba absolvovat nonstop, motor se nesměl zastavit. Navíc měly vozy určeny maximální průjezdní časy jednotlivých etap a s každou posádkou jel přidělený komisař. Motor, převodovka a další důležité celky musely být zapečetěny, aby se předešlo nepovoleným opravám výměnným způsobem. Trestné body na kontech závodníků přibývaly také pro pozdní příjezd na start nebo „nefér jednání“. S tím vším se Saša Kolowrat za volantem vozů Laurin & Klement dokázal vypořádat a soutěž opakovaně ovládl.

Již ve věku 24 let usedl tento vynikající závodník a obchodník v desetičlenné správní radě mladoboleslavské automobilky. Majetkový podíl ve firmě si Kolowrat podržel také po první světové válce, kdy se stal občanem Československé republiky. Po sňatku s ruskou kněžnou Sofií Trubeckou však vlastní závodní činnost prakticky ukončil. Věnoval se především kinematografii, mimo jiné odstartoval světovou kariéru hereček Marlene Dietrichové, Anny Ondrákové (Anny Ondra) či režiséra Michaela Curtize (film Casablanca).

Úspěšnou kariéru Saši Kolowrata přerušila v jeho pouhých čtyřiceti letech vážná nemoc, onemocněl rakovinou slinivky břišní a 4. prosince 1927 ve Vídni zemřel. Od roku 1975 nese jedna z ulic vídeňské čtvrti Favoriten na jeho počest jméno „Kolowratgasse“. Posmrtně se hrabě vrátil na filmové plátno v roce 1956 ve snímku Alfréda Radoka „Dědeček automobil“ podle stejnojmenné knihy Adolfa Branalda. Sašu Kolowrata ztvárnil populární český komik Josef Hlinomaz.

ŠKODA AUTO si letos připomíná 115 let od počátku svého úspěšného angažmá v motoristickém sportu, které v červnu 1901 odstartovalo účastí továrního jezdce Narcise Podsedníčka s motocyklem Laurin & Klement v závodě Paříž-Berlín. ŠKODA od té doby získala bezpočet vítězství i titulů na okruzích i v rally. Několikrát dosáhla vítězství v mistrovství Evropy (ERC), sérii APRC (Asia-Pacific Rally Championship) či Intercontinental Rally Challenge (IRC), ale také v jednotlivých slavných závodech, jako například na nejstarší rally na světě, která se od roku 1911 pravidelně koná v Monte Carlu.

V hrdé sportovní tradici dnes ŠKODA pokračuje se soutěžním vozem ŠKODA Fabia R5. Hned po první sezóně s tímto vozem zajistila tovární posádka Pontus Tidemand/Emil Axelsson (S/S) pro značku ŠKODA čtvrtý mistrovský titul APRC v řadě, Fabia R5 navíc získala i pět národních titulů. V roce 2016 nastupují posádky Pontus Tidemand/Jonas Andersson (S/S), Jan Kopecký/Pavel Dresler a Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN/FIN) s vozy ŠKODA Fabia R5 na start soutěží mistrovství světa FIA (WRC 2).


Škoda Auto

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Před 130 lety se narodil „Hrabě Kilowatt“ Fotografie k článku Před 130 lety se narodil „Hrabě Kilowatt“ Fotografie k článku Před 130 lety se narodil „Hrabě Kilowatt“

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Hyundai Sonata je krásné čtyřdvéřové kupé

Hyundai Sonata je krásné čtyřdvéřové kupé

Korejská automobilka ukázala zcela první fotografie nového modelu Sonata. Osmá generace Sonaty vystřídá po pěti letech za velkou louží dosavadní generaci v druhé polovině letošního roku. Zda se dostane i do Evropy, není..

GPS navigace do auta, vyplatí se dnes ještě?

GPS navigace do auta, vyplatí se dnes ještě?

Byly doby, kdy navigace v autě byly mnohem oblíbenější než dnes. S příchodem chytrých telefonů s velkými displeji, a..

Test ojetiny: Daewoo/Chevrolet Tacuma – Pod dvěma značkami jedno MPV

Test ojetiny: Daewoo/Chevrolet Tacuma – Pod dvěma značkami jedno MPV

Korejský model Tacuma nejprve vyjel pod značkou Daewoo, když však korejskou fabriku koupil Chevrolet, dostal vůz na..

Škoda Kamiq oficiálně představena, bude to hvězda Ženevy

Škoda Kamiq oficiálně představena, bude to hvězda Ženevy

Do konce roku 2022 Škoda představí více než 30 nových modelů. Novinka v podobě modelu Kamiq chce oslovit mladší..

Test ojetiny: Hyundai Accent - korejská lidovka

Test ojetiny: Hyundai Accent - korejská lidovka

Druhá generace Hyundaie Accent zaujme nízkou pořizovací cenou a většinou i slušnou výbavou. Navíc potěší příznivou..