Peugeot 108 TOP 5D 1.2 PureTech - létající tříválcové polocabrio

vloženo

Svého času neměla kolínská trojčata mnoho konkurentů. To se však během let změnilo a automobilka TPCA musela přijít s druhou generací těchto mini modelů. Toyota Aygo i Citroën C1 si svá jména ponechali, kdežto Peugeot upgradoval jméno ze 107 na 108. A my se dnes podíváme, jak jezdí vrcholná verze TOP! vybavená stahovací střechou, která vůz promění v polocabrio.

Peugeot 108 TOP 5D 1.2 PureTech - létající tříválcové polocabrio Peugeot 108 TOP 5D 1.2 PureTech - létající tříválcové polocabrio

Nový Peugeot 108 se stal nejlehčím zástupcem ve svém segmentu, jelikož jeho pohotovostní hmotnost startuje na hodnotě 840 kg. Nová generace nejmenšího zástupce značky Peugeot se prodává ve třídveřovém a pětidveřovém provedení, přičemž pětidveřová verze může disponovat stahovací střechou o rozměru 760x80 cm, která vůz promění v polocabrio. Tuto variantu najdete v ceníku pod označením TOP!.


Sázka na krásu
Plátěná stahovací střecha je dostupná ve třech barevných provedeních a lze s ní manipulovat do rychlosti 120 kmh/. Lze ji stahovat jen částečně, nebo úplně, přičemž se automaticky vysouvá aero-akustický deflektor zamezující turbulencím v kabině.  I při úplném stažení střechy v rychlostech kolem 100 km/h můžete v kabině normálně fungovat. Hluk je vyšší, ale do vozu neproniká nepatřičné proudy. Bohužel otevřením střechy se rapidně sníží čitelnost velkého displeje na středovém panelu. Stejně jako u předchůdce pracuje na předním skle pouze jediný stěrač a svou práci zvládá v prostoru před řidičem na jedničku

Kabina potěší
Oproti modelu 107 působí palubní deska 108 v nejvyšší výbavě s velkým displejem multimediálního displeje moderně. Oproti předchůdci sedí řidič o centimetr níže, což narozdíl od širokého ukotvení bočních sloupků nevadí. Viditenost do předoboku proto není zrovna ukázková. Přední sedadla jsou dostatečně rozměrná, lepší by mohla být jen boční opora těla v zatáčkách. Zadní sedadla mají spíše nouzový charakter, přesto občasnou jízdu ve čtyřech přežijete. Palubní počítač je standardem, musíte se ale smířit s jeho ovládáním pomocí tyčinek přímo na přístrojovém štítu. Otáčkoměr je dostupný až s nejvyšší výbavou Allure (jinak je za příplatek 1.500 Kč), oproti tomu USB přípojku získáte již v základu. Na elektrické ovládání předních oken dosáhnete až s výbavou Allure, přičemž celou dobu musíte držet ovladač, aby se okénko stáhlo nebo výtahlo. Standardem je manuální klimatizace, přičemž příplatek za automatickou činí ve výbavě Allure 10.000 Kč. Naopak vyhřívaná sedadla můžete přikoupit i v základu, za rozumných 6.000 Kč. Velikost zavazadlového prostoru mezigeneračně vrostla o třicet litrů (na 168 l), ale pouze díky tomu, že se kryt zavazadelníku posunul trochu výše.

Dvanáctistovka Puretech dává křídla
Pod kapotou Peugeotu 108 můžete mít litrový tříválec od Toyoty nebo novou tříválcovou dvanáctistovku PureTech od koncernu PSA, která je i základní pohonnou jednotkou o dvě třídy většího modelu 308. Tříválec 1.2 Puretech dosahuje maximálního  výkonu (60 kW / 82 k) a působivého maxima 116 Nm. Dvanáctistovka dovoluje uhánět až 170 km/h a poskytuje zrychlení z nuly na stovku za necelých jedenáct vteřin (10,9 s), což je v rámci mini aut skvělá hodnota. Na volnoběh tříválec třese solidně autem, zvukový projev je hrubý a dost výrazný. K malému zlepšení dojde po zahřatí, kdy vibrace trochu ustanou, ale tříválcová konstrukce se prostě nezapře. Motor miluje otáčky, ochotně zrychluje z volnoběhu a dynamika je daleko lepší než u litrového tříválce. Největší rozdíl oproti slabšímu motoru je znát při vyšších rychlostech. Dvancátistovka dokáže i při stokilometrové rychlosti slušně akcelerovat, což o litrovém motoru říci nelze. Daní za to je i vyšší spotřeba paliva, která se běžně pohybuje v reálném provozu mezi šesti a sedmi litrů.

Pošuk, který se neztratí ani na dálnici

Mini rozměry by vůz předučovaly do města. Tam je však spíše pošukem a neurvalcem. První kilometry budete jezdit spíše přískokama. Odstupňování rychlostí je je velmi dlouhé. Pro svižný rozjezd je nutné vytočit jedničku, což přináší více hluku, než by si kdejaká řidička přála. Ve městě se navíc nedá předepsanou padesátkou jezdit na čtyřku, ale musíte snášet vyšší otáčky se zařazenou trojkou, někdy dokonce i dvojkou (např. ve stoupání). Největší překvapení testovaná 108 přichystala mimo město, kde se chová jako dospělé auto a to nejen díky patnáctipalcovým kolům (standard výbavy Allure). Dokonce se neztratí ani dálnici, kde při 130 km/h točí stále snesitelných 3.750 ot./min.

Delší řazení pětistupňové převodovky není na tom s přesností tak dobře jako v případě konkurenční Škody Citigo. Řízení je se hodí k charakteru vozu a nelze k němu mít závažnější připomínky. Podvozek je oproti 107 o něco měkčí a příjemnější. Tlumení nerovností je velmi dobré, dokonce daleko lepší než u dříve testovaného Peugeotu 208 či daleko většího Renaultu Mégane. Dlažební kostky i zpomalovací prahy 108 zvládá komfortně. Pouze sled větších terénních vln v kombinaci s vyšší rychlostí dokáží malé lvíče znejistit. Standardně montovaný stabilizační systém vypnout nelze, do rychlosti 50 km/h však můžete omezit protiprokluz.

Učaruje ženám
Testovaný Peugeot 108 TOP! se nám líbil. Z běžného mini automobilu dělá otevírací střecha s bohatou výbavou a celou řadou individuálních designových prvků stylový vůz, který skvěle maskuje nízké výrobní náklady. Oproti předchůdci je znát největší posun v oblasti jízdních vlastností, jelikož 108 se neztratí ani mimo město. Navíc díky silnějšímu tříválci PureTech můžete jezdit v naprosté pohodě i po dálnici.

(plusy)
+ živý a dynamický motor
+ komfortní podvozek
+ bohatá příplatková výbava
+ možnost individualizace
+ vzhled
+ dostatečně rozměrná přední sedadla

(mínusy)
- delší dráhy řazení
- vibrace od motoru
- vyšší cenovka

Technické údaje Peugeot 1.2 PureTech 82 k, Allure TOP!
Motor: zážehový tříválec
Objem motoru: 1199 ccm
Výkon: 60kW(82)/5750 ot./min.
Točivý moment max.: 116Nm/2750 ot./min.
Max. rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,9 s
Spotřeba - kombin.: 4,3 l/100 km
Spotřeba - město: 5,4 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,7 l /100 km
Objem pal. nádrže:   35 l
Délka/šířka/výška: 3475/1615/1460 mm
Rozvor: 2340 mm
Zavazadelník: 227l
Provozní/celková hmotnost: 962/1240 kg
Základní cena modelu: 253.900 Kč (1..0 VTi, 3dv. Active)
Cena test. modelu od: 303.900 Kč (1.2 PureTech, Active TOP!)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Peugeot

Fotografie k článku

Fotografie k článku Peugeot 108 TOP 5D 1.2 PureTech - létající tříválcové polocabrio Fotografie k článku Peugeot 108 TOP 5D 1.2 PureTech - létající tříválcové polocabrio Fotografie k článku Peugeot 108 TOP 5D 1.2 PureTech - létající tříválcové polocabrio Fotografie k článku Peugeot 108 TOP 5D 1.2 PureTech - létající tříválcové polocabrio Fotografie k článku Peugeot 108 TOP 5D 1.2 PureTech - létající tříválcové polocabrio Fotografie k článku Peugeot 108 TOP 5D 1.2 PureTech - létající tříválcové polocabrio Fotografie k článku Peugeot 108 TOP 5D 1.2 PureTech - létající tříválcové polocabrio Fotografie k článku Peugeot 108 TOP 5D 1.2 PureTech - létající tříválcové polocabrio Fotografie k článku Peugeot 108 TOP 5D 1.2 PureTech - létající tříválcové polocabrio Fotografie k článku Peugeot 108 TOP 5D 1.2 PureTech - létající tříválcové polocabrio Fotografie k článku Peugeot 108 TOP 5D 1.2 PureTech - létající tříválcové polocabrio Fotografie k článku Peugeot 108 TOP 5D 1.2 PureTech - létající tříválcové polocabrio Fotografie k článku Peugeot 108 TOP 5D 1.2 PureTech - létající tříválcové polocabrio Fotografie k článku Peugeot 108 TOP 5D 1.2 PureTech - létající tříválcové polocabrio Fotografie k článku Peugeot 108 TOP 5D 1.2 PureTech - létající tříválcové polocabrio Fotografie k článku Peugeot 108 TOP 5D 1.2 PureTech - létající tříválcové polocabrio Fotografie k článku Peugeot 108 TOP 5D 1.2 PureTech - létající tříválcové polocabrio Fotografie k článku Peugeot 108 TOP 5D 1.2 PureTech - létající tříválcové polocabrio Fotografie k článku Peugeot 108 TOP 5D 1.2 PureTech - létající tříválcové polocabrio
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

20.07.2017
Test: Mitsubishi ASX - poslední mohykán
19.07.2017
Mercedes-Benz má pick-up, je to převlečená Navara
17.07.2017
Test: Honda Civic 4D - jak jezdí sedan a v čem je lepší?
15.07.2017
Hyundai i30 Fastback je realitou - po krku půjde Octavii
11.07.2017
Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo
10.07.2017
Test: Volkswagen Golf GTD - když chcete hodně jezdit
07.07.2017
Nový Ford Tourneo Custom rozmazlí až devět osob
06.07.2017
Test ojetiny: Opel Astra GTC 2.0 CDTI - nenápadná krasotinka
05.07.2017
Všechno černé - to jsou nové edice Black Fire určené pro BMW X5 M a X6 M
03.07.2017
Na Škodu Karoq zatím půl milionu korun nestačí
02.07.2017
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid stojí dost přes milion
01.07.2017
Škoda Citigo prošla modernizací, stále je nejlevnějším modelem s automatizovanou převodovkou
30.06.2017
Porsche 911 GT2 RS. Známe technická data!
30.06.2017
Hyundai i30 kombi má české ceny, v základu je dražší než Octavie
29.06.2017
Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou
28.06.2017
Nový Seat Arona je Ibizou na chůdách
27.06.2017
Nové BMW X3 představeno, prošlo dietou a může vonět
26.06.2017
Test: Kia Soul 1.6 T-GDI - odlišný živočich
24.06.2017
Velké překvapení přichystal Peugeot, který nabídne Pick Up
22.06.2017
Test ojetiny: Volvo XC60 D5 - odvěký hrdina