Nové BMW M550d xDrive dostalo čtyři turbodmychadla

vloženo

Nové vrcholné BMW pohání vznětový šestiválec osazený čtveřicí turbodmychadel s výkonem 400 koní při 4400 ot./min. a maximem točivého momentu 760 Nm. Díky pohonu všech kol xDrive zvládá verze sedan akceleraci z nuly na 100 km/h za 4,4 sekundy, kombi je o dvě desetinky pomalejší. Verze sedan bude k dispozici od července a Touring na konci roku 2017.

Nové BMW M550d xDrive dostalo čtyři turbodmychadla Nové BMW M550d xDrive dostalo čtyři turbodmychadla

Nové BMW M550d xDrive je vybaveno nejvýkonnějším vznětovým šestiválcem ve světě osobních vozů. Vznětový řadový šestiválec M Performance TwinPower Turbo v novém BMW M550d xDrive má zdvihový objem 2993 cm3 a je vybaven čtveřicí turbodmychadel, které fungují na principu vícestupňového přeplňování, a přímým vstřikováním common rail s pracovním tlakem přesahujícím 2500 bar (250 MPa).


Motor dosahuje výkonu 294 kW/400 k ve 4400 1/min a generuje maximální točivý moment 760 Nm, který je k dispozici v rozmezí 2000–3000 1/min. Verze Sedan zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy a provedení Touring za 4,6 s. Maximální rychlost je u obou verzí elektronicky omezena na 250 km/h.

Vícestupňové přeplňování pro nedostižnou charakteristiku motoru.
Výkon nového BMW M550d xDrive je o 14 kW/19 k vyšší, než tomu bylo v případě předchůdce (nárůst o 5 procent), zatímco maximální točivý moment se zvýšil o 20 Nm. Kombinovaná spotřeba paliva a emise CO2 současně poklesly o 11 procent. Nejsilnější vznětový motor BMW jako takový nabízí vyvážený poměr mezi výkonem a spotřebou paliva a v dané kategorii pohonných jednotek nemá konkurenci. Točivý moment je dostupný již od volnoběžných otáček a rychle roste. Již od 1000 1/min činí točivý moment 450 Nm.

Čtyři turbodmychadla pro vyšší výkon a spontánnější reakce motoru.
Použití čtvrtého turbodmychadla ještě více optimalizuje účinnost motoru a jeho výkonovou charakteristiku. Stejně jako u předchůdce, také v tomto případě je vzduch do spalovacích prostorů vháněn prostřednictvím vícestupňového přeplňování. Ve vysokotlakém stadiu jsou používány dvě kompaktní turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek, která tvoří jeden celek. Dvě nízkotlaká turbodmychadla jsou nová a nahrazují dříve používané jedno velké turbodmychadlo. Svými menšími rozměry zajišťují ještě rychlejší odezvu motoru. Obě nízkotlaká turbodmychadla a jedno z vysokotlakých při jízdě pracují nepřetržitě. Druhé vysokotlaké turbodmychadlo sepne pouze ve chvíli, kdy otáčky motorů překročí 2500 1/min. V případě vysokého zatížení již od volnoběžných otáček jsou obě nízkotlaká turbodmychadla krátkodobě odpojena pomocí obtokového ventilu, z toho důvodu, aby plnicí tlak narůstal ještě rychleji.

Motor nového BMW M550d xDrive je nyní vybaven recirkulací výfukových plynů nejen pro vysokotlaká turbodmychadla, ale také pro ta nízkotlaká. To znamená, že turbodmychadla pracují ještě efektivněji a dále zlepšují emise výfukových plynů. Účinnost vozu rovněž těží z nepřímého chlazení stlačeného vzduchu, které je větší než v případě předchůdce, stejně jako z dodatečného chlazení skříně nízkotlakých turbodmychadel.

O dodávku paliva v novém BMW 550d xDrive se stará nejnovější generace přímého vstřikování paliva common rail. Piezoelektrické vstřikovače, pracující s maximálním vstřikovacím tlakem více než 2500 bar, zaručují obzvláště precizní dávkování a ještě lepší rozprašování paliva. Tím dále zvyšují účinnost motoru. Nové BMW 550d xDrive je vybaveno nezbytnými technologiemi pro moderní čistění výfukových zplodin, mezi které nepatří pouze filtr pevných částic a katalyzátor NOx, ale také systém SCR se vstřikováním močoviny AdBlue.

O přenos výkonu se u nejvýkonnějšího vznětového motoru BMW řady 5 stará moderní osmistupňová sportovní převodovka Steptronic. Kompaktní konstrukce, nízká hmotnost a optimalizovaná efektivita přenosu výkonu přispívají ke snížení spotřeby paliva i emisí výfukových plynů. Pro použití v modelu BMW M550d xDrive byla sportovní převodovka Steptronic přizpůsobena charakteristice výkonného vznětového šestiválce a jeho intenzivnímu zátahu. A co víc, program řazení má nastavení specifické pro vozy M Performance, které nabízí sportovní řazení i spontánnější podřazování napříč celým rozsahem otáček. Řadit je možné také manuálně pomocí páček umístěných na volantu, jež přispívají k aktivnímu sportovní stylu řízení.

Aby mohl nabídnout vynikající jízdní výkony za všech podmínek, rozděluje inteligentní pohon všech kol BMW xDrive točivý moment na všechna čtyři kola tak, jak to aktuální situace vyžaduje. Jeho vyvážení ve prospěch zadních kol podtrhuje extrémně precizní ovladatelnost BMW M550d xDrive, a dále tak zdůrazňuje jízdní projev charakteristický pro vozy M Performance. Jízdní dynamiku vozu dále zlepšuje o 10 milimetrů snížený M sportovní povozek. Ve spojení s 19“ M koly z lehkých slitin Double Spoke 664 M v šedé barvě Cerium Grey s kombinací pneumatik 245/40 R19 vpředu a 275/35 R19 vzadu tak zajišťuje vynikající mechanickou trakci, zřetelnou zpětnou vazbu v zatáčkách a vynikající úroveň komfortu i na dlouhých cestách. Na přání může být nové BMW M550d xDrive vybaveno 20“ M koly z lehkých slitin v provedení Double Spoke 668 M nebo koly z lehkých slitin BMW Individual v provedení V-Spoke 759 ve dvoubarevném provedení – v obou případech s kombinovaným rozměrem pneumatik 245/35 R20 vpředu a 275/30 R20 vzadu.

Dalším volitelným prvkem pro nové BMW M550d xDrive je M adaptivní podvozek Professional, který se skládá z aktivně řízených tlumičů Dynamic Damper Control a adaptivních stabilizátorů Adaptive Drive. Oba tyto systémy byly speciálně naladěné pro použití ve voze M Performance. Díky kombinaci těchto prvků nabízí BMW M550d xDrive nejvyšší možnou úroveň jízdní dynamiky bez jakéhokoliv omezení komfortu.

BMW M550d xDrive je standardně vybaveno inovativním systémem aktivního integrálního řízení (IAS – Integral Active Steering). Jeho součástí je variabilní převod hřebenového řízení. Přímější převod řízení předních kol spolu s natáčením kol zadní nápravy (stejným nebo opačným směrem) zlepšuje jak obratnost v městském provozu, tak jízdní stabilitu při dynamické jízdě. Systém IAS také zaručuje komfortní a zároveň agilní reakce při změnách jízdního pruhu nebo v zatáčkách. Naladění systému aktivního řízení odpovídá zvolenému jízdnímu režimu. Tímto způsobem nabízí BMW M550d xDrive precizní reakci na každý pohyb M koženého volantu a současně poskytuje citlivou zpětnou vazbu.

Volič jízdních režimů Driving Experience Control lze využít pro aktivaci jednoho z celkem šesti jízdních režimů. Zatímco režim ECO PRO podporuje úsporný styl jízdy brzkým řazením, režim COMFORT nabízí vyrovnanější kombinaci komfortu a dynamické jízdy, která je typická pro BMW. Jízdní režimy SPORT a SPORT+ využívají charakteristická nastavení pro systém aktivního integrálního řízení, jež jsou specifická pro vozy M Performance a dále zdůrazňují precizní ovladatelnost a přesnou odezvu BMW M550d xDrive.

Díky citlivějšímu přenosu hmotnosti a reakcím na pohyby plynového pedálu ukazují režimy SPORT a SPORT+ v nejčistší podobě skutečné dynamické kvality nového BMW M550d xDrive a současně nabízejí emocemi více nabitý zvuk motoru. Připraven je také režim SPORT INDIVIDUAL, který řidiči dovoluje zvolit si preferované nastavení parametrů podvozku, řízení, motoru a převodovky pro každý z režimů Sport. Tak si lze vyvolat zcela individuální jízdní zážitky.

K dispozici je též režim ADAPTIVE s automatickou volbu jízdního režimu, který se přizpůsobuje každé situaci. Zásluhou analýzy jízdního režimu kombinované s informacemi z navigačního systému – bez ohledu na zvolený jízdní program – jsou všechna nastavení jednotlivých charakteristik přizpůsobená aktuálnímu stylu jízdy, podmínkám na silnici a koeficientu tření.

BMW M550d xDrive je standardně vybaveno M aerodynamickým paketem se zvětšenými nasávacími otvory a verze Sedan navíc zadním M spoilerem s odtrhovou hranou. Tyto prvky výbavy nejenže optimalizují proudění vzduchu a podporují chlazení motoru, ale rovněž vizuálně zdůrazňují jízdní potenciál vozu. To platí také pro M specifické designové prvky v předním nárazníku, části leskle černých lamel masky chladiče, kryty zpětných zrcátek a boční průduchy Air Breather provedené v šedé barvě Cerium Grey. Výfukový systém s obzvláště charakteristickým a emotivním M zvukovým projevem se vyznačuje specifickými M Performance koncovkami na levé i pravé straně zadního nárazníku.

 


Petr Šikl, BMW Group

Vyhledat vozidla v inzerci: Bmw

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nové BMW M550d xDrive dostalo čtyři turbodmychadla Fotografie k článku Nové BMW M550d xDrive dostalo čtyři turbodmychadla Fotografie k článku Nové BMW M550d xDrive dostalo čtyři turbodmychadla Fotografie k článku Nové BMW M550d xDrive dostalo čtyři turbodmychadla Fotografie k článku Nové BMW M550d xDrive dostalo čtyři turbodmychadla Fotografie k článku Nové BMW M550d xDrive dostalo čtyři turbodmychadla Fotografie k článku Nové BMW M550d xDrive dostalo čtyři turbodmychadla Fotografie k článku Nové BMW M550d xDrive dostalo čtyři turbodmychadla Fotografie k článku Nové BMW M550d xDrive dostalo čtyři turbodmychadla Fotografie k článku Nové BMW M550d xDrive dostalo čtyři turbodmychadla Fotografie k článku Nové BMW M550d xDrive dostalo čtyři turbodmychadla
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

10.12.2017
Nový Jeep Wrangler miluje terén i moderní vychytávky
09.12.2017
Nového Fordu Transit Connect a Courier se dočkáme až v druhé polovině příštího roku
08.12.2017
Subaru XV - druhá generace již v lednu
07.12.2017
Lamborghini Urus - pekelné SUV je realitou, stovku umí za 3,6 s
06.12.2017
Mitsubishi Eclipse Cross je dražší než Karoq, má ale silnější motor a bohatší výbavu
04.12.2017
Test: BMW 218d Xdrive - rodinný vůz s geny sportovce
03.12.2017
Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny
02.12.2017
Lexus RX L - když běžná velikost nestačí
01.12.2017
Jak poznat kradené auto a stočený tachometr?
30.11.2017
Test ojetiny: Chevrolet Spark - nákupní vozík stále v kurzu
29.11.2017
Největší Subaru historie je tady, jmenuje se Ascent
28.11.2017
Kia Picanto v outdoorovém provedení X-Line dostalo turbomotor
24.11.2017
Šest hlavních rozdílů v řízení před 60 lety a v současnosti
21.11.2017
Test: Lexus NX300h jde od výstřednosti k originalitě
20.11.2017
Tesla Roadster prý zadupe běžná auta do země
14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy