Před 130 lety se narodil „Hrabě Kilowatt“

vloženo

Před 130 lety se narodil hrabě Alexandr Joseph Kolowrat-Krakowský. Úspěšný závodník a člen správní rady společnosti Laurin & Klement významně napomohl rozvoji největší automobilky Rakousko-Uherska a připsal si velké úspěchy i na poli motorsportu.

Před 130 lety se narodil „Hrabě Kilowatt“ Před 130 lety se narodil „Hrabě Kilowatt“

Populární Saša Kolowrat patřil k nejvýznamnějším osobnostem motoristického sportu počátku 20. století. Působivá řada jeho vítězství v prestižních mezinárodních závodech i soutěžích významně napomohla rozvoji společnosti Laurin & Klement/ŠKODA,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea. „Úspěšnou kariéru hraběte Kolowrata a jeho kolegů z továrního týmu Laurin & Klement připomíná i nová výstava ve ŠKODA Muzeu, která mapuje rovněž 115 let úspěšného angažmá mladoboleslavské značky v motoristickém sportu,“ doplňuje Andrea Frydlová.
  
Příslušník jednoho z nejstarších českých šlechtických rodů se narodil v Glen Ridge (New Jersey, USA), ale vyrůstal v českém prostředí Týnce u Klatov. První motocykl, jednoválec Laurin & Klement, dostal od otce za maturitu, automobil mladoboleslavské značky následoval o dvě léta později.


Kolowrat poprvé zvítězil v září 1906 v kategorii motocyklů do 65 kg v závodu do vrchu u rakouských lázní Semmering. Tamtéž napřesrok triumfoval za volantem automobilu Laurin & Klement FC. V roce 1908 vyhrál třídu dvoulitrů v prvním ročníku sportovního podniku Zbraslav-Jíloviště, na trati německé Jízdy prince Jindřicha pokořil 102 soupeřů (1909). Kolowrat napomohl mimo jiné k vítězství týmu Laurin & Klement i v náročné jízdě Petrohrad – Sevastopol a vyhrál soutěž o Karpatský pohár (1911). „Hrabě Kilowatt“, jak se mu též přezdívalo, vynikal kromě rychlosti jízdy také fyzickou nezdolností a zároveň pozoruhodně čistým stylem bez nehod. Jeho závodní kariéru však přerušila první světová válka.

Hrabě Kolowrat je zvláště výrazně spojen s Alpskou jízdou, známou náročností své až 2932 km dlouhé trati. Vyhrál hned první ročník (1910) a v letech 1912, 1913 i 1914 dojel bez jediného trestného bodu. Alpskou jízdu bylo třeba absolvovat nonstop, motor se nesměl zastavit. Navíc měly vozy určeny maximální průjezdní časy jednotlivých etap a s každou posádkou jel přidělený komisař. Motor, převodovka a další důležité celky musely být zapečetěny, aby se předešlo nepovoleným opravám výměnným způsobem. Trestné body na kontech závodníků přibývaly také pro pozdní příjezd na start nebo „nefér jednání“. S tím vším se Saša Kolowrat za volantem vozů Laurin & Klement dokázal vypořádat a soutěž opakovaně ovládl.

Již ve věku 24 let usedl tento vynikající závodník a obchodník v desetičlenné správní radě mladoboleslavské automobilky. Majetkový podíl ve firmě si Kolowrat podržel také po první světové válce, kdy se stal občanem Československé republiky. Po sňatku s ruskou kněžnou Sofií Trubeckou však vlastní závodní činnost prakticky ukončil. Věnoval se především kinematografii, mimo jiné odstartoval světovou kariéru hereček Marlene Dietrichové, Anny Ondrákové (Anny Ondra) či režiséra Michaela Curtize (film Casablanca).

Úspěšnou kariéru Saši Kolowrata přerušila v jeho pouhých čtyřiceti letech vážná nemoc, onemocněl rakovinou slinivky břišní a 4. prosince 1927 ve Vídni zemřel. Od roku 1975 nese jedna z ulic vídeňské čtvrti Favoriten na jeho počest jméno „Kolowratgasse“. Posmrtně se hrabě vrátil na filmové plátno v roce 1956 ve snímku Alfréda Radoka „Dědeček automobil“ podle stejnojmenné knihy Adolfa Branalda. Sašu Kolowrata ztvárnil populární český komik Josef Hlinomaz.

ŠKODA AUTO si letos připomíná 115 let od počátku svého úspěšného angažmá v motoristickém sportu, které v červnu 1901 odstartovalo účastí továrního jezdce Narcise Podsedníčka s motocyklem Laurin & Klement v závodě Paříž-Berlín. ŠKODA od té doby získala bezpočet vítězství i titulů na okruzích i v rally. Několikrát dosáhla vítězství v mistrovství Evropy (ERC), sérii APRC (Asia-Pacific Rally Championship) či Intercontinental Rally Challenge (IRC), ale také v jednotlivých slavných závodech, jako například na nejstarší rally na světě, která se od roku 1911 pravidelně koná v Monte Carlu.

V hrdé sportovní tradici dnes ŠKODA pokračuje se soutěžním vozem ŠKODA Fabia R5. Hned po první sezóně s tímto vozem zajistila tovární posádka Pontus Tidemand/Emil Axelsson (S/S) pro značku ŠKODA čtvrtý mistrovský titul APRC v řadě, Fabia R5 navíc získala i pět národních titulů. V roce 2016 nastupují posádky Pontus Tidemand/Jonas Andersson (S/S), Jan Kopecký/Pavel Dresler a Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN/FIN) s vozy ŠKODA Fabia R5 na start soutěží mistrovství světa FIA (WRC 2).


Škoda Auto

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Před 130 lety se narodil „Hrabě Kilowatt“ Fotografie k článku Před 130 lety se narodil „Hrabě Kilowatt“ Fotografie k článku Před 130 lety se narodil „Hrabě Kilowatt“
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

17.08.2017
Honda Civic dostane konečně diesel, ale až od března
16.08.2017
Test: Nissan Micra - roste jako z vody a ohromí interiérem
14.08.2017
Honda Jazz má po faceliftu - dostal patnáctistovku a novou výbavu
10.08.2017
Test: Mazda 6 Wagon - benzínový dvoulitr s manuálem překvapil
09.08.2017
Češi se mohou radovat, do prodeje jde Kia Sportage ve výbavě Cool
08.08.2017
Nový Rolls-Royce Phantom bude nejlepším autem světa
07.08.2017
Mitsubishi Pajero Expedition - cestou necestou
01.08.2017
Toyota Yaris GRMN má českou cenu - je dražší než GT86
31.07.2017
Test ojetiny: Mitsubishi Colt - ďábelský prcek
28.07.2017
Test: Mitsubishi Outlander - přebroušeno k dokonalosti
25.07.2017
Omlazený Nissan Qashqai má české ceny, dostanete slevu
21.07.2017
Opel Insignia GSi - nástupce OPC oficiálně
20.07.2017
Test: Mitsubishi ASX - poslední mohykán
19.07.2017
Mercedes-Benz má pick-up, je to převlečená Navara
17.07.2017
Test: Honda Civic 4D - jak jezdí sedan a v čem je lepší?
15.07.2017
Hyundai i30 Fastback je realitou - po krku půjde Octavii
11.07.2017
Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo
10.07.2017
Test: Volkswagen Golf GTD - když chcete hodně jezdit
07.07.2017
Nový Ford Tourneo Custom rozmazlí až devět osob
06.07.2017
Test ojetiny: Opel Astra GTC 2.0 CDTI - nenápadná krasotinka