Nový Jaguar XJ: Šokující změna

vloženo

Nová generace Jaguaru XJ pokračuje v revolučním stylu, započatém v roce 2007 menším modelem XF. Jaguar hodlá radikálně změnit dosavadní image, nekonečné retušování historické siluety největšího vozu značky už zákazníky příliš netáhne. Okázalé aristokratické linie ustupují do pozadí, na pořadu dne je moderna vně i uvnitř a mimořádně sofistikovaná technika.

Nový Jaguar XJ: Šokující změna Nový Jaguar XJ: Šokující změna

Poprvé za x desítek let působí velký Jaguar XJ dojmem kompletně nového vozu. Design, pod kterým je podepsán skot Lan Callum, prakticky nenavazuje na nic z minulosti, dokonce zmizela i charakteristická „brýlatá“ maska chladiče. Překvapením je zadní část, která z určitého pohledu připomíná kupé a hlavně pak svisle orientované zadní svítilny ve stylu Lancie Thesis. Názory na zdařilost přelomového designu se různí, sahají od bezmezného obdivu až po úplné zatracení, pozitivní reakce naštěstí (pro výrobce) převažují.

Tak jako dřív se bude XJ dodávat ve dvojí velikosti. Kratší standardní verze (SWB) je dlouhá 5112 mm a má rozvor náprav 3032 mm. Prodloužená (LWB) má obě hodnoty větší o dalších 125 mm. Již předchozí generace XJ přinesla lehký hliníkový skelet, jehož hlavní části byly spojovány technologií hojně využívanou v leteckém průmyslu- lepením. Nově se zvýšil pouze podíl kompozitních slitin a hořčíku. Karoserie má mimořádnou torzní tuhost a hlavně je velmi lehká, takže například verze XJ 5,0 V8 je se svými 1755 kg nejlehčím osmiválcem své třídy.

Také interiér je na hony vzdálen svému předchůdci, ze všeho nejvíc připomíná kokpit ryze sportovního vozu. Stejně jako u menšího XF, ani zde už nenajdeme klasickou volící páku šestistupňové automatiky. Nahradil ji výsuvný otočný volič, možnost řazení pádly pod volantem je samozřejmostí. Novinkou je standardně dodávaná prosklená střecha. Středové konzole dominují obrovské kruhové výdechy ventilace a multimediální systém s dotykovým 8palcovým displejem.

Nabídka motorů zatím obsahuje jeden třílitrový diesel a tři výkonové varianty pětilitrového osmiválce. Vznětový šestiválec, známý i z menšího XF 3,0 S Diesel, využívá takzvaného sekvenčního přeplňování dvojicí turbodmychadel rozdílné velikosti. Podobný systém přeplňování již od roku 2006 s úspěchem používá BMW (335d, 535d atd.), u Jaguaru se však liší úloha jednotlivých turbodmychadel při přeplňování a také je zde použit komplikovanější systém jejich regulace. To větší má variabilní geometrii VTG a proti dosavadním zvyklostem je zapojeno již při nejnižších otáčkách. Druhé menší turbo s pevnou geometrií se paradoxně připojuje až od středních otáček, má však mimořádnou rychlost nástupu svého účinku (dle výrobce pouhých 300 ms), čímž znatelně zlepšuje reakci motoru bezprostředně po sešlápnutí plynového pedálu. Tento motor využívá již třetí generaci vstřikování Common Rail s tlakem 2000 barů a piezoelektrické vstřikovače, schopné provést až pět vstřiků na cyklus. Výsledek mluví za vše: 202 kW, 600 N.m a dle údajů výrobce kombinovaný spotřeba pouze 7,0 litru/100 km. Při současné popularitě vznětových motorů to rozhodně bude nejžhavější kandidát na pozici nejprodávanějšího motoru v XJ.

Příznivcům benzínu nabízí Jaguar pouze přímovstřikový osmiválec 5,0. Ten je k dispozici buď v atmosféricky plněné (283 kW), nebo přeplňované verzi (346 nebo 375 kW). Přeplňování zajišťuje další generace mechanického dmychadla (kompresoru) typu Roots se zvýšenou termodynamickou účinností a nižší hlučností. Slabší přeplňovaná verze se 346 kW však údajně nebude určena pro hlavní evropské trhy. Všechny verze bez výjimky mají elektronicky řízené adaptivní tlumiče a také elektronicky řízený zadní diferenciál z XFR, který disponuje až 90 % svorností. Proslýchá se, že výrobce dokonce vážně uvažuje i o verzi s hybridním pohonem... 

Prodej má začít počátkem příštího roku, ceny však známe už dnes: Začínají na částce 76 900 € (včetně daně) za typ XJ 3,0 V6 Diesel Luxury, nejdražší pak bude XJ 5,0 V8 Kompressor v nejvyšší výbavě Supersport a s delší verzí karosérie LWB, za 139 900 €.

Nejdůležitější údaje:
3,0 V6 Diesel:
2993 ccm, 202 kW při 4000/min., 600 N.m. při 2000/min., 1796 kg, 250 km/h, 0-100 km/h za 6,4 s., spotřeba 7,0 l/100 km


5,0 V8: 5000 ccm, 283 kW při 6500/min., 515 N.m. při 3500/min., 1755 kg, 250 km/h, 0-100 za 5,7 s., spotřeba 11,4 l/100 km.

5,0 V8 Kompressor 470 (jen některé trhy): 5000 ccm, 346 kW při 6000/min., 575 N.m. při 2500 až 5500/min., 1892 kg, 250 km/h, 0-100 km/h za 5,2 s., spotřeba 12,1 l/100 km.

5,0 V8 Kompressor 510: 5000 ccm, 375 kW při 6000/min., 625 N.m. při 2500 až 5500/min., 1892 kg, 250 km/h, 0-100 km/h za 4,9 s., spotřeba 12,1 l/100 km.        


Marek Oborník; Foto Jaguar

Vyhledat vozidla v inzerci: Jaguar

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nový Jaguar XJ: Šokující změna Fotografie k článku Nový Jaguar XJ: Šokující změna Fotografie k článku Nový Jaguar XJ: Šokující změna Fotografie k článku Nový Jaguar XJ: Šokující změna Fotografie k článku Nový Jaguar XJ: Šokující změna Fotografie k článku Nový Jaguar XJ: Šokující změna Fotografie k článku Nový Jaguar XJ: Šokující změna
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.09.2017
Test ojetiny: Ford Fusion - bratr Fiesty je stále v kurzu
20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek
09.09.2017
BMW Concept X7 iPerformance - obrovské ledviny a futuristický interiér
08.09.2017
Test ojetiny: Citroën C5 – levný kočár
07.09.2017
Opel Insignia dostane BiTurbo diesel s výkonem 210 koní
06.09.2017
Nový Nissan Leaf se chlubí dojezdem až 378 km na jedno nabití
05.09.2017
Test: Hyundai Santa Fe 2.4 GDi - doopravdy ho chcete?
01.09.2017
Na nové Suzuki Swift čtvrt milionu nestačí, ale může mít pohon 4x4
31.08.2017
Test ojetiny: Hyundai i10 - ve městě jako ryba ve vodě
30.08.2017
Zbrusu nová Dacia Duster bude na oko pořád stejná
27.08.2017
Volkswagen T-Roc – nové SUV s pohonem 4x4 a velkým batohem