Nový Saab 9-5: Tak na ten si ještě počkáme...

vloženo

Švédský výrobce napíná zájemce o nový 9-5 až k zbláznění. Jako by se mu snad dvanáct let čekání zdálo málo, protahuje jeho uvedení na trh o další půlrok. Přestože se už letos v létě objevily snímky a oficiální premiéru si odbyl před měsícem na Frankfurtském autosalonu, na prodejnách ho dříve jak v létě 2010 určitě neuvidíme.

Nový Saab 9-5: Tak na ten si ještě počkáme... Technická DNA nového modelu 9-5 vznikla ještě za dob dnes už neexistujícího svazku s koncernem General Motors. Vůz je postaven na prodloužené platformě GM Epsilon II., má tedy základní mechanický „hardware“ téměř stejný jako Opel Insignia. Saab má však rozvor delší o úctyhodných 10 cm (2,84 m) a celkovou délku dokonce o 18 cm (5,01 m), což z něj dělá jeden z největších vozů vyšší střední třídy.

Výrazný a nezaměnitelný skandinávský design je evidentně inspirován konceptem Aero X z roku 2006 a jistě svou nadčasovostí přispěje k tomu, že si výrobce opět bude moci dovolit ponechat model v nabídce déle než je obvyklé. Vždyť stačí si připomenut odcházející generaci 9-5, která s původním tvarem karosérie (byť faceliftované) vydržela ve výrobě neskutečných 12 let... Kromě tohoto čtyřdveřového sedanu se později objeví i pětidveřové kombi (na některých trzích tvořilo až 2/3 prodejů řady 9-5), údajně velmi avantgardního designu. Monstrózní zadní převis dává tušit objemný zavazadelník, udávaných 515 litrů se však zdá být trochu zklamáním, zvláště při vzpomínce na fenomenální sedan 9000 CD z druhé poloviny osmdesátých let. Daleko podstatnější je ovšem nárůst vnitřní délky: Proti předchozímu modelu si zadní cestující před koleny polepší o cenných 6 cm.

Design palubní desky, pokračuje v tradičním duchu „leteckého kokpitu“ a lze v něm spatřit ducha slavné devítitisícovky. Novinkou je bezklíčový přístup, takže tradiční spínací skříňku mezi sedadly nahradí tlačítko, výškově nastavitelný head-up displej (Pilot HUD), systém automatického parkování, systém rozpoznávání dopravních značek, aktivní tempomat, aktivní bi-xenonové světlomety atd. K mání bude i audio systém Harman/Kardon s prostorovým zvukem, 8“ displej navigačního systému s dotykovým ovládáním a pevným diskem 10GB, na který lze uložit hudební i mapové podklady. Tři stupně výbavy (spíše optického stylu interiéru) opět ponesou tradiční pojmenování Linear, Vector a Aero.

V paletě pohonných jednotek narazíme prakticky na totéž co v Opelu Insignia
Žádný z motorů už není potomkem původních ryze saabských turbomotorů 2,0 a 2,3 s litinovým bokem (ty se definitivně odporoučely s právě končící generací 9-5), ale jde o ryze globální motory koncernu GM, ze kterých kromě Opelu těží například i menší Saab 9-3.
U pětimetrového vozu překvapí nasazení základního motoru s objemem pouze 1,6 litru, jde však samozřejmě o přeplňovaný „opelův “motor s výkonem 132 kW. Při overboostu je dokonce schopen krátkodobě (maximálně 5 s.) zvýšit maximální točivý moment z 230 na 266 N.m. 1,6T bude zatím spojen pouze se šestistupňovou manuální převodovkou.

Pomyslný střed nabídky tvoří čtyřválec 2,0T s turbodmychadlem Twin Scroll (má oddělené vstupy) a výkonem 162 kW, který bude alternativně k mání nejen se šestistupňovou automatikou Senstronic, ale také s pohonem všech kol XWD. Ten známe již z menšího modelu 9-3, jeho základem je vícelamelová spojka Haldex a elektronicky řízený zadní diferenciál eLSD. Kromě toho se motor 2,0T bude dodávat i ve variantě BioPower, schopné spalovat bioetanol (E85).

Výkonovým vrcholem je přeplňovaný vidlicový šestiválec 2,8T ve verzi naladěné na 221 kW (Opel Insignia OPC s ním má dokonce výkon 239 kW). Bude se dodávat pouze s automatikou a pohonem všech kol XWD. Akceleraci 0-100 km/h zvládne takto motorizovaný a 2025 kg vážící 9-5 za 6,9 s.

Diesel je v nabídce zatím pouze jeden a to 2,0 TiD se 118 kW, ale vzhledem k tomu že automobilka má v nabídce typu 9-3 i silnější dvojitě přeplňované verze TTiD, lze v blízké budoucnosti očekávat její nasazení. Sportovní podvozek, dodávaný k výkonnějším typům standardně a ke slabším za příplatek využívá vpředu vzpěr HiPerStrut s oddělenou těhlicí (standardní podvozek zde má klasické vzpěry McPherson). Za příplatek bude možné pořídit elektronicky řízený podvozek s možností volby jednotlivých režimů Saab DriveSense.

Nejdůležitější údaje:
1,6T: 1598 ccm, 132 kW při 5500/min., 230 N.m. při 2200/min., 220 km/h, 0-100 km/h za 9,5 s., spotřeba 7,6 l/100 km.

2,0T: 1998 ccm, 162 kW při 5300/min., 350 N.m. při 2500/min., 240 km/h, 0-100 za 7,9 s., spotřeba 8,4 l/100 km. S aut. převodovkou: 235 km/h, 0-100 za 8,5 s., spotřeba 9,5 l/100 km. S pohonem 4x4: 230 km/h, 0-100 za 8,0 s., spotřeba 9,3 l/100 km. S pohonem 4x4 a aut. převodovkou: 230 km/h, 0-100 za 8,8 s., spotřeba 9,7 l/100 km.

2,8T 4x4 Aut.: 2792 ccm, 221 kW při 5500/min., 400 N.m. při 2000/min., 250 km/h, 0-100 za 6,9 s., spotřeba 11,4 l/100 km.

2,0TiD: 1956 ccm, 118 kW při 4000/min., 350 N.m. při 1750/min., 215 km/h, 0-100 za 10,1 s., spotřeba 5,3 l/100 km. S aut. převodovkou: 209 km/h, 0-100 za 10,1 s., spotřeba 6,8 l/100 km.

Marek Oborník, Foto SAAB

Vyhledat vozidla v inzerci: Saab

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nový Saab 9-5: Tak na ten si ještě počkáme... Fotografie k článku Nový Saab 9-5: Tak na ten si ještě počkáme... Fotografie k článku Nový Saab 9-5: Tak na ten si ještě počkáme... Fotografie k článku Nový Saab 9-5: Tak na ten si ještě počkáme... Fotografie k článku Nový Saab 9-5: Tak na ten si ještě počkáme... Fotografie k článku Nový Saab 9-5: Tak na ten si ještě počkáme... Fotografie k článku Nový Saab 9-5: Tak na ten si ještě počkáme...
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

23.01.2017
Test ojetiny: BMW Z4 3.0si Coupe – pravověrný sporťák (+video)
22.01.2017
Facelift BMW řady 4 přinesl sportovnější podvozek
21.01.2017
Video: Opel Crossland X - nový crossover do města
21.01.2017
Nissan Navara přijíždí v exkluzivní limitované edici Trek-1°
20.01.2017
Opel Meriva vyklidí pole nástupci Crossland X
19.01.2017
Test: Audi SQ7 4.0 biTDI – Světová extratřída! (+video)
18.01.2017
Chcete koupit Toyotu nebo Peugeot? Od soboty ušetříte desetitisíce
17.01.2017
Kolik Simply Clever prvků má nová Octavia? Podívejte se!
16.01.2017
Test: Škoda Octavia 1.0 TSI – lepší, než myslíte (+video)
15.01.2017
Škoda Muzeum se chlubí rekordní návštěvností, už jste tam byli?
14.01.2017
Renault Megane GrandCoupe - limuzína za cenu Škody Rapid
13.01.2017
Auto ESA spouští akci „SLEVA TÝDNE“
13.01.2017
Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce
12.01.2017
Nová generace Hyundai i30 je tady, na trh vstupuje v limitované výbavě
12.01.2017
Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party
11.01.2017
Škoda Octavia má nový vzhled, ale původní techniku. Nové motory až v létě
11.01.2017
Bentley Continental Supersports je králem čtyřmístných kupé
10.01.2017
Lexus LS 2018 - luxusní limuzína s desetistupňovým automatem
09.01.2017
Kia Stinger bude zadokolka a půjde po krku prémiovým konkurentům
09.01.2017
Test ojetiny: Volkswagen Passat 3,6 FSI 4Motion - pan Tajemný