Nový motor Audi 2.8 FSI se systémem Audi valvelift

vloženo

Audi rozšiřuje svoji nabídku zážehových motorů o zajímavou novinku – šestiválec 2.8 FSI s inovativním systémem proměnného zdvihu sacích ventilů Audi valvelift, který spolu s dalšími zdokonaleními vede ke snížení spotřeby paliva o 10 procent. Motor dosahuje úctyhodného výkonu 154 kW (210 k) a točivého momentu 280 Nm, přičemž si v Audi A6 „řekne“ v průměru o pouhých 8,7 l benzinu na 100 km jízdy.

Systém Audi valvelift zabezpečuje proměnnou výšku zdvihu sacích ventilů ve dvou stupních (vyšší pro plné a nižší pro částečné zatížení), přičemž na rozdíl od konvenčních řešení nepoužívá žádné vložené mezičleny mezi zdvihátky ventilů a vačkovým hřídelem – vše se děje přímo na vačkovém hřídeli, takže systém je velmi jednoduchý, rychlý a efektivní.


Vlastní vačky jsou řešeny jako samostatné díly, jejichž profil je na každé z čelních ploch odlišný podle požadovaného zdvihu. Na hřídeli jsou upevněny prostřednictvím vnitřního ozubení, takže jsou osově posuvné mezi dvěma krajními polohami, odpovídajícími zdvihu sacího ventilu při částečném a plném
zatížení. Jejich přesun zajišťují dva výsuvné kolíky umístěné v hlavě válce nad vačkovým hřídelem, zasahující do spirálových drážek ve hřídeli. Posuv mezi krajními polohami probíhá velmi rychle během jediného cyklu motoru.

Pro plné zatížení je zdvih vačky větší (11 mm), pro částečné nižší a dokonce u každého ze dvou sacích ventilů téhož válce různý (5,7 a 2 mm). Díky tomu (a vhodnému tvarování sacích kanálů a spalovacího prostoru) dochází k intenzivnímu víření a promíchávání plnicího vzduchu, aniž by byly použity obvyklé klapky montované do sacího potrubí.

Nový motor Audi 2.8 FSI vhodně zapadá do řady zážehových agregátů s objemy 2,4 a 3,2 l a je odvozen od typu 3.2 FSI, s nímž má shodné vrtání 84,5 mm. Jeho zdvih je však snížen na 82,4 mm (místo 92,8 mm), takže dosahuje pracovního objemu jen 2773 cm3. Stejně jako motor 3.2 FSI má blok válců 2/2
z hypereutektické slitiny hliníku s vysokou odolností povrchu, který jí propůjčují výrazná zrna křemíku, takže nepotřebuje samostatné vložky válců.

Díky tomu a také díky koncepci s úložnou deskou (bedplate) je blok velmi tuhý i při velmi tenkých stěnách a malých rozestupech mezi válci, takže je neobyčejně lehký a kompaktní – má hmotnost jen 33 kg a délku 360 mm. K dosažení vynikajících výkonových parametrů 154 kW (210 k) a točivého momentu 280 Nm v širokém rozmezí otáček od 3000 až do 5000 min-1 přispěla i sofistikovaná technologie přímého vstřikování benzinu do válce FSI, osvědčená zejména dlouhou řadou vítězství, kterých dosáhly závodní speciály Audi R8 v seriálu Le Mans. Inovativní koncepce proměnného zdvihu ventilů Audi valvelift je dalším trumfem, který přesně v duchu známého hesla „Náskok díky technice“ ještě zvýší technickou výlučnost zážehových motorů značky Audi.

V České republice budou první vozy se systémem Audi valvelift k dispozici v průběhu března příštího roku.

 


Zdroj: audi.cz

Vyhledat vozidla v inzerci: Audi

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

28.06.2017
Nový Seat Arona je Ibizou na chůdách
27.06.2017
Nové BMW X3 představeno, prošlo dietou a může vonět
26.06.2017
Kia Soul 1.6 T-GDI - odlišný živočich
24.06.2017
Velké překvapení přichystal Peugeot, který nabídne Pick Up
22.06.2017
Test ojetiny: Volvo XC60 D5 - odvěký hrdina
22.06.2017
Toyota Yaris nemusí být nudná - je tu nová edice Selection Gold
21.06.2017
Nový crossover Kia Stonic bude možné koupit již v říjnu
20.06.2017
Audi R8 Spyder V10 Plus - stíhačka na léto
19.06.2017
Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu
18.06.2017
Místo nové generace prošel Lexus CT 200h lehkou modernizací
17.06.2017
Volkswagen představil nové Polo, bude i GTI
16.06.2017
Malé SUV Hyundai Kona kompletně odhaleno, máme nové fotografie a informace
15.06.2017
BMW 330i - potomek atmosferických šestiválců
14.06.2017
Nástupce BMW 5 GT je tady, je to model 6 Gran Turismo
13.06.2017
Test ojetiny: Škoda Octavia Kombi RS 2.0 TSI - praktická ďáblice
12.06.2017
Volkswagen Arteon a jeho čtyři moderní vychytávky
10.06.2017
Kdo nejvíc škodí ovzduší: auto, letadlo, nebo sopka?
09.06.2017
Porsche 911 Turbo S Exclusive Series - jen 500 ks, cena 7 mil. Kč
09.06.2017
Škoda Kodiaq 1.4 TSI 4x4 6MT - cestou do školky
08.06.2017
Omlazený Fiat 500L je pořád stejný, má ale 40 % nových dílů