Nový Jaguar XJ: Šokující změna

vloženo

Nová generace Jaguaru XJ pokračuje v revolučním stylu, započatém v roce 2007 menším modelem XF. Jaguar hodlá radikálně změnit dosavadní image, nekonečné retušování historické siluety největšího vozu značky už zákazníky příliš netáhne. Okázalé aristokratické linie ustupují do pozadí, na pořadu dne je moderna vně i uvnitř a mimořádně sofistikovaná technika.

Nový Jaguar XJ: Šokující změna

Poprvé za x desítek let působí velký Jaguar XJ dojmem kompletně nového vozu. Design, pod kterým je podepsán skot Lan Callum, prakticky nenavazuje na nic z minulosti, dokonce zmizela i charakteristická „brýlatá“ maska chladiče. Překvapením je zadní část, která z určitého pohledu připomíná kupé a hlavně pak svisle orientované zadní svítilny ve stylu Lancie Thesis. Názory na zdařilost přelomového designu se různí, sahají od bezmezného obdivu až po úplné zatracení, pozitivní reakce naštěstí (pro výrobce) převažují.

Tak jako dřív se bude XJ dodávat ve dvojí velikosti. Kratší standardní verze (SWB) je dlouhá 5112 mm a má rozvor náprav 3032 mm. Prodloužená (LWB) má obě hodnoty větší o dalších 125 mm. Již předchozí generace XJ přinesla lehký hliníkový skelet, jehož hlavní části byly spojovány technologií hojně využívanou v leteckém průmyslu- lepením. Nově se zvýšil pouze podíl kompozitních slitin a hořčíku. Karoserie má mimořádnou torzní tuhost a hlavně je velmi lehká, takže například verze XJ 5,0 V8 je se svými 1755 kg nejlehčím osmiválcem své třídy.

Také interiér je na hony vzdálen svému předchůdci, ze všeho nejvíc připomíná kokpit ryze sportovního vozu. Stejně jako u menšího XF, ani zde už nenajdeme klasickou volící páku šestistupňové automatiky. Nahradil ji výsuvný otočný volič, možnost řazení pádly pod volantem je samozřejmostí. Novinkou je standardně dodávaná prosklená střecha. Středové konzole dominují obrovské kruhové výdechy ventilace a multimediální systém s dotykovým 8palcovým displejem.

Nabídka motorů zatím obsahuje jeden třílitrový diesel a tři výkonové varianty pětilitrového osmiválce. Vznětový šestiválec, známý i z menšího XF 3,0 S Diesel, využívá takzvaného sekvenčního přeplňování dvojicí turbodmychadel rozdílné velikosti. Podobný systém přeplňování již od roku 2006 s úspěchem používá BMW (335d, 535d atd.), u Jaguaru se však liší úloha jednotlivých turbodmychadel při přeplňování a také je zde použit komplikovanější systém jejich regulace. To větší má variabilní geometrii VTG a proti dosavadním zvyklostem je zapojeno již při nejnižších otáčkách. Druhé menší turbo s pevnou geometrií se paradoxně připojuje až od středních otáček, má však mimořádnou rychlost nástupu svého účinku (dle výrobce pouhých 300 ms), čímž znatelně zlepšuje reakci motoru bezprostředně po sešlápnutí plynového pedálu. Tento motor využívá již třetí generaci vstřikování Common Rail s tlakem 2000 barů a piezoelektrické vstřikovače, schopné provést až pět vstřiků na cyklus. Výsledek mluví za vše: 202 kW, 600 N.m a dle údajů výrobce kombinovaný spotřeba pouze 7,0 litru/100 km. Při současné popularitě vznětových motorů to rozhodně bude nejžhavější kandidát na pozici nejprodávanějšího motoru v XJ.

Příznivcům benzínu nabízí Jaguar pouze přímovstřikový osmiválec 5,0. Ten je k dispozici buď v atmosféricky plněné (283 kW), nebo přeplňované verzi (346 nebo 375 kW). Přeplňování zajišťuje další generace mechanického dmychadla (kompresoru) typu Roots se zvýšenou termodynamickou účinností a nižší hlučností. Slabší přeplňovaná verze se 346 kW však údajně nebude určena pro hlavní evropské trhy. Všechny verze bez výjimky mají elektronicky řízené adaptivní tlumiče a také elektronicky řízený zadní diferenciál z XFR, který disponuje až 90 % svorností. Proslýchá se, že výrobce dokonce vážně uvažuje i o verzi s hybridním pohonem... 

Prodej má začít počátkem příštího roku, ceny však známe už dnes: Začínají na částce 76 900 € (včetně daně) za typ XJ 3,0 V6 Diesel Luxury, nejdražší pak bude XJ 5,0 V8 Kompressor v nejvyšší výbavě Supersport a s delší verzí karosérie LWB, za 139 900 €.

Nejdůležitější údaje:
3,0 V6 Diesel:
2993 ccm, 202 kW při 4000/min., 600 N.m. při 2000/min., 1796 kg, 250 km/h, 0-100 km/h za 6,4 s., spotřeba 7,0 l/100 km

5,0 V8: 5000 ccm, 283 kW při 6500/min., 515 N.m. při 3500/min., 1755 kg, 250 km/h, 0-100 za 5,7 s., spotřeba 11,4 l/100 km.

5,0 V8 Kompressor 470 (jen některé trhy): 5000 ccm, 346 kW při 6000/min., 575 N.m. při 2500 až 5500/min., 1892 kg, 250 km/h, 0-100 km/h za 5,2 s., spotřeba 12,1 l/100 km.

5,0 V8 Kompressor 510: 5000 ccm, 375 kW při 6000/min., 625 N.m. při 2500 až 5500/min., 1892 kg, 250 km/h, 0-100 km/h za 4,9 s., spotřeba 12,1 l/100 km.        


Marek Oborník; Foto Jaguar

Vyhledat vozidla v inzerci: Jaguar

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nový Jaguar XJ: Šokující změna Fotografie k článku Nový Jaguar XJ: Šokující změna Fotografie k článku Nový Jaguar XJ: Šokující změna Fotografie k článku Nový Jaguar XJ: Šokující změna Fotografie k článku Nový Jaguar XJ: Šokující změna Fotografie k článku Nový Jaguar XJ: Šokující změna Fotografie k článku Nový Jaguar XJ: Šokující změna
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

01.03.2017
Mitsubishi Eclipse Cross - nový model od třech diamantů oficiálně
28.02.2017
Jak si vede Kia Stinger na sněhu a ledu? Podívejte se na video
28.02.2017
Mitsubishi Outlander 2017 - myšák reaguje na požadavky zákazníků
27.02.2017
Test: Opel Mokka X 1.4 Turbo je skvělá, kdyby tolik nežrala
25.02.2017
Seat Leon Cupra 300 - tři karoserie, více síly a moderní techniky
24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není