Nový Jaguar XJ: Šokující změna

vloženo

Nová generace Jaguaru XJ pokračuje v revolučním stylu, započatém v roce 2007 menším modelem XF. Jaguar hodlá radikálně změnit dosavadní image, nekonečné retušování historické siluety největšího vozu značky už zákazníky příliš netáhne. Okázalé aristokratické linie ustupují do pozadí, na pořadu dne je moderna vně i uvnitř a mimořádně sofistikovaná technika.

Nový Jaguar XJ: Šokující změna

Poprvé za x desítek let působí velký Jaguar XJ dojmem kompletně nového vozu. Design, pod kterým je podepsán skot Lan Callum, prakticky nenavazuje na nic z minulosti, dokonce zmizela i charakteristická „brýlatá“ maska chladiče. Překvapením je zadní část, která z určitého pohledu připomíná kupé a hlavně pak svisle orientované zadní svítilny ve stylu Lancie Thesis. Názory na zdařilost přelomového designu se různí, sahají od bezmezného obdivu až po úplné zatracení, pozitivní reakce naštěstí (pro výrobce) převažují.

Tak jako dřív se bude XJ dodávat ve dvojí velikosti. Kratší standardní verze (SWB) je dlouhá 5112 mm a má rozvor náprav 3032 mm. Prodloužená (LWB) má obě hodnoty větší o dalších 125 mm. Již předchozí generace XJ přinesla lehký hliníkový skelet, jehož hlavní části byly spojovány technologií hojně využívanou v leteckém průmyslu- lepením. Nově se zvýšil pouze podíl kompozitních slitin a hořčíku. Karoserie má mimořádnou torzní tuhost a hlavně je velmi lehká, takže například verze XJ 5,0 V8 je se svými 1755 kg nejlehčím osmiválcem své třídy.

Také interiér je na hony vzdálen svému předchůdci, ze všeho nejvíc připomíná kokpit ryze sportovního vozu. Stejně jako u menšího XF, ani zde už nenajdeme klasickou volící páku šestistupňové automatiky. Nahradil ji výsuvný otočný volič, možnost řazení pádly pod volantem je samozřejmostí. Novinkou je standardně dodávaná prosklená střecha. Středové konzole dominují obrovské kruhové výdechy ventilace a multimediální systém s dotykovým 8palcovým displejem.

Nabídka motorů zatím obsahuje jeden třílitrový diesel a tři výkonové varianty pětilitrového osmiválce. Vznětový šestiválec, známý i z menšího XF 3,0 S Diesel, využívá takzvaného sekvenčního přeplňování dvojicí turbodmychadel rozdílné velikosti. Podobný systém přeplňování již od roku 2006 s úspěchem používá BMW (335d, 535d atd.), u Jaguaru se však liší úloha jednotlivých turbodmychadel při přeplňování a také je zde použit komplikovanější systém jejich regulace. To větší má variabilní geometrii VTG a proti dosavadním zvyklostem je zapojeno již při nejnižších otáčkách. Druhé menší turbo s pevnou geometrií se paradoxně připojuje až od středních otáček, má však mimořádnou rychlost nástupu svého účinku (dle výrobce pouhých 300 ms), čímž znatelně zlepšuje reakci motoru bezprostředně po sešlápnutí plynového pedálu. Tento motor využívá již třetí generaci vstřikování Common Rail s tlakem 2000 barů a piezoelektrické vstřikovače, schopné provést až pět vstřiků na cyklus. Výsledek mluví za vše: 202 kW, 600 N.m a dle údajů výrobce kombinovaný spotřeba pouze 7,0 litru/100 km. Při současné popularitě vznětových motorů to rozhodně bude nejžhavější kandidát na pozici nejprodávanějšího motoru v XJ.

Příznivcům benzínu nabízí Jaguar pouze přímovstřikový osmiválec 5,0. Ten je k dispozici buď v atmosféricky plněné (283 kW), nebo přeplňované verzi (346 nebo 375 kW). Přeplňování zajišťuje další generace mechanického dmychadla (kompresoru) typu Roots se zvýšenou termodynamickou účinností a nižší hlučností. Slabší přeplňovaná verze se 346 kW však údajně nebude určena pro hlavní evropské trhy. Všechny verze bez výjimky mají elektronicky řízené adaptivní tlumiče a také elektronicky řízený zadní diferenciál z XFR, který disponuje až 90 % svorností. Proslýchá se, že výrobce dokonce vážně uvažuje i o verzi s hybridním pohonem... 

Prodej má začít počátkem příštího roku, ceny však známe už dnes: Začínají na částce 76 900 € (včetně daně) za typ XJ 3,0 V6 Diesel Luxury, nejdražší pak bude XJ 5,0 V8 Kompressor v nejvyšší výbavě Supersport a s delší verzí karosérie LWB, za 139 900 €.

Nejdůležitější údaje:
3,0 V6 Diesel:
2993 ccm, 202 kW při 4000/min., 600 N.m. při 2000/min., 1796 kg, 250 km/h, 0-100 km/h za 6,4 s., spotřeba 7,0 l/100 km

5,0 V8: 5000 ccm, 283 kW při 6500/min., 515 N.m. při 3500/min., 1755 kg, 250 km/h, 0-100 za 5,7 s., spotřeba 11,4 l/100 km.

5,0 V8 Kompressor 470 (jen některé trhy): 5000 ccm, 346 kW při 6000/min., 575 N.m. při 2500 až 5500/min., 1892 kg, 250 km/h, 0-100 km/h za 5,2 s., spotřeba 12,1 l/100 km.

5,0 V8 Kompressor 510: 5000 ccm, 375 kW při 6000/min., 625 N.m. při 2500 až 5500/min., 1892 kg, 250 km/h, 0-100 km/h za 4,9 s., spotřeba 12,1 l/100 km.        


Marek Oborník; Foto Jaguar

Vyhledat vozidla v inzerci: Jaguar

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nový Jaguar XJ: Šokující změna Fotografie k článku Nový Jaguar XJ: Šokující změna Fotografie k článku Nový Jaguar XJ: Šokující změna Fotografie k článku Nový Jaguar XJ: Šokující změna Fotografie k článku Nový Jaguar XJ: Šokující změna Fotografie k článku Nový Jaguar XJ: Šokující změna Fotografie k článku Nový Jaguar XJ: Šokující změna
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

25.03.2017
Automobilka Tesla ruší produkci svého Model S 60 a 60 D a půjčuje si u investorů! Má snad málo peněz?
24.03.2017
Na Volkswagen e-Golf stačí milion, nově dojede až 200 km
24.03.2017
Renault Alpine A110 s motorem 1.8 Turbo a výkonem 252 koní
23.03.2017
Seat bude mít dvě nová SUV, Aronu menší než Atecu a také větší sedmimístné SUV
23.03.2017
Test ojetiny: BMW 520i (E60) – rozumný základ
22.03.2017
Nový Golf GTI Performance má 245 koní a cenu 745 900 Kč
21.03.2017
Audi S4 a S4 Avant v prodeji, připravte si minimálně 1,6 milionu
21.03.2017
Jeep Compass se dokáže ve verzi Trailhawk plazit i po zdi
20.03.2017
Test: Kia Optima SW GT - tvrdý oříšek
19.03.2017
3 nejbrutálnější kombi letošní Ženevy s dynamikou supersportů
19.03.2017
Lexus a Porsche jsou nejméně problémové, Fiat naopak propadák
18.03.2017
3 nejzajímavější kombi letošní Ženevy, která vás nezruinují
17.03.2017
Mitsubishi Eclipse Cross bude soupeřit s novou Škodou Yeti
16.03.2017
Test ojetiny: Opel Corsa 1.0 Turbo ecoFLEX – tvrdý hráč, či dámská hračka?
15.03.2017
Žádné překvapení - českým Autem roku 2017 je Škoda Kodiaq
14.03.2017
Bentley Mulsanne Hallmark Series by Mulliner - individuální luxus
14.03.2017
S Nissanem Juke v limitované edici Fun Edition budete zaručeně FUN
13.03.2017
Máte rádi modrou barvu? BMW na Vás myslí a přichystalo pro řadu 6 limitovanou edici M Sport
13.03.2017
Test: Peugeot 3008 GT - otestovali jsme auto roku 2017, je vážně dobré
12.03.2017
Suzuki Swift nové generace může zatopit Škodě Fabii, předpoklady pro to má