Okřídlený šíp škodovek má 85 let

vloženo

Škoda Auto slaví jubileum 85 let od spojení se společností Škoda Plzeň. Fúzí získala mladoboleslavská automobilka dnešní název vozů a okřídlený šíp v logu

Okřídlený šíp škodovek má 85 let Toto strategické partnerství trvalo až do roku 1945, kdy došlo ke znárodnění významných průmyslových podniků a stát potřebu spojení mladoboleslavské automobilky s plzeňskou strojírnou neuznal. V roce 1991 došlo k dalšímu strategickému spojení, tentokrát s německým koncernem Volkswagen. Dnes působí největší česká automobilka Škoda Auto jako globální hráč na více než sto trzích světa.

Václav Klement hledal vhodného obchodního partnera již před první světovou válkou. Pro udržení konkurenceschopnosti, kdy ve světě docházelo k masovému rozšiřování produkce, vyvstala potřeba velké finanční investice do budov i strojního zařízení. V nelehké poválečné ekonomické situaci se proto spojení se silným partnerem stalo nutností.

Tím nejlepším mohla být firma, která měla kromě kapitálu jméno a trhy, která musela opustit část své produkce a hledala vhodné rozšíření sortimentu. Takový se našel v bývalé největší zbrojovce monarchie, ve Škodě Plzeň,“ přiblížil uvažování Václava Klementa vedoucí archivu Škoda Auto
Lukáš Nachtmann.

K historickému spojení mladoboleslavské automobilky s Akciovou společností, dříve Škodovými závody v Plzni došlo 20. července 1925.
Automobilové oddělení měla plzeňská Škoda už od roku 1919, převzetím továrny v Mladé Boleslavi ale získalo na významu. Do Mladé Boleslavi byla z Plzně částečně převedena licenční výroba velké reprezentační limuzíny Hispano-Suiza, modernizace závodu umožnila sériovou produkci a do výroby bylo zavedeno několik nových typů.

Samostatná firma L&K (Laurin a Klement, továrna automobilů v Mladé Boleslavi) byla koncem prosince 1925 vymazána z obchodního rejstříku.
Její logo se však používalo na chladičích vozů ještě několik následujících let. Bylo přitom doplněno o okřídlený šíp. Mladoboleslavská automobilka časem získala jistou míru nezávislosti na své mateřské společnosti. Začala následně fungovat pod obchodním jménem ASAP (Akciová společnost pro automobilový průmysl).

Za druhé světové války se celý koncern Škoda spolu s Brněnskou zbrojovkou staly součástí Reichswerke Hermann Göring. Vznikla Waffenunion Škoda-Brünn. Po válce v roce 1945, 27. října, došlo ke znárodnění a rozdělení koncernu Škoda. „Přes opakované pokusy a návrhy z naší strany stát potřebu spolupráce Mladé Boleslavi a Plzně neuznal,“ doplnil Lukáš Nachtmann.

Zdroj: Škoda Auto, foto archiv

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Okřídlený šíp škodovek má 85 let
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

25.02.2017
Seat Leon Cupra 300 - tři karoserie, více síly a moderní techniky
24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě