Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště

vloženo

Tento týden jsme měli možnost na letištní ploše vyzkoušet novou Fiestu ST, která je dosud nejrychlejším sériově vyráběným malým modelem Fordu. Stovku dokáže Fiesta ST za 6,9 s a díky přeplňovanému motoru 1.6 EcoBoost dosahuje maximálky 220 km/h, přičemž podle tvrzení automobilky je o 20 % úspornější než předchozí generace.

Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště

Novou Fiestu ST vyvíjelo oddělení Ford Team RS. Přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 EcoBoost dosahuje výkonu 134 kW a točivého momentu 240 Nm (krátkodobě dokonce 290 Nm). Specialisté z Ford Team RS naladili hnací řetězec, podvozek, řízení i brzdy pro sportovní jízdní projev a přidali některá technická řešení z větších sportovních modelů značky Ford – mimo jiné zdokonalený systém stranového přesměrovávání točivého momentu (eTVC), elektronický stabilizační systém se třemi režimy (ESC), šestistupňovou ručně řazenou převodovku a kotoučové zadní brzdy.


Při dynamickém průjezdu zatáčkou vyvine systém eTVC brzdný účinek na vnitřní přední kolo, čímž potlačuje nedotáčivé chování vozu, aniž by ovlivňoval jeho rychlost. Nový software posilovače řízení zajišťuje plynulou odezvu na změny polohy volantu během akcelerace nebo brzdění a elektronický stabilizační systém (ESC) dává řidiči na výběr ze tří režimů. Vedle standardního módu lze aktivovat režim omezených intervencí nebo ESC i zcela vypnout.

Úpravy podvozku oproti běžným verzím Fiesty obnášejí modifikovanou konstrukci těhlic na přední nápravě, nově naladěnou torzní zadní nápravu účinněji potlačující naklánění karoserie, jiné pružiny i tlumiče a těžiště snížené o 15 mm – to vše v zájmu ještě lepších jízdních vlastností. Řízení s elektrickým posilovačem dostalo strmější převod 13,69:1 a kratší táhla, aby poskytovalo přímější odezvu. Jako vůbec první Fiesta má nová Fiesta ST kotoučové zadní brzdy a spolu s nimi získala rovněž větší tandemový posilovač, který zvyšuje brzdný výkon. Novinkou je také systém Sound Symposer, který přivádí zvuk motoru přímo do interiéru.

Od teorie k praxi
Dost teorie, pojďme se raději podívat, jak Fiesta ST funguje v praxi. Po otevření dveří se soukám do sportovních sedadel Recaro a stiskem startovacího tlačítka uvádím čtyřválec do chodu. Díky zvukovodu nazvaném "Sound Symposer" je kabina dostatečně zásobena zvukovým projevem motoru. Motor nechávám zahřát na provozní teplotu a po pár minutách a seznamování se s kokpitem vyrážím na vytyčenou trať, se kterou se nejprve podrobně seznamuji. Po chvilce uhýbám Martinu Prokopovi, který ostrou Fiestu ST předvádí ostatním novinářům. Po dvou kolech tlačím na plynový pedál a vzápětí přichází slušný a dlouho trvající zátah bez výraznější špičky. Řadím trojku a po letištní ploše letím 150 km/h. Blížím se do "esíčka" vytyčeného kužely, jdu prudce na brzdy a s Fiestou ST se hravě prosmýkám mezi kužely. Následuje prudší pravotočivá zatáčka, kterou projíždím pod plným plynem. Fiesta ST se nechává krásně vodit na hraně. Na každý můj povel reaguje přesně a rychle. Pochvalu zaslouží řízení, řazení i brzdy. Vše je sladěné, jak má být (vzhledem k poskytovanému výkonu). V dalším kole tlačím na plyn ještě více a Fiesta ST se začíná rozehřívat. Nízkoprofilové pneumatiky jsou již dostatečně teplé a každým metrem se lepí k suchému asfaltu lépe a lépe. Stále zrychluji a já zjišťuji, že nová Fiesta ST se dá po trati vodit s vypnutou stabilizací naprosto přesně ale i velmi hravě (rozevlátě). V tomto ohledu je přes počáteční nedotáčivost Fiesta ST velmi zábavným vozem, který si nechá líbit téměř cokkoli. Po deseti kolech si musím chvilku oddechnout a v hlavě si utřídit zážitky z řízení. Ať přemýšlím, jak přemýšlím, nemohu příjít na žádné velké nedostatky. Jediné co bych uvítal, by byla výraznější výkonnová špička motoru, pětidveřové provedení karoserie a tužší spojka.

A jak funguje Fiesta ST na silnici? To se dočtete v připravovaném redakčním testu během června.

Petr Šikl

Vyhledat vozidla v inzerci: Ford

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

15.02.2018
Třetí generace Citroënu Berlingo oficiálně, je to rodinný ideál
14.02.2018
Nové BMW X4 je lehčí a nižší
09.02.2018
Ford KA+ nově jako crossover v provedení Active
08.02.2018
Modernizace Škody Fabia vzala diesely a přinesla nové vychytávky
06.02.2018
Nový Mercedes-Benz A je větší a inteligentnější
05.02.2018
Je rychlejší Seat Leon Cupra nebo oštěp Barbory Špotákové?
03.02.2018
Peugeot 308 bude mít osmistupňový automat, připlatíte za něj 55 tisíc
02.02.2018
Hyundai odhalil design nového Santa Fe
01.02.2018
Malé městské SUV Škoda již příští rok
30.01.2018
Test ojetiny: Citroën C1 – nejspolehlivější citroën má základ v toyotě
29.01.2018
Test: Volkswagen Polo 1.0 TSI - nejlepší mále auto?
27.01.2018
Bentley Bentayga dostane sportovní osmiválec
25.01.2018
Kia Rio GT-Line přinese sportovní vzhled, nic jiného nečekejte
21.01.2018
Mercedes-AMG CLS 53 je mild hybrid, stovku umí za 4,5 sekundy
19.01.2018
Land Rover Defender přijíždí v limitované edici s pětilitrovým osmiválcem (+ video)
18.01.2018
Toyota Hilux má padesátiny a slaví je speciální edicí Invincible 50 Chrome Edition
16.01.2018
Mercedes Benz třídy G se vrací ve velkém stylu
14.01.2018
Akce 7 dní Peugeot již zítra, ušetříte desetitisíce
12.01.2018
Druhá generace Dacie Duster v prodeji, základ stojí stejně
11.01.2018
Test ojetiny: Golf IV – i po letech má co nabídnout