Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře

vloženo

Model 3008 HYbrid4 se bude moci pochlubit světovým prvenstvím v aplikaci koncepce diesel-elektrického hybridu do velkosériového osobního vozu. Poměrem kombinované spotřeby 3,8 litru na 100 km k souhrnnému výkonu 147 kW překonává všechny sériové hybridy současnosti. Uvedení na trh je naplánováno na jaro 2011

Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře

Základní koncepce spolupráce dieselu s elektromotorem byla již Peugeotem představena na prototypu 5 By Peugeot. Proti ní se sériový 3008 Hybrid4 liší v principu vlastně jen karosérií, v níž je pohon uložen.


Připomeňme základní fakta: Přední kola pohání klasický turbodiesel 2,0 HDi FAP s výkonem 120 kW při 3750/min a točivým momentem 300 N.m při 1580/min. Tento diesel je spojen s automatizovanou mechanickou převodovkou BMP6, která nabízí možnost plně automatického režimu, nebo sekvenčního řazení buď pomocí avantgardně tvarované řadící páky, nebo pomocí pádel pod volantem. Systém Start/Stop je pak u hybridu samozřejmostí.

Elektrický stejnosměrný motor s výkonem 27 kW a točivým momentem 100 N.m (dlouhodobě) případně 200 N.m (krátkodobě) je spolu s redukční převodovkou naopak umístěn vzadu v prostoru víceprvkové nápravy a pohání výhradně zadní kola.
Souhrnný výkon obou pohonů je až 147 kW. Nenajdeme podobný vůz, který by s takovým výkonovým potenciálem v zásobě dokázal za běžných podmínek měření spotřeby jezdit za 3,8 litru nafty, čemuž odpovídá ekvivalent 99 g CO2 na km. Jak je u hybridů obvyklé, trakční motor se při zpomalování či brzdění využívá k rekuperaci energie, tedy přeměňuje kinetickou energii na elektrickou a tím dobíjí akumulátory

Geniální systém
Od většiny vyráběných hybridů se liší především tím, že složitě nekombinuje přenos výkonu spalovacího motoru a elektromotoru do jediné výstupní hřídele, nýbrž používá samostatného motoru pro každou nápravu (dieselu pro přední a elektromotoru pro zadní). Oba motory mohou pracovat samostatně a navzájem nezávisle, tudíž Peugeot 3008 Hybrid může fungovat jako vůz s čistě předním pohonem, čistě zadním pohonem i s pohonem všech kol. Vzájemnou spolupráci turbodieselu a elektromotoru řídí jakýsi centrální mozek- řídící jednotka TPMU (Power Train Management Unit).

Řidič si otočným ovladačem může vybrat ze čtyř preferenčních režimů:
Ten s názvem Auto je ideálním kompromisem mezi jízdou „na spotřebu“ a dostatečným potenciálem pod plynovým pedálem.
Režim ZEV (Zero Emission Vehicle) znamená „čistou“ jízdu na elektrický pohon- za předpokladu že jsou baterie nabité na dostatečnou kapacitu a rychlost jízdy nepřekračuje určitou mez (městský provoz).
Režim Sport se spoléhá především na výkon vznětového čtyřválce, při silnější akceleraci se pak elektromotor připojuje a pomáhá dále zvýšit dynamiku jízdy. V takovém případě je „výpomoc“ elektromotoru pouze krátkodobá, takže lze počítat až s jeho maximem 200 N.m.
Režim 4WD mluví sám za sebe, fungují oba motory současně a tedy i pohon obou náprav, což se hodí třeba při zdolávání zasněžených kopců či rozblácených cest k chalupě.

Praktičnost zachována
Při řízení elektrického výkonu se využívá invertor (regulace proudu pro elektromotor) a konvertor (přeměna napětí z bateriových článků na běžných 12 volt pro napájení zbylého elektrického příslušenství vozu). Pod přední kapotou je navíc obvyklá 12 V baterie, takže provozuschopnost vozu není bezpodmínečně závislá na stavu nabití hlavního bateriového modulu v zádi. Baterie Ni-MH (nikl-metal hydrid) jsou umístěny pod podlahou zavazadelníku v blízkosti elektromotoru. Zavazadelník ani jeho variabilita tím nejsou nijak výrazně dotčeny. Základní objem je stále velmi slušných 420 litrů.

Údaje o jízdních výkonech modelu 3008 Hybrid4 zatím výrobce nezveřejnil, takže je doplníme později. V budoucnu lze očekávat rozšíření diesel-elektrických hybridních modelů do prodejně nejdůležitějších typových řad koncernu PSA, tedy u Peugeotu i Citroënu.

Marek Oborník, foto Peugeot

Vyhledat vozidla v inzerci: Peugeot

Fotografie k článku

Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

17.08.2017
Honda Civic dostane konečně diesel, ale až od března
16.08.2017
Test: Nissan Micra - roste jako z vody a ohromí interiérem
14.08.2017
Honda Jazz má po faceliftu - dostal patnáctistovku a novou výbavu
10.08.2017
Test: Mazda 6 Wagon - benzínový dvoulitr s manuálem překvapil
09.08.2017
Češi se mohou radovat, do prodeje jde Kia Sportage ve výbavě Cool
08.08.2017
Nový Rolls-Royce Phantom bude nejlepším autem světa
07.08.2017
Mitsubishi Pajero Expedition - cestou necestou
01.08.2017
Toyota Yaris GRMN má českou cenu - je dražší než GT86
31.07.2017
Test ojetiny: Mitsubishi Colt - ďábelský prcek
28.07.2017
Test: Mitsubishi Outlander - přebroušeno k dokonalosti
25.07.2017
Omlazený Nissan Qashqai má české ceny, dostanete slevu
21.07.2017
Opel Insignia GSi - nástupce OPC oficiálně
20.07.2017
Test: Mitsubishi ASX - poslední mohykán
19.07.2017
Mercedes-Benz má pick-up, je to převlečená Navara
17.07.2017
Test: Honda Civic 4D - jak jezdí sedan a v čem je lepší?
15.07.2017
Hyundai i30 Fastback je realitou - po krku půjde Octavii
11.07.2017
Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo
10.07.2017
Test: Volkswagen Golf GTD - když chcete hodně jezdit
07.07.2017
Nový Ford Tourneo Custom rozmazlí až devět osob
06.07.2017
Test ojetiny: Opel Astra GTC 2.0 CDTI - nenápadná krasotinka