Pozor na lovce nehod, hlavně nic nepodepisujte!

vloženo

O lovcích nehod slyšely dvě třetiny motoristů, přičemž téměř polovina řidičů by v případě dopravní nehody uvažovala o využití nevyžádané nabídky asistenčních služeb od lovců nehod. To vyplynulo z průzkumu Linky pomoci řidičům 1224 mezi tisícovkou motoristů. Lovci nehod pro vnucení svých služeb využívají řidičova stresu vyvolaného nehodou či poruchou automobilu. Pod záminkou pomoci vnucují motoristům služby, které nejsou v dané situaci potřeba, nebo zprostředkují opravu auta v neseriózním servisu.

Pozor na lovce nehod, hlavně nic nepodepisujte! Pozor na lovce nehod, hlavně nic nepodepisujte!

Většina českých řidičů se s pojmem lovci nehod již setkala. Přesto se ukázalo, že nevědí o jejich nekalých praktikách, a přibližně polovina řidičů by dokonce jejich služby v případě nehody či poruchy využila,“ říká Aleš Povr, tiskový mluvčí České kanceláře pojistitelů, která provozuje Linku pomoci řidičům 1224. Průzkum také ukázal, že 27 % řidičů byly přímo na místě nehody či poruchy vnucovány nějaké služby lovci nehod. V některých případech bylo dokonce požadováno podepsání plné moci pro zajištění opravy a následné jednání s pojišťovnou, díky čemuž motorista zcela ztratil kontrolu nad situací ve prospěch lovce nehod. Snadnější kořistí jsou ženy, které o praktikách lovců nehod slyšely méně často než muži. S tím souvisí i to, že více žen (52 %) než mužů (36 %) by podle průzkumu uvažovalo o využití nabídky lovců nehod.


Zprostředkují nevýhodnou službu, ale nenesou zodpovědnost

O zkušenosti s lovci nehod se podělila v rámci reprezentativního výzkumu pro Linku pomoci řidičům řada českých řidičů, kteří uvěřili jejich planým slibům: „Pro mě bylo stimulem, že nebudu muset jezdit na pojišťovnu, aby si to technik nafotil. Že se nebudu muset o nic starat, že oni to za mne vyřídí. Sepsali jsme formulář o nehodě a plnou moc k vyřízení opravy a jednání s pojišťovnou,“ popisuje poškozený 49letý respondent, kterého těsně po dopravní nehodě lovci nehod oslovili. Zařídili mu i náhradní vozidlo, které mu ale po dvou týdnech servis opět odebral. Oprava jeho vozu se navíc protáhla na téměř čtvrt roku, přestože šlo jen o výměnu rámečku světlometu. Když se však v servisu dožadoval svého vozu, dočkal se negativního jednání a neadekvátně vysokého účtu, který mu pojišťovna nemohla zaplatit. A takzvaný lovec nehod, který mu opravu „dohodil“, se od celé věci distancoval. „Oni pouze zprostředkují službu, ale v podstatě nenesou odpovědnost za to, co se potom děje. Vzal jsem si z toho ponaučení. Příště už budu volat svou pojišťovnu,“ dodává respondent.

Použité díly i zdlouhavé opravy

Lovci nehod na místo havárie dorazí běžně v řádu několika minut zpravidla v osobním vozidle s oranžovým majákem. Zajistí oblast dopravní nehody či poruchy a účastníkům nabídnou domluvení odtahu i servisu vozidla či další asistenční služby. Ve vyřízení těchto služeb však mnohdy působí jako prostředníci mezi řidičem a servisy. Za toto zprostředkování pak požadují po servisu či odtahové firmě vysoké provize, které se pochopitelně promítají do výsledné ceny provedené opravy. Lovcům nehod totiž o nic jiného než o jejich provizi nejde. Použité díly, příliš dlouhé doby banálních oprav či nepřiměřené ceny, které pojišťovny nemohou platit. To jsou jen některé z mnohých potíží, do nichž se kvůli „lovcům nehod“ účastníci dopravních nehod dostali. „Mně nabídli náhradní auto, jednání s pojišťovnou i opravu v servisu autorizovaném u pojišťovny viníka. Po dvou týdnech se mi ozvali, že jim pojišťovna nic nedá a že po mě chtějí zaplatit nové kolo i s ráfkem. K jeho výměně jsem přitom nedal vůbec souhlas,“ popisuje další respondent průzkumu Linky pomoci řidičům 1224. Scénářů, které lovci nehod používají, je celá řada, všechny ale mají společné jmenovatele: nikdo je nezval, vnucují se a vše jde na úkor motoristy.

Hlavní je nic nepodepisovat

Odolat nátlakovým praktikám ve stresu po nehodě je náročné. „Při nehodě dochází u účastníků k akutnímu negativnímu stresu, což má vliv na myšlení, emoce, chování i organismu. V takovém stavu nejsou řidiči mnohdy schopni jednat racionálně a snadno podléhají nátlaku lovců nehod,“ vysvětluje dopravní psycholog Michal Walter. Podle něj by řidiči měli ihned po incidentu volat asistenční společnosti své pojišťovny, jejíž služby mají mnohdy předplacené v povinném ručení či havarijním pojištění. „Je potřeba důsledně a důrazně odmítat nabídky lovců nehod a nenechat se přemluvit k podepsání jakékoliv smlouvy. Nejlepší je volat profesionální pomoc linky 1224 a případné samozvané asistenční službě říct, že již mám vše zařízeno,“ dodává Walter. „Boural jsem v jednosměrce, auto nepojízdné. Bylo to ve špičce, takže to byla náročná situace pro všechny. Oni nabídli pomoc lidem ve stresu a člověk podepíše všechno, aniž by měl možnost si to rozmyslet,“ popisuje svou zkušenost s lovci nehod sedmatřicetiletý řidič. Ten se potýkal také s problémy u vyjednaného autoservisu, kde mu bez jeho vědomí místo nových součástek namontovali použité.

Linka pomoci řidičům 1224 „Řidiči ve velkém stresu způsobeném nehodou často nevědí, na koho se obrátit, nevybaví si číslo na asistenční společnost své pojišťovny či mohou snadno naletět nevýhodným a zbytečným službám, které jim u nehody vnucují lovci nehod. Proto jsme zřídili Linku pomoci řidičům 1224, což je jednoduché, dobře zapamatovatelné telefonní číslo, kde si motorista přivolá odtah nepojízdného vozidla či jinou pomoc přímo od své pojišťovny. Linka 1224 je dostupná 12 měsíců v roce, 24 hodin denně,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. Doporučuje také všem řidičům, aby si číslo 1224 uložili jak do paměti své, tak i svého mobilního telefonu, protože se to může hodit.

Jak funguje Linka pomoci řidičům 1224

Klienti, kteří zavolají na číslo 1224, jsou v průměru za 6 vteřin spojeni s jejím operátorem. Linku pomoci řidičům obsluhují zkušení zaměstnanci call center asistenčních společností, které jsou členy České asociace asistenčních společností. Operátor zjistí pojišťovnu, u které mají řidiči uzavřené povinné ručení. Pokud si volající motorista pojišťovnu okamžitě nevybaví, operátor si ji sám zjistí podle RZ auta. Poté řidiče přepojí na smluvní asistenční společnost jeho pojišťovny, která na místo vyšle vůz a zařídí na místě opravu nebo odtažení do seriózního servisu.


redakce

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

28.07.2017
Test: Mitsubishi Outlander - přebroušeno k dokonalosti
25.07.2017
Omlazený Nissan Qashqai má české ceny, dostanete slevu
21.07.2017
Opel Insignia GSi - nástupce OPC oficiálně
20.07.2017
Test: Mitsubishi ASX - poslední mohykán
19.07.2017
Mercedes-Benz má pick-up, je to převlečená Navara
17.07.2017
Test: Honda Civic 4D - jak jezdí sedan a v čem je lepší?
15.07.2017
Hyundai i30 Fastback je realitou - po krku půjde Octavii
11.07.2017
Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo
10.07.2017
Test: Volkswagen Golf GTD - když chcete hodně jezdit
07.07.2017
Nový Ford Tourneo Custom rozmazlí až devět osob
06.07.2017
Test ojetiny: Opel Astra GTC 2.0 CDTI - nenápadná krasotinka
05.07.2017
Všechno černé - to jsou nové edice Black Fire určené pro BMW X5 M a X6 M
04.07.2017
Škoda Citigo prošla modernizací, stále je nejlevnějším modelem s automatizovanou převodovkou
03.07.2017
Na Škodu Karoq zatím půl milionu korun nestačí
02.07.2017
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid stojí dost přes milion
01.07.2017
Test ojetiny: Peugeot 208 - návrat ke slávě
30.06.2017
Porsche 911 GT2 RS. Známe technická data!
30.06.2017
Hyundai i30 kombi má české ceny, v základu je dražší než Octavie
29.06.2017
Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou
28.06.2017
Nový Seat Arona je Ibizou na chůdách