Peugeot představí budoucnost

vloženo

Na blížícím se autosalonu IAA ve Frankfurtu spatří světlo světa automobilová budoucnost, jak si ji představuje francouzský výrobce Peugeot. Zadání konstruktérům koncepčního vozu HX1 znělo: Vytvořit vůz výrazného stylu, atletický, výkonný, který řidiči zprostředkuje jízdní zážitky a pojme šest cestujících.

Peugeot představí budoucnost Prioritou konceptu HX1 se stává adaptabilita všech oblastí: promyšlená aktivní aerodynamika (nastavitelné spojlery a „klapky“ se otevírají podle rychlosti vozu), štíhlá a nízko položená jednoprostorová architektura a v neposlední řadě také motor HYbrid4 s technologií plug-in.

Metamorfóza
HX1 je výzkumný koncept, který má za cíl ukázat možný budoucí směr vývoje značky v různých oblastech: architektura vozu, aerodynamika, variabilita, výbava, provedení interiéru a použité materiály a samozřejmě také pohonná jednotka. Řešení, která vzešla z těchto úvah, mění zažité konvence. Jejich společným jmenovatelem je metamorfóza, schopnost automobilu kdykoliv se přizpůsobit okolnímu prostředí, životnímu stylu, aktuální jízdním podmínkám…

Architektura
Kvůli zadání byla zvolena jednoprostorová architektura konceptu HX1s úctyhodnými proporcemi: mimořádně nízká (1,373 m), široká (1,990 m bez zrcátek) a s délkou 4,954 m. Objem proporčně odpovídá stylově čistým liniím karoserie a optimalizovaný koeficient Cx umožňuje dosáhnout maximální celkové účinnosti. Čtyři proti sobě otevírané dveře na pantografických závěsech se vyklápí částečně nahoru a částečně do stran a přístup do kabiny je díky tomu široký a velmi pohodlný. Kinematice systému byla věnována velká pozornost i z pohledu praktičnosti a vstup do vozu je možný za všech okolností. Vnitřní prostor konceptu HX1 je uspořádaný tak, aby oba cestující v poslední řadě sedadel měli maximální pohodlí a cestující vpředu se nerušeně věnovali jízdě. V případě potřeby je možné v prostřední řadě použít dvě výklopná sedadla, dodatečná sedadla jsou stejně jako u koncepčního vozu HR1 (pařížský autosalon 2010) uložena za předními sedadly.

Aerodynamika
Z pohledu aerodynamiky vozu návrháři odvedli opravdu skvělou práci. Stojící vůz HX1 působí jako impozantní sochařské dílo, za jízdy se však některé mobilní části nastaví tak, aby proudění vzduchu bylo optimální a zvýšila se aerodynamická účinnost vozu. Sedm pohyblivých klapek na discích kol uspořádaných do podoby turbíny se při jízdě otevře, zaplní plochu disku a sníží tak odpor vzduchu. Současně se při rychlosti vyšší než 100 km/h nad zadními pátými dveřmi vysune malé přítlačné křídlo s postranními výběžky. Za jízdy tak HX1 působí dojmem, jakoby se fyzicky přizpůsobil okolnímu prostředí. Koeficient odporu vzduchu Cx je 0,28. Použité originální aerodynamické nápady nechávají samotné tělo vozu plně k dispozici návrhářům a jejich kreativním představám.

Futuristický design
Koncept HX1 překvapí jednoduchými a čistými tvary. Je to vůz s majestátním a reprezentativním vzhledem, z něhož vyzařuje síla charakteru a dynamika. Aerodynamické linie působí dojmem, že jsou vykreslené proudícím vzduchem a jemně modelují atletickou a vypracovanou siluetu vozu. Každá plocha je pečlivě tvarovaná, každý detail dotažený k dokonalosti: vnější zpětná zrcátka se zabudovanými kamerami pro výhled dozadu, ozdobná lišta kolem oken z leštěného hliníku, dokonale přesné slícování dílů. Přední část vozu HX1 nese a dále rozvíjí nové stylové znaky Peugeot. Unikátní otvor sání, který působí dojmem, že je oddělen od zbytku karoserie, je upraven s ohledem na štíhlý tvar vozu připomínající raketu. Protáhlé a jemně tepané přední světlomety mu propůjčují pohled krále zvířat, který pyšně zdobí střed kapoty a připomíná sílu a historii značky Peugeot. Výrazný světelný podpis vozu je dokreslen LED světly, jasně rozpoznatelnými ve dne i v noci, která najdeme vpředu i vzadu, kde ve tvaru bumerangu dotvářejí dynamický styl zádě vozu.

Luxusní a technologický interiér
Vnitřní design charakterizuje jednoduchost. Díky použitím materiálům působí palubní deska futuristicky. Podlaha a výplně dveří jsou z přírodního dubu vykládaného optickými vlákny, leštěného kovu a kůže. Každý detail interiéru včetně přístrojového vybavení (digitální ukazatele, dotykové obrazovky) a osvětlení (led spoty, drážky ve střeše přirozeně osvětlující interiér) vytváří moderní a technologicky vyspělou atmosféru. Kabina vozu HX1 reprezentuje vizi luxusního interiéru Peugeotu vyšší třídy v duchu «Motion & Emotion».

Emoce
Přední část je navržena tak, aby poskytla řidiči co nejvíce vjemů a podnětů. Provedení je technologické, zaměřené na smyslové vnímání s použitím leštěného kovu a digitálních prvků. I zde se vůz přizpůsobí aktuální situaci a potřebám řidiče. Například současně s posunem sedadla se elektricky skloní i sloupek řízení, čímž řidiči usnadní vstup do vozu. Disk volantu se automaticky zpevní, jakmile vůz přejde do režimu „cruising“, a řidiči tak poskytne větší komfort řízení. Multifunkční obrazovku ve středu palubní desky lze nastavit podle potřeby, přičemž pro lepší přehlednost je možné zobrazovat pouze základní informace. Přístrojová deska je navržena po vzoru zobrazení na Head-up displej a umožňuje řidiči mít vůz a jeho chod stále pod kontrolou, aniž by musel spustit oči z vozovky před sebou.

Prostor
V zadní části kabiny věnovali návrháři největší pozornost kvalitě provedení a komfortu cestujících. Prostor a použité materiály (hladká kůže s prošíváním) působí vzdušně a velmi noblesně. Pohodlně tvarovaná zadní sedadla mají možnost nastavení sklonu opěradla, ovládání všech funkcí je soustředěno v loketní opěrce mezi sedadly. Ve středové konzole najdeme minibar i automat na kávu. Konzolu zdobí ručně opracovaný mramor bílé barvy, který celkovému prostředí vtiskne exkluzivní a moderní ráz.

HYbrid4 Plug In
Pohon koncepčního vozu zajišťuje hybridní technologie HYbrid4, mechanika s inovativní architekturou, která se v modelové řadě Peugeot již objevila u vozu 3008 HYbrid4, prvního hybridního dieselu na světě, a bude představena i u modelu 508 RXH. Princip pohonného ústrojí HYbrid4 je jednoduchý: spalovací motor vpředu (pohání přední kola) a elektrický motor vzadu (pohání zadní kola). Pokud tedy oba motory pracují současně, zajišťuje tato technologie pohon všech čtyř kol, jízda je bezpečnější a adheze v podmínkách zhoršené sjízdnosti optimální. Při nízkých rychlostech může vůz fungovat v režimu nulových emisí, kdy využívá pouze elektropohon.

Pod kapotou vozu HX1 najdeme dieselový agregát 2.2 HDi 150 kW (204 k) s automatickou šestistupňovou převodovkou, tedy pohonnou jednotku, která se osvědčila v modelu 508 u verze GT. Spalovací motor je doplněn elektrickým o výkonu 70 kW (95 k) a celkový výkonový potenciál soustavy je 220 kW (299 k). Koncept HX1 je vybavený funkcí „plug in“, která znamená, že lithium-iontové akumulátory lze dobíjet z rozvodné sítě připojením do standardní zásuvky 220 V. Dojezdová vzdálenost na výhradně elektrický pohon je až 30 km. Kombinovaná spotřeba paliva vozu HX1 je pouhých 3,2 l/100 km a emise CO2 83 g/km.

Peugeot/ms

Vyhledat vozidla v inzerci: Peugeot

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

25.02.2017
Seat Leon Cupra 300 - tři karoserie, více síly a moderní techniky
24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě