Pozor na lovce nehod, hlavně nic nepodepisujte!

vloženo

O lovcích nehod slyšely dvě třetiny motoristů, přičemž téměř polovina řidičů by v případě dopravní nehody uvažovala o využití nevyžádané nabídky asistenčních služeb od lovců nehod. To vyplynulo z průzkumu Linky pomoci řidičům 1224 mezi tisícovkou motoristů. Lovci nehod pro vnucení svých služeb využívají řidičova stresu vyvolaného nehodou či poruchou automobilu. Pod záminkou pomoci vnucují motoristům služby, které nejsou v dané situaci potřeba, nebo zprostředkují opravu auta v neseriózním servisu.

Pozor na lovce nehod, hlavně nic nepodepisujte!

Většina českých řidičů se s pojmem lovci nehod již setkala. Přesto se ukázalo, že nevědí o jejich nekalých praktikách, a přibližně polovina řidičů by dokonce jejich služby v případě nehody či poruchy využila,“ říká Aleš Povr, tiskový mluvčí České kanceláře pojistitelů, která provozuje Linku pomoci řidičům 1224. Průzkum také ukázal, že 27 % řidičů byly přímo na místě nehody či poruchy vnucovány nějaké služby lovci nehod. V některých případech bylo dokonce požadováno podepsání plné moci pro zajištění opravy a následné jednání s pojišťovnou, díky čemuž motorista zcela ztratil kontrolu nad situací ve prospěch lovce nehod. Snadnější kořistí jsou ženy, které o praktikách lovců nehod slyšely méně často než muži. S tím souvisí i to, že více žen (52 %) než mužů (36 %) by podle průzkumu uvažovalo o využití nabídky lovců nehod.

Zprostředkují nevýhodnou službu, ale nenesou zodpovědnost

O zkušenosti s lovci nehod se podělila v rámci reprezentativního výzkumu pro Linku pomoci řidičům řada českých řidičů, kteří uvěřili jejich planým slibům: „Pro mě bylo stimulem, že nebudu muset jezdit na pojišťovnu, aby si to technik nafotil. Že se nebudu muset o nic starat, že oni to za mne vyřídí. Sepsali jsme formulář o nehodě a plnou moc k vyřízení opravy a jednání s pojišťovnou,“ popisuje poškozený 49letý respondent, kterého těsně po dopravní nehodě lovci nehod oslovili. Zařídili mu i náhradní vozidlo, které mu ale po dvou týdnech servis opět odebral. Oprava jeho vozu se navíc protáhla na téměř čtvrt roku, přestože šlo jen o výměnu rámečku světlometu. Když se však v servisu dožadoval svého vozu, dočkal se negativního jednání a neadekvátně vysokého účtu, který mu pojišťovna nemohla zaplatit. A takzvaný lovec nehod, který mu opravu „dohodil“, se od celé věci distancoval. „Oni pouze zprostředkují službu, ale v podstatě nenesou odpovědnost za to, co se potom děje. Vzal jsem si z toho ponaučení. Příště už budu volat svou pojišťovnu,“ dodává respondent.

Použité díly i zdlouhavé opravy

Lovci nehod na místo havárie dorazí běžně v řádu několika minut zpravidla v osobním vozidle s oranžovým majákem. Zajistí oblast dopravní nehody či poruchy a účastníkům nabídnou domluvení odtahu i servisu vozidla či další asistenční služby. Ve vyřízení těchto služeb však mnohdy působí jako prostředníci mezi řidičem a servisy. Za toto zprostředkování pak požadují po servisu či odtahové firmě vysoké provize, které se pochopitelně promítají do výsledné ceny provedené opravy. Lovcům nehod totiž o nic jiného než o jejich provizi nejde. Použité díly, příliš dlouhé doby banálních oprav či nepřiměřené ceny, které pojišťovny nemohou platit. To jsou jen některé z mnohých potíží, do nichž se kvůli „lovcům nehod“ účastníci dopravních nehod dostali. „Mně nabídli náhradní auto, jednání s pojišťovnou i opravu v servisu autorizovaném u pojišťovny viníka. Po dvou týdnech se mi ozvali, že jim pojišťovna nic nedá a že po mě chtějí zaplatit nové kolo i s ráfkem. K jeho výměně jsem přitom nedal vůbec souhlas,“ popisuje další respondent průzkumu Linky pomoci řidičům 1224. Scénářů, které lovci nehod používají, je celá řada, všechny ale mají společné jmenovatele: nikdo je nezval, vnucují se a vše jde na úkor motoristy.

Hlavní je nic nepodepisovat

Odolat nátlakovým praktikám ve stresu po nehodě je náročné. „Při nehodě dochází u účastníků k akutnímu negativnímu stresu, což má vliv na myšlení, emoce, chování i organismu. V takovém stavu nejsou řidiči mnohdy schopni jednat racionálně a snadno podléhají nátlaku lovců nehod,“ vysvětluje dopravní psycholog Michal Walter. Podle něj by řidiči měli ihned po incidentu volat asistenční společnosti své pojišťovny, jejíž služby mají mnohdy předplacené v povinném ručení či havarijním pojištění. „Je potřeba důsledně a důrazně odmítat nabídky lovců nehod a nenechat se přemluvit k podepsání jakékoliv smlouvy. Nejlepší je volat profesionální pomoc linky 1224 a případné samozvané asistenční službě říct, že již mám vše zařízeno,“ dodává Walter. „Boural jsem v jednosměrce, auto nepojízdné. Bylo to ve špičce, takže to byla náročná situace pro všechny. Oni nabídli pomoc lidem ve stresu a člověk podepíše všechno, aniž by měl možnost si to rozmyslet,“ popisuje svou zkušenost s lovci nehod sedmatřicetiletý řidič. Ten se potýkal také s problémy u vyjednaného autoservisu, kde mu bez jeho vědomí místo nových součástek namontovali použité.

Linka pomoci řidičům 1224 „Řidiči ve velkém stresu způsobeném nehodou často nevědí, na koho se obrátit, nevybaví si číslo na asistenční společnost své pojišťovny či mohou snadno naletět nevýhodným a zbytečným službám, které jim u nehody vnucují lovci nehod. Proto jsme zřídili Linku pomoci řidičům 1224, což je jednoduché, dobře zapamatovatelné telefonní číslo, kde si motorista přivolá odtah nepojízdného vozidla či jinou pomoc přímo od své pojišťovny. Linka 1224 je dostupná 12 měsíců v roce, 24 hodin denně,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. Doporučuje také všem řidičům, aby si číslo 1224 uložili jak do paměti své, tak i svého mobilního telefonu, protože se to může hodit.

Jak funguje Linka pomoci řidičům 1224

Klienti, kteří zavolají na číslo 1224, jsou v průměru za 6 vteřin spojeni s jejím operátorem. Linku pomoci řidičům obsluhují zkušení zaměstnanci call center asistenčních společností, které jsou členy České asociace asistenčních společností. Operátor zjistí pojišťovnu, u které mají řidiči uzavřené povinné ručení. Pokud si volající motorista pojišťovnu okamžitě nevybaví, operátor si ji sám zjistí podle RZ auta. Poté řidiče přepojí na smluvní asistenční společnost jeho pojišťovny, která na místo vyšle vůz a zařídí na místě opravu nebo odtažení do seriózního servisu.


redakce

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion