Před 130 lety se narodil „Hrabě Kilowatt“

vloženo

Před 130 lety se narodil hrabě Alexandr Joseph Kolowrat-Krakowský. Úspěšný závodník a člen správní rady společnosti Laurin & Klement významně napomohl rozvoji největší automobilky Rakousko-Uherska a připsal si velké úspěchy i na poli motorsportu.

Před 130 lety se narodil „Hrabě Kilowatt“

Populární Saša Kolowrat patřil k nejvýznamnějším osobnostem motoristického sportu počátku 20. století. Působivá řada jeho vítězství v prestižních mezinárodních závodech i soutěžích významně napomohla rozvoji společnosti Laurin & Klement/ŠKODA,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea. „Úspěšnou kariéru hraběte Kolowrata a jeho kolegů z továrního týmu Laurin & Klement připomíná i nová výstava ve ŠKODA Muzeu, která mapuje rovněž 115 let úspěšného angažmá mladoboleslavské značky v motoristickém sportu,“ doplňuje Andrea Frydlová.
  
Příslušník jednoho z nejstarších českých šlechtických rodů se narodil v Glen Ridge (New Jersey, USA), ale vyrůstal v českém prostředí Týnce u Klatov. První motocykl, jednoválec Laurin & Klement, dostal od otce za maturitu, automobil mladoboleslavské značky následoval o dvě léta později.

Kolowrat poprvé zvítězil v září 1906 v kategorii motocyklů do 65 kg v závodu do vrchu u rakouských lázní Semmering. Tamtéž napřesrok triumfoval za volantem automobilu Laurin & Klement FC. V roce 1908 vyhrál třídu dvoulitrů v prvním ročníku sportovního podniku Zbraslav-Jíloviště, na trati německé Jízdy prince Jindřicha pokořil 102 soupeřů (1909). Kolowrat napomohl mimo jiné k vítězství týmu Laurin & Klement i v náročné jízdě Petrohrad – Sevastopol a vyhrál soutěž o Karpatský pohár (1911). „Hrabě Kilowatt“, jak se mu též přezdívalo, vynikal kromě rychlosti jízdy také fyzickou nezdolností a zároveň pozoruhodně čistým stylem bez nehod. Jeho závodní kariéru však přerušila první světová válka.

Hrabě Kolowrat je zvláště výrazně spojen s Alpskou jízdou, známou náročností své až 2932 km dlouhé trati. Vyhrál hned první ročník (1910) a v letech 1912, 1913 i 1914 dojel bez jediného trestného bodu. Alpskou jízdu bylo třeba absolvovat nonstop, motor se nesměl zastavit. Navíc měly vozy určeny maximální průjezdní časy jednotlivých etap a s každou posádkou jel přidělený komisař. Motor, převodovka a další důležité celky musely být zapečetěny, aby se předešlo nepovoleným opravám výměnným způsobem. Trestné body na kontech závodníků přibývaly také pro pozdní příjezd na start nebo „nefér jednání“. S tím vším se Saša Kolowrat za volantem vozů Laurin & Klement dokázal vypořádat a soutěž opakovaně ovládl.

Již ve věku 24 let usedl tento vynikající závodník a obchodník v desetičlenné správní radě mladoboleslavské automobilky. Majetkový podíl ve firmě si Kolowrat podržel také po první světové válce, kdy se stal občanem Československé republiky. Po sňatku s ruskou kněžnou Sofií Trubeckou však vlastní závodní činnost prakticky ukončil. Věnoval se především kinematografii, mimo jiné odstartoval světovou kariéru hereček Marlene Dietrichové, Anny Ondrákové (Anny Ondra) či režiséra Michaela Curtize (film Casablanca).

Úspěšnou kariéru Saši Kolowrata přerušila v jeho pouhých čtyřiceti letech vážná nemoc, onemocněl rakovinou slinivky břišní a 4. prosince 1927 ve Vídni zemřel. Od roku 1975 nese jedna z ulic vídeňské čtvrti Favoriten na jeho počest jméno „Kolowratgasse“. Posmrtně se hrabě vrátil na filmové plátno v roce 1956 ve snímku Alfréda Radoka „Dědeček automobil“ podle stejnojmenné knihy Adolfa Branalda. Sašu Kolowrata ztvárnil populární český komik Josef Hlinomaz.

ŠKODA AUTO si letos připomíná 115 let od počátku svého úspěšného angažmá v motoristickém sportu, které v červnu 1901 odstartovalo účastí továrního jezdce Narcise Podsedníčka s motocyklem Laurin & Klement v závodě Paříž-Berlín. ŠKODA od té doby získala bezpočet vítězství i titulů na okruzích i v rally. Několikrát dosáhla vítězství v mistrovství Evropy (ERC), sérii APRC (Asia-Pacific Rally Championship) či Intercontinental Rally Challenge (IRC), ale také v jednotlivých slavných závodech, jako například na nejstarší rally na světě, která se od roku 1911 pravidelně koná v Monte Carlu.

V hrdé sportovní tradici dnes ŠKODA pokračuje se soutěžním vozem ŠKODA Fabia R5. Hned po první sezóně s tímto vozem zajistila tovární posádka Pontus Tidemand/Emil Axelsson (S/S) pro značku ŠKODA čtvrtý mistrovský titul APRC v řadě, Fabia R5 navíc získala i pět národních titulů. V roce 2016 nastupují posádky Pontus Tidemand/Jonas Andersson (S/S), Jan Kopecký/Pavel Dresler a Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN/FIN) s vozy ŠKODA Fabia R5 na start soutěží mistrovství světa FIA (WRC 2).


Škoda Auto

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Před 130 lety se narodil „Hrabě Kilowatt“ Fotografie k článku Před 130 lety se narodil „Hrabě Kilowatt“ Fotografie k článku Před 130 lety se narodil „Hrabě Kilowatt“
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion
09.02.2017
Škoda Citigo prošla omlazením, dvojitá světla nedostala
09.02.2017
Test: Toyota Corolla 1.6 Valvematic - už víme, proč je nejprodávanějším autem na světě
08.02.2017
Video k testu ojetiny: Mercedes-Benz E 350 CDI
08.02.2017
Toyota Yaris - druhé omlazení a motorový upsizing
07.02.2017
Nissan čelí vážnému skandálu. Jeho Navary se lámou!
07.02.2017
Nový Volkswagen Crafter konečně v prodeji