Povinnost používání reflexních prvků bude platit již od soboty

vloženo

Tuto sobotu, 20. února, vejde v platnost novela zákona 361/2000 Sb., o silničním provozu. Chodci budou mít povinnost nosit reflexní prvek, pokud se za snížené viditelnosti pohybují mimo obec po krajnici nebo okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením. Zpočátku bude policie reflexní pásky rozdávat, aby chodci novou povinnost pro příště neporušovali a chránili svou bezpečnost.

Povinnost používání reflexních prvků bude platit již od soboty Povinnost používání reflexních prvků bude platit již od soboty

Odpovědi na nejčastěji kladené otázky naleznete níže.


Od kdy nová povinnost platí?

Nová povinnost je součástí novely zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích (zkráceně „o silničním provozu“), která vejde v platnost 20. 2. 2016.

Proč se tato povinnost zavádí?

Cílem je především prevence vážných a smrtelných nehod, způsobených tím, že chodec nebyl na silnici dostatečně viditelný. Mezi roky 2012 - 2015 zemřelo na silnicích 523 chodců, z toho 303 v noci. Jenom v minulém roce takto zemřelo 72 lidí, kteří nebyli v noci vidět. Vhodný reflexní prvek tak může zachránit nemalý počet životů. Vidět a být viděn je základní pravidlo bezpečnosti na silnicích. Na to upozorňuje i nejaktuálnější kampaň BESIPu s názvem „Vidíme se?“ (Videospoty kampaně naleznete zde.)

Řidič, který v noci potká chodce v černém oblečení, má zhruba 18 m na adekvátní reakci. Při rychlosti kolem 70 km/h má tak pouhou necelou vteřinu na provedení příslušného manévru a odvrácení srážky. Za takových podmínek tak záleží z velké části na náhodě, zda k tragédii nedojde. Pokud je ale chodec vybaven reflexním prvkem, zvyšuje se vzdálenost, na kterou je řidič schopen rozeznat chodce (reflexní předmět) až na 200 m. Tato vzdálenost mu již poskytuje při zmíněných 70 km/h dostatek prostoru na to, aby se chodci bezpečně vyhnul.

Kdy a kde mám povinnost reflexní prvky nosit?

Mít na sobě reflexní prvek je pro chodce povinností tehdy, když se pohybuje mimo obec za snížené viditelnosti (tedy nejen v noci, ale i za šera, mlhy apod.) po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením. Z hlediska vlastní bezpečnosti je však samozřejmě dobré využít reflexních prvků všude tam, kde hrozí, že řidič nemá možnost chodce bezpečně rozeznat.  

Znamená to, že musím nosit reflexní vestu?

Ne, rozhodně nemusíte nosit reflexní vestu. Stačí kvalitní doplněk z retroreflexního materiálu výrazné barvy (např. žlutá, světle zelená, oranžová atd.), který je viditelný pro ostatní účastníky silničního provozu. Jako ideální se tak nabízí například reflexní pásek, umístěný na noze nebo ruce (ideálně na obou končetinách) směrem do vozovky. Pásek můžete nosit pohodlně u sebe v kapse nebo tašce, kde vám nezabere příliš místa a použít ho až v případě potřeby. Dostatečný je například i reflexní prvek, který je součástí oblečení, batohu či tašky, pokud je dostatečně viditelný pro ostatní účastníky silničního provozu.

Kde mohu reflexní doplňky koupit a kolik stojí?

Reflexní doplňky seženete například v papírnictvích, prodejnách se sportovními potřebami, často je seženete i v klasickém supermarketu, v prodejnách domácího zboží, v trafice, na poště nebo na čerpací stanici. Cena jednoduchých reflexních prvků se pohybuje zhruba kolem 30 Kč. Použití takového prvku přitom může zachránit lidský život. BESIP navíc ve spolupráci s policií rozdá během tohoto roku chodcům statisíce reflexních prvků zdarma.

 Jaký mi hrozí postih, v případě, že povinnost poruším?

V případě porušení této povinnosti hrozí pokuta v rozmezí od nuly do 2000 Kč blokově, od 1500 do 2500 Kč ve správním řízení. Místo udělování sankcí však policejní hlídky budou lidem spíše domlouvat a rozdávat jim reflexní pásky a tašky, aby příště zákon neporušovali a pohybovali se na silnici bezpečněji.


MDČR

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

29.04.2017
Nové BMW M550d xDrive dostalo čtyři turbodmychadla
28.04.2017
Zapomeňte na Škodu Yeti, je tu Škoda Karoq
28.04.2017
Za Peugeot 5008 zaplatíte minimálně půl milionu
27.04.2017
Test: Citroën C3 1.2 PureTech - prcek rád Cactusy
26.04.2017
Nová Škoda Octavia RS - čtyřoká zábava
25.04.2017
Mercedes Benz třídy S - omlazení a mraky nové techniky
24.04.2017
Opel Grandland X - převlečený Peugeot 3008 oficiálně
21.04.2017
Modely ASX a Outlander nově v limitované edici 100 LET
20.04.2017
BMW M4 CS - výkon 460 koní a spotřebu 8,4 litrů
20.04.2017
Test ojetiny: Audi A6 3.0 TDI - s půl milionem do bazaru
19.04.2017
Kia Niro HEV je hybrid na tahání přívěsů
19.04.2017
Nissan Micra má české ceny, čtvrt milionu nestačí
18.04.2017
Test: Subaru Forester 2.0 XT - létající lesník
18.04.2017
Modernizovaná Octavia Scout jezdí komfortně a nezalekne se překážek
17.04.2017
Ford Focus kombi nově za cenu pětidveřového hatchbacku
16.04.2017
Suzuki Ignis - z ošklivé krabice je malé SUV s pohonem 4x4
15.04.2017
Omlazená Škoda Citigo stojí od 218 900 Kč
14.04.2017
Audi R8 Coupé Edition - 200 vozů v barvách Audi Sportu
14.04.2017
Test ojetiny: Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI (125kW) AT – překvapivě ve formě
13.04.2017
Jeep Grand Cherokee Trackhawk - znáte rychlejší SUV?