Nový Prius Plug-in Hybrid jezdí jen za 1,4 l/100 km

vloženo

Na letošním mezinárodním autosalonu v New Yorku se představuje Prius Plug-in Hybrid, druhá generace průlomového modelu automobilky Toyota v segmentu PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), nabízející výrazně delší dojezd, větší výkon a vyšší maximální rychlost při jízdě čistě na elektřinu.

Nový Prius Plug-in Hybrid jezdí jen za 1,4 l/100 km Nový Prius Plug-in Hybrid jezdí jen za 1,4 l/100 km

Na evropském trhu Toyota nabídla plug-in hybridní model jako vůbec první. Celosvětový prodej modelu Prius Plug-in Hybrid byl zahájen v roce 2012, v návaznosti na předcházející rozsáhlý projekt omezeného pronájmu vozů PHEV po dobu pěti let. Nový Prius Plug-in Hybrid se celosvětově začne prodávat na konci letošního roku.


Pohon Hybrid Synergy Drive s rozšířeným režimem EV

Systém pohonu Hybrid Synergy Drive v Toyotě Prius Plug-in Hybrid používá větší Li-Ion akumulátorový modul o kapacitě 8,8 kWh, a tak umožňuje více a po delší dobu využívat režim čistě elektrické jízdy (EV), čímž pomáhá zlepšovat odhadovaný celkový jízdní dosah na jednu nádrž paliva.

Nový Prius Plug-in přináší oproti předchůdci výrazná zlepšení. Může se pochlubit odhadovanou průměrnou spotřebou paliva jen 1,4 l/100 km, což je nejméně ze všech současných vozů typu plug-in hybrid, při emisích CO pouhých 32 g/km.

I v situacích, kdy režim EV není aktivní, se Prius Plug-in Hybrid může spolehnout na automatické přepínání do režimu elektrické jízdy za podmínek, kdy je to hospodárnější než spalování paliva, zejména při popojíždění po městě nebo dojíždění na kratší vzdálenost.

Prius Plug-in Hybrid rovněž jako první vůz značky Toyota používá systém pohonu s duálním motorgenerátorem, jenž zahrnuje elektromotor i generátor energie produkující hnací moment, čímž napomáhá k agilnější akceleraci a celkově vyššímu výkonu.

Nový systém PHEV ještě účinněji minimalizuje zapojování spalovacího motoru, ať již během prudšího zrychlování nebo vyhřívání kabiny za chladných dnů. K tomu napomohl systém topení prostřednictvím akumulátoru, snižující spotřebu v zimním období, stejně tak jako celosvětově první klimatizace využívající tepelné čerpadlo se vstřikováním plynu.

Díky uvedeným technologickým vylepšením se nový Prius Plug-in Hybrid pyšní jedinečnou odezvou s parametry akcelerace na vrcholu třídy a možností rozjet se až na 135 km/h v režimu elektromobilu. Přitom dojezdová vzdálenost v režimu EV činí více než 50 km, což je zhruba dvojnásobek oproti předchůdci.

I přes nárůst kapacity akumulátorového modulu vyžaduje jeho dobití pouze 2,3 hodiny při použití běžné domovní zásuvky 230 V a dobíjecího kabelu Mennekes (Mode 2).

Podobně jako kterýkoli jiný model Toyota s plně hybridním pohonem je Prius Plug-in Hybrid schopen jízdy pouze se zážehovým motorem nebo pouze na elektřinu, resp. v naprosto hladké kombinaci obou typů pohonu. Díky systému rekuperace se při zpomalování a brzdění produkuje elektřina ukládaná do akumulátoru, což opět pomáhá snížit spotřebu paliva.

Klíčovou roli v celkové spotřebě nového plug-in hybridu od Toyoty hraje i zážehový čtyřválec 1,8 litru VVT-i podporující Atkinsonův cyklus. Díky vysoké kapacitě systému recirkulace výfukových plynů (EGR), vyšší účinnosti spalování a pokrokovým metodám tepelného managementu a snižování třecích sil se spalovací motor chlubí maximální termodynamickou účinností 40 procent, což představuje celosvětově nejvyšší hodnotu mezi sériově vyráběnými zážehovými jednotkami.

Platforma TNGA pro přesnější a agilnější jízdní chování

Podvozek Toyoty Prius Plug-in Hybrid, založený na koncepci TNGA, je rozhodující pro jízdní kvality, u tohoto modelu klíčové, neboť oproti současnému modelu disponuje nižším těžištěm a zlepšila se i poloha řidiče za volantem. Vůz také nabízí přesnější a agilnější jízdní chování s menšími náklony karoserie.

Uvedené atributy modelu Prius Plug-in Hybrid vyplývají i z nové zadní nápravy s dvojitými lichoběžníky, díky které se utlumily otřesy při přejezdu nerovností na pouhou třetinu úrovně vykazované modelem současné generace. Přepracováno bylo i zavěšení předních kol se vzpěrami McPherson v zájmu lepšího jízdního chování s přirozenější zpětnou vazbou.

Jedinečný charakteristický design

Díky přísně cizelovanému profilu, složenému z ostrých charakteristických křivek, působí vůz přikrčeněji k vozovce a má nižší těžiště. Nový Prius Plug-in Hybrid je oproti předchůdci o 165 mm delší, 15 mm širší a přibližně 20 mm nižší.

Nová platforma TNGA současně dala designérům volnější ruku při návrhu zevnějšku. Aerodynamické tvary Priusu Plug-in Hybrid jsou společně s nízkou hmotností jeho mimořádně pevné karoserie klíčovým faktorem, jenž stojí za pozoruhodně nízkou spotřebou energie.

Začleněním prvků ke zlepšení aerodynamiky (např. skla pátých dveří s dvojitým vyboulením nebo automaticky ovládané lamely v masce chladiče, zavírající se v době, kdy proudění vzduchu k chladiči není zapotřebí) se podařilo snížit koeficient aerodynamického odporu Cd na pozoruhodně nízkou hodnotu 0,24, která se v rámci produkčních sedanů bude řadit mezi nejnižší.

K co nejmenší hmotnosti vozu napomohlo široké uplatnění prvků z vysokopevnostní oceli v rámci celé karoserie, hliníková kapota a v neposlední řadě i výklopná záď vyrobená z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP), což je celosvětová novinka mezi sériově vyráběnými vozy.

Prius Plug-in Hybrid okamžitě rozpoznáte podle jeho světelného podpisu, který mají na svědomí energeticky úsporná sdružená světla se čtveřicí diodových projektorů, resp. diodové koncové svítilny. Díky nim tento model potvrzuje své jedinečné postavení v rámci modelové řady Prius. 

Platforma TNGA kromě toho pomáhá vymezit provedení interiéru, který charakterizuje pocit bezpečí, skvělé obestavění prostoru, nižší poloha za volantem pro větší radost z jízdy a vyšší úroveň pohodlí. Uspořádání se čtveřicí sedadel kolem středové konzole probíhající po celé délce vozu odkazuje na prémiovou kvalitu interiéru, vídanou u luxusních kupé.

Kabina vozu staví na výrazném, vyspělém a funkčním designu s markantním vizuálním dopadem. Od předchozích generací Priusu přebírá kabina své intuitivní pojetí, neboť soustřeďuje všechny funkce ovládání co nejblíže k řidiči a naopak informační prvky o něco dále.

Nápadný blok ovladačů na středové konzoli se zdánlivě vznáší v prostoru díky umně tvarovaným a prakticky neviditelným zadním úchytům. Dotykový displej o úhlopříčce 8" dovoluje intuitivní ovládání audio soustavy a navigace, včetně procházení obrazovek pomocí jednoduchého švihnutí prstem.

Součástí přístrojového štítu jsou dva snadno čitelné barevné LCD displeje 4,2" typu TFT. Obsah displeje může řidič snadno měnit prostřednictvím ovládacích prvků na volantu. 

Hybridní modely od Toyoty vždy doprovázela tichá atmosféra, což platí i pro nový Prius Plug-in Hybrid s jeho akustickým vrstveným sklem, které se uplatnilo u čelního okna a v oknech předních dveří. Nový model se tak pyšní kabinou, z níž přímo sálá nefalšovaná atmosféra luxusu zprostředkovaná mimořádně nízkou hladinou hluku, vibrací či jiných projevů nekultivovanosti.

Výkladní skříň vyspělých technologií automobilky Toyota

Již od uvedení své první generace v roce 1997 na japonském trhu si Prius udržuje postavení průkopníka technologií Toyota, tedy ekologického vozu, jenž prezentuje nejmodernější technologie a inovace na reálném trhu.

Nové vyspělé technologie Toyoty Prius poslední generace, zaměřené na kvalitnější a bezpečnější cestování celé posádky, napomohly vytvořit pozoruhodný základ, na němž úspěšně staví i Prius Plug-in Hybrid.

Jednou z viditelných technologií, kterou se pyšní výhradně nový Prius Plug-in Hybrid, jsou energeticky úsporná sdružená světla se čtveřicí diodových projektorů. Za zmínku stojí i jedinečná technologie adaptivních světel reagujících na rychlost jízdy. U nové Toyoty Prius Plug-in Hybrid zaujme i zbrusu nový systém dobíjení samostatné baterie prostřednictvím střešního fotovoltaického panelu, jenž se poprvé objevil v konceptu Auris Hybrid z roku 2010.

Inteligentní automatická klimatizace S-FLOW je nyní kompaktnější, lehčí a energeticky úspornější. Díky novému elektrickému kompresoru je klimatizace rovněž tišší. Dokáže rozpoznat, zda jsou obsazena sedadla pasažérů vpředu i vzadu, čímž se minimalizuje proudění vzduchu na prázdná sedadla.

Tento systém, nasazený výhradně v Toyotě Prius Plug-in Hybrid, jako první na světě používá tepelné čerpadlo se vstřikováním plynu. To dovoluje chlazení nebo naopak vyhřívání kabiny v době, kdy se vůz pohybuje čistě na elektřinu bez zapnutého spalovacího motoru. Pro nový Prius Plug-in Hybrid je k dispozici funkce bezdrátového dobíjení telefonu. Nabíječka je zabudována ve spodní části středové konzole. Chytré telefony podporující standard bezdrátového dobíjení Qi lze dobíjet jednoduše bez připojování kabelu.

Ve výbavě je i barevný displej HUD. Tento displej promítá do spodní části čelního skla klíčové údaje vozidla a případná varování. Informace jsou tak okamžitě a snadno k dispozici, aniž by byl řidič nucen odklánět zrak od vozovky před sebou. Ze zobrazovaného obsahu jmenujme rychlost vozidla, stav dobití akumulátoru, stav hybridního pohonu, nastavení adaptivního tempomatu (s podporou v celém rozsahu rychlostí) nebo údaje asistenta pro jízdu v pruzích.

Nový Prius Plug-in Hybrid dále používá nový jednoduchý inteligentní parkovací asistent
(S-IPA) automobilky Toyota, jenž prostřednictvím celé řady senzorů rozpoznává dostupná parkovací místa a na pokyn řidiče dokáže vůz na parkovací místo i sám navést. Uvedený systém je schopen zacouvat i do kolmého parkovacího stání nebo řidiči pomůže vyjet z podélného parkovacího místa.

Nový Prius Plug-in Hybrid nabízí rovněž volitelný systém Toyota Safety Sense, tedy balíček důležitých technologií na poli aktivní i preventivní bezpečnosti. Uvedený paket základních bezpečnostních technologií zahrnuje přednárazový bezpečnostní systém (PCS) s funkcí rozpoznávání chodců a automatického brzdění, systém pro hlídání jízdních pruhů s asistentem řízení, adaptivní tempomat s podporou v celém rozsahu rychlostí (schopný vůz úplně zastavit) a automatická dálková světla. Pocit bezpečí dále zvyšuje systém pro sledování mrtvých úhlů a systém RCTA pro monitorování provozu v mrtvém úhlu za vozidlem.

Zmiňované technologie napomáhají snížit riziko případné srážky a jejich nespornou výhodou je i ulehčení řízení a nižší míra únavy za volantem.

Prius Plug-in Hybrid se na evropských trzích začne prodávat koncem letošního roku.

 


Toyota Central Europe – Czech s.r.o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Toyota

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nový Prius Plug-in Hybrid jezdí jen za 1,4 l/100 km Fotografie k článku Nový Prius Plug-in Hybrid jezdí jen za 1,4 l/100 km Fotografie k článku Nový Prius Plug-in Hybrid jezdí jen za 1,4 l/100 km
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.11.2017
Test: Lexus NX300h jde od výstřednosti k originalitě
20.11.2017
Tesla Roadster prý zadupe běžná auta do země
14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy
26.10.2017
Renault Alaskan - převlečenou Navaru koupíte od 892 859 Kč
24.10.2017
Hyundai Kona v prodeji, české ceny má hodně sebevědomé
23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč