Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště

vloženo

Tento týden jsme měli možnost na letištní ploše vyzkoušet novou Fiestu ST, která je dosud nejrychlejším sériově vyráběným malým modelem Fordu. Stovku dokáže Fiesta ST za 6,9 s a díky přeplňovanému motoru 1.6 EcoBoost dosahuje maximálky 220 km/h, přičemž podle tvrzení automobilky je o 20 % úspornější než předchozí generace.

Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Novou Fiestu ST vyvíjelo oddělení Ford Team RS. Přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 EcoBoost dosahuje výkonu 134 kW a točivého momentu 240 Nm (krátkodobě dokonce 290 Nm). Specialisté z Ford Team RS naladili hnací řetězec, podvozek, řízení i brzdy pro sportovní jízdní projev a přidali některá technická řešení z větších sportovních modelů značky Ford – mimo jiné zdokonalený systém stranového přesměrovávání točivého momentu (eTVC), elektronický stabilizační systém se třemi režimy (ESC), šestistupňovou ručně řazenou převodovku a kotoučové zadní brzdy.

Při dynamickém průjezdu zatáčkou vyvine systém eTVC brzdný účinek na vnitřní přední kolo, čímž potlačuje nedotáčivé chování vozu, aniž by ovlivňoval jeho rychlost. Nový software posilovače řízení zajišťuje plynulou odezvu na změny polohy volantu během akcelerace nebo brzdění a elektronický stabilizační systém (ESC) dává řidiči na výběr ze tří režimů. Vedle standardního módu lze aktivovat režim omezených intervencí nebo ESC i zcela vypnout.

Úpravy podvozku oproti běžným verzím Fiesty obnášejí modifikovanou konstrukci těhlic na přední nápravě, nově naladěnou torzní zadní nápravu účinněji potlačující naklánění karoserie, jiné pružiny i tlumiče a těžiště snížené o 15 mm – to vše v zájmu ještě lepších jízdních vlastností. Řízení s elektrickým posilovačem dostalo strmější převod 13,69:1 a kratší táhla, aby poskytovalo přímější odezvu. Jako vůbec první Fiesta má nová Fiesta ST kotoučové zadní brzdy a spolu s nimi získala rovněž větší tandemový posilovač, který zvyšuje brzdný výkon. Novinkou je také systém Sound Symposer, který přivádí zvuk motoru přímo do interiéru.

Od teorie k praxi
Dost teorie, pojďme se raději podívat, jak Fiesta ST funguje v praxi. Po otevření dveří se soukám do sportovních sedadel Recaro a stiskem startovacího tlačítka uvádím čtyřválec do chodu. Díky zvukovodu nazvaném "Sound Symposer" je kabina dostatečně zásobena zvukovým projevem motoru. Motor nechávám zahřát na provozní teplotu a po pár minutách a seznamování se s kokpitem vyrážím na vytyčenou trať, se kterou se nejprve podrobně seznamuji. Po chvilce uhýbám Martinu Prokopovi, který ostrou Fiestu ST předvádí ostatním novinářům. Po dvou kolech tlačím na plynový pedál a vzápětí přichází slušný a dlouho trvající zátah bez výraznější špičky. Řadím trojku a po letištní ploše letím 150 km/h. Blížím se do "esíčka" vytyčeného kužely, jdu prudce na brzdy a s Fiestou ST se hravě prosmýkám mezi kužely. Následuje prudší pravotočivá zatáčka, kterou projíždím pod plným plynem. Fiesta ST se nechává krásně vodit na hraně. Na každý můj povel reaguje přesně a rychle. Pochvalu zaslouží řízení, řazení i brzdy. Vše je sladěné, jak má být (vzhledem k poskytovanému výkonu). V dalším kole tlačím na plyn ještě více a Fiesta ST se začíná rozehřívat. Nízkoprofilové pneumatiky jsou již dostatečně teplé a každým metrem se lepí k suchému asfaltu lépe a lépe. Stále zrychluji a já zjišťuji, že nová Fiesta ST se dá po trati vodit s vypnutou stabilizací naprosto přesně ale i velmi hravě (rozevlátě). V tomto ohledu je přes počáteční nedotáčivost Fiesta ST velmi zábavným vozem, který si nechá líbit téměř cokkoli. Po deseti kolech si musím chvilku oddechnout a v hlavě si utřídit zážitky z řízení. Ať přemýšlím, jak přemýšlím, nemohu příjít na žádné velké nedostatky. Jediné co bych uvítal, by byla výraznější výkonnová špička motoru, pětidveřové provedení karoserie a tužší spojka.

A jak funguje Fiesta ST na silnici? To se dočtete v připravovaném redakčním testu během června.

Petr Šikl

Vyhledat vozidla v inzerci: Ford

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

23.03.2017
Seat bude mít dvě nová SUV, Aronu menší než Atecu a také větší sedmimístné SUV
23.03.2017
Test ojetiny: BMW 520i (E60) – rozumný základ
22.03.2017
Nový Golf GTI Performance má 245 koní a cenu 745 900 Kč
21.03.2017
Audi S4 a S4 Avant v prodeji, připravte si minimálně 1,6 milionu
21.03.2017
Jeep Compass se dokáže ve verzi Trailhawk plazit i po zdi
20.03.2017
Test: Kia Optima SW GT - tvrdý oříšek
19.03.2017
3 nejbrutálnější kombi letošní Ženevy s dynamikou supersportů
19.03.2017
Lexus a Porsche jsou nejméně problémové, Fiat naopak propadák
18.03.2017
3 nejzajímavější kombi letošní Ženevy, která vás nezruinují
17.03.2017
Mitsubishi Eclipse Cross bude soupeřit s novou Škodou Yeti
16.03.2017
Test ojetiny: Opel Corsa 1.0 Turbo ecoFLEX – tvrdý hráč, či dámská hračka?
15.03.2017
Žádné překvapení - českým Autem roku 2017 je Škoda Kodiaq
14.03.2017
Bentley Mulsanne Hallmark Series by Mulliner - individuální luxus
14.03.2017
S Nissanem Juke v limitované edici Fun Edition budete zaručeně FUN
13.03.2017
Máte rádi modrou barvu? BMW na Vás myslí a přichystalo pro řadu 6 limitovanou edici M Sport
13.03.2017
Test: Peugeot 3008 GT - otestovali jsme auto roku 2017, je vážně dobré
12.03.2017
Suzuki Swift nové generace může zatopit Škodě Fabii, předpoklady pro to má
11.03.2017
BMW řady 5 Touring - víme, kolik za něj musíte zaplatit
11.03.2017
Facelift Nissanu Qashqai se povedl, přijde již v červenci
10.03.2017
Fiat Tipo Kombi – Čechům na míru