Partnerské hádky zvyšují riziko dopravní nehody

vloženo

Sedáte-li za volant po hádce s partnerem, zvyšuje se pravděpodobnost, že zapříčiníte dopravní nehodu. Vyplývá to z průzkumu pojišťovny jenž proběhl mezi řidiči ve Velké Británii. Více než třetina respondentů totiž uvedla, že těsně po hádce věnují méně pozornosti řízení, zatímco dalších 19 % přiznává, že po partnerské rozepři řídí roztěkaně.

Partnerské hádky zvyšují riziko dopravní nehody Partnerské hádky zvyšují riziko dopravní nehody

Je naprosto zásadní, aby řidiči pochopili, jaké závažné nebo dokonce smrtelné následky může mít usednutí za volant ve stavu silného emocionálního rozrušení. Po vášnivé hádce s partnerem se můžeme cítit stresovaní a nesoustředění, což samozřejmě ovlivňuje naše řidičské schopnosti,“ interpretuje výsledky průzkumu Kateřina Krásová, tisková mluvčí Direct Pojišťovny. „Předpokládáme, že Češi na tom nebudou s koncentrací po partnerských hádkách lépe než Britové. Proto na tuzemské řidiče apelujeme, aby před tím, než těsně po hádce sednou za volant, využili některou z doporučených metod rozptýlení," dodává Kateřina Krásová.


Ve výzkumu se téměř třetina (31 %) motoristů přiznala, že bezprostředně po vášnivé rozmíšce s partnerem sedají do auta a řídí pak agresivně. Na britských silnicích je vztek za volantem po milenecké hádce důvodem téměř 2,5 miliónu bouraček a nehod. Pojišťovna MORE THAN proto vypracovala ve spolupráci se vztahovou psycholožkou Honey Langcaster-Jamesovou unikátní systém, který hodnotí závažnost sporu a zkoumá jeho následky. Zároveň nabízí doporučovaný způsob zklidnění před usednutím do vozu.

Výkon řidiče může být značně ovlivněn jeho emocionálním stavem. Když je člověk naštvaný, rozzuřený nebo znechucený po rozmíšce s partnerem nebo milencem, dokáže to dokonale rozptýlit jeho pozornost a odvést od bezpečné a odpovědné jízdy. V situaci, kdy se řidiči honí v hlavě jeho osobní problémy, riskuje, že podvědomě uvolní tento tlak rychlou jízdou,“ komentuje škálu britská psycholožka Honey Langcaster-Jamesová.

Vztek za volantem po partnerské hádce – závažnost sporu a metody rozptýlení:

Typ sporu: Tichý vzdor
Následky: Když se stanete terčem „tichého vzdoru“, cítíte se ublíženě a můžete mít tendenci uvolnit svůj vztek trochu razantnějším sešlápnutím pedálu.
Doporučený způsob uklidnění: Alespoň pět minut. Měli byste svůj vztek před jízdou uvolnit například tím, že zavoláte kamarádovi/kamarádce nebo alespoň pošle textovou zprávu. Nabudete pocitu, že vám někdo naslouchá a tendence k rychlé jízdě bude slabší.

Typ sporu: Jízlivé poznámky
Následky: Stanete-li se terčem jízlivých poznámek, můžete se cítit naštvaně a ublíženě. Svůj vztek pak můžete namířit i proti jiným řidičům, a to třeba „nalepením se“ na vozidlo před vámi.
Doporučený způsob uklidnění: Alespoň 10 minut. Řidiči by se měli zamyslet nad tím, co přesně je na jízlivé poznámce naštvalo, čím se jim dostala pod kůži. Pokud na ní není nic pravdivého, tak by to měli nechat plavat. Jestli na ní je něco pravdy, tak je potřeba situaci řešit později. Celou záležitost prostě uzavřete tak, že se několikrát hluboce nadechnete.

Typ sporu: Vášnivá debata
Následky: Po vášnivé debatě s partnerem můžete cítit úzkost ohledně stavu svého partnerského vztahu. Tento druh strachu může působit rušivě a může odvést vaší pozornost od řízení. Zcela jistě tím bude dotčena rychlost vaší reakce.
Doporučený způsob uklidnění: Alespoň 15 minut. V takové situaci byste před usednutím do vozu měli svému partnerovi zatelefonovat nebo mu poslat textovou zprávu. Pokuste se spolu problém vyřešit nebo alespoň po roztržce trochu prolomit ledy. Pokud se nedovoláte, tak třeba na chvíli zavzpomínejte na okamžiky v minulosti, kdy jste se pohádali, ale zase se usmířili a život šel dál.

Typ sporu: Výměna ostrých slov
Následky: Po výměně ostrých slov s partnerem bývá řidič v psychologickém stavu tísně. Při stresu lidské tělo reaguje a připravuje se na boj nebo únik. Když je řidič za volantem a probudí se v něm instinkt úniku, může mít tendenci k rychlé jízdě, může řídit roztěkaně a bez náležité péče a pozornosti.
Doporučený způsob uklidnění: Alespoň 30 minut. Tělu by měl být dán dostatečný čas, aby se zklidnilo, aby se usadila hladina adrenalinu a zpomalil srdeční tep. Je dobré dělat pomalé, šest sekund trvající nádechy a výdechy, tj. při výdechu napočítat do šesti a stejně tak i při výdechu. Tím si zklidníte tep a uklidníte se. V této fázi by se lidé neměli snažit své záležitosti s partnerem řešit; situace by se tím pravděpodobně jen zhoršila.

Typ sporu: Výbuch vzteku
Následky: Výbuch vzteku vede k nejvážnější formě agrese za volantem – akutní emocionální rozrušení bývá příčinou extrémně nebezpečné jízdy. Když se řidič dostane v tomto stavu za volant, může mít tendenci k rychlé jízdě, agresivnímu chování k dalším řidičům, jízdě v těsné blízkosti ostatních vozidel a zbytečnému riskování (například předjíždění v nebezpečných situacích). Silnými emocemi bývají řidiči velice rozrušeni.
Doporučený způsob uklidnění: Minimálně hodina. Dříve než se dostanete do blízkosti svého auta, měli byste se pokusit kontaktovat svého partnera a trochu pročistit vzduch, pokud je to možné. K tomu, aby se emoce vrátily do normálu a aby tělo dostalo šanci reagovat na původní stresovou reakci, je zapotřebí čas. V této situaci obvykle pomáhá celou věc probrat s kamarádem/kamarádkou, jelikož se tak člověk nad problémem racionálně zamyslí. Je to rozhodně lepší než sednout za volant a ohrozit sebe i druhé.

Průzkum pro pojišťovnu MORE THAN provedla společnost The Survey Shop and Opinium Research v březnu 2010. Průzkum byl prováděn u 1 183 respondentů – britských řidičů, kteří se dostávají do mileneckých hádek.


Direct Pojišťovna, Petr Šikl

Fotografie k článku

Fotografie k článku Partnerské hádky zvyšují riziko dopravní nehody
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy
26.10.2017
Renault Alaskan - převlečenou Navaru koupíte od 892 859 Kč
24.10.2017
Hyundai Kona v prodeji, české ceny má hodně sebevědomé
23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč
30.09.2017
Na nové Volvo XC40 si připravte minimálně milion
26.09.2017
Kia Stonic má české ceny, startují na částce 349 980 Kč