Pamětní mince připomene významná výročí 100 let výroby osobních automobilů Škoda

vloženo

110 let od založení firmy Letos je tomu právě sto let, kdy firma Laurin & Klement v Mladé Boleslavi ukončila výrobu bicyklů a přivedla na svět svůj první automobil - Voiturettu typ A.

V té době byla už značka L&K ve světě motoristických příznivců velmi dobře známá výtečnými motocykly. Ačkoli je produkovala teprve šestým rokem, zrovna získala titul neoficiálního motocyklového mistra světa, když Václav Vondřich vyhrál ve Francii závod o Gordon-Bennetův pohár 1905. Voituretta A z roku 1905 byl lehký dvoumístný vůz, poháněný čtyřdobým vidlicovým dvouválcem o zdvihovém objemu 1005 cm3 s výkonem 7 k. Zadní kola byla přes třístupňovou manuální převodovku poháněna nejprve řetězem, později pak kloubovým hřídelem, takže vůz byl na svou dobu technicky velmi vyspělý. Prodávat se začal za cenu 3600 korun, přičemž motocykly Laurin & Klement stály v té době okolo 420 až 450 korun. Zájem o nový automobil předčil všechna očekávání a objednávky se hrnuly ze všech stran. A tak brzy následovaly další odvozené varianty: pro čtveřici cestujících, dodávka a verze s výkonnějšími motory. Silnější devítikoňová Voituretta přišla na svět hned roku 1906. Prodávala se za 4200 korun. Vzápětí se dostavily také první sportovní úspěchy, navazující na vítězné vavříny motocyklů, jimiž se značka Laurin & Klement proslavila dříve. Například hned v klasickém závodě na Semmeringu získaly Voituretty roku 1906 v kategorii cestovních automobilů první, druhé a čtvrté místo. Ještě týž rok továrna otestovala první vůz se čtyřválcovým motorem o výkonu až 16 koní a rozšířila výrobu. A o rok později spatřil světlo světa první osmiválec s výkonem až 50 koní. Firma Laurin & Klement se zároveň mění na akciovou společnost s kapitálem 2,5 miliónu korun, aby získala více síly na dravý rozvoj, a končí s produkcí motocyklů. Dál odtud budou vyjíždět už pouze automobily. Voiturett se ve všech modifikacích nakonec prodalo na 500 kusů.


Stručná historie mladoboleslavské automobilky:


1895 - založení firmy Laurin & Klement na výrobu jízdních kol
1899 - první motocykl: Slavia typ A
1905 - první automobil: Laurin & Klement Voiturette A
1907 - přeměna firmy Laurin & Klement na akciovou společnost
1925 - sloučení se strojírenským podnikem Škoda Plzeň
1930 - transformace na Akciovou společnost pro automobilový průmysl - ASAP
1939 - koncern Škoda se stává součástí hospodářského systému německé Říše
1945 - znárodnění, změna na AZNP (Automobilové závody, národní podnik)
1991 - přeměna na akciovou společnost Škoda, a. a. s. (automobilová akciová společnost), která se stává součástí koncernu Volkswagen V loňském roce prodala společnost Škoda Auto celkem 451 675 automobilů tří modelových řad Fabia, Octavia, Superb a dosáhla hospodářského výsledku před zdaněním ve výši 4,815 miliard korun (meziročně +91,3 %). Celkové tržby přitom zaznamenaly nárůst o 8,4 mld. Kč (+5,8 %) na 153,550 mld. Kč.

V roce 2004 společnost exportovala vozy a náhradní díly v hodnotě 131,104 mld. Kč (+8,6 %) do téměř devadesáti zemí světa včetně Indie a Číny. Podílem ve výši 7,7 % na celkovém exportu České republiky potvrdila Škoda Auto opět pozici největšího českého exportéra. Ke konci roku zaměstnávala přímo 24 561 zaměstnanců.

Zdroj: Škoda Auto

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

18.08.2017
Bude takto vypadat nové BMW Z4? Koncept je dost dobrý
17.08.2017
Honda Civic dostane konečně diesel, ale až od března
16.08.2017
Test: Nissan Micra - roste jako z vody a ohromí interiérem
14.08.2017
Honda Jazz má po faceliftu - dostal patnáctistovku a novou výbavu
10.08.2017
Test: Mazda 6 Wagon - benzínový dvoulitr s manuálem překvapil
09.08.2017
Češi se mohou radovat, do prodeje jde Kia Sportage ve výbavě Cool
08.08.2017
Nový Rolls-Royce Phantom bude nejlepším autem světa
07.08.2017
Mitsubishi Pajero Expedition - cestou necestou
01.08.2017
Toyota Yaris GRMN má českou cenu - je dražší než GT86
31.07.2017
Test ojetiny: Mitsubishi Colt - ďábelský prcek
28.07.2017
Test: Mitsubishi Outlander - přebroušeno k dokonalosti
25.07.2017
Omlazený Nissan Qashqai má české ceny, dostanete slevu
21.07.2017
Opel Insignia GSi - nástupce OPC oficiálně
20.07.2017
Test: Mitsubishi ASX - poslední mohykán
19.07.2017
Mercedes-Benz má pick-up, je to převlečená Navara
17.07.2017
Test: Honda Civic 4D - jak jezdí sedan a v čem je lepší?
15.07.2017
Hyundai i30 Fastback je realitou - po krku půjde Octavii
11.07.2017
Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo
10.07.2017
Test: Volkswagen Golf GTD - když chcete hodně jezdit
07.07.2017
Nový Ford Tourneo Custom rozmazlí až devět osob