Pamětní mince připomene významná výročí 100 let výroby osobních automobilů Škoda

vloženo

110 let od založení firmy Letos je tomu právě sto let, kdy firma Laurin & Klement v Mladé Boleslavi ukončila výrobu bicyklů a přivedla na svět svůj první automobil - Voiturettu typ A.

V té době byla už značka L&K ve světě motoristických příznivců velmi dobře známá výtečnými motocykly. Ačkoli je produkovala teprve šestým rokem, zrovna získala titul neoficiálního motocyklového mistra světa, když Václav Vondřich vyhrál ve Francii závod o Gordon-Bennetův pohár 1905. Voituretta A z roku 1905 byl lehký dvoumístný vůz, poháněný čtyřdobým vidlicovým dvouválcem o zdvihovém objemu 1005 cm3 s výkonem 7 k. Zadní kola byla přes třístupňovou manuální převodovku poháněna nejprve řetězem, později pak kloubovým hřídelem, takže vůz byl na svou dobu technicky velmi vyspělý. Prodávat se začal za cenu 3600 korun, přičemž motocykly Laurin & Klement stály v té době okolo 420 až 450 korun. Zájem o nový automobil předčil všechna očekávání a objednávky se hrnuly ze všech stran. A tak brzy následovaly další odvozené varianty: pro čtveřici cestujících, dodávka a verze s výkonnějšími motory. Silnější devítikoňová Voituretta přišla na svět hned roku 1906. Prodávala se za 4200 korun. Vzápětí se dostavily také první sportovní úspěchy, navazující na vítězné vavříny motocyklů, jimiž se značka Laurin & Klement proslavila dříve. Například hned v klasickém závodě na Semmeringu získaly Voituretty roku 1906 v kategorii cestovních automobilů první, druhé a čtvrté místo. Ještě týž rok továrna otestovala první vůz se čtyřválcovým motorem o výkonu až 16 koní a rozšířila výrobu. A o rok později spatřil světlo světa první osmiválec s výkonem až 50 koní. Firma Laurin & Klement se zároveň mění na akciovou společnost s kapitálem 2,5 miliónu korun, aby získala více síly na dravý rozvoj, a končí s produkcí motocyklů. Dál odtud budou vyjíždět už pouze automobily. Voiturett se ve všech modifikacích nakonec prodalo na 500 kusů.


Stručná historie mladoboleslavské automobilky:


1895 - založení firmy Laurin & Klement na výrobu jízdních kol
1899 - první motocykl: Slavia typ A
1905 - první automobil: Laurin & Klement Voiturette A
1907 - přeměna firmy Laurin & Klement na akciovou společnost
1925 - sloučení se strojírenským podnikem Škoda Plzeň
1930 - transformace na Akciovou společnost pro automobilový průmysl - ASAP
1939 - koncern Škoda se stává součástí hospodářského systému německé Říše
1945 - znárodnění, změna na AZNP (Automobilové závody, národní podnik)
1991 - přeměna na akciovou společnost Škoda, a. a. s. (automobilová akciová společnost), která se stává součástí koncernu Volkswagen V loňském roce prodala společnost Škoda Auto celkem 451 675 automobilů tří modelových řad Fabia, Octavia, Superb a dosáhla hospodářského výsledku před zdaněním ve výši 4,815 miliard korun (meziročně +91,3 %). Celkové tržby přitom zaznamenaly nárůst o 8,4 mld. Kč (+5,8 %) na 153,550 mld. Kč.

V roce 2004 společnost exportovala vozy a náhradní díly v hodnotě 131,104 mld. Kč (+8,6 %) do téměř devadesáti zemí světa včetně Indie a Číny. Podílem ve výši 7,7 % na celkovém exportu České republiky potvrdila Škoda Auto opět pozici největšího českého exportéra. Ke konci roku zaměstnávala přímo 24 561 zaměstnanců.

Zdroj: Škoda Auto

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

16.11.2018
Rodina Toyota Corolla se rozšiřuje o nový sedan
15.11.2018
Lexus ES 300h míří do Česka. Předprodej nového modelu zahájen
14.11.2018
Buďte vidět, české silnice se noří do tmy
13.11.2018
Test ojetiny: Peugeot 407 – elegantní kabát s lákavou cenovkou
12.11.2018
Víte, co všechno dnes umí nejlepší autokamera?
11.11.2018
Test ojetiny: Ford Fusion 1.4i (video)
08.11.2018
Mitsubishi Space Star má české ceny, v základu přijde na 239 850 Kč
07.11.2018
Jak bude vypadat interiér Škody Scala a jak velký bude mít kufr?
04.11.2018
Nový Peugeot Partner je tady, ceny od 390 000 Kč
01.11.2018
Připravte si 1,2 milionu korun, Cupra Ateca je tady!
31.10.2018
Test ojetiny: Renault Modus – vzácný návštěvník bazaru
30.10.2018
Jak nejlépe připravit auto na zimu a tuhé mrazy?
25.10.2018
Model T-Cross představen, je to nejmenší SUV Volkswagenu
23.10.2018
Seat Terraco je třetím SUV do party
23.10.2018
Škoda Fabia Combi Scoutline představena, oplastování není levné
22.10.2018
Nissan Qashqai dostal nový motor a dvouspojkovou převodovku
18.10.2018
Jaká auta jsou nejspolehlivější? Podle britů to jsou vozy z Japonska
17.10.2018
Luxusní BMW X7 představeno! Je obrovské a bude mít minimálně šestiválec
16.10.2018
Test ojetiny: Škoda Fabia – první generace láká cenou
15.10.2018
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala