Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště

vloženo

Tento týden jsme měli možnost na letištní ploše vyzkoušet novou Fiestu ST, která je dosud nejrychlejším sériově vyráběným malým modelem Fordu. Stovku dokáže Fiesta ST za 6,9 s a díky přeplňovanému motoru 1.6 EcoBoost dosahuje maximálky 220 km/h, přičemž podle tvrzení automobilky je o 20 % úspornější než předchozí generace.

Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště

Novou Fiestu ST vyvíjelo oddělení Ford Team RS. Přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 EcoBoost dosahuje výkonu 134 kW a točivého momentu 240 Nm (krátkodobě dokonce 290 Nm). Specialisté z Ford Team RS naladili hnací řetězec, podvozek, řízení i brzdy pro sportovní jízdní projev a přidali některá technická řešení z větších sportovních modelů značky Ford – mimo jiné zdokonalený systém stranového přesměrovávání točivého momentu (eTVC), elektronický stabilizační systém se třemi režimy (ESC), šestistupňovou ručně řazenou převodovku a kotoučové zadní brzdy.


Při dynamickém průjezdu zatáčkou vyvine systém eTVC brzdný účinek na vnitřní přední kolo, čímž potlačuje nedotáčivé chování vozu, aniž by ovlivňoval jeho rychlost. Nový software posilovače řízení zajišťuje plynulou odezvu na změny polohy volantu během akcelerace nebo brzdění a elektronický stabilizační systém (ESC) dává řidiči na výběr ze tří režimů. Vedle standardního módu lze aktivovat režim omezených intervencí nebo ESC i zcela vypnout.

Úpravy podvozku oproti běžným verzím Fiesty obnášejí modifikovanou konstrukci těhlic na přední nápravě, nově naladěnou torzní zadní nápravu účinněji potlačující naklánění karoserie, jiné pružiny i tlumiče a těžiště snížené o 15 mm – to vše v zájmu ještě lepších jízdních vlastností. Řízení s elektrickým posilovačem dostalo strmější převod 13,69:1 a kratší táhla, aby poskytovalo přímější odezvu. Jako vůbec první Fiesta má nová Fiesta ST kotoučové zadní brzdy a spolu s nimi získala rovněž větší tandemový posilovač, který zvyšuje brzdný výkon. Novinkou je také systém Sound Symposer, který přivádí zvuk motoru přímo do interiéru.

Od teorie k praxi
Dost teorie, pojďme se raději podívat, jak Fiesta ST funguje v praxi. Po otevření dveří se soukám do sportovních sedadel Recaro a stiskem startovacího tlačítka uvádím čtyřválec do chodu. Díky zvukovodu nazvaném "Sound Symposer" je kabina dostatečně zásobena zvukovým projevem motoru. Motor nechávám zahřát na provozní teplotu a po pár minutách a seznamování se s kokpitem vyrážím na vytyčenou trať, se kterou se nejprve podrobně seznamuji. Po chvilce uhýbám Martinu Prokopovi, který ostrou Fiestu ST předvádí ostatním novinářům. Po dvou kolech tlačím na plynový pedál a vzápětí přichází slušný a dlouho trvající zátah bez výraznější špičky. Řadím trojku a po letištní ploše letím 150 km/h. Blížím se do "esíčka" vytyčeného kužely, jdu prudce na brzdy a s Fiestou ST se hravě prosmýkám mezi kužely. Následuje prudší pravotočivá zatáčka, kterou projíždím pod plným plynem. Fiesta ST se nechává krásně vodit na hraně. Na každý můj povel reaguje přesně a rychle. Pochvalu zaslouží řízení, řazení i brzdy. Vše je sladěné, jak má být (vzhledem k poskytovanému výkonu). V dalším kole tlačím na plyn ještě více a Fiesta ST se začíná rozehřívat. Nízkoprofilové pneumatiky jsou již dostatečně teplé a každým metrem se lepí k suchému asfaltu lépe a lépe. Stále zrychluji a já zjišťuji, že nová Fiesta ST se dá po trati vodit s vypnutou stabilizací naprosto přesně ale i velmi hravě (rozevlátě). V tomto ohledu je přes počáteční nedotáčivost Fiesta ST velmi zábavným vozem, který si nechá líbit téměř cokkoli. Po deseti kolech si musím chvilku oddechnout a v hlavě si utřídit zážitky z řízení. Ať přemýšlím, jak přemýšlím, nemohu příjít na žádné velké nedostatky. Jediné co bych uvítal, by byla výraznější výkonnová špička motoru, pětidveřové provedení karoserie a tužší spojka.

A jak funguje Fiesta ST na silnici? To se dočtete v připravovaném redakčním testu během června.

Petr Šikl

Vyhledat vozidla v inzerci: Ford

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště Fotografie k článku Nový Ford Fiesta ST - jízdní dojmy z letiště
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

15.08.2018
Volkswagen Grand California je revolučním kempingovým vozem s koupelnou
14.08.2018
Honda HR-V má po faceliftu a dostane nové motory
12.08.2018
Test ojetiny: Mitsubishi ASX 1.6 DI-D 4WD (video)
10.08.2018
Test ojetiny: Peugeot 307 – řada variant a příznivé ceny
07.08.2018
Test: Mitsubishi ASX Black Edition - když chcete víc za málo
06.08.2018
Na nový Peugeot Rifter stačí 390 000 Kč
04.08.2018
Na omlazený model Škoda Fabia čtvrt milionu korun nestačí
03.08.2018
Nová Honda CR-V má české ceny, konkurenci zatápí bohatou výbavou
02.08.2018
Škoda Karoq se rychle rozmnožuje - dnes tu máme verzi Sportline
01.08.2018
Škoda Karoq Scout je tady a vypadá skvěle
31.07.2018
BMW X2 25d xDrive - Více stylu, méně BMW
30.07.2018
Přijíždí Hyundai Kona v limitované edici Iron Man
29.07.2018
Falešný poplach: dieselové motory jsou v ČR stále v hledáčku kupujících
29.07.2018
Test ojetiny: Kia Sportage 1.7 CRDi 85 kW 2WD (video)
26.07.2018
Test ojetiny: Audi A6 – ve hře díky nadčasovým tvarům
25.07.2018
Druhá generace Audi Q3 je tady, vypadá jako zmenšená Q8
23.07.2018
Volkswagen Amarok V6 zvládá terén dobře
20.07.2018
Rain Man s mobilem: Jsem výborný řidič
18.07.2018
Audi Q8 má českou cenu, dva miliony stačí
16.07.2018
Toyota Auris TS Hybrid - Z říše kontrastů