Nové BMW X3 (F25) oficiálně!

vloženo

Po šesti letech výroby, během nichž spatřilo světlo světa více než 600 tisíc exemplářů, dochází v řadě X3 k výměně stráží. Nová generace s interním označením F25 je opět napěchována špičkovou technikou, bude se však vyrábět až v daleké Jižní Karolíně- stejně jako velké modely X5 a X6.

Nové BMW X3 (F25) oficiálně! Nové BMW X3 (F25) oficiálně!

Nová generace X3 nepřichází s žádným velkým designovým přelomem, právě naopak. Silueta a hlavní výrazové prvky, jakými jsou třeba poměr převisů vůči rozvoru i specifický tvar bočního prosklení, zůstávají beze změn, takže identifikace „iks trojky“ zůstává i v záplavě nových modelů BMW poměrně jednoduchá.
Při porovnání obou generací vynikne o něco širší a přitom nižší karosérie i jednodušší tvar předních světlometů. Celek sice není zrovna výjimečně originální, ale svou přirozenou elegancí nikoho neurazí a z hlediska morálního stárnutí bude jednou jeho „neextremistická“ povaha jedině k dobru. Také změny na zádi jsou velmi decentní povahy, týkají se hlavně „prohnutí“ víka zavazadelníku směrem dovnitř a nových koncových svítilen.


Vnější rozměry jsou: 4648x 1881x 1661 mm (DxŠxV), rozvor se zvětšil pouze 15 mm na hodnotu 2710 mm. Jako správný zástupce kategorie SUV (či SAV) dokáže X3 díky světlé výšce 212 mm zdolat většinu polních cest i bezbolestné přejezdy obrubníků u supermarketů, do opravdového terénu s kládami a balvany se stejně nikdy v životě nepodívá, byť by to třeba technicky propracovaný pohon všech kol xDrive v určité míře umožňoval. Teritoriem X3 byla je a bude silnice, ví to výrobce a tuší to i zákazníci.

Na svou cenu konečně vypadá
Pořádné změny k lepšímu se dožil interiér. Tvar palubní desky je už zcela adekvátní sebevědomé ceně a možná už ani základní X3 nebude, na rozdíl od předchůdce, tak dojemně vyžadovat dodatečnou čtvrtmilionovou investici do lepších materiálů.
Vůbec z interiérů všech nových BMW je cítit, že právě jim odchod extravagantního amerického šéfdesignéra automobilce jedině prospěl…  Palubní deska přechází několika rafinovanými křivkami ve středový panel natočený k řidiči, čtveřice kruhových přístrojů i vkusně zakomponovaná obrazovka systému iDrive jsou nyní konečně standardem, nikoliv jen zbožným přáním.
Také na praktičnosti a komfortu se zapracovalo. Do kapsy v předních dveřích se poprvé vejde PET láhev, interiér je o něco širší a vzadu je pro kolena víc místa. Příplatkové boční „terénní“ prahy, které v minulé X3 téměř znemožňovaly nástup do vozu bez zašpinění nohavic, už zde nenajdeme. Zavazadelník má velmi slušný základní objem 550 litrů, po sklopení zadních sedadel (dělených v poměru 40:20:40) se zvětší až na 1600 litrů.

Start/Stop poprvé i s automatem
Trochu nezvykle začne prodej nové X3 pouze s dvojicí motorů.
Tím slabším, levnějším a v konečném důsledku nejžádanějším bude lehký a výkonný dvoulitrový diesel ve své poslední generaci, jaký nedávno obohatil i pětkovou řadu. Má výkon 135 kW i velmi plochý průběh točivého momentu s vrcholem 380 N.m při 1750 až 2750/min. Jím osazený model xDrive20d dosáhne maximální rychlosti 210 km/h a zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,5 s. A to bez ohledu na to, zda je tento motor spojen se šestistupňovou manuální, nebo osmistupňovou automatickou převodovkou. Taktéž kombinovaná spotřeba je vždy 5,6 l nafty na 100 km, liší se pouze hodnoty ve městě (manuál 6,7 a automat 6,1!) a mimo město (manuál 5,0; automat 5,3).

Stlačit hodnotu kombinované spotřeby u takto velkého pseudoterénního vozu, nota bene s pohonem všech kol- byť spojeným jen v případě potřeby, by bylo bez systému Start/Stop hodně těžké. A proto jej má xDrive20d ve standardu. Zřejmě právě pro ni se musela s tímto „zeleným“ systémem naučit spolupracovat i zmíněná automatická převodovka: V nové X3 je to vůbec poprvé, co je kombinace Start/Stop a automatu možná, doposud městské vypínání motoru mohly využívat pouze vozy s manuálním řazením

Příznivci benzínových motorů se mohou těšit na fenomenální přeplňovaný přímovstřikový třílitrový šestiválec, který bude k dispozici v druhém modelu- xDrive35i. Pochází z nové řady N55, která debutovala minulý rok a prvním nasazením byl model 535i GT, posléze i standardní karosářské varianty pětkové řady. Od dříve známých motorů s dovětkem 35i se liší jediným turbodmychadlem s děleným vstupem výfukových plynů Twin Scroll a aplikací proměnného časování i zdvihu ventilů Valvetronic.
Motor má výkon 225 kW a šokuje neuvěřitelným rozsahem otáček, v němž kulminuje točivý moment: vrchol 400 N.m je k dispozici od 1300 do 5800/min! xDrive35i se standardně dodává s osmistupňovou automatikou (zde už bez Start/Stop funkce), dosahuje maximální rychlosti 245 km/h a sprint na stovku zvládne za neskutečných 5,7 s. Kombinovaná spotřeba je dle výrobce pouhých 8,8 litru (11,2 město; 7,4 mimo).

Pro USA bude k dispozici i atmosférický třílitr s výkonem 190 kW v modelu xDrive28i (známe ho i z nové pětkové řady- 528i).

Úplná bezpečnostní výbava
Obě evropské motorické varianty mají na kolech ventilované brzdové kotouče s průměrem 328 mm vpředu a 330 mm vzadu. Sériově se samozřejmě dodává stabilizace DSC (obsahuje ABS, DTC, CBC, DBC, asistent rozjezdu do kopce atd.), za příplatek ze získat elektronicky řízené odpružení Electronic Damper Control, kterým lze nastavit tuhost i útlumovou charakteristiku do několika úrovní, jimž se pak elektronika obsluhující tlumiče řídí.
Úrovně jsou Normal, Sport a Sport+, mění se s nimi i reakce motoru, účinek elektrického posilovače řízení i „mapa“ automatické převodovky. Součástí EDC je i Performance Control, který pro sportovní jízdu zafixuje přerozdělení hnacího momentu na nápravy přibližně na hodnotě 20:80 (přední: zadní) a už s ním nijak výrazně nemanipuluje. Maximálně v rámci jedné nápravy přenese více síly na vnější kolo, když chce pomoci vozu zatočit…

Jinak zde systém xDrive funguje na stejném principu jako u ostatních BMW. Rozdělení točivého momentu mezi nápravy je plynule regulovatelné podle jízdních podmínek, které si systém průběžně monitoruje z čidel systému DSC (otáčky jednotlivých kol atd.).

Při změně generací X3 se „hráblo do železa“ i na podvozku, zavěšení vpředu i vzadu bylo dle výrobce modifikováno za účelem dalšího zvýšení komfortu i agility, kde a jak si však zatím nechává pro sebe. Očekáváme postupné odhalování dalších informací, včetně chystaného rozšíření o další varianty, datum příchodu na trh atd. K vozu se pak později ještě vrátíme.

Nejdůležitější údaje:
xDrive35i:
2979 ccm, 225 kW při 5800/min., 400 N.m. při 1300- 5800/min., převodovka 8Aut., 245 km/h, 0-100 km/h za 5,7 s., spotřeba 8,8 l/100 km.

xDrive20d:
1995 ccm, 135 kW při 4000/min., 380 N.m. při 1750- 2750/min., převodovka 6Man nebo 8Aut.; 210 km/h, 0-100 km/h za 8,5 s., spotřeba 5,6 l/100 km.

Marek Oborník, foto BMW

Vyhledat vozidla v inzerci: Bmw

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nové BMW X3 (F25) oficiálně! Fotografie k článku Nové BMW X3 (F25) oficiálně! Fotografie k článku Nové BMW X3 (F25) oficiálně! Fotografie k článku Nové BMW X3 (F25) oficiálně! Fotografie k článku Nové BMW X3 (F25) oficiálně! Fotografie k článku Nové BMW X3 (F25) oficiálně! Fotografie k článku Nové BMW X3 (F25) oficiálně! Fotografie k článku Nové BMW X3 (F25) oficiálně! Fotografie k článku Nové BMW X3 (F25) oficiálně! Fotografie k článku Nové BMW X3 (F25) oficiálně! Fotografie k článku Nové BMW X3 (F25) oficiálně! Fotografie k článku Nové BMW X3 (F25) oficiálně! Fotografie k článku Nové BMW X3 (F25) oficiálně! Fotografie k článku Nové BMW X3 (F25) oficiálně! Fotografie k článku Nové BMW X3 (F25) oficiálně! Fotografie k článku Nové BMW X3 (F25) oficiálně! Fotografie k článku Nové BMW X3 (F25) oficiálně! Fotografie k článku Nové BMW X3 (F25) oficiálně! Fotografie k článku Nové BMW X3 (F25) oficiálně!
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.04.2017
Modely ASX a Outlander nově v limitované edici 100 LET
20.04.2017
BMW M4 CS - výkon 460 koní a spotřebu 8,4 litrů
20.04.2017
Test ojetiny: Audi A6 3.0 TDI - s půl milionem do bazaru
19.04.2017
Kia Niro HEV je hybrid na tahání přívěsů
19.04.2017
Nissan Micra má české ceny, čtvrt milionu nestačí
18.04.2017
Test: Subaru Forester 2.0 XT - létající lesník
18.04.2017
Modernizovaná Octavia Scout jezdí komfortně a nezalekne se překážek
17.04.2017
Ford Focus kombi nově za cenu pětidveřového hatchbacku
16.04.2017
Suzuki Ignis - z ošklivé krabice je malé SUV s pohonem 4x4
15.04.2017
Omlazená Škoda Citigo stojí od 218 900 Kč
14.04.2017
Audi R8 Coupé Edition - 200 vozů v barvách Audi Sportu
14.04.2017
Test ojetiny: Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI (125kW) AT – překvapivě ve formě
13.04.2017
Jeep Grand Cherokee Trackhawk - znáte rychlejší SUV?
12.04.2017
Test: Subaru WRX STi Sport - sedan, co má koule
12.04.2017
Modernizovaná Škoda Rapid zlevnila a má motor 1.0 TSI
11.04.2017
Suzuki Vitara v edici SE je lidové SUV s bohatou výbavou
10.04.2017
Opel Crossland X se slevou 50 tisíc přijde na 309 900 Kč
09.04.2017
Honda Civic Sedan jde do prodeje, půl milionu nestačí
08.04.2017
Mercedes-AMG GLC 63 - zadupávač konkurenčních SUV
07.04.2017
Známe ceny nové generace Seatu Ibiza