Nový Hyundai Santa Fe

17. 03. 2006
Sdílet článek

Kdo má dobrou paměť, jistě si ještě dnes vzpomene na rok 2000, kdy značka Hyundai představila veřejnosti svůj první model z kategorie SUV – všestranné Santa Fe. Vůz ve velmi krátkém čase zaznamenal nevídaný úspěch a stal se nadlouho prodejním bestsellerem.

Suverén na silnicích i polních cestách
• Nový, sportovnější styl blízký vkusu Evropanů
• Uspořádání interiéru i se sedmi sedadly
• Nové pojetí interiéru z kvalitních materiálů
• Nové verze motorů beroucí ohled k životnímu prostředí
• Elektronický systém stability (ESP) k dispozici u verzí 4WD
• Vyšší aktivní a pasivní bezpečnost


Velký zájem si udržel víceméně po celou dobu své existence a neohrozil jej nikdo z konkurentů. Dnes se píše rok 2006 a Hyundai uvádí na trh znovu svůj zbrusu nový model SUV – Santa Fe. Korejská značka již není tou neznámou a historie se může opakovat. Nový model Santa Fe má totiž k dalšímu úspěchu všechny předpoklady – od přitažlivého designu přes propracovaný vnitřek až k vyspělé technice konstrukce a pohonných jednotek.

Prodejní bestseller
Model Santa Fe byl poprvé představen na autosalónu v americkém Detroitu v roce 1999, do výroby se dostal o rok později a podílel se na postupně vzrůstající dobré pověsti společnosti Hyundai jakožto výrobce SUV vozidel nejvyšší třídy. Získal společnosti Hyundai uznání a mnoho nových zákazníků. Svým nezaměnitelným, ve své době pokrokovým designem, uvedl novou třídu vozidel, která kombinuje pohodlí osobních automobilů s vozy zdolávajícími bez problému náročné terény. Model Santa Fe vlastně také zařídil, že Hyundai povzbuzen jeho úspěchem, brzy rozšířil řadu svých SUV o další model Tucson. Jen v minulém roce se značce Hyundai podařilo v Evropě prodat 100 tisíc svých SUV. Lídra kategorie hrál model Santa Fe vždycky i na českém trhu. V roce 2003 skončil s 482 prodanými vozy celkově druhý, o rok později se ale stal už nejprodávanějším SUV v ČR, když si ho koupilo 459 zákazníků. V témže roce „naskočil“ do prodeje i Tucson a ačkoliv se začal prodávat až od září, s 284 vozy stačil obsadit ještě sedmé místo (!). V loňském roce už Tucson převzal vládu nad kategorií SUV a se 774 prodanými modely se stal nejprodávanějším. Santa Fe loni skončilo celkově sedmé se 372 prodanými vozy. Nadvládu SUV modelů značky Hyundai v posledních čtyřech letech každoročně dotváří i největší z nich - model Terracan, jehož se v roce 2003 v tuzemsku prodalo 140, předloni 126 a loni 141. Svou vládu Hyundai prokazuje v segmentu SUV na českém trhu i v letošním roce, kdy v lednu se hodně prodávalo tucsonů (1. se 76 vozy) i santa fe (3. s 60 vozy), potažmo terracanů (20 modelů).V segmentu SUV tak tvoří dlouhodobě vozy Hyundai kolem 20%. Tento trend by měla nejen u nás, ale v celé Evropě potvrdit i nová generace modelu Santa Fe, která v těchto dnech přichází do prodeje. Oproti svému předchůdci je nové Santa Fe o něco delší i širší. Konkrétně o 175 milimetrů delší, o 70 mm širší a o 80 mm má širší také rozvor. Nabízí rovněž větší komfort, více místa v interiéru, více luxusu, bezpečnější jízdní vlastnosti a nový, opět zcela neotřelý design karosérie. Santa Fe je atraktivním vozem pro široké motoristické spektrum, ať už jde o lidi založené sportovně, pracovně, rodinně nebo čistě prakticky. Všechny nové Santa Fe uspokojí svou nabídkou a možnostmi.

Nový design exteriéru a stylizace
Staré a nové Santa Fe si mezi sebou určitě nespletete. Nová podoba populárního vozu je totiž pojata zcela odlišně, přestože ladnost linií a zakulacenost křivek mu nescházejí. Mimořádně přitažlivému a elegantnímu vozu dominuje především doširoka vyvedená přední maska, která zdůrazňuje vynikající proporce vozu. Přehlédnout nelze ani linii dvojité kapoty sjednocující horní část karosérie se záměrně do šeda zbarvenou spodní částí karosérie. Horizontálně řazené skupiny předních světel sestávají z reflektorů projekčního typu s jasnými skly a černými rámy (kvůli účinnosti i vizuální přitažlivosti). Mohutná kapota naznačuje výkonnost, jaké je Santa Fe schopno, zatímco široký rozchod kol poukazuje na mimořádnou ovladatelnost a stabilitu na silnici. Z bočního pohledu jsou křivky novinky hladké, plynulé a vyvážené. Rozmáchlá elegance bočních linií je završena chromovými klikami dveří a kryty postranních zrcátek ve dvoubarevném provedení. Směrová světla v průhledném zakrytování a úzké čelní reflektory prohlubují celkovou vyváženost vzhledu. Dostatečný respekt umocňují elegantní, sedmnáctipalcová kola. Nové střešní ližiny tvoří nedílnou součást široké střechy a dále prohlubují celkovou harmonii designu karosérie. Podobně elegantně vyhlíží nový Hyundai Santa Fe zezadu. Kombinovaná zadní světla jsou zapuštěna do obvodové linie navazující na jasné ladění přední části. Horní brzdová LED světla jsou začleněna do zadního spoileru, zatímco zadní mlhová světla ustoupila k zadnímu nárazníku. Praktické, doširoka otvíratelné zadní dveře korunují uvolněný styl. Celá struktura vykazuje smysl pro funkční symetrii.

Propracovanější interiér

Moderní design pozdvihl na vyšší úroveň také interiér. Díky větším rozměrům je vnitřní prostor větší než dříve, což konstruktérům umožnilo instalaci až sedmi plnohodnotných sedadel. Ať už s pěti nebo sedmi sedadly, největší zřetel při navrhování nového interiéru byl kladen na snadnost provozu, uspořádání a kvalitu materiálů. Vkusné použití dřevěného dekoru a opracovaného kovu, v kombinaci se dvěma variantami interiérových barev zdůrazňují „uvolněnou atmosféru“ vozu. Přispěl k tomu i citlivý výběr materiálů – od látky síťového typu použité na čalounění až po vysoce kvalitní tradiční kůži dávající nový vzhled volantu, hlavici řadicí páky či rozměrným a dobře tvarovaným sedadlům. Sedačky mohou být u nového Santa Fe i vyhřívané. Pokrok udělal Hyundai Santa Fe především v regulaci vzduchu přicházejícím do vozu. K dispozici je totiž nejen manuální klimatizace, ale i dvouzónová automatická. Díky nastavitelné technologii komprese vzduchu a optimalizované a sofistikované pozornosti věnované rozvodu vzduchu a ventilaci, nabízí vůz dokonale větrané prostředí. U sedmisedadlové varianty je třetí řada sedadel vybavena vlastní klimatizační jednotkou a rozvodem vzduchu. Pečlivou práci odvedli vývojáři automobilky Hyundai rovněž při umísťování ovládacích prvků na přístrojové desce. Všechny potřebné funkce jsou řidiči na dosah, méně významné prvky jsou pak „neviditelné“, ale pouze do doby než jsou opravdu potřeba. Přístrojová deska je podsvícena modře, což nezatěžuje příliš oči a zvyšuje viditelnost. Vhod přijde ve dvou osách výškově nastavitelný volant a také řadicí páka, která je přesná a velmi bedlivě sleduje kulisu řazení.. Design nové středové konzoly byl upraven tak, aby umožnil její častější využití a snadnější přístup do úložných prostor jak pro řidiče, tak pro spolujezdce na předním sedadle. Jako u každého vozu Hyundai, i zde se nabízí široká škála vybavení a příslušenství pro pohodlí řidiče a cestujících.

Nová úroveň příslušenství
Mezi další standardní a doplňkové vybavení patří zpětné zrcátko s kompasem (v ČR u vyšších verzí), zadní vnitřní lampičky, dveřní světla, nově umístěné držáky na nápoje a sluneční brýle, prostorné kapsy na mapy, elektricky ovládaná vnější zrcátka, výklopné konverzační zrcátko, dešťový senzor, vyhřívání předního skla pod stěrači, tónovaná skla, dálkové ovládání dveří, chladící box, zavazadlový prostor pod podlahou, osvětlení a kryt zavazadlového prostoru, háčky na zavazadlovou síť, úchyty pro dětskou sedačku, opěrky rukou u středního sedadla vzadu, deadlock a imobilizér, rozšiřitelné protisluneční clony a v neposlední řadě i digitální hodiny. Pro zapnutí externí spotřebičů slouží v novém Santa Fe tří zásuvky o napětí 12V. Větší prostor a lepší variabilita v novém Santa Fe znamenají významný krok vpřed. O 175 mm prodloužená délka a o 70 mm větší šířka se v novém Santa Fe odrazily přímo v pohodlí posádky. Řidič získal proti minulému modelu například o 28 mm více místa pro nohy. Spolu s větším prostorem pro hlavu, ramena a nohy nabízí nové prostorové řešení rovněž mimořádně jednoduchý přístup. Široké dveře, vyšší linie střechy, větší prostor mezi předními a zadními sedadly a vnitřní světlé rozměry zajišťují, že výstup a nástup do Santa Fe jsou mimořádně snadné a pohodlné. Zvětšoval se rovněž zavazadlový prostor. U nového Santa Fe byl prodloužen, rozšířen a nabízí nyní o 84 litrů více než dřív. Celkově je zavazadelník objemný celých 774 litrů. Proti minulosti se v novém Santa Fe zlepšil rovněž vlastní přístup k zavazadlům, když vstupní otvor je širší a podlaha takřka rovná.

Nový motor i rozsah převodovky
Nové Santa Fe nabízí osvědčené pohonné jednotky, jimž je vlastní síla, výkon, spolehlivost a v neposlední řadě také ohleduplnost k životnímu prostředí. Vylepšený motor CRDi o objemu 2,2 litru a benzínový agregát o objemu 2,7 litru nabízejí dynamický výkon. Vysoce moderní turbodmychadlo s variabilní geometrií (VGT) Hyundai umožňuje dieselovému motoru o objemu 2,2 litru (110kW při 4000 min-1 a točivý moment 335 N.m v rozmezí 1800-2500 min-1) nabídnout vyšší výkon, nižší spotřebu a celkově lepší a dynamičtější provoz. Účinnější vysokotlaký vstřikovací systém Common Rail Diesel pomáhá zajišťovat lepší reakci a ovládání a dále snižovat hluk a vibrace vycházející z motoru. Díky sníženému tření se zlepšila účinnost a hladkost chodu motoru. Motor dostal i novou vyvažovací hřídel s nízkým třením, jež jeho chod ještě více zlepšila. Technologie turbodmychadla s proměnlivou geometrií (Variable Geometry Turbo) s novým a větším nábojem dále zlepšuje účinnost a výkon motoru. Šestiválcový motor o objemu 2,7 litru s 24 ventily (139 kW při 6000 min-1 a točivý moment 248 N,m při 4000 min-1) používá nejmodernější technologii proměnného časování ventilů CVVT (Continously Variable Valve), což vede k významnému snížení spotřeby paliva a zároveň ke zvýšení výkonu. Nový třícestný systém proměnlivého nasávaní (Variable Intake Systém) je řízen elektronicky a reaguje na požadavky řidiče. Výsledkem je větší flexibilita při nižší spotřebě paliva za všech podmínek. Zároveň vytvořením motorového bloku z hliníku došlo ke snížení hmotnosti a následně ke zvýšení technické účinnosti, výkonu a ekonomičnosti provozu. Nové jsou u druhé generace Santa Fe také manuální a automatické převodovky. Manuální převodovka nyní využívá technologie tří hřídelů a dvojitého koncového převodu. Výsledkem je převodovka, která řidiči poskytuje přesnější a tišší zážitek z řízení. Nová automatická převodovka obsahuje ultratenký měnič momentu s počítačově optimalizovanými břity. Tlak byl rovněž optimalizován tak, aby vyhovoval požadavkům řízení. Obě převodovky poskytují vyšší výkon, lepší pocit a nižší hluk a vibrace.

Vylepšené zavěšení
Zavěšení kol nového Santa Fe patří k nejlepším v dané třídě. Zajišťuje mu to lepší jízdní vlastnosti, ovládání i možnost vydat se do nejrůznějších terénů. Přední zavěšení se stabilizátorem McPherson obsahuje optimálně postavená obrácená spodní ramena tvaru L. To umožňuje vysokou citlivost řízení a vyšší dynamickou kontrolu. Větší pouzdra, umístěná mezi předním pomocným rámem a zavěšením, zlepšují pocit řidiče z jízdy, zvětšením úhlu válečku byla zlepšena stabilita i ovládání za všech podmínek. Zadní zavěšení je standardní se sofistikovaným a prověřeným systémem s pěti články. Nabízí se však i vícečlánková verze, která dynamicky přibližuje jízdní vlastnosti běžných automobilů. Snížením umístění a zvýšením tuhosti tlumičů došlo ke zlepšení pocitu z jízdy i stability při projíždění zatáček. Závěsné rameno bylo přemístěno z karosérie na zadní příčku, což snižuje pronikání hluku ze silnice a zvyšuje kvalitu jízdy a ovládání. Nový systém rovněž šetří místo a zvyšuje tak prostornost zadní části vozu. Bez ohledu na změny hmotnosti či rozložení nákladu je Santa Fe vybaven moderním a vysoce účinným systémem automatického nastavení výšky vozidla. Zajišťuje mu to konstantní výšku bez potřeby vnějšího zdroje energie.

Nový elektronický systém 4WD

Nový elektronický systém 4WD využívá ke sledování jízdních podmínek a stylu několika čidel, které volí pro daný okamžik optimální režim. Umožňuje to určit, kdy je zapotřebí vyšší točivý moment a automaticky zapojit pohon všech čtyř kol (4WD). Pohon je přenášen na zadní kola prostřednictvím elektronické lamelové spojky. Tímto způsobem systém zvyšuje výkonnost stálého 4WD bez zásahu řidiče. Při zhoršených povětrnostních podmínkách nebo při jízdě po kluzkém povrchu může řidič 4WD pohon zapnout i sám. Spínač 4WD byl vylepšen o funkci TCB (Tight Corner Breaking), která optimalizuje chování vozu při ostrém projíždění zatáček. Při projíždění pískem, stojatou vodou či kluzkými zatáčkami se Santa Fe chová vždy jistě, bezpečně a s mimořádně vysokým komfortem.

NVH (Hluk a vibrace)

Hyundai při vývoji nového Santa Fe hleděl i na další aspekty provozu. Jedním ze sledovaných parametrů bylo i dosažení co nejnižší úrovně hluku a vibrací. Díky novým metodám řízení, intenzívnímu výzkumu a pečlivému výběru použitých materiálů se z nového Santa Fe podařilo jeden z nejtišších SUV modelů, který je v současné době k dispozici. Mezi hlavní vylepšení patří nová křížová výztuha s konstrukcí z několika oblouků, která snížila pronikání hluku palubní deskou. Vibrace palubní desky byly výrazně sníženy pomocí nové podlahy s několika oblouky a použitím materiálů se „sendvičovou“ strukturou. Optimalizací tvaru a designu střešního nosiče byl minimalizován hluk vznikající větrem. Velká pozornost byla věnována také struktuře a aerodynamice dveří. Hluk z motoru se podařilo snížit pomocí nové izolační hmoty v kapotě i nově vyvinutých listů větráku u chlazení motoru a klimatizace. Navíc elektronika řídí tuhost uložení motoru.

Bezpečnost
Nové Santa Fe je maximálně bezpečné ke své posádce i okolí. Technici společnosti Hyundai vytvořili pevnou konstrukci tvořící perfektní základnu pro veškeré výhody aktivní a pasívní bezpečnosti, které zákazníci očekávají. Kombinací různých technologií došlo ke zvýšení celkové dynamické bezpečnosti modelu. Například zvětšením dvojitých posilovačů brzd z devíti na deset palců a následnou kombinací protblokovacího systému brzd (ABS) se systémem elektronického rozdělení brzdné síly (EBD) a díky 16palcovým odvětráváným diskům byl významně zvýšen brzdný účinek. Systém jízdní stability (ESP) pak zajišťuje bezpečnou jízdu za veškerých podmínek, především v kombinaci s elektronickým systémem 4WD. Nárazové testy, ať už simulované na počítači či reálné ve zkušebnách automobilky pomohly zlepšit deformační zóny a dostatečně vyztužit všechna místa konstrukce, aby byla ochráněna kabina s pasažéry. Uzpůsoben tomuto požadavku byl i celkový design vozu. Uvnitř kabiny byla pak věnována pečlivá pozornost samotným cestujícím. Ochranná opatření zahrnují šest airbagů montovaných standardně. Každé sedadlo má navíc trojbodové bezpečnostní pásy a nově také aktivní opěrky hlavy, řidič pak nastavitelné pedály. Nové Santa Fe je díky všem těmto opatřením mimořádně bezpečným vozem.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

849 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč