Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře

vloženo

Model 3008 HYbrid4 se bude moci pochlubit světovým prvenstvím v aplikaci koncepce diesel-elektrického hybridu do velkosériového osobního vozu. Poměrem kombinované spotřeby 3,8 litru na 100 km k souhrnnému výkonu 147 kW překonává všechny sériové hybridy současnosti. Uvedení na trh je naplánováno na jaro 2011

Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře

Základní koncepce spolupráce dieselu s elektromotorem byla již Peugeotem představena na prototypu 5 By Peugeot. Proti ní se sériový 3008 Hybrid4 liší v principu vlastně jen karosérií, v níž je pohon uložen.


Připomeňme základní fakta: Přední kola pohání klasický turbodiesel 2,0 HDi FAP s výkonem 120 kW při 3750/min a točivým momentem 300 N.m při 1580/min. Tento diesel je spojen s automatizovanou mechanickou převodovkou BMP6, která nabízí možnost plně automatického režimu, nebo sekvenčního řazení buď pomocí avantgardně tvarované řadící páky, nebo pomocí pádel pod volantem. Systém Start/Stop je pak u hybridu samozřejmostí.

Elektrický stejnosměrný motor s výkonem 27 kW a točivým momentem 100 N.m (dlouhodobě) případně 200 N.m (krátkodobě) je spolu s redukční převodovkou naopak umístěn vzadu v prostoru víceprvkové nápravy a pohání výhradně zadní kola.
Souhrnný výkon obou pohonů je až 147 kW. Nenajdeme podobný vůz, který by s takovým výkonovým potenciálem v zásobě dokázal za běžných podmínek měření spotřeby jezdit za 3,8 litru nafty, čemuž odpovídá ekvivalent 99 g CO2 na km. Jak je u hybridů obvyklé, trakční motor se při zpomalování či brzdění využívá k rekuperaci energie, tedy přeměňuje kinetickou energii na elektrickou a tím dobíjí akumulátory

Geniální systém
Od většiny vyráběných hybridů se liší především tím, že složitě nekombinuje přenos výkonu spalovacího motoru a elektromotoru do jediné výstupní hřídele, nýbrž používá samostatného motoru pro každou nápravu (dieselu pro přední a elektromotoru pro zadní). Oba motory mohou pracovat samostatně a navzájem nezávisle, tudíž Peugeot 3008 Hybrid může fungovat jako vůz s čistě předním pohonem, čistě zadním pohonem i s pohonem všech kol. Vzájemnou spolupráci turbodieselu a elektromotoru řídí jakýsi centrální mozek- řídící jednotka TPMU (Power Train Management Unit).

Řidič si otočným ovladačem může vybrat ze čtyř preferenčních režimů:
Ten s názvem Auto je ideálním kompromisem mezi jízdou „na spotřebu“ a dostatečným potenciálem pod plynovým pedálem.
Režim ZEV (Zero Emission Vehicle) znamená „čistou“ jízdu na elektrický pohon- za předpokladu že jsou baterie nabité na dostatečnou kapacitu a rychlost jízdy nepřekračuje určitou mez (městský provoz).
Režim Sport se spoléhá především na výkon vznětového čtyřválce, při silnější akceleraci se pak elektromotor připojuje a pomáhá dále zvýšit dynamiku jízdy. V takovém případě je „výpomoc“ elektromotoru pouze krátkodobá, takže lze počítat až s jeho maximem 200 N.m.
Režim 4WD mluví sám za sebe, fungují oba motory současně a tedy i pohon obou náprav, což se hodí třeba při zdolávání zasněžených kopců či rozblácených cest k chalupě.

Praktičnost zachována
Při řízení elektrického výkonu se využívá invertor (regulace proudu pro elektromotor) a konvertor (přeměna napětí z bateriových článků na běžných 12 volt pro napájení zbylého elektrického příslušenství vozu). Pod přední kapotou je navíc obvyklá 12 V baterie, takže provozuschopnost vozu není bezpodmínečně závislá na stavu nabití hlavního bateriového modulu v zádi. Baterie Ni-MH (nikl-metal hydrid) jsou umístěny pod podlahou zavazadelníku v blízkosti elektromotoru. Zavazadelník ani jeho variabilita tím nejsou nijak výrazně dotčeny. Základní objem je stále velmi slušných 420 litrů.

Údaje o jízdních výkonech modelu 3008 Hybrid4 zatím výrobce nezveřejnil, takže je doplníme později. V budoucnu lze očekávat rozšíření diesel-elektrických hybridních modelů do prodejně nejdůležitějších typových řad koncernu PSA, tedy u Peugeotu i Citroënu.

Marek Oborník, foto Peugeot

Vyhledat vozidla v inzerci: Peugeot

Fotografie k článku

Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře Fotografie k článku Peugeot 3008 Hybrid4: revoluční diesel-elektrický hybrid přijde na jaře
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

23.05.2018
Modernizovaná Kia Sportage oficiálně představena
22.05.2018
Test ojetiny: Škoda Octavia – druhá generace vládne prodejům
19.05.2018
Extravagantní limuzínu Land Cruiser ocení manažer i farmář
16.05.2018
Škoda prodlužuje slevy na filtry pevných částic
15.05.2018
Rolls-Royce Cullinan je ultra luxusní SUV
14.05.2018
Těchto 10 věcí mějte v autě nad rámec povinné výbavy
12.05.2018
Ford C-Max nově v edici Sport, sportování ale nečekejte
10.05.2018
Test: Hyundai i30 kombi - jak jezdí s benzínovým vrcholem?
09.05.2018
BMW M5 Competition umí stovku za 3,3 sekundy a ekology nepotěší
07.05.2018
Volkswagen Golf GTI TCR jede až 264 km/h
07.05.2018
V čem se liší zimní a letní pneu od těch celoročních?
05.05.2018
Nissan Juke po modernizaci má nové výbavy
04.05.2018
Test ojetiny: Fiat Punto II - nadčasový ital
03.05.2018
BMW 6 Gran Turismo dostalo vznětový čtyřválec, jezdí pod pět litrů
30.04.2018
Test: Lexus NX300h - auto z budoucnosti potěší spotřebou
26.04.2018
Volkswagen Golf Sportsvan nově s výhodnou výbavou Maraton Edition
25.04.2018
Nový Hyundai i20 je chytřejší a bezpečnější
24.04.2018
Ford Fiesta ST má české ceny, půl milionu nestačí
23.04.2018
Toyota Hilux ve speciální edici 2018: Nezničitelná legenda teď s nejvyšší výbavou
18.04.2018
Nové BMW M2 Competition má výkon 410 koní