Nový motor Audi 2.8 FSI se systémem Audi valvelift

vloženo

Audi rozšiřuje svoji nabídku zážehových motorů o zajímavou novinku – šestiválec 2.8 FSI s inovativním systémem proměnného zdvihu sacích ventilů Audi valvelift, který spolu s dalšími zdokonaleními vede ke snížení spotřeby paliva o 10 procent. Motor dosahuje úctyhodného výkonu 154 kW (210 k) a točivého momentu 280 Nm, přičemž si v Audi A6 „řekne“ v průměru o pouhých 8,7 l benzinu na 100 km jízdy.

Systém Audi valvelift zabezpečuje proměnnou výšku zdvihu sacích ventilů ve dvou stupních (vyšší pro plné a nižší pro částečné zatížení), přičemž na rozdíl od konvenčních řešení nepoužívá žádné vložené mezičleny mezi zdvihátky ventilů a vačkovým hřídelem – vše se děje přímo na vačkovém hřídeli, takže systém je velmi jednoduchý, rychlý a efektivní.


Vlastní vačky jsou řešeny jako samostatné díly, jejichž profil je na každé z čelních ploch odlišný podle požadovaného zdvihu. Na hřídeli jsou upevněny prostřednictvím vnitřního ozubení, takže jsou osově posuvné mezi dvěma krajními polohami, odpovídajícími zdvihu sacího ventilu při částečném a plném
zatížení. Jejich přesun zajišťují dva výsuvné kolíky umístěné v hlavě válce nad vačkovým hřídelem, zasahující do spirálových drážek ve hřídeli. Posuv mezi krajními polohami probíhá velmi rychle během jediného cyklu motoru.

Pro plné zatížení je zdvih vačky větší (11 mm), pro částečné nižší a dokonce u každého ze dvou sacích ventilů téhož válce různý (5,7 a 2 mm). Díky tomu (a vhodnému tvarování sacích kanálů a spalovacího prostoru) dochází k intenzivnímu víření a promíchávání plnicího vzduchu, aniž by byly použity obvyklé klapky montované do sacího potrubí.

Nový motor Audi 2.8 FSI vhodně zapadá do řady zážehových agregátů s objemy 2,4 a 3,2 l a je odvozen od typu 3.2 FSI, s nímž má shodné vrtání 84,5 mm. Jeho zdvih je však snížen na 82,4 mm (místo 92,8 mm), takže dosahuje pracovního objemu jen 2773 cm3. Stejně jako motor 3.2 FSI má blok válců 2/2
z hypereutektické slitiny hliníku s vysokou odolností povrchu, který jí propůjčují výrazná zrna křemíku, takže nepotřebuje samostatné vložky válců.

Díky tomu a také díky koncepci s úložnou deskou (bedplate) je blok velmi tuhý i při velmi tenkých stěnách a malých rozestupech mezi válci, takže je neobyčejně lehký a kompaktní – má hmotnost jen 33 kg a délku 360 mm. K dosažení vynikajících výkonových parametrů 154 kW (210 k) a točivého momentu 280 Nm v širokém rozmezí otáček od 3000 až do 5000 min-1 přispěla i sofistikovaná technologie přímého vstřikování benzinu do válce FSI, osvědčená zejména dlouhou řadou vítězství, kterých dosáhly závodní speciály Audi R8 v seriálu Le Mans. Inovativní koncepce proměnného zdvihu ventilů Audi valvelift je dalším trumfem, který přesně v duchu známého hesla „Náskok díky technice“ ještě zvýší technickou výlučnost zážehových motorů značky Audi.

V České republice budou první vozy se systémem Audi valvelift k dispozici v průběhu března příštího roku.

 


Zdroj: audi.cz

Vyhledat vozidla v inzerci: Audi


Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Test: Citroën C5 Aircross BlueHDi 180. Na vlnách modernity

Test: Citroën C5 Aircross BlueHDi 180. Na vlnách modernity

Doba francouzsky houpavého měkkého podvozku nezmizí snad nikdy. V průběhu času se ale změnil přístup, jakým nám konstruktéři pomyslnou jízdní baladu servírují. Aktuálně jsme proto nuceni jezdit modelem C5, který patří..

Test ojetiny: Citroën C3 – miláček žen

Test ojetiny: Citroën C3 – miláček žen

První generace „cé-trojky“ se dnes řadí k těm levnějším ojetinám. Právě proto se často stává prvním vozem..

Škoda nabízí první ochutnávku modernizované modelové řady Superb v podobě video-teaseru

Škoda nabízí první ochutnávku modernizované modelové řady Superb v podobě video-teaseru

Škoda představí svou přepracovanou vlajkovou loď, která bude poprvé k dispozici i v robustní verzi Scout. Oficiální..

Test: Peugeot 508 1.5 BlueHDi - je krásný a jezdí za hubičku

Test: Peugeot 508 1.5 BlueHDi - je krásný a jezdí za hubičku

Peugeot 508 je krásný. Ještě aby ne, kráse obětoval hodně. Nehoní se na litry v zavazadelníku ani centimetry v..

Autocentral: Test BMW 530d xDrive – Dálniční žehlička kilometrů

Autocentral: Test BMW 530d xDrive – Dálniční žehlička kilometrů

BMW řady 5 je auto vyšší střední třídy a patří k oblíbeným manažerským vozům. V pořadu Autocentral se můžete podívat na..