Peugeot 308 GTI: bude to stačit?

vloženo

Téměř tři roky musela třistaosmička čekat na vrcholný model s tradičním názvem GTI. Tak dlouhé napínání by možná i mělo své opodstatnění, kdyby Peugeot vyrukoval s něčím, co by mělo potenciál pořádně zahýbat nabitým segmentem výkonných hatchbacků- tak jako to kdysi dokázaly dravé modely 205 a 309 GTI…

Peugeot 308 GTI: bude to stačit? Při pohledu na boubelatou a vysokou karosérii modelu 308 člověka napadají různé přívlastky, ale slova jako sportovní nebo sportovně laděný by v souvislosti s ním snad ani nešly za normálních okolností vyslovit. Na obranu nového 308 GTI je třeba říct, že toho výkonu má skutečně dost. To však nic nemění na faktu, že ve skutečnosti málokterý zájemce o „hot hatch“  tíhne k vozu, který svou rozložitou stavbou i posezem za volantem připomíná něco mezi hatchbackem a MPV... Ale on na to trh dá nejlépe odpověď sám.

Užití legendárních tří písmen GTI bude v případě 308 znamenat spíše onen přirozený hierarchický vrchol řady, než nějakou ráznou odpověď na Golf GTI a spol.
Peugeot totiž nechal svým donedávna spíše laxním přístupem k této kategorii konkurenci trochu poodskočit, takže teď už musí pouze razit heslo: „není důležité zvítězit, ale zúčastnit se..“

Za pohon byl zvolen dobře známý přeplňovaný čtyřválec 1,6 THP, a to ve své nejvýkonnější verzi se 147 kW. Stejné naladění zatím tvoří vrchol i u nového kupé RCZ, slabší verze s výkony 128, 110 a 88 kW se už mezitím delší dobu používají pod kapotami vozů se lvem ve znaku. Peugeot vždy rád připomene, že se na vývoji šestnáctistovky THP podílelo i věhlasné BMW, což je samo o sobě zárukou vysoké technické úrovně i vynikajících provozních vlastností motoru.

Motor sám o sobě je vrcholným představitelem vlny „downsizingu“: z objemu pouhých 1598 ccm dává výkon 147 kW při 5500 až 6800/min., točivý moment pak vrcholí hodnotou 275 N.m při 1700-4500/min.
Právě nevídaně široké rozsahy špiček obou parametrů jsou společným dílem turbodmychadla Twin-scroll s děleným vstupem výfukových plynů (dosahuje otáček až 220 tisíc/min.), variabilního zdvihu (sacích) a časování (všech) ventilů VTi a také přímého vstřiku benzínu tlakem až 120 barů. Nejvýkonnější THP má ze všech variant samozřejmě nejvyšší plnící tlak turbodmychadla- dosahuje hodnoty až 1,3 baru, což je u zážehového motoru poměrně vysoká hodnota.

Zajímavostí nejvýkonnější verze motoru THP je speciálně odladěné výfukové potrubí, které za cenu jen nepatrně nižšího akustického komfortu zbavuje motor původního „bezpohlavního“ zvuku, což řidič toužící po voze s názvem GTI jedině ocení.

Aby 308 GTI protlačil svou mastodontní karosérii vzduchem s náležitou dynamikou, je spojován výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou. Zajímavá je zejména udávaná pružná akcelerace z 80 na 120 km/h (na 5 stupeň) za 6,7 s!  Pokud se náhodou nejedná o překlep samotného výrobce, pak může být toto číslo, mimochodem přibližně srovnatelné s vozem Porsche 911 Carrera 4, vysvětlitelné snad jen nějakým extrémně krátkým zpřevodováním horních stupňů.
S takto „veselým“ zpřevodováním by ale zase bylo setsakra těžké dosáhnout udávané kombinované spotřeby 6,9 litru na 100 km, a to i v laboratorních podmínkách…

Ostatní údaje výrobce už vypadají víc realisticky: akcelerace 0-100 km/h za 7,7 s., kilometr s pevným startem za 27,8 s. a maximální rychlost 237 km/h jsou vesměs obvyklé údaje pro „GTI-klasse “.

Snížený podvozek a lepší brzdy
Původní komfortní podvozek třistaosmičky by samozřejmě u takto výkonného vozu nestačil, proto má GTI odlišnou charakteristiku pružin i tlumičů (je i nižší o 10 mm), přední nápravu se silnější vzpěrou McPherson a odolnějšími ložisky, větší brzdové kotouče (průměr 340 mm vpředu, 290 mm vzadu) i výraznější degresivní (s rychlostí tuhnoucí) účinek elektrohydraulického posilovače řízení. 308 GTI má standardně hliníková kola s pneu 225/40 R18.

V zemi výrobce odstartuje prodej 10. června, tamní cena je stanovena na 26 900 eur (cca 700 tisíc korun), přesné datum uvedení na náš trh není známé- předběžně se spekuluje o podzimu 2010. Do té doby už bude 1,6 THP naladěný na 147 kW k mání i v typu 308 CC.

-MO-, foto Peugeot

Vyhledat vozidla v inzerci: Peugeot

Fotografie k článku

Fotografie k článku Peugeot 308 GTI: bude to stačit? Fotografie k článku Peugeot 308 GTI: bude to stačit? Fotografie k článku Peugeot 308 GTI: bude to stačit? Fotografie k článku Peugeot 308 GTI: bude to stačit? Fotografie k článku Peugeot 308 GTI: bude to stačit? Fotografie k článku Peugeot 308 GTI: bude to stačit? Fotografie k článku Peugeot 308 GTI: bude to stačit? Fotografie k článku Peugeot 308 GTI: bude to stačit? Fotografie k článku Peugeot 308 GTI: bude to stačit? Fotografie k článku Peugeot 308 GTI: bude to stačit? Fotografie k článku Peugeot 308 GTI: bude to stačit? Fotografie k článku Peugeot 308 GTI: bude to stačit?
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer