Peugeot 206 HDI 1.6 - DV6 TED4 FAP

24. 06. 2004
Sdílet článek

Dieselový motor o objemu 1.6 l, který je dodáván do modelů 206, 307 a 407, je v hlavních konstrukčních rysech odvozen od motoru DV4 o objemu 1.4 l. Jedná se o čtyřválec vyrobený z hliníkové slitiny, vybavený blokem válců, jehož koncepci a konstrukci byla věnována velká pozornost a výsledné řešení zajišťuje vysokou spolehlivost, dlouhou životnost a výborné akustické parametry.

Motor je vybaven šestnáctiventilovou mechanikou, dvěma vačkovým hřídeli v hlavě, doplněnými vahadly s kladkami a hydraulickými zdvihátky, turbokompresorem s proměnnou geometrií lopatek Garrett typu GT 15 a mezichladičem stlačeného vzduchu. Motor disponuje systémem přímého vysokotlakého vstřikování paliva typu Common Rail Bosch druhé generace. Tlak ve společné vstřikovací rampě se může pohybovat v rozmezí od 250 do 1 650 barů dle požadavků řídící počítačové jednotky, jenž se řídí zatížením motoru. Společná rampa je propojena se čtyřmi elektromagnetickými vstřikovači, jedná se o specifické šestiotvorové vstřikovače s průměrem otvorů 120 µm, které zajišťují velice jemné a homogenní rozprášení paliva do prostoru spalovací komory při současném snížení emisí.


V případě tohoto motoru dokáže systém Common Rail maximálně využít svůj potenciál použitím techniky vícebodového vstřikování s možností řízení šesti rozdílných vstřiků: - dva před vstřiky snižující hlučnost procesu spalování, - dva hlavní vstřiky, - dva post vstřiky k regeneraci filtru pevných částic.

FAP Motor DV6 HDI je v modelové řadě 206 spojen s filtrem pevných částic FAP druhé generace, který zadržuje nespálené částice obsažené ve výfukových plynech a spaluje je přibližně každých 1 200 km. Splňuje emisní normy EURO 4. Interval výměny filtru se prodloužil, ta se v současnosti provádí v rámci pravidelné servisní prohlídky při 120 000 km. Z důvodů snížení množství NOX ve výfukových plynech je motor DV6 navíc opatřen okruhem recirkulace výfukových plynů EGR. Důsledné zpracování výfukových plynů je pak dále zajištěno oxidačním katalyzátorem, jenž je za účelem využití co nejvyšších teplot plynů umístěn co nejblíže turbokompresoru.

Výměník olej/voda se šesti lamelami, připevněný na bloku motoru, je spojený zvláštním držákem s "ekologickou" papírovou filtrační vložkou, která je jedinou částí zařízení určenou k pravidelné výměně. Celý systém je koncipován tak, aby se zamezilo úniku oleje při jeho výměně. Chlazení je zajištěno hliníkovým chladičem a je doplněno dvourychlostím ventilátorem o výkonu 460 W, který je řízený počítačem motoru.

Motor DV6 TED4 o zdvihovém objemu válců 1 560 cm3 (vrtání 75 mm, zdvih 88,6 mm) dosahuje maximálního výkonu 80 kW při 4 000 1/min a největšího točivého momentu 240 Nm při 1 750 1/min. Funkce "Overboost" *, která se u třech vyšších převodových stupňů aktivuje při plném zatížení motoru mezi 1 500 1/min a 3 750 1/min, mu navíc umožňuje jednorázové zvýšení točivého momentu až na 260 Nm při 1 750 1/min, což představuje nárůst o celých 8,3 %. (*) nárazové obohaceni palivové směsi vzduchem a palivem.

Čtyřválcový motor DV6 TED4 je spojen s ručně řazenou zesílenou pětistupňovou převodovkou typu BE4, její převodové poměry jsou uzpůsobeny různým charakteristikám výkonu a točivého momentu. Převodovka je ovládána lanky se zkrácenými převody, čímž je zajištěna ideální součinnost s pohonnou jednotkou a snadnost a přesnost řazení jednotlivých rychlostních stupňů.

Výkonnostní charakteristiky (1)

- maximální rychlost (km/h) 186
- zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 11,1 11,5
- 1 000 m s pevným startem (s) 32,8 33,2
- zrychlení 80/120 na 5. stupeň (s) 11,0 11,4

Spotřeba (l/100 km)
- Městský provoz 6,0
- Mimoměstský provoz 4,1
- Kombinovaný provoz/CO2/100 km 4,8 / 126

(1) Hodnoty naměřené při 1/2 zatížení

Podvozek a tlumení přebírají verze s motorem 1.6 l HDI FAP od modelu S16 s benzinovým motorem 2.0 l. U karosářské varianty SW byly převzaty tlumiče verze SW vybavené motorem 2.0 l HDI, DW10 TD o výkonu 66 kW a průměr tyče zkrutného stabilizátoru byl zvětšen o 1 mm (Ć 21 mm).

Vedení výfukového potrubí motoru DV6 si vyžádalo nahrazení původního plochého nosníku novým modifikovaným typem. Pevnost celku zajišťuje vzpěra upevněná na předních kloubech trojúhelníkových ramen tlumičů.

Model 206 s motorem 1.6 HDI FAP je na přání vybaven systémem kontroly stability ESP TEVES typu MK 60.

Tlačítko "ESP" umístěné nalevo od sloupku řízení umožňuje dle potřeby vypnout funkci systému proti prokluzu kol a ESP. Obě funkce jsou automaticky znovu aktivovány při novém nastartování motoru nebo při stisknutí tlačítka ESP. Kontrolka na sdruženém přístroji upozorňuje řidiče na "neutralizovaný stav" funkcí při jejich deaktivaci.

Účinnost brzdného systému je založena na čtyřech kotoučových brzdách, vpředu chlazených (průměr 266 mm a tloušťka kotouče 22 mm), plných kotoučích vzadu (průměr 247 mm a tloušťka 8 mm), s třemenem s jedním pístem o průměru 54 mm vpředu a 30 mm vzadu.
 

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Zdroj: PEUGEOT ČESKÁ REPUBLIKA s.r.o.

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

715 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč