Osmnáct procent vozidel na českých silnicích není bezpečných
Asociace autobazarů zveřejnila výsledky šetření, které realizovala v průběhu měsíce ledna a února letošního roku. Podle něj jezdí na českých silnicích 18 procent vozidel, která nesplňují současné bezpečnostní nároky. Podle zjištěných údajů naprostá většina takových vozidel se prodává prostřednictvím soukromé inzerce nebo v malých autodílnách. Průměrné stáří vozidel se navíc opět zvýšilo a aktuálně činí 14,73 roku, což je nejhorší číslo od roku 1995 (14,10 roku).
Do České republiky proudí stále starší a starší vozy ze zahraničí. Jen za první dva měsíce letošního roku bylo do ČR dovezeno přes 20.000 vozidel, přičemž téměř polovina je starších deseti let. Jak se takové vozy vůbec dostávají na český trh? V jakém jsou technickém stavu a kdo takové vozy prodává?
„Nejvíce takových vozidel se prodává prostřednictvím soukromé inzerce,“ říká Petr Přikryl z APPAA a vysvětluje: „Prodávající totiž spoléhají nejenom na to, že nabídnou atraktivní cenu, ale především na to, že na ulici nemá zájemce o vozidlo v podstatě žádnou možnost zjistit reálný technický stav vozidla.“
Největší riziko podle Přikryla hrozí při nákupu bouraného a nekvalitně opraveného vozu. V případě dopravní nehody jsou totiž důsledky střetu daleko fatálnější. V průměru dochází k vyššímu rozsahu zranění a to až o 70 procent ve srovnání s vozem, který žádnou vážnou havárii v minulosti neprodělal. Přikryl proto důrazně doporučuje kupovat ojeté vozy ve velkých autobazarech, které disponují kvalitním technickým zázemím, vozy důkladně prověřují a nabízejí na vůz garance a záruky.
„Jen za první dva měsíce letošního roku jsme odmítli vykoupit přibližně 750 vozidel z důvodu špatného technického stavu,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Z tohoto čísla lze odvodit, že jenom tento bazar odmítá ročně 5000 vozidel, jejichž technický stav neodpovídá současným standardům. „Zůstává proto otázkou, kde takové vozy končí a jakou cestou se nakonec dostanou na trh,“ podotýká Přikryl.
Situaci potvrzuje i Petr Špaček z dalšího pražského autobazaru: „Skoro denně nás kontaktují dovozci levných vozidel a snaží se nám prodat nekvalitní vozidla v žalostném technickém stavu po haváriích a nekvalitních opravách.“
Policejní statistiky přitom říkají, že vinou špatného technického stavu bylo v roce 2015 způsobeno téměř 500 dopravních nehod. Navíc čeští řidiči jsou pravidelně na špici Evropské unie v počtu mrtvých na 1 miliardu tzv. „vozokilometrů“. Nehody způsobené špatným technickým stavem k tomu velkou mírou přispívají.
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelMazda 2 1,2 i Comfort,KLIMA
Mazda 2 1.4 d 50 kW Klima
Mazda 2 90 PS HOMURA,Mild hybrid,AKCE!
Mohlo by vás zajímat
Mazda2 slaví dvacet let modernizací a dvojicí nových výbav
Základní cena verze Prime-Line s motorem 75 k Skyactiv G a manuální převodovkou je 406.400 Kč. Varianta s automatickou p ...
Test: MG ZS 1.0 TGI - předsudky stranou
Sehnat SUV pod půl milionu s bohatou výbavou je téměř nemožné. Nová automobilka na českém trhu MG nabízí ovšem dobře vyb ...
Výroba hybridní Mazdy2 spuštěna. Pohon zajistí tříválec o výkonu 92 koní spolu s elektromotorem
Mazda2 Hybrid 2024 se bude prodávat od února 2024 po celé Evropě ...
Nejnovější články
Nový Citroën C3 Aircross na délce 4,4 metru nabídne až 7 míst
Citroën představil první snímky nového modelu C3 Aircross, který sdílí s hatchbackem C3 stejný styl, jenž je příslibem p ...
Mazda CX-80 představena. Vrchol nabídne šestiválec a sedm míst
Dnes se na evropském trhu představuje zbrusu nová Mazda CX-80 se třemi řadami sedaček. ...
Nový model Alfy Romeo přišel o své jméno. Horká novinka se musí přejmenovat
Model Milano tak během týdne od premiéry byl přejmenován a dostal jméno Junior. ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Citroën C3
Rok výroby 2016
Mercedes-Benz Třídy S
Rok výroby 2017
Volkswagen Golf
Rok výroby 2017
BMW Řada 3
Rok výroby 2006