Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště

vloženo

Tento týden jsme měli možnost na letištní ploše vyzkoušet novou Fiestu ST, která je dosud nejrychlejším sériově vyráběným malým modelem Fordu. Stovku dokáže Fiesta ST za 6,9 s a díky přeplňovanému motoru 1.6 EcoBoost dosahuje maximálky 220 km/h, přičemž podle tvrzení automobilky je o 20 % úspornější než předchozí generace.

Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště

Novou Fiestu ST vyvíjelo oddělení Ford Team RS. Přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 EcoBoost dosahuje výkonu 134 kW a točivého momentu 240 Nm (krátkodobě dokonce 290 Nm). Specialisté z Ford Team RS naladili hnací řetězec, podvozek, řízení i brzdy pro sportovní jízdní projev a přidali některá technická řešení z větších sportovních modelů značky Ford – mimo jiné zdokonalený systém stranového přesměrovávání točivého momentu (eTVC), elektronický stabilizační systém se třemi režimy (ESC), šestistupňovou ručně řazenou převodovku a kotoučové zadní brzdy.


Při dynamickém průjezdu zatáčkou vyvine systém eTVC brzdný účinek na vnitřní přední kolo, čímž potlačuje nedotáčivé chování vozu, aniž by ovlivňoval jeho rychlost. Nový software posilovače řízení zajišťuje plynulou odezvu na změny polohy volantu během akcelerace nebo brzdění a elektronický stabilizační systém (ESC) dává řidiči na výběr ze tří režimů. Vedle standardního módu lze aktivovat režim omezených intervencí nebo ESC i zcela vypnout.

Úpravy podvozku oproti běžným verzím Fiesty obnášejí modifikovanou konstrukci těhlic na přední nápravě, nově naladěnou torzní zadní nápravu účinněji potlačující naklánění karoserie, jiné pružiny i tlumiče a těžiště snížené o 15 mm – to vše v zájmu ještě lepších jízdních vlastností. Řízení s elektrickým posilovačem dostalo strmější převod 13,69:1 a kratší táhla, aby poskytovalo přímější odezvu. Jako vůbec první Fiesta má nová Fiesta ST kotoučové zadní brzdy a spolu s nimi získala rovněž větší tandemový posilovač, který zvyšuje brzdný výkon. Novinkou je také systém Sound Symposer, který přivádí zvuk motoru přímo do interiéru.

Od teorie k praxi
Dost teorie, pojďme se raději podívat, jak Fiesta ST funguje v praxi. Po otevření dveří se soukám do sportovních sedadel Recaro a stiskem startovacího tlačítka uvádím čtyřválec do chodu. Díky zvukovodu nazvaném "Sound Symposer" je kabina dostatečně zásobena zvukovým projevem motoru. Motor nechávám zahřát na provozní teplotu a po pár minutách a seznamování se s kokpitem vyrážím na vytyčenou trať, se kterou se nejprve podrobně seznamuji. Po chvilce uhýbám Martinu Prokopovi, který ostrou Fiestu ST předvádí ostatním novinářům. Po dvou kolech tlačím na plynový pedál a vzápětí přichází slušný a dlouho trvající zátah bez výraznější špičky. Řadím trojku a po letištní ploše letím 150 km/h. Blížím se do "esíčka" vytyčeného kužely, jdu prudce na brzdy a s Fiestou ST se hravě prosmýkám mezi kužely. Následuje prudší pravotočivá zatáčka, kterou projíždím pod plným plynem. Fiesta ST se nechává krásně vodit na hraně. Na každý můj povel reaguje přesně a rychle. Pochvalu zaslouží řízení, řazení i brzdy. Vše je sladěné, jak má být (vzhledem k poskytovanému výkonu). V dalším kole tlačím na plyn ještě více a Fiesta ST se začíná rozehřívat. Nízkoprofilové pneumatiky jsou již dostatečně teplé a každým metrem se lepí k suchému asfaltu lépe a lépe. Stále zrychluji a já zjišťuji, že nová Fiesta ST se dá po trati vodit s vypnutou stabilizací naprosto přesně ale i velmi hravě (rozevlátě). V tomto ohledu je přes počáteční nedotáčivost Fiesta ST velmi zábavným vozem, který si nechá líbit téměř cokkoli. Po deseti kolech si musím chvilku oddechnout a v hlavě si utřídit zážitky z řízení. Ať přemýšlím, jak přemýšlím, nemohu příjít na žádné velké nedostatky. Jediné co bych uvítal, by byla výraznější výkonnová špička motoru, pětidveřové provedení karoserie a tužší spojka.

A jak funguje Fiesta ST na silnici? To se dočtete v připravovaném redakčním testu během června.

Petr Šikl

Vyhledat vozidla v inzerci: Ford

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

15.12.2017
Opel Grandland X dostal silný turbodiesel, osmistupňovou převodovku a novou výbavu
14.12.2017
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio je rychlé jako supersport
13.12.2017
Test: Nissan Qashqai - bestseller po faceliftu je ještě lepší
12.12.2017
Na novou generaci Mercedesu Benz CLS si připravte 1,7 milionu
10.12.2017
Nový Jeep Wrangler miluje terén i moderní vychytávky
09.12.2017
Nového Fordu Transit Connect a Courier se dočkáme až v druhé polovině příštího roku
08.12.2017
Subaru XV - druhá generace již v lednu
07.12.2017
Lamborghini Urus - pekelné SUV je realitou, stovku umí za 3,6 s
06.12.2017
Mitsubishi Eclipse Cross je dražší než Karoq, má ale silnější motor a bohatší výbavu
04.12.2017
Test: BMW 218d Xdrive - rodinný vůz s geny sportovce
03.12.2017
Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny
02.12.2017
Lexus RX L - když běžná velikost nestačí
01.12.2017
Jak poznat kradené auto a stočený tachometr?
30.11.2017
Test ojetiny: Chevrolet Spark - nákupní vozík stále v kurzu
29.11.2017
Největší Subaru historie je tady, jmenuje se Ascent
28.11.2017
Kia Picanto v outdoorovém provedení X-Line dostalo turbomotor
24.11.2017
Šest hlavních rozdílů v řízení před 60 lety a v současnosti
21.11.2017
Test: Lexus NX300h jde od výstřednosti k originalitě
20.11.2017
Tesla Roadster prý zadupe běžná auta do země
14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet