Nový Ford Focus ST - benzín i diesel za stejné peníze

07. 05. 2015
Sdílet článek

Ford oficiálně představil nový model Focus ST na okruhu v Sosnové, kde bylo možné tento sportovně pojatý vůz pořádně vyzkoušet. Nový není jen vzhled, ale celá řada technických věcí. Největší změnou je možnost volby pohonné jednotky. Volit můžete zážehový dvoulitr EcoBoost nebo nově dvoulitrový diesel TDCi. Vybrat si můžete i typ karoserie.

Nový Ford Focus ST se chlubí novými technologiemi, přepracovaným odpružením, vyladěným řízením a speciálními pneumatikami. Poprvé navíc přichází s nabídkou dvou výkonných motorů – zážehového a vznětového. První Focus ST se vznětovým motorem 2.0 TDCi o výkonu 136 kW (185 koní) akceleruje z 0-100 km/h za 8,1 sekundy, jeho kombinovaná spotřeba činí 4,2 l/100 km a emise CO2 pouhých 110 g/km. Zákazníkům, kteří dávají přednost zážehovým motorům, je k dispozici motor 2.0 EcoBoost o výkonu 184 kW (250 koní), s nímž vůz zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy, kombinovaná spotřeba paliva dosahuje 6,8 l/100 km a emise CO2 se pohybují na úrovni 159 g/km. Obě verze mají poprvé ve výbavě systém Stop-Start, jehož zásluhou je motorizace EcoBoost o 6 procent hospodárnější, takže nejnovější model vykazuje nejnižší spotřebu ze všech dosavadních generací Focusu ST se zážehovým motorem.


Dvoulitrový diesel TDCi konstrukčně vychází z agregátu vzniklého ze spolupráce s koncernem PSA. Dvoulitr TDCi má přímé vstřikování common-rail nejnovější generace pracující se vstřikovacím tlakem 2000 barů, turbodmychadlo s proměnnou geometrií, novou hlavu válců a upravený blok. K čistšímu a úspornějšímu provozu přispívají technická řešení jako aktivní řízení teploty, olejové čerpadlo s proměnným průtokem, povlaky některých třecích ploch ze syntetického diamantu nebo odlučovač NOx ve výfukové soustavě. Vyššího maximálního výkonu dosáhli konstruktéři novým nastavením elektroniky motoru, upravením přívodu vzduchu a novým, sportovně laděným výfukovým systémem. Nejvyšší výkon přichází ve 3500 otáčkách za minutu, přičemž maximální točivý moment 400 Nm je k dispozici v rozmezí od 2000 do 2750 ot./min. To novému Focusu ST se vznětovým motorem umožňuje vyvinout rychlost až 217 km/h. Brzy dostupný vrchol točivého momentu se projevuje obdivuhodným pružným zrychlením na jakýkoliv rychlostní stupeň a mohutným zátahem v nízkých otáčkách. Na šestý rychlostní stupeň trvá akcelerace z 80 na 120 km/h pouhých 9,7 sekundy. Díky kombinaci kratších převodů a vyššího výkonu je Focus ST v této disciplíně o 2,2 s rychlejší než běžný Focus s výkonem 110 kW.



Zážehový motor 2.0 EcoBoost využívá přeplňování turbodmychadlem, nezávislého proměnného časování sacích i výfukových ventilů a vysokotlakého přímého vstřikování paliva. Výsledkem je výkon, který vrcholí v 5500 ot./min. 184kW varianta motoru 2.0 EcoBoost byla vyvinuta speciálně pro Focus ST. Má vlastní kalibraci řídicí jednotky a upravenou plnicí i sběrnou soustavu. Maximální točivý moment 360 Nm je k dispozici od 2000 do 4500 ot./min. a nejvyšší rychlost činí 248 km/h.

Oba motory spolupracují se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, která se vyznačuje sportovně krátkými dráhami řazení. Převody, jež byly pro ST zvoleny podle charakteru každého ze dvou motorů, u nižších stupňů zprostředkovávají okamžitou akceleraci, zatímco vyšší rychlostní stupně umožňují poklidnou a hospodárnou jízdu například po dálnici.

Pětidveřový hatchback i kombi se pyšní širokou škálou asistenčních systémů a komunikačních technologií včetně systému SYNC 2. Základem všech zlepšení bylo zpevnění struktury karoserie nového Focusu. Vyšší tuhost přední části, dosažená zesílením dvou nosných vzpěr v motorovém prostoru a novým způsobem obloukového svařování, se při jízdě projevuje vyšší agilitou a přesnějšími reakcemi na pokyny řidiče. Sportovní podvozek využívá zcela nových předních pružin, tužšího uložení ramen a nového nastavení tlumičů vpředu i vzadu v kombinaci se speciálně navrženými stabilizátory a zadními pružinami z minulé generace ST. Upravené nastavení elektrického posilovače řízení (EPAS) a systémů elektronického řízení vozu mělo rovněž za cíl dosáhnout co nejsportovnějšího chování Focusu ST na silnici.



Nový systém elektronické směrové stability (Electronic Transitional Stability, ETS) je součástí vyspělého elektronického stabilizačního systému (ESC). Má za úkol monitorovat stabilitu vozu spolu s povely řidiče a zasahovat, pokud je třeba, aby během náhlých změn směru ve vysoké rychlosti – například při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do jiného – měl řidič vůz pod kontrolou. Modernizované nastavení elektronického vektorování točivého momentu optimalizuje rozdělování točivého momentu na jednotlivá kola, maximalizuje přilnavost v zatáčkách a zvyšuje agilitu vozu. Elektronický stabilizační systém (ESC) v novém Focusu ST lze přepínat mezi třemi režimy: Standard – ESC i regulace prokluzu kol jsou plně aktivní; Sport – ESC a regulace prokluzu kol nesnižují točivý moment motoru; intervence ESC do brzdové soustavy přicházejí později; systém ETS je deaktivován,  Off – ESC a regulace prokluzu kol nesnižují točivý moment motoru; ESC neintervenuje pomocí brzdové soustavy (systém vektorování točivého momentu zůstává aktivní); systém ETS je deaktivován

Zákazníci si nově mohou objednat na přání dodávané sportovní brzdy s předními kotouči o průměru 335 mm (sériově 320 mm). Tyto brzdy lze kombinovat výlučně s koly o průměru 19 palců, dodávanými rovněž na přání. Vyznačují se vyšším brzdným výkonem a lepší odolností vůči vadnutí při náročném nasazení na silnici nebo na závodní dráze. Plynulosti přenosu výkonu na silnici během prudké akcelerace – zejména přilnavosti předních pneumatik a kultivovanosti řazení – napomáhá také uložení motoru, které bylo navrženo s ohledem na dynamický potenciál nového Focusu ST. Ford navíc ve spolupráci se společností Michelin vyvinul nové 19palcové pneumatiky umožňující v zatáčkách dosáhnout většího příčného zrychlení.



Adaptivní přední světlomety se ve Focusu ST objevují rovněž poprvé. Jejich předností je schopnost přizpůsobit intenzitu osvětlení a světelný kužel bi-xenononových HID výbojek rychlosti vozu, úhlu natočení volantu a vzdálenosti ostatních osvětlených objektů. Dalším novým prvkem Focusu ST je systém bezpečného couvání (Cross Traffic Alert), který varuje řidiče při couvání z parkovacího místa, pokud se k němu z některé strany blíží jiné vozidlo.

Vyspělý bezpečnostní systém Ford Active City Stop připraví brzdy k akci, jakmile detekuje hrozící kolizi. Pokud řidič nezareaguje na nastalou situaci, systém aktivuje brzdy samočinně a vůz zastaví. Focus ST má nově zdokonalenou verzi Active City Stop, která poskytuje ochranu až do rychlosti 50 km/h. Ve výbavě vozu nechybí ani systém pro automatické navrácení do jízdního pruhu.

Exkluzivně pro karoserii Focusu ST vznikla nová šedá barva Stealth, novinkou je také modrá Deep Impact. Nabídku doplňuje oranžová Tangerine Scream, bílá Frozen , stříbrná Moondust, černá Panther a červená Race. Benzinová i dieselová verze se bude v ČR prodávat za stejnou cenu - pětidveřový model za 698 990 Kč, zatímco cena kombi bude činit vždy 718 990 Kč. Od uvedení prvního modelu tohoto jména v roce 2002 prodal Ford ve čtyřiceti zemích světa více než 140 000 Focusů ST.



A jaké jsou první praktické zkušenosti?
Ford Focus ST se hodí nejen na zakroucené okresky, ale také na závodní okruh. Zajímalo nás proto, jak si "eSTéčko" povede na okruhu v Sosnové, zda bude lepší diesel nebo benzín, hatchback nebo kombi a jak s ním pojede zkušený závodník Martin Prokop. Na okruhu nejdříve zkoušíme benzínový Focus ST v provedení hatchback. Řazení je tužší, ale přesné. Dvoulitr táhne jako zběsilý a brzdy fungují znamenitě. Poměrně krátký okruh v Sosnové znamená fakt, že jen na chvilku zařadíte třetí rychlostní stupeň, jinak zbylou část odroužíte na dvojku. S Focusem ST lze jet velmi čistou stopu. Pokud zrychlíte či to s rychlostí přepísknete, každé zatáčce vůz řidiči pomůže a udělá vše pro to, aby nakonec směroval tam, kam chce řidič. S nadsázkou lze říci, že nemusíte ani pořádně umět řídit a s Focusem ST se nevysekáte v první zatáčce, když přeženete nájezdovou rychlost. Focus ST dovoluje jet rozevlátě a používat pro efektivní průjezdy zatáček ruční brzdu, což nám několikrát předvedl Martin Prokop. Podívaná to byla skvělá, jen ty pneumatiky odcházely celkem rychle. Suchý a hrubý asfalt dokáže své. Po benzínovém hatchbacku jsme vyzkoušeli dieselové kombi, které se na okruhu chovalo stejně dobře jako benzínový model, dokonce nám přišlo v některých momentech stabilnější. Pro rychlou jízdu po okruhu však bylo nutné oproti benzínu neustále přeřazovat mezi druhý a třetím rychlostním stupňěm. Průměrná spotřeba u dieselového verze se ustálila na 8,5 l/100 km, u benzínového EcoBoostu pak na sedmnácti litrech.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč

Audi A6

Rok výroby 2017

589 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč