Ojetých aut na trhu ubývá a rizika rostou
Podle Asociace autobazarů se do České republiky každoročně dováží desítky tisíc vozidel ze zahraničí ve velmi špatném technickém stavu. Takové vozy se však neprodávají v autobazarech, ale napřímo, tzv. "na ulici". Pro kupující však takový nákup přináší ohromná rizika.
I přes zoufalou situaci spojenou s nedostatkem ojetých vozidel na trhu odmítají české autobazary vykoupit až 30 procent nabízených vozidel. V drtivé většině případů jde totiž o vozy ve špatném technickém stavu s nejasnou servisní a často i právní historií. Takové vozy potom mohou skončit v soukromé inzerci, kde je ale často obtížné řešit případné reklamace. Zájemci o takový vůz totiž většinou nedostanou o vozidle pravdivé informace a sami nejsou schopni si technický a právní stav vozu prověřit.
Podle Asociace autobazarů APPAA proto bude prověřování původu a technického stavu ojetých vozů v následujících měsících a letech zcela zásadním faktorem bezpečné koupě ojetého auta. "Do České republiky bylo v loňském roce dovezeno přibližně 185 tisíc ojetých aut ze zahraničí, přičemž skoro 40 tisíc z nich, tedy necelých 22 %, bylo starších 15 let", varuje Petr Přikryl a dodává: "U takových vozů se servisní historie velmi těžko dohledává, a proto je seriózní autobazary velmi často odmítají vykoupit". Podle Přikryla tak tyto vozy končí v soukromé inzerci a prodávají se tzv. "na ulici", kde ale kupujícím hrozí ta největší rizika. „Jen v loňském roce jsme na našich pobočkách odmítli vykoupit více než 25 tisíc nabízených vozidel, a to z důvodu právních a technických vad na vozidlech“ říká Filip Kučera z Auto ESA. „Roční náklad na prověření vozidel na vstupu přesáhl 80 milionů korun“ doplňuje Kučera.
Přikryl doporučuje se takovým vozům vyhnout a nakupovat v zavedených autobazarech. Když už ale není zbytí, doporučuje Přikryl důkladnou prověrku vozu. "Zadání VIN do nějaké aplikace na webu ale rozhodně nestačí. Důležitá je důkladná fyzická kontrola auta nějakým odborníkem, nejlépe v autoservisu, který disponuje například zvedákem, diagnostikou, nebo technologií na měření tloušťky laku", říká Přikryl a doplňuje: "Jestliže majitel vozu s takovou prohlídkou nebude souhlasit, doporučuji jít o dům dál, protože s vozem pravděpodobně nebude něco v pořádku".
Velcí prodejci, kteří do prověřování aut investují mnohdy i desítky miliónů ročně, jsou ale podle Přikryla stále tím nejlepším způsobem, jak koupit ojeté auto bez rizika skrytých vad nebo s nejasným právním původem.
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelVolkswagen Ostatní California Ocean 2,0 TDI 7DSG
Seat Leon 1,6 TDi 81kw DSG Style
Mazda CX-5 2,0 Skyactiv-G 4X4 Revolution
Mohlo by vás zajímat
Test ojetiny: Citroën DS3 - když chcete vybočit z řady
Citroën DS3 představuje luxusnější alternativu k "cé-trojce". Stejně jako další modely DS zaujme neotřelým vzhledem, ale ...
Crossover Ford Puma s největším kufrem v segmentu přijíždí na český trh
Puma vstupuje na český trh. Kromě vyspělé 48V mild-hybridní technologie je zajímavostí velikost zavazadlového prostoru, ...
Toyota Corolla 2024 půjde otevřít mobilem a bude čistit vzduch
Corolla pro modelový rok 2024 nabídne několik zcela nových technologií. Bude mezi nimi například praktický digitální klí ...
Nejnovější články
Nové Mitsubishi ASX s francouzským rodokmenem představeno
Automobilka Mitsubishi se po uvedení nového Coltu rozhodla rozvířit segment B-SUV, do nějž vstupuje nový model ASX, navr ...
Automobilka MINI představila model Acenam a odtajnila české ceny
Na elektromobil s dojezdem až 406 km, nabíjením až 95 kW a délkou čtyř metrů stačí bohatě milion korun. ...
Nejmenší Lexus LBX nebo jízda v dakarském speciálu byly taháky festivalu mobility
Na festival mobility Toyota & Lexus jsme vyzkoušeli Lexus LBX, vyzkoušeli off-roady, prolezli kempovací přestavby a obdi ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Peugeot 508
Rok výroby 2022
Citroën C3
Rok výroby 2016
Nissan Navara
Rok výroby 2018
Volkswagen Golf
Rok výroby 2017